Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Dell_9200: Du kan legge til Opera i nettlesere som støttes i Vista, men man må passe på å velge separate Opera-profiler/individual Opera profiles for at det skal virke ordentlig.

 

 

Jeg har et problem med å sette programmer som standardprogrammer for filer når jeg installerer programmet. Når jeg har installert VLC og winamp så har jeg valgt at winamp skal være standard avspiller for musikk og VLC for video, men det åpnes fremdeles i WMP. Hvordan kan jeg fikse dette?

 

 

Jeg vet at jeg kan sette manuelt hvilke filtyper som skal åpnes i hvilke program, men det blir veldig tungvindt å gjøre for alle filtypene isteden for at det gjøres når jeg installerer programmet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dell_9200: Du kan legge til Opera i nettlesere som støttes i Vista, men man må passe på å velge separate Opera-profiler/individual Opera profiles for at det skal virke ordentlig.

 

 

Jeg har et problem med å sette programmer som standardprogrammer for filer når jeg installerer programmet. Når jeg har installert VLC og winamp så har jeg valgt at winamp skal være standard avspiller for musikk og VLC for video, men det åpnes fremdeles i WMP. Hvordan kan jeg fikse dette?

 

 

Jeg vet at jeg kan sette manuelt hvilke filtyper som skal åpnes i hvilke program, men det blir veldig tungvindt å gjøre for alle filtypene isteden for at det gjøres når jeg installerer programmet.

6291982[/snapback]

Da må jo Vista ha forandret oppsettet på tilknyttning av filer slik at programmer lagd for XP ikke tilknytter filene automatisk i Vista. Det er da tredjepartsprogrammene som må fikse opp i det. Har du så mange typer filer da? Når jeg høyreklikker på en mp3 fil, så trykker jeg på egenskaper og velger program som den skal åpnes i. Dette angir jeg som standardprogram. Da funker det.

Lenke til kommentar
Dell_9200:

Enkelt spørsmål, partsisjonen som Vista skal ligge i, bør den være formatert som NTFS eller FAT32?

6292035[/snapback]

Jeg er ikke noen eksperter på dette området, men jeg har alle partisjoner som NTFS. Noen andre, f.eks Simen1, kan sikkert utdype de generelle forskjellene utover at FAT32 ikke støtter enkeltfiler større enn 4 gb. Jeg har dog hørt at det er lurt å ha systempartisjonen i XP som FAT32 for å gi større ytelse.

Lenke til kommentar

Det som er fint med FAT32 er at den kjører automatisk ''Scan-disk''-prossesen etter f.eks. en plutselig restart eller likn. for å rette opp feil. NTFS sin positive side er at den støtter nesten (?) alle filsystemer. Jeg kjører det på en NTFS-formatert partisjon jeg.

Endret av onyX
Lenke til kommentar
Selvom jeg har formatert C: så får jeg opp en feilmelding når Vista-installasjonen skal starte. Det står at winload.exe er slettet eller skadet.

 

Kan jeg evt. prøve og starte installasjonen i Windows, hvordan gjøres det?

6292086[/snapback]

Det er vel bare å sette inn DVDen eller mounte ISO-filen? Da skal installasjonsprogrammet kjøre hvis du ikke har slått av automatisk avspilling.

Lenke til kommentar

FAT32 har muligens noe større ytelse (ved oppslag i filtabellen) men desto dårligere sikkerhet og er langt fattigere på funksjoner. Jeg kjører utelukkende NTFS selv om det skulle gi litt dårligere ytelse i blandt. Jeg synes fordelene med sikkerheten og alle funksjonene veier mer enn opp for ytelsen. Jeg vil derfor anbefale NTFS også for Vista.

Lenke til kommentar
Selvom jeg har formatert C: så får jeg opp en feilmelding når Vista-installasjonen skal starte. Det står at winload.exe er slettet eller skadet.

 

Kan jeg evt. prøve og starte installasjonen i Windows, hvordan gjøres det?

6292086[/snapback]

Det er vel bare å sette inn DVDen eller mounte ISO-filen? Da skal installasjonsprogrammet kjøre hvis du ikke har slått av automatisk avspilling.

6292097[/snapback]

;)

post-42397-1150110791_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Fikk den installert uten problemer. Vista kjører glatt.

Hmm, du har ingen fikk installert Vista med litt problemer, men nå kjører det glatt? :p, vel, forsent uansett.

 

Under installasjonen, etter at den hadde pakket ut filene, så rebootet den, ok, når dne kom opp igjen skulle jeg velge region, tastaturoppsett osv., trykket på neste og:

Du mangler en driver, sett i Cd-en (på engelsk, men husker ikke helt formuleringen).

Jaggu! prøvde alle cd-er med drivere jeg hadde, ingenting virket, og det var bare en ok knapp, trykket jeg den kom den bare opp igjen.

Da rebootet jeg manuelt, samme igjen.

Rebootet uten cd: Den måtte pakke ut filene på nytt, men etter det virket det :w00t::w00t::w00t:

 

Og som sagt, Vista er mer en Aero, og Aero er mer enn halv-transparente bilder.

 

EDIT: Og det å partisjonere tok sin tid :p Og var vanskelig å finne et gratis program som gjorde det :no:

Endret av matsemann1
Lenke til kommentar
Men finnes Bootcamp eller noe sånt til Windows da?

Problemet er jo at jeg ikke får starta innstalasjonen.

6292170[/snapback]

Fyren her sier jo at ved å "Reparere" med DVDen, så vil det problemet forsvinne. Vær forskiktig uansett hva du prøver.

6292206[/snapback]

Men hvordan kan jeg reparere noe som jeg ikke får starta? :confused:

Lenke til kommentar
Men finnes Bootcamp eller noe sånt til Windows da?

Problemet er jo at jeg ikke får starta innstalasjonen.

6292170[/snapback]

Fyren her sier jo at ved å "Reparere" med DVDen, så vil det problemet forsvinne. Vær forskiktig uansett hva du prøver.

6292206[/snapback]

Men hvordan kan jeg reparere noe som jeg ikke får starta? :confused:

6292209[/snapback]

 

Gå til startmenyen også til RUN/Kjør og skriv inn sfc /scannow for å legge inn driverne som mangler i XP. Er ikke sikker på om det vil hjelpe deg men det er verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
NTFS sin positive side er at den støtter nesten (?) alle filsystemer. Jeg kjører det på en NTFS-formatert partisjon jeg.

6292077[/snapback]

NTFS er et filsystem, og har i seg selv overhodet ingen støtte for andre filsystemer, som f eks FAT32. Forøvrig så er vel FAT/FAT32 bedre støttet av andre operativststemer enn NTFS, så hva du egentlig forsøker å si her er en gåte for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...