Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Hva snakker du om når du sier "hvem du har status hos" Jeg bare gikk inn på ba.com og så på deres executive programme/club, antok at du mente tier, tok jeg feil? Av det jeg forsto så avhenger det av antall opptjente poeng, som jeg trodde ble kalt avios, de var/er og kjøpbare, tok jeg kanskje feil der da? Ja må nok sette meg bedre inn i dette for å finne ut av hva jeg kan/kan ikke. Men da har du iallefall bekreftet at det fortsatt er mulig. Så takk for det :)

British Airways er litt spesielle i terminologien:

-Det andre kaller status kaller de "Tiers"

-Det andre kaller statusgivende poeng kaller de "Tiers points". De kan ikke kjøpes og kan ikke brukes til annet enn å oppnå status.

-Det andre bare kaller poeng eller bonuspoeng kaller de "Avios". De kan tjenes opp, kjøpes og man man kan bruke dem til oppgradering og tjenester, men de gir ikke status.

 

Når man flyr med BA så tjener man både Avios og Tiers points. På min siste flight i alliansen tjente jeg 1495 Avios og 20 Tiers Points, men jeg på en annen flight fikk 362 Avios og 10 Tiers points. Det er altså ikke en fast forhold mellom disse. I tillegg fikk jeg "Tiers bous" pga. min status, men den gir bare ekstra Avios og ikke Tiers Points. Man har altså alle muligheter til å bli forvirret her.

 

Jeg kjenner ikke til at noen selskaper i Europa lar en kjøpe status, men i USA er det vanlig. Det er imidlertid ganske dyrt og å kjøpe status for å slippe å betale ekstra for mere bagasje er en særdeles dårlig investering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva snakker du om når du sier "hvem du har status hos" Jeg bare gikk inn på ba.com og så på deres executive programme/club, antok at du mente tier, tok jeg feil? Av det jeg forsto så avhenger det av antall opptjente poeng, som jeg trodde ble kalt avios, de var/er og kjøpbare, tok jeg kanskje feil der da? Ja må nok sette meg bedre inn i dette for å finne ut av hva jeg kan/kan ikke. Men da har du iallefall bekreftet at det fortsatt er mulig. Så takk for det :)

British Airways er litt spesielle i terminologien:

-Det andre kaller status kaller de "Tiers"

-Det andre kaller statusgivende poeng kaller de "Tiers points". De kan ikke kjøpes og kan ikke brukes til annet enn å oppnå status.

-Det andre bare kaller poeng eller bonuspoeng kaller de "Avios". De kan tjenes opp, kjøpes og man man kan bruke dem til oppgradering og tjenester, men de gir ikke status.

 

Når man flyr med BA så tjener man både Avios og Tiers points. På min siste flight i alliansen tjente jeg 1495 Avios og 20 Tiers Points, men jeg på en annen flight fikk 362 Avios og 10 Tiers points. Det er altså ikke en fast forhold mellom disse. I tillegg fikk jeg "Tiers bous" pga. min status, men den gir bare ekstra Avios og ikke Tiers Points. Man har altså alle muligheter til å bli forvirret her.

 

Jeg kjenner ikke til at noen selskaper i Europa lar en kjøpe status, men i USA er det vanlig. Det er imidlertid ganske dyrt og å kjøpe status for å slippe å betale ekstra for mere bagasje er en særdeles dårlig investering.

Mhm, var nok for enkelt det ja, to forskjellige "poeng-systemer" ja, riktig. For ca £30 pund for livslangt high tier (merk at jeg bare skummet og på mobil atpåtil) virket alt for billig.

Men for oss dødelige :p som ikke får så mange turer og mulighet til å jobbe seg oppover, er det noen måte å få til ekstra vekt uten å gå konk?

Endret av technicality
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei!

Jeg trenger litt hjelp til sammenligning av fly, flyklasser osv. De gangene jeg har flydd, har det vært charterturer.

Sitter og kikker på tur til Thailand. Har tidligere fløyet dit med Ving (Thomas Cook) Royal Class. 

Planlegger nå ny tur, og bestiller denne gangen fly og hotell hver for seg. 

Alternativ 1 er chartertur (kun fly) med Ving - Royal Class til ca 22 000 for to pers.

Alternativ 2 er fly med Thai, Qatar, Aeroflot osv. Har ikke stort nok budsjett til business class, så det vil i tilfelle bli economy. Aeroflot har også ok pris på economy premium, men har hørt mye negativt om Aeroflot. 

Mitt spørsmål er:
Hvordan er komforten på Royal Class med Ving mot Economy/Economy Premium på disse andre selskapene? Ser at det er penger å spare på å dra med andre selskaper, men viktig at komforten ikke er nevneverdig dårligere enn Royal Class med Ving.  

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://www.aftenposten.no/okonomi/Norwegian-kansellerer-en-rekke-flyavganger-585979b.html

 

Hva er det som skjer hos Norwegian? Det tikker inn nye brukermeldinger på Facebook-siden deres hvert femte minutt fra folk som har fått flyene sine kansellert så lite som en time før avgang uten forklaring og uten mulighet for ombooking før om en uke frem i tid. Det er visst også umulig å komme gjennom på telefonen deres og såvidt jeg kan se har de ikke svart på en eneste av Facebook-klagene (noe de vanligvis gjør).

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/okonomi/Norwegian-kansellerer-en-rekke-flyavganger-585979b.html

 

Hva er det som skjer hos Norwegian? Det tikker inn nye brukermeldinger på Facebook-siden deres hvert femte minutt fra folk som har fått flyene sine kansellert så lite som en time før avgang uten forklaring og uten mulighet for ombooking før om en uke frem i tid. Det er visst også umulig å komme gjennom på telefonen deres og såvidt jeg kan se har de ikke svart på en eneste av Facebook-klagene (noe de vanligvis gjør).

Jeg har en sterk magefølelse om at dette har å gjøre med at de ansatte vant en rettssak mot Norwegian i Asker og Bærum Tingrett og at Norwegian antagelig ikke har akseptert tapet.

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/Ansatte-vant-rettssak-mot--Norwegian-585887b.html

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke at folk stadig vekk blir overrasket over dette. Jeg flyr ofte, og Norwegian er stadig vekk forsinket. Forsinkelser er regelen.

Kjos er rett og slett en søppelfyr, og det kommer ikke til å bedre seg med mindre folk slutter å bestille reiser fra han.

Slike ting går fort over dog selv om det skrives litt om det, så bestiller folk reiser med han igjen rett etterpå.

Folk flest er rett og slett ALT for opptatt av pris, og dermed får de det de fortjener og betaler for.

Lenke til kommentar

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/Norwegian-kansellerer-en-rekke-flyavganger-585979b.html

 

Hva er det som skjer hos Norwegian? Det tikker inn nye brukermeldinger på Facebook-siden deres hvert femte minutt fra folk som har fått flyene sine kansellert så lite som en time før avgang uten forklaring og uten mulighet for ombooking før om en uke frem i tid. Det er visst også umulig å komme gjennom på telefonen deres og såvidt jeg kan se har de ikke svart på en eneste av Facebook-klagene (noe de vanligvis gjør).

Jeg har en sterk magefølelse om at dette har å gjøre med at de ansatte vant en rettssak mot Norwegian i Asker og Bærum Tingrett og at Norwegian antagelig ikke har akseptert tapet.

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/Ansatte-vant-rettssak-mot--Norwegian-585887b.html

 

 

Grunnen til alle kanselleringer er Norwegian ikke har nok piloter til å fly rutene deres i sommer :)

Lenke til kommentar

 

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/Norwegian-kansellerer-en-rekke-flyavganger-585979b.html

 

Hva er det som skjer hos Norwegian? Det tikker inn nye brukermeldinger på Facebook-siden deres hvert femte minutt fra folk som har fått flyene sine kansellert så lite som en time før avgang uten forklaring og uten mulighet for ombooking før om en uke frem i tid. Det er visst også umulig å komme gjennom på telefonen deres og såvidt jeg kan se har de ikke svart på en eneste av Facebook-klagene (noe de vanligvis gjør).

Jeg har en sterk magefølelse om at dette har å gjøre med at de ansatte vant en rettssak mot Norwegian i Asker og Bærum Tingrett og at Norwegian antagelig ikke har akseptert tapet.

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/Ansatte-vant-rettssak-mot--Norwegian-585887b.html

 

 

Grunnen til alle kanselleringer er Norwegian ikke har nok piloter til å fly rutene deres i sommer :)

 

 

Joda, men hvorfor har de ikke det? Her får folk kanselleringer bare timer før avgang, og det kan ikke være sånn at man ikke vet hvilke ansatte som skal jobbe før så nærme avgang, spesielt ikke i høysesongen. På min arbeidsplass avtales fellesferien gjerne flere måneder i forveien bare så vi skal være sikre på at vi fortsatt kan ivareta kjerneoppgavene.

 

Nå har det kommet noen artikler hvor det kommer frem at Norwegian bevisst har for få piloter i forhold til avganger og spekulerer i at alle pilotene skal jobbe hyppig overtid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg skulle gjerne ha svart deg på hvorfor det er sånt denne sommeren, men er under visse restriksjoner jeg må forholde meg til.

Anbefaler å gå anonymt til noen medier. Det som kommer frem fra Norwegian virker pill råttent.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne ha svart deg på hvorfor det er sånt denne sommeren, men er under visse restriksjoner jeg må forholde meg til.

Tja.... Norwegian hadde en avtale om "fridagssalg", altså at pilotene skulle være villige til å komme på jobb på fridager som gikk ut 1. juli. Etter dette har Norwegian ikke brydd seg om å få på plass en ny avtale, de tok det vel bare for gitt at personalet skulle "føle dugnadsånd" og "stå sammen for firmaet". Og dette skulle altså de ansatte gjøre samtidig som de var overført til datterselskap for å redusere deres rettigheter og samtidig som Norwegian bruker mere utenlandsk personale.

 

Ja, Norwegian har nok strukket strikken for langt denne gangen.

Lenke til kommentar

 

Jeg skulle gjerne ha svart deg på hvorfor det er sånt denne sommeren, men er under visse restriksjoner jeg må forholde meg til.

Anbefaler å gå anonymt til noen medier. Det som kommer frem fra Norwegian virker pill råttent.

Hjelper ikke å gå til media. Spesielt søppelavisen VG har klart å vrenge sannheten til å kun selge flere aviser, jmf overskriftene på vg.no.

Lenke til kommentar

 

Jeg skulle gjerne ha svart deg på hvorfor det er sånt denne sommeren, men er under visse restriksjoner jeg må forholde meg til.

 

Tja.... Norwegian hadde en avtale om "fridagssalg", altså at pilotene skulle være villige til å komme på jobb på fridager som gikk ut 1. juli. Etter dette har Norwegian ikke brydd seg om å få på plass en ny avtale, de tok det vel bare for gitt at personalet skulle "føle dugnadsånd" og "stå sammen for firmaet". Og dette skulle altså de ansatte gjøre samtidig som de var overført til datterselskap for å redusere deres rettigheter og samtidig som Norwegian bruker mere utenlandsk personale.

 

Ja, Norwegian har nok strukket strikken for langt denne gangen.

Bingo :)

Lenke til kommentar

Hjelper ikke å gå til media. Spesielt søppelavisen VG har klart å vrenge sannheten til å kun selge flere aviser, jmf overskriftene på vg.no.

Man bør skjønne agendaen og rollene til media. VG vil gjerne få 5-6 godt selgende førstesideoppslag gjennom agurktiden ut av saken og da bør man ikke få alle fakta for fort på bordet. Det er da bedre å gjøre det om til en dialog ala han sa ... hun sa. I tillegg ønsker jo gjerne avisene å fremstå som om de er på forbrukernes side uten å tråkke annonsørene på føttene. Skal de skrive noe negativt om en annonsør bør de ha en helt opplagt sak der de kan si at det var umulig å ikke skrive om det. De bør heller ikke gjøre det for ofte da det kan bli oppfattet som om de er mot ett eller annet firma.

 

Å skrive negativt om en liten gruppe arbeidstagere er imidlertid helt uten risiko for dem. Spesielt om gruppen har høyere lønn enn snittet eller kan oppfattes som bortskjemte. Da spiller det liksom ingen rolle om de er dårlig behandlet av arbeidsgiver eller om arbeidsgiver har brutt reglene i arbeidslivet eller brutt løfter og kontrakter. Et oppslag som "Se så mye den ansatte tjener, den ansatte som ødela ferien til familien som står og gråter på flyplassen" selger godt. At den ansatte selv hadde planlagt å ha ferie med sin egen familie da og at arbeidsgiveren hadde visst om det i et halvt år selger ikke like godt.

 

Kjenner selv en som fikk belastet betalingskort 3 ganger for et kjøp ombord hos Norwegian. Det burde vært en enkel sak, men først trenerte de saken og så avviste de saken. Vedkommende som hadde jobbet som saksbehandler i mange år hadde dokumentert saken godt og tok kontakt med en journalist hos VG som viste interesse. Journalisten fikk visst beskjed om å ikke følge opp saken, for plutselig var det ikke mulig for ham å skrive om det. De hadde visst allerede fylt opp "kvoten" med artikler med negativ omtale av Norwegian.

Lenke til kommentar

All negativ omtale om Norwegian er fullt fortjent.

Det er bare så mye dritt med dette selskapet at det er helt utrolig.

Som sagt, ingenting bedrer seg så lenge folk fortsatt kjøper billetter fra dem i stor skala.

Om et par dager og uker er alt dette glemt og ting fortsetter som før. Historien gjentar seg hver eneste gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Hjelper ikke å gå til media. Spesielt søppelavisen VG har klart å vrenge sannheten til å kun selge flere aviser, jmf overskriftene på vg.no.

 

Man bør skjønne agendaen og rollene til media. VG vil gjerne få 5-6 godt selgende førstesideoppslag gjennom agurktiden ut av saken og da bør man ikke få alle fakta for fort på bordet. Det er da bedre å gjøre det om til en dialog ala han sa ... hun sa. I tillegg ønsker jo gjerne avisene å fremstå som om de er på forbrukernes side uten å tråkke annonsørene på føttene. Skal de skrive noe negativt om en annonsør bør de ha en helt opplagt sak der de kan si at det var umulig å ikke skrive om det. De bør heller ikke gjøre det for ofte da det kan bli oppfattet som om de er mot ett eller annet firma.

 

Å skrive negativt om en liten gruppe arbeidstagere er imidlertid helt uten risiko for dem. Spesielt om gruppen har høyere lønn enn snittet eller kan oppfattes som bortskjemte. Da spiller det liksom ingen rolle om de er dårlig behandlet av arbeidsgiver eller om arbeidsgiver har brutt reglene i arbeidslivet eller brutt løfter og kontrakter. Et oppslag som "Se så mye den ansatte tjener, den ansatte som ødela ferien til familien som står og gråter på flyplassen" selger godt. At den ansatte selv hadde planlagt å ha ferie med sin egen familie da og at arbeidsgiveren hadde visst om det i et halvt år selger ikke like godt.

 

Kjenner selv en som fikk belastet betalingskort 3 ganger for et kjøp ombord hos Norwegian. Det burde vært en enkel sak, men først trenerte de saken og så avviste de saken. Vedkommende som hadde jobbet som saksbehandler i mange år hadde dokumentert saken godt og tok kontakt med en journalist hos VG som viste interesse. Journalisten fikk visst beskjed om å ikke følge opp saken, for plutselig var det ikke mulig for ham å skrive om det. De hadde visst allerede fylt opp "kvoten" med artikler med negativ omtale av Norwegian.

Herregud. Det du skriver her er helt usmakelig å høre. Visste ikke at det var så kontrollert.

 

Hva med NRK? De må jo være de mest nøytrale mtp de ikke er reklamefinansiert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...