Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri opplevd dette, og jeg begynner å bli litt smånervøs nå.

 

I morgen skal jeg til Austin, via Amsterdam og Atlanta. Når jeg skulle sjekke inn online på KLM sine sider, fikk jeg ikke printet ut boarding card for min siste flyvning til Austin. Jeg har tidligere mottatt en mail angående reisen min, hvor jeg ser at jeg har fått tildelt seter på alle flyvningene, men nå kan jeg verken velge sete eller printe ut boarding card for min sister tur fra Atlanta-Austin. 

 

Noen som har opplevd lignende, eller som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplevd noe lignende med codeshare og et innerikslegg i USA på slutten. Fikk ikke valgt seter på forhånd selv, setereservasjon ble tatt over telefon, men innsjekk på nett fikk jeg bare til første stopp i USA. Ordnet seg på flyplassen i Singapore hvor jeg fikk BP hele veien.

 

 

Hmm...

 

Kan ikke sjekke inn før det er 24t til reisen. Men jeg antar dette er tilfellet for reisestarten, og ikke for de ulike avgangene...

 

Jaja, får dra litt tidligere opp til flyplassen i morgen tenker jeg.

Endret av Tkse
Lenke til kommentar

Jeg skal til Japan i februar, og har dumma meg ut med å vente for lenge med å booke innenlandsfly. Må komme meg fra Narita til New Chitose midt under en gigantisk festival (jeg lander 5. og drar 14., mens festivalen går fra 5. til 11.), så alt av billettpriser er doblet og triplet og vel så det. Jeg antar det ikke er annet å gjøre enn å bite i det sure syttenhundrekronerseplet, men under letingen fant jeg noen selskaper som opererte uten engelske nettsider og muligens ikke dukker opp på samlesøk, så da fikk jeg et bittelite håp om at billigere billetter fortsatt er mulig. Er det noen som har peiling på dette? 

Lenke til kommentar

Har vært forskånet fra tidlige avreiser fra Gardermoen inntil nå, men ser ut til at jeg bør legge inn en overnatting i neste uke. Ser de fleste hotellene ligger et stykke fra flyplassen med shuttlebusser, er det noenlunde orden på dette? Ellers får jeg bare akseptere kostnaden ved et av hotellene som faktisk er i gangavstand – flyplassovernattinger er ikke akkurat hotellopplevelser jeg synes det er verdt å betale stort for.

Lenke til kommentar

Har vært forskånet fra tidlige avreiser fra Gardermoen inntil nå, men ser ut til at jeg bør legge inn en overnatting i neste uke. Ser de fleste hotellene ligger et stykke fra flyplassen med shuttlebusser, er det noenlunde orden på dette? Ellers får jeg bare akseptere kostnaden ved et av hotellene som faktisk er i gangavstand – flyplassovernattinger er ikke akkurat hotellopplevelser jeg synes det er verdt å betale stort for.

Må overnatte endel på Gardermoen. Betaler vanligvis 4-500 for Thon eller Comfort Runway. Buss går hvert 20 minutt og er 70,- per person hver vei. De 2 hotellene som er de eneste i gangavstand ligger typisk på over 1400,-.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har vært forskånet fra tidlige avreiser fra Gardermoen inntil nå, men ser ut til at jeg bør legge inn en overnatting i neste uke. Ser de fleste hotellene ligger et stykke fra flyplassen med shuttlebusser, er det noenlunde orden på dette? Ellers får jeg bare akseptere kostnaden ved et av hotellene som faktisk er i gangavstand – flyplassovernattinger er ikke akkurat hotellopplevelser jeg synes det er verdt å betale stort for.

Må overnatte endel på Gardermoen. Betaler vanligvis 4-500 for Thon eller Comfort Runway. Buss går hvert 20 minutt og er 70,- per person hver vei. De 2 hotellene som er de eneste i gangavstand ligger typisk på over 1400,-.

 

 

Et lite tips: Ruter sine lokalbusser koster bare 30 en veg. Og om man ankommer OSL med NSB-tog (fra et sted innenfor Oslo/Akershus) er den til og med "gratis" fordi man har overgang på togbilletten.

 

Det varierer litt hvor "praktisk" lokalbussene er, og hvor de stopper i forhold til de forskjellige hotellene, men ved Comfort Hotel Runway stopper den f.eks. ikke så veldig langt unna. Det ene Thon-hotellet ligger også rett ved en holdeplass, mens det andre har litt gangavstand. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fly og flyplasser er vel det eneste stedet på jorda hvor det faktisk er en fordel å sitte i rullestol. Blir fraktet til gaten, først inn på flyet og rett inn på første rad.

Første rad er sjelden ledig og flere vil uansett ikke la en sitte der uten å betale ekstra. Og så må man sitte på flyet til alle andre har gått av og de som står og venter med rullestol er borte fordi noen andre som var dårlige til beins tenkte det var en god idé å ta den da de kom ut av flyet. Så når man så tilslutt kommer ut av flyet er rullestolen og personen som skal hjelpe borte.

 

Slik har i alle fall jeg fått beskrevet hvordan det er å fly med flere selskaper om man ønsker assistanse.

Lenke til kommentar

Jeg skal til Japan i februar, og har dumma meg ut med å vente for lenge med å booke innenlandsfly. Må komme meg fra Narita til New Chitose midt under en gigantisk festival (jeg lander 5. og drar 14., mens festivalen går fra 5. til 11.), så alt av billettpriser er doblet og triplet og vel så det. Jeg antar det ikke er annet å gjøre enn å bite i det sure syttenhundrekronerseplet, men under letingen fant jeg noen selskaper som opererte uten engelske nettsider og muligens ikke dukker opp på samlesøk, så da fikk jeg et bittelite håp om at billigere billetter fortsatt er mulig. Er det noen som har peiling på dette? 

Sjekk om "Experience Japan", "Visit Japan" o.l. kan være billigere. Jeg sparte en del på det da jeg fløy fra Hiroshima til Haneda for et par år siden.

 

Se:

http://www.ana.co.jp/wws/us/e/wws_common/promotions/share/experience_jp/

https://www.jal.co.jp/yokosojapan/

http://www.ana.co.jp/wws/us/e/wws_common/book-plan/fare/special/visit.html

Lenke til kommentar

Sjekk om "Experience Japan", "Visit Japan" o.l. kan være billigere. Jeg sparte en del på det da jeg fløy fra Hiroshima til Haneda for et par år siden.

 

Se:

http://www.ana.co.jp/wws/us/e/wws_common/promotions/share/experience_jp/

https://www.jal.co.jp/yokosojapan/

http://www.ana.co.jp/wws/us/e/wws_common/book-plan/fare/special/visit.html

Det var ikke dumt opplegg; skal huske å sjekke det neste gang. Ser ikke ut til at det er noen slike billetter igjen på mine datoer, men jeg fant heldigvis noe OK hos Peach -- tolv hundre kroner om jeg klarer meg med bare carry-on, så da er det faktisk billigere uansett. Peach var riktignok to timer forsinka forrige gang jeg brukte dem, "men hva er sjansen for at det skjer igjen", sa han godtroende.
Lenke til kommentar

 

Fly og flyplasser er vel det eneste stedet på jorda hvor det faktisk er en fordel å sitte i rullestol. Blir fraktet til gaten, først inn på flyet og rett inn på første rad.

Første rad er sjelden ledig og flere vil uansett ikke la en sitte der uten å betale ekstra. Og så må man sitte på flyet til alle andre har gått av og de som står og venter med rullestol er borte fordi noen andre som var dårlige til beins tenkte det var en god idé å ta den da de kom ut av flyet. Så når man så tilslutt kommer ut av flyet er rullestolen og personen som skal hjelpe borte.

 

Slik har i alle fall jeg fått beskrevet hvordan det er å fly med flere selskaper om man ønsker assistanse.

 

 

Kjipern. Det ser så flott ut fra utsiden.

Lenke til kommentar

Hei. Vet noen om Wideroe har Norgesbilletten i sommer (2016). Jeg såg på det i fjord, men var det bare et engangstilbud eller kommer det i år og?

 

Hvis jeg kan kjøpe Norgesbilletten. Kan jeg tjene poeng og kvalifiserte flyturer for å få eurobonus sølvkort?

 

Ja, de har hatt dette tilbudet hvert år i flere år.

 

De har dog endret opptjeningsreglene for Eurobonus. I fjor fikk man poeng per flyvning, samt at hver flyvning telte som en flyvning (unntatt anbudsruter). Nå får man en fast sum uansett hvor mye man flyr:

 

  • EuroBonus: Medlemmer opptjener 2890 Basic poeng for 1 sone, 3490 poeng for 2 soner, 3990 poeng for 3 soner og1890 poeng for ekstra uke.  Poengene registreres etter endt reise. Det gis ikke poeng per flystrekning.

http://www.wideroe.no/flybilletter/norgerundtbilletten/planlegg-turen  (Trykk der det står "Klikk her for villkår for Norge Rundt-billetten)

Lenke til kommentar

 

Hei. Vet noen om Wideroe har Norgesbilletten i sommer (2016). Jeg såg på det i fjord, men var det bare et engangstilbud eller kommer det i år og?

 

Hvis jeg kan kjøpe Norgesbilletten. Kan jeg tjene poeng og kvalifiserte flyturer for å få eurobonus sølvkort?

Ja, de har hatt dette tilbudet hvert år i flere år.

 

De har dog endret opptjeningsreglene for Eurobonus. I fjor fikk man poeng per flyvning, samt at hver flyvning telte som en flyvning (unntatt anbudsruter). Nå får man en fast sum uansett hvor mye man flyr:

  • EuroBonus: Medlemmer opptjener 2890 Basic poeng for 1 sone, 3490 poeng for 2 soner, 3990 poeng for 3 soner og1890 poeng for ekstra uke. Poengene registreres etter endt reise. Det gis ikke poeng per flystrekning.
http://www.wideroe.no/flybilletter/norgerundtbilletten/planlegg-turen (Trykk der det står "Klikk her for villkår for Norge Rundt-billetten)

3990 poeng er ikke nok til å få sølvkort. Gjelder alle flyvningene med Norges billetten som 1 kvalifisert flytur eller er det flere?

Lenke til kommentar

Jeg har fått med meg at man helst burde unngå mellomlanding i USA på vei inn i USA. Men hvordan er det på vei ut? Bagasje og alt går som en vanlig mellomlanding uten noe mer stress?

Ja, så lenge du starter i USA og har gjennomgående billett. Ingen venting på bagasje, ingen passkontroll og som oftest ingen sikkerhetskontroll. Å bare gå fra en gate til en annen som jeg gjorde for en uke siden var en virkelig bra opplevelse.

 

Eneste strek i regningen var at de ikke hadde flere mini pretzel dogs hos Auntie Anne. :closedeyes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...