Gå til innhold

ATI R580 bilder og specs


Anbefalte innlegg

Syntest det hørtes ille ut å måtte ha 550 W kun til skjermkortene i et Corssfire oppsett. Dessuten må jo et slikt kort utvikle en god del varme når det trekker 450 W alene.

5352038[/snapback]

Det står ikke noe om at skjermkortet trenger 450W ALENE. Ati kom vel med noen slike utalelser på forrige generasjon også. Folk ragerte akkurat likt da, men det viste seg at det var kravet i et TYPISK system totalt. Så jeg tror nok fint vi kan slappe av om vi har en ok strømforsyning. Jeg bare nekter å tro at et skjermkort kan bruke 450 W alene.

5352280[/snapback]

Forskjellen på å ha ett kort og to kort i Crossfire er jo ca 8A eller ca 100W. Ett kort bruker altså ca 100W. De to kortene i Crossfire må da bruke ca 100W + 100W = 200W. Resten (350W) er satt av til resten av systemet. Dersom man har et ellers lite strømkrevende system så går det sikkert an å ha ett X1900-kort på en PC med 350W totalt. (Så lenge det ikke er Q-tec-watt selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert 100 som har sagt dette tidligere, men jeg synes at nye generasjoner på skjermkort fronten kommer alt for raskt. Når jeg kjøpte meg et 6800U var jeg kjempefornøyd, 6mnd etterpå kommer det en ny genrasjon som yter i enkelte tilfeller 100% bedre. Hadde de kostet ca 2 laken så hadde det ikke vært så gale, men 3-4000 blir for stivt å holde tritt med :realmad:

Lenke til kommentar
Så da kan jeg bare glemme dette kortet til strømforsyningen som jeg har? (Fortron/Source Powersupply ATX 550W.

5352351[/snapback]

Hvis PCen din bruker over 450W UTEN det skjermkortet du har nå, så har du en sinnsykt strømkrevende PC. Kanskje over 20 harddisker? Og en Pentium D 840 klokket for å slå rekorder?

 

Edit: Med den hardwaren som står i profilen din kan du sikkert drive 3 slike skjermkort med den PSU'en.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Sikkert 100 som har sagt dette tidligere, men jeg synes at nye generasjoner på skjermkort fronten kommer alt for raskt. Når jeg kjøpte meg et 6800U var jeg kjempefornøyd, 6mnd etterpå kommer det en ny genrasjon som yter i enkelte tilfeller 100%  bedre. Hadde de kostet ca 2 laken så hadde det ikke vært så gale, men 3-4000 blir for stivt å holde tritt med :realmad:

5352352[/snapback]

 

Det er da ikke så ufyselig? La oss si du kjøper et toppspekka skjermkort nytt for 5000 spenn, og etter et halvt år skal dette byttes ut med et nytt. Da får du sikkert solgt det gamle for ca 2500, og det blir ikke så dyrt å bytte det ut lenger. 5000 kroner i året for å holde tritt er ikke ille hvis det er viktig for deg...

Lenke til kommentar
Så da kan jeg bare glemme dette kortet til strømforsyningen som jeg har? (Fortron/Source Powersupply ATX 550W.

5352351[/snapback]

Edit: Med den hardwaren som står i profilen din kan du sikkert drive 3 slike skjermkort med den PSU'en.

5352372[/snapback]

Jeg så på Ampere den levérer på 12v-kanalen. Så vidt jeg kan se, er det 18A på min strømforsyning, og det er 30A som trengs. Men strømforsyningen har to slike kanaler, så de kan legges sammen? (det var kanalene jeg reagérte på, ikke hvor mange Watt)

 

Er det mulig at X1900 vil presse X1800XT ned mot en pris på rundt 3000kr?

Lenke til kommentar

Isteden for å pushe siste rest ut av av denne generasjonen, burde de heller bruke tid på neste generasjon (dx.10).

Både 7800gtx og x1800xt yter vel bra nok i 1600x1200 (de fleste har ikke en skjerm som klarer mye mer) i dagens spill, om du har 100 eller 80fps burde ikke spille noen rolle.

På tide å satste på mer stillegående og mindre effektbruk.

Cpu produsentene har også litt å ta igjen.

Lenke til kommentar

slik jeg ser det så er dette ett krampetak fra ATi sin side. Mens nVidia har brukt tiden godt til G70, samtidig som de hadde FX serien ute.

 

ATi går nokk i en felle her å vill ha tilbake tronen koste hva det koste vill, ett sinnsykt strømforbruk og varme, mens det ikke yter så sykt mye bedre. Men det vet vi jo ikke før testene er ute.

Lenke til kommentar
Er det egentlig noe fremskritt når kortet krever så jævli mye strøm for å fungere ?

 

Epz.

5352784[/snapback]

 

 

Er faktisk helt enig med deg. Mer strøm betyr jo bare at det varmere inni pc'n. Kunne godt tenkt meg at noen forsket litt mer på å skape et bra kort som ikke krever så mye strøm. Snart er jo pc'n blitt en varmovn. Jeg er interesert i en pc som ikke bråker som ikke trenger vannkjøling for å fungere, pluss at jeg vil kjøre de nyeste spillene.. Er det et ønske som er uoppnåelig?

Lenke til kommentar
Både 7800gtx og x1800xt yter vel bra nok i 1600x1200 (de fleste har ikke en skjerm som klarer mye mer) i dagens spill, om du har 100 eller 80fps burde ikke spille noen rolle.

5352549[/snapback]

 

 

klarer ikke 1600*1200 jeg nei med akseptabel fps :) iallefall i de nyere spillene.. holder meg til 1280*1024.. men har framdeles ikke noe Super fps.... men har 4aa og 8af no matter what da :) uten probs.. spec i sig

Lenke til kommentar
Både 7800gtx og x1800xt yter vel bra nok i 1600x1200 (de fleste har ikke en skjerm som klarer mye mer) i dagens spill, om du har 100 eller 80fps burde ikke spille noen rolle.

5352549[/snapback]

 

 

klarer ikke 1600*1200 jeg nei med akseptabel fps :) iallefall i de nyere spillene.. holder meg til 1280*1024.. men har framdeles ikke noe Super fps.... men har 4aa og 8af no matter what da :) uten probs.. spec i sig

5353401[/snapback]

 

 

Tror vel heller det er CPU som ikke klarer å mate kortene dine da.

Er vel ingen CPU`er i dag som klarer å makse 1 7800GTX, og iallefall ikke 2 stk av de.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Joda. Skur du på 1920*1600elns og 4x AA og 8xAF, på Cod2/Fear så sliter nok skjermkortene en god del ja. :thumbup:

 

GPU tar jo mer og mer av jobben til cpu jo høyere oppløsning. I 1024 og 1280 ville du nok fått en stor cpu flaskehals.

 

Og for å få et skejrmkort som er kaldt må de nok lage enda mindre brikker, men i highend toppen ville nok ATI/nvidia bare puttet inn flere transitorer hvis de fikk sjansen. Men klokker dere ned x1800xt/7800GTX512 noe sinnsykt ville dere at en "iskaldt" skejrmkort og den ville likevell gruset "oldtidens" skjermkort.

Men på High-end toppen er ikke målet å få den kaldeste/minst strømforbrukende, men den aller kraftigste! :yes:

 

BTW: Jeg har 2x6800U (egentlig GT Goldensample) og med bitte litt overklokking så krever de like mange W som 7800GTX512. Systemet mitt bruker maks 500W! På full overklokk av cpu osv.. :roll:

Bruker en 250W og en 400W strømforsyningø. Som er koblet sammen. :D

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...