Gå til innhold

HP-PC gir mye for pengene


Anbefalte innlegg

Jeg klarte ikke å la være å kjøpe denne boksen, og har nå begynt å angre. Får ikke til å installere Linux på den. Noen andre som har prøvd og lyktes?

 

Tryner på en måte jeg ikke har sett før, og heller ikke funnet noen andre som har like problemer.

 

tommy_89: boksen har heftig perforering på døra, så det kan sikkert være lurt av deg å gi boksen litt mer luft foran selve døra. (Jeg innbiller meg iallefall at det kanskje har noe for seg?)

5150394[/snapback]

 

Du har rett med det ja, ga den litt mere plass og CPUen gikk ned til 38C.

 

Edit: Når under innstalasjonen er det du får problemer med og innstalere Linux da?

Endret av tommy_89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Edit: Når under innstalasjonen er det du får problemer med og innstalere Linux da?

5151015[/snapback]

 

Problemet er ATI chipset'et og S-ATA controlleren. Fins ikke støtte for det på linux enda. (Typisk ATI).

 

I 2.6.14 kjernen så er det mulig å se disken som er koblet til kontrolleren, men det er ikke mulig å skrive til den. (Jeg fikk det iallefall ikke til.) Tidligere kjerner ser ikke engang disken.

Lenke til kommentar
Edit: Når under innstalasjonen er det du får problemer med og innstalere Linux da?

5151015[/snapback]

Problemet er ATI chipset'et og S-ATA controlleren. Fins ikke støtte for det på linux enda. (Typisk ATI).

 

I 2.6.14 kjernen så er det mulig å se disken som er koblet til kontrolleren, men det er ikke mulig å skrive til den. (Jeg fikk det iallefall ikke til.) Tidligere kjerner ser ikke engang disken.

5156491[/snapback]

Aha.. Jeg har et lignende hovedkort med ATI brikkesett og har samme problemet. Linux vil ikke installeres, men siden jeg er noob så aner jeg ikke hva som går galt under installasjonen. Men det virker logisk det du sier.

Lenke til kommentar

Førstinntrykk.

Løp og kjøpte i går. Har brukt så mye tid på min HTPC at jeg ikke orket tanken på å bruke uker av mitt liv på å tilpasse en ny. Ville ha noe som virket når jeg slo den på. Det gjorde den ikke. Så da var det feilsøking igjen. Som heldigvis var raskt unnagjort: Det er så trangt i maskinen at den som har montert den har brukket i stykker S-ATA strømforsyningspluggen. Heldigvis var det flere - det er i det hele tatt nok av strømuttak.

 

I tillett til det som er skrevet om maskinen, kan jeg supplere med følgende:

Det er plass til en harddisk til i maskinen. Ingen slot, men egne skruehull i bunnen av kabinettet. Koret har ledig både SATA og IDE uttak.

 

Media-disken har bare USB-interface, til tross for plug-in modul. USB-disken er treg, men rask nok for capture av video. Lager høye klikkelyder. Hvor jeg får kjøpt flere vet jeg ikke, Datakjeden hadde ikke tenkt å ta dem inn. Og da er jo litt av vitsen med egen slot borte.

 

Maskinen er meget stilegående alt tatt i betraktning.

 

Så jeg angrer ikke. Ennå :-)

Lenke til kommentar

Grunnen til at HP selger denne maskinen til en så god pris er at Hjemmepc ordningen er endret og de hadde 400 maskiner av denne modellen på lager som de måtte kvitte seg med og det fort.

 

Fikk idag signal ifra HP at det vil kunne komme flere modeller over 10 000 som de vil selge til en veldig lav pris i månedene som følger.

Lenke til kommentar
Jeg klarte ikke å la være å kjøpe denne boksen, og har nå begynt å angre. Får ikke til å installere Linux på den. Noen andre som har prøvd og lyktes?

 

Tryner på en måte jeg ikke har sett før, og heller ikke funnet noen andre som har like problemer.

 

tommy_89: boksen har heftig perforering på døra, så det kan sikkert være lurt av deg å gi boksen litt mer luft foran selve døra. (Jeg innbiller meg iallefall at det kanskje har noe for seg?)

5150394[/snapback]

 

Du kan vel kjøre knoppix på den, og bruke en stor fil på en av win xp partisjonene som $HOME?

Lenke til kommentar

I tillett til det som er skrevet om maskinen, kan jeg supplere med følgende:

Det er plass til en harddisk til i maskinen. Ingen slot, men egne skruehull i bunnen av kabinettet. Koret har ledig både SATA og IDE uttak.

 

5157025[/snapback]

 

Fint! Da blir det vel ikke så lenge til jeg slenger inn en 400GB eller 500GB harddisk :p

Lenke til kommentar
Edit: Når under innstalasjonen er det du får problemer med og innstalere Linux da?

5151015[/snapback]

Problemet er ATI chipset'et og S-ATA controlleren. Fins ikke støtte for det på linux enda. (Typisk ATI).

 

I 2.6.14 kjernen så er det mulig å se disken som er koblet til kontrolleren, men det er ikke mulig å skrive til den. (Jeg fikk det iallefall ikke til.) Tidligere kjerner ser ikke engang disken.

5156491[/snapback]

Aha.. Jeg har et lignende hovedkort med ATI brikkesett og har samme problemet. Linux vil ikke installeres, men siden jeg er noob så aner jeg ikke hva som går galt under installasjonen. Men det virker logisk det du sier.

5156529[/snapback]

 

Snublet over en tråd hvor noen påstod at RS480 med s-ata funker fint på SuSE 9.3. Måtte prøve med 10'ern, og det virket utmerket. Så noen andre som hadde installert på RHEL, så det er mulig at Fedora Core også takler denne s-ata kontrolleren.

 

Ubuntu 5.10 og 5.04, Knoppix 4.0.2, Mandriva 2006 og RR4 slet alle sammen med å få noe fornuftig ut av harddisken, men SuSE 10 klarte brasene :) (Så får jeg vel bare leve med YaST, selv om jeg hater det.)

 

I tillett til det som er skrevet om maskinen, kan jeg supplere med følgende:

Det er plass til en harddisk til i maskinen. Ingen slot, men egne skruehull i bunnen av kabinettet. Koret har ledig både SATA og IDE uttak.

 

Fikk ikke med meg de skruehullene, dette er gode nyheter! :) (Var forberedt på å klare meg med 250GB og ha resten av lagringsplassen tilgjengelig via samba.)

 

Media-disken har bare USB-interface, til tross for plug-in modul. USB-disken er treg, men rask nok for capture av video. Lager høye klikkelyder. Hvor jeg får kjøpt flere vet jeg ikke,

 

hp.com har iallefall. Og kjenner jeg www.dropzone.no rett så tar de inn om man er interessert. (De tok iallefall inn et sært ibm-tastatur som jeg ville ha). Prisen, derimot, er sjelden den beste. Min WinXP klagde forøvrig over at media-disken er koblet til en "low-speed" USB når jeg har den inne i maskina, og anbefalte meg å bytte port. Har ikke rukket å teste noe, slik at jeg kan verifisere om det faktisk stemmer. Hadde vel egentlig forventet meg en s-ata kobling internt, eller i det minste firewire... Men kan vel egentlig ikke klage :)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
I tillett til det som er skrevet om maskinen, kan jeg supplere med følgende:

Det er plass til en harddisk til i maskinen. Ingen slot, men egne skruehull i bunnen av kabinettet. Kortet har ledig både SATA og IDE uttak.

Fikk ikke med meg de skruehullene, dette er gode nyheter! :) (Var forberedt på å klare meg med 250GB og ha resten av lagringsplassen tilgjengelig via samba.)

Manual med tegning og beskrivelse av ekstra diskfeste - side 9:

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00492042.pdf

Lenke til kommentar

Et litt mindre teknisk sprøsmål.. :

 

Jeg vurderer og hoppe på dette tilbudet, men lurer på om en løsning med TV kort på pcen kan være en "fullgod" erstatning for en egen HD-basert DVD-opptaker. Finnes det grei software for å programmere opptak osv?

 

Sorry for at jeg er litt analfabet på dette området..

Endret av kai_frode
Lenke til kommentar
Media-disken har bare USB-interface, til tross for plug-in modul. USB-disken er treg, men rask nok for capture av video. Lager høye klikkelyder. Hvor jeg får kjøpt flere vet jeg ikke,

hp.com har iallefall. Og kjenner jeg www.dropzone.no rett så tar de inn om man er interessert. (De tok iallefall inn et sært ibm-tastatur som jeg ville ha). Prisen, derimot, er sjelden den beste. Min WinXP klagde forøvrig over at media-disken er koblet til en "low-speed" USB når jeg har den inne i maskina, og anbefalte meg å bytte port. Har ikke rukket å teste noe, slik at jeg kan verifisere om det faktisk stemmer. Hadde vel egentlig forventet meg en s-ata kobling internt, eller i det minste firewire... Men kan vel egentlig ikke klage :)

HP Norge tar den ikke inn, i alle fall. Fikk følgende mail fra dem:

"Takk for at du tok kontakt med HP Customer Care.

Dessvere så finnes det ikke noen plaser som man kjøpe disse på som et tilbehør eller reservedel, disse selges kunn med maskiner, beklager.

Vennlig hilsen

Isabelle Wallin

HP Førsalgs avdeling"

Nyheten var like dårlig som stavingen. For da er jo mye av vitsen med egen krybbe for USB-disk borte. Med mindre det sendes mange forespørsler. Eller bestilles fra HP-shop i USA

Kanskje like greit å demontere den og sette inn noen disker i stedet?

Lenke til kommentar
"Førsalg" er vel en dårlig oversettelse av det amerikanerne kaller "Pre-Sales". Hm, pre-sales... forhåndssalg... selge noe før man selger noe? :-)

5170319[/snapback]

 

Har lite med forhåndssalg å gjøre gitt ;) Det er det som gjøres før salget. I større saker vil presales være å vurdere behov, planlegge løsning osv.

Lenke til kommentar
HP Norge tar den ikke inn, i alle fall. Fikk følgende mail fra dem:

"Takk for at du tok kontakt med HP Customer Care.

Dessvere så finnes det ikke noen plaser som man kjøpe disse på som et tilbehør eller reservedel, disse selges kunn med maskiner, beklager.

Vennlig hilsen

Isabelle Wallin

HP Førsalgs avdeling"

Nyheten var like dårlig som stavingen. For da er jo mye av vitsen med egen krybbe for USB-disk borte. Med mindre det sendes mange forespørsler. Eller bestilles fra HP-shop i USA

Kanskje like greit å demontere den og sette inn noen disker i stedet?

5169594[/snapback]

 

Det må jeg si var litt skuffende, ja. Enig i at krybben er ubrukelig om man ikke kan kjøpe flere disker. Har ingen planer om å kjøpe en slik disk til med det første, men om ikke prisen blir for stiv er jeg helt klart en potensiell kunde. (Den burde jo kunne selges uten strømforsyning, da man både har intern og ekstern strøm fra før.) Ellers blir vel løsningen å erstatte den 160GB-disken som sitter i med en på 300-500GB etter hvert? (Om det lar seg gjøre, da...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...