Gå til innhold

ATI R580 bilder og specs


Anbefalte innlegg

Sikkert 100 som har sagt dette tidligere, men jeg synes at nye generasjoner på skjermkort fronten kommer alt for raskt. Når jeg kjøpte meg et 6800U var jeg kjempefornøyd, 6mnd etterpå kommer det en ny genrasjon som yter i enkelte tilfeller 100%  bedre. Hadde de kostet ca 2 laken så hadde det ikke vært så gale, men 3-4000 blir for stivt å holde tritt med :realmad:

5352352[/snapback]

 

Det er da ikke så ufyselig? La oss si du kjøper et toppspekka skjermkort nytt for 5000 spenn, og etter et halvt år skal dette byttes ut med et nytt. Da får du sikkert solgt det gamle for ca 2500, og det blir ikke så dyrt å bytte det ut lenger. 5000 kroner i året for å holde tritt er ikke ille hvis det er viktig for deg...

5352445[/snapback]

Er det seriøst folk som gjør det? Altså skifter ut toppkort hvert halvår...5000 kroner i grafikkbudsjett hvert år synes jeg er vel MYE. Særlig med tanke på at man får en Xbox 360 til 2600 kroner... Og er det egentlig noe særlig forskjell på grafikken på et kort til 5000 kroner og 3000 kroner? Da tenker jeg ikke teoretisk ytelse, men i praksis i spill...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm

 

Ja det er stor forskjell på f.eks. GeForce 7800GTX 512MB og GeForce 7800GTX.

GTX256MB yter i snitt rundt 78% av en 7800GTX512.

Da mener jeg så stor forskjell at det er lett synlig. Jeg har aldri vært i nærheten av en PC som faktisk hadde rask nok grafikkytelse. Jo mer jo bedre. Jeg spiller helst på 1600x1200 med 4xAA og 16xAF med alt på max med et minimum på 60fps *hele* tiden. Det sier seg selv at det får jeg ikke med dagens generasjon skjermkort. Selv i Sli.

 

Så spør du kanskje om forskjellen mellom 1280x1024, 2xAA, 16xAF og minimum 40fps hele tiden og min drømmeytelse er *så* stor? For meg er den det. Hvis du får sett ordentlig på forskjellen mellom disse grafikkoppsettene en gang, så kanskje du også skifter mening? Om det faktisk er verdt det, er en annen sak. For meg er god grafikk verdt 4000kr i året. Andre bruker mer enn det beløpet på bil eller festing i året. Jeg har ikke bil og jeg er definitivt ingen festløve... :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er så tullete å kreve en så kraftig strømforsyning. For de av oss som har sett tester hvor det sjekkes hvor mye et helt system bruker på full load ligger det på mellom 200-300W, fra de svakeste cpu-er og gpu-er til de feteste maskinene (SLi/Crossfire ikke inkludert). Jeg så en test av et Crossfire oppsett på en profilert side, der holdt 350-400 watt.

 

Her er en link til Toms Hardware Power Consumption Test

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar

hvis pc skal bruke 30A og op til 20v så går det bort 600w bare til pcen.

Er det så miljøvenlig ? pcen brukr da ikke mindre støm en før.

 

Dette kan jo samenlignes med de amerikanske bilprodusenten som bare ska ha kraftigere moterer uten å ta serlig hensyn til forbruket.

 

Det gjentar seg hver gang . nar jeg har tenkt ( ikke anda ihverfall) å bytte ut delere i pcen min så er det plutselig så mye annet som må byttes ut .

Denne gangen blir alså PSUen for svak.

andre ganger må hele hovekorttet byttes ut fordi tilkoblingen er forandret og andre ganger er det andre ting

 

i gamle dager når internet var dyrt så måte man spare på bruket der og nå kan det bli sparing på grunn av stømforbruket

 

hvor endrer denne sløsingen henn ?

Lenke til kommentar

Vell vannkraftverket "vårt" er da ikke så forurensende, og du taper ikke noe mer strøm ved å ha en god pc! For det første går strømmen et sted uansett og det er varmeenergi, og da varmer pcen opp rommet, og hvis pcen varmer opp en del av rommet kan du skru ned varmen på varmovnen. Så det blir ikke noe mer forurensende! Og de bilene det er snakk om går ikke på strøm men på bensin så hvis du ikke bruker agregat så tror jeg ikke pcen din forurenser det spor. :yes:

Lenke til kommentar

du har rett .vanligvis så er strømmen ikke noe problem - ikke i Norge.

dere må bare huske på at ATi og andre ikke bare lager deler til pcer i Norge.

 

Det varfor noen år siden at strømmen var dyr i for hold til det som var normalt. det var fare for rasonering og det første man ikke kan bruke er pcen - det spørs jo hvrdan man takler det.

 

er man heldig så kan man jo slå av noen annet i huset den tiden man bruker maskina

Lenke til kommentar
Er det seriøst folk som gjør det? Altså skifter ut toppkort hvert halvår...5000 kroner i grafikkbudsjett hvert år synes jeg er vel MYE. Særlig med tanke på at man får en Xbox 360 til 2600 kroner... Og er det egentlig noe særlig forskjell på grafikken på et kort til 5000 kroner og 3000 kroner? Da tenker jeg ikke teoretisk ytelse, men i praksis i spill...

5353787[/snapback]

 

Hvis man sammenligner med andre hobbyer er det ikke så ille. Tenk hvor mye en råner bruker i bensin og stæsj til bilen sin! Hvis du går på fylla hver uke og bruker 500 kroner per snurr, kan du kjøre hvit helg 10 ganger, så har du penger til fete kort.

Lenke til kommentar
du har  rett .vanligvis så er  strømmen  ikke noe problem - ikke i Norge.

dere må bare huske  på at ATi og  andre ikke bare lager deler  til pcer i Norge.

 

Det varfor  noen år  siden at  strømmen var  dyr  i for hold  til det  som var normalt. det var fare for  rasonering  og  det første  man ikke kan bruke  er  pcen - det  spørs jo hvrdan man takler det.

 

er  man heldig  så kan man jo slå av  noen  annet  i huset  den tiden  man bruker  maskina

5354109[/snapback]

 

Og snart utvikler jo pcen nok varme til at man kan drite i å ha ovn...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at stømforbruk skal være et tema... Men dere må ta ATi's uttalelser med en klype salt. De sier vi trenger "minst 450W" fordi de ikke vil ha noen klager på seg selv ved eventuelle ustabile datamaskiner som bruker dems grafikkbrikker. Så, når alle har 450W strømforsyninger antar de at det ikke vil oppstå noen feil.

Lenke til kommentar
Syntest det hørtes ille ut å måtte ha 550 W kun til skjermkortene i et Corssfire oppsett. Dessuten må jo et slikt kort utvikle en god del varme når det trekker 450 W alene.

 

Håper virkelig at dem begynner å prioritere strømsparende teknoligi snart.

 

Det hadde også hvert fint å se bilde av referanse kjøleren.

5352038[/snapback]

 

Det står ikke noe om at skjermkortet trenger 450W ALENE. Ati kom vel med noen slike utalelser på forrige generasjon også. Folk ragerte akkurat likt da, men det viste seg at det var kravet i et TYPISK system totalt. Så jeg tror nok fint vi kan slappe av om vi har en ok strømforsyning. Jeg bare nekter å tro at et skjermkort kan bruke 450 W alene.

5352280[/snapback]

 

 

Det er for hele systemet. Hvis ett kort hadde trekt 450 W alene, hvorfor vil da det andre i ett Crossfire kun trekke 100 W? Det er bra at ATI opplyser om dette. Det er vel ikke noe verre enn å skulle fyre opp det nye skjermkortet og ingenting funker. Hvis man ikke sjekker om PSUen er bra nok, så er det sin egenskyld, og ikke ATI siden de opplyser om det.

 

La merke til noe på mitt 7800 GT kort. På esken så stod det at kortet krevde 360w PSU, men når man pakket det opp, og så på esken inni, så var det klistret på ett merket at den trengte 430 W PSU.

 

Men at skjermkortet trenger 450W PSU, så er det en bra ting. Det sier at X1900 ikke trekker spesielt mer enn dagens kort. Og da vil det også ikke utvikle spesielt mye mer varme heller. Positive nyher hvis dere spør meg.

Lenke til kommentar
hvis  pc skal bruke 30A og  op til 20v så går  det  bort  600w bare  til pcen. Er det så miljøvenlig ? pcen brukr  da ikke mindre støm en  før.

5353894[/snapback]

30A * 20V er riktignok 600W, men hvor i all verden har du 20V fra? Det som brukes mye av i en PC er 12V og det er der disse 30A er maks strømtrekk. Altså 30A * 12V = 360W (ATI regner da trolig med totalt 90W på 3,3V og 5,0V)

Lenke til kommentar
Syntest det hørtes ille ut å måtte ha 550 W kun til skjermkortene i et Corssfire oppsett. Dessuten må jo et slikt kort utvikle en god del varme når det trekker 450 W alene.

 

Håper virkelig at dem begynner å prioritere strømsparende teknoligi snart.

 

Det hadde også hvert fint å se bilde av referanse kjøleren.

5352038[/snapback]

 

Det står ikke noe om at skjermkortet trenger 450W ALENE. Ati kom vel med noen slike utalelser på forrige generasjon også. Folk ragerte akkurat likt da, men det viste seg at det var kravet i et TYPISK system totalt. Så jeg tror nok fint vi kan slappe av om vi har en ok strømforsyning. Jeg bare nekter å tro at et skjermkort kan bruke 450 W alene.

5352280[/snapback]

 

 

Det er for hele systemet. Hvis ett kort hadde trekt 450 W alene, hvorfor vil da det andre i ett Crossfire kun trekke 100 W? Det er bra at ATI opplyser om dette. Det er vel ikke noe verre enn å skulle fyre opp det nye skjermkortet og ingenting funker. Hvis man ikke sjekker om PSUen er bra nok, så er det sin egenskyld, og ikke ATI siden de opplyser om det.

 

La merke til noe på mitt 7800 GT kort. På esken så stod det at kortet krevde 360w PSU, men når man pakket det opp, og så på esken inni, så var det klistret på ett merket at den trengte 430 W PSU.

 

Men at skjermkortet trenger 450W PSU, så er det en bra ting. Det sier at X1900 ikke trekker spesielt mer enn dagens kort. Og da vil det også ikke utvikle spesielt mye mer varme heller. Positive nyher hvis dere spør meg.

5354217[/snapback]

 

Jeg var ikke helt med tidligere i dag. Når jeg tenker meg om så er det vel ganske innlysende at 450 W er litt mye bare til et skjermkort. Til mitt forsvar kan jeg vel bare si at det er helt ulogiskt å skrive at kortet kerver 450 W når det egentlig her hele systemet.

 

Synd at de ikke har testet det kortet enda. Det hadde vært fint å se hva han har i vente. :)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke bil og jeg er definitivt ingen festløve...  :thumbup:

5353842[/snapback]

 

N.E.R.D.

 

Måtte si det. jeg har en dårlig maskin, men fester heller og møter nye folk/damer istede for "lara Croft" :)

5353882[/snapback]

[OT]

For å rette opp et om mulig feil inntrykk: Jeg sitter foran PC max 5t i uka. Spiller kanskje en gang annenhver uke. Jeg har ikke tid til mer siden jeg studerer fra 8 om morgenen til 20 om kvelden. Ikke partyløve for meg betyr å ikke drikke mengder alkohol. Koster altfor mye penger. Dessuten er det definitivt ikke så gøy som alle skal ha det til. Det finnes ca 457 andre måter å ha det mye mer gøy sammen med andre enn å gulpe innpå gift i form av etanol.

Istedenfor bil har jeg sykkel. Det er geeky med folk som kjører bil overalt, selv om distansen egentlig var kort nok til å sykle. Enkelte folk er i ferd med å bli skikkelig pysete og tåler ikke litt kuling og regn.

Du ville muligens bli overrasket over hvor lite "nerd" jeg er hvis du møtte meg. ;)

[/OT]

 

Ati har satt srømforsyningskraven så skyhøyt for å garantere at selv en Q-Tec på 450W burde overleve. De tenker vel sikkert på å sikre seg 100% mot strømforsyningsproblemer. Det sier seg selv at en Antec/Enermax/OCZ e.l. på rundt 350W burde holde. Eller hva?

Lenke til kommentar
Jeg var ikke helt med tidligere i dag. Når jeg tenker meg om så er det vel ganske innlysende at 450 W er litt mye bare til et skjermkort. Til mitt forsvar kan jeg vel bare si at det er helt ulogiskt å skrive at kortet kerver 450 W når det egentlig her hele systemet.

 

Synd at de ikke har testet det kortet enda. Det hadde vært fint å se hva han har i vente.  :)

5354537[/snapback]

 

I hvilken del av setningen "Når det gjelder kravet til strømforsyning har ATI uttalt at 450 Watt er minimum" står det at kortet krever 450 W ?

 

Kravet til strømforsyning er 450 Watt. Altså strømforsyningen som sitter i pc'en. Hvilken annen strømforsyning trodde du det mentes her?

Lenke til kommentar
Er det seriøst folk som gjør det? Altså skifter ut toppkort hvert halvår...5000 kroner i grafikkbudsjett hvert år synes jeg er vel MYE. Særlig med tanke på at man får en Xbox 360 til 2600 kroner... Og er det egentlig noe særlig forskjell på grafikken på et kort til 5000 kroner og 3000 kroner? Da tenker jeg ikke teoretisk ytelse, men i praksis i spill...

5353787[/snapback]

 

Hvis man sammenligner med andre hobbyer er det ikke så ille. Tenk hvor mye en råner bruker i bensin og stæsj til bilen sin! Hvis du går på fylla hver uke og bruker 500 kroner per snurr, kan du kjøre hvit helg 10 ganger, så har du penger til fete kort.

5354149[/snapback]

Hvor får du en "snurr" for kr 500,-?

Lenke til kommentar

I løpet av 2005 ble byggere virkelig nødt til å se godt på varmeutvikling i maskiner og flere begynte å fokusere på å legge mye penger i god og stillegående kjøling. Vannkjølingen ble også plutselig allemannseie pga denne problemstillingen.

 

Veien utviklingen går nå er etter min mening helt feil, man kan ikke lenger bare øke strømkravene til nytt utstyr. Nå er vi snart oppe i kravene for en god oljeovn.

 

Jeg vil tro at 2006 blir året hvor produsentene virkelig må ta tak i seg selv og fokusere mer på å lage mindre strømkrevende produkter. CPU produsentene ligger langt foran GPU produsentene her.

 

Vi kan ikke lenger fortsette å øke strømfobruket inne forbrukselektronikk, men må begynne å se på smartere måter å senke kravene på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...