Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Har XP og Vista installert på hver sin disk, og kunne tenke meg å ta ut disken med XP for en stund (bare gummioppheng til en HDD).

Prøvde dette i stad, men da ville ikke Vista boote. Står bare noe sånt som at jeg skal sette inn riktig oppstartsdisk.

Tenkte at jeg skulle prøve å fikse på dette med system recovery fra DVDen, men den fant ikke disken/systemet selv om jeg installerte driverne som skal til fra disket.

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre?

 

Edit: Leif

6307819[/snapback]

- Boot XP-CD'en. (I dette tilfelle Vista DVD'en som du har brent)

- Gå inn i ''Repair Console''.

- Skriv inn ''fixmbr'', for så ''fixboot''.

 

Som han ovenfor allerede har sagt, MBR er borte. Du må lage en ny en.

Endret av onyX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk Cornel! Prøver det.

 

Tenkte jeg skulle prøve å se hvordan jeg synes det fungerer til daglig bruk. På den måten for jeg kanskje oxo rapportert om flere feil(?).

 

Edit: Takk også til deg Onyx. Da prøver jeg det.

Endret av Eivinde
Lenke til kommentar

Håper noen kan hjelpe meg med mitt problem: Jeg innstalerte Vista fra XP, hadde da en egen harddisk som jeg hadde delt opp. Problemet mitt nå er at jeg har lyst til å bruke XP igjen, pga jeg fikk feil mld i Vista. Men når jeg setter inn bare den harddisken som det engang var innstalert XP på sier den i starten at den ikke finner noen harddisker. Hvordan kan jeg fikse dette?

Lenke til kommentar
Håper noen kan hjelpe meg med mitt problem: Jeg innstalerte Vista fra XP, hadde da en egen harddisk som jeg hadde delt opp. Problemet mitt nå er at jeg har lyst til å bruke XP igjen, pga jeg fikk feil mld i Vista. Men når jeg setter inn bare den harddisken som det engang var innstalert XP på sier den i starten at den ikke finner noen harddisker. Hvordan kan jeg fikse dette?

6308257[/snapback]

Putt inn harddisken. Har du tenkt å bruke Vista igjen? Hvis ikke, så kan du:

- Sjekke at harddiskene dine står i riktig, samt at du må sjekke for Primary Slave og Secondary Slave. Den harddisken Windows XP skal innstaleres på anbefales å stå som Primary Slave.

- Gå inn på BIOS. Sjekk om hovedkortet ditt finner den i det hele tatt.

- Etter at du har sjekket og funnet ut at din harddisk er funnet, begynn å formater.

 

Helt til slutt: Er det S-SATA eller IDE-harddisker du har?

 

Lykke til :)

Endret av onyX
Lenke til kommentar
Må jeg finne de driverene jeg skal ha til pcen min selv, eller greier vista å finne disse selv? Det er vel ikke så mange drivere som støtter vista enda...?

Se profil for spes.

6308490[/snapback]

Du kan la Vista finne drivere for deg først, ja. Du vet hvordan det skal gjøres?

Lenke til kommentar
onyX: PC-en finner harddisken, det er forresten en SATA-harddisk. Er jeg nødt til å formatere den til å få den til å fungere igjen? Over her pratet med om noen kommandor i "Repair Console", hvor finner jeg dette, vil det hjelpe meg?

6308507[/snapback]

For å gå inn i Repair Console så må du boote med Windows XP-CD'en først, for så å velge ''Repair Console''. Jeg tror dette kommer etter at XP har funnet ut av ting og tang på starten. Repair Console brukes til å fikse blant annet MBR med (Master Boot Record) som er på harddisken. Men det er ikke det du er ute etter, er det?

 

En reformat vil gjøre susen. Men jeg kjønner ikke helt. Har du to harddisker eller en? Formater begge i så fall, sett den ene som Primary og den andre som Secondary Slave.

La formateringen begynne.

Endret av onyX
Lenke til kommentar

Hehe... legger inn nå, men seffølgeli hadde den ikkje drivern til scsi kortet mitt (adaptec 2100s)... det stod at vista støtta mange media typer for å hente drivere i fra. Prøvde med CF kortet eg har i kamera mitt, sida eg har kortleser i skjermen og på laptopen.

 

Det gjikk som smurt det! Driver å installere nu.

Lenke til kommentar

Hei er det noen som kan hjelpe meg med instalasjon av vista. Har lasta ned 64 bit versonen og størrelsen på fila er riktig,har brent den som image fil og booter fra cd og innlastning av filer går greit, men instalasjonen stopper hele tiden på forskellige steder med stoppmeldingen (80070241). Har brent iso fila på flere forskjellige dvd plater og prøvd 32 bit versjonen på min bærbare pc med akkurat samme resultat. Har også formatert og partisjonert hardiskene men ingenting hjelper?

Lenke til kommentar

Thorjak:

Etter det jeg ser på din signatur, så skal du ha 64-bit versjonen på din stasjonære og 32-bit versjonen på din bærbare. Det du kan prøve nå, det er å mounte filen direkte på Deamon Tools fra Windows XP.

 

På hvilken maskin har du prøvd innstalasjonen på? På stasjonære også?

 

Sjekk ut disse sidene:

 

- http://help.lockergnome.com/vista/Error-Co...ftopict930.html

- http://www.neowin.net/forum/index.php?show...#entry587590318

Endret av onyX
Lenke til kommentar
Hmm, prøv det jeg sa kl. 18:15 i denne posten? Eller Zappza, søke på Google?

6308514[/snapback]

Google ja :blush:

 

 

Hei er det noen som kan hjelpe meg med instalasjon av vista. Har lasta ned 64 bit versonen og størrelsen på fila er riktig,har brent den som image fil og booter fra cd og innlastning av filer går greit, men instalasjonen stopper hele tiden på forskellige steder med stoppmeldingen (80070241). Har brent iso fila på flere forskjellige dvd plater og prøvd 32 bit versjonen på min bærbare pc med akkurat samme resultat. Har også formatert og partisjonert hardiskene men ingenting hjelper?

6308739[/snapback]

Du må sette ned brennehastigheten til 2,4x ;) Endret av Zappza
Lenke til kommentar
Kan dette stemme? Da har jeg et problem når jeg skal innstalere Vista etterpå. Jeg brente på max, ca. 6-8x hastighet.

 

Zappza, dette tror jeg ikke noe på :)

6308875[/snapback]

Jeg og flere andre hadde samme feil helt til vi satt ned til 2,4x :)

 

Er bare å bla bakover i tråden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...