Gå til innhold

HP-PC gir mye for pengene


Anbefalte innlegg

Simen1: Når du sier "null overklokkingsmuligheter", mener du virkelig det, eller er det bare snakk om "skuffende"? Jeg kan faktisk tenke meg en slik maskin bare prosessoren kan overklokkes et par hundre MHz og det ikke kommer rapporter om elendig stabilitet eller lignende (selv om jeg ville ha valgt noen bedre omtalte komponenter og WinXP Pro selv).

5137868[/snapback]

Jeg tror ikke hovedkortet mitt er helt det samme som i dette oppsettet. Det er vist snakk om noen små forskjeller selv om det ligner veldig og er laget av samme produsent, med samme brikkesett, samme layout osv. Jeg er ikke sikker på hva biosen på det kortet inneholder, men blir forundret om det er så mye mer enn på mitt kort. Jeg mente bokstavelig null overklokkingsmuligheter. Dvs. man kan klokke ned minnet til PC2700 eller PC2100, og man har muligheter til å stille timings. Man kan også stille ned HT-bussen fra 1000 til 800, 600, 400, eller 200. Multipliere har man ikke adgang til. Og økning i FSB er heller ikke mulig. CPU-spenning kan ikke justeres. Jeg prøvde å undersøke hva som skulle til for å hard-modde HT-bussen oppover, (Via motstander osv på PLL) men det fantes ikke muligheter der heller. Man er altså ganske så bundet på hender og føtter om biosen på dette hovedkortet er likt som på mitt veldig like hovedkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ehasl - hehe.

 

Tipper det er samme grunnen som den gang jeg skulle ha OS, og insisterte på PRO. Det var vel fordi det var kulere.. Men siden jeg ikke skal melde maskinen inn i et DOMENE, så trengte jeg det ikke.

 

Jeg har selv X2 3800+, 7800GTX og 2GB minne, OS'et har ingen problemer med å takle CPU'en. Men det er svært få programmer som utnytter tokjerneteknologien. Største forskjellen jeg fant på min "gamle" 3500+ og min nye X2 3800+, er at alt-tab ut fra Battlefield2 og tilbake går vesentlig raskere. Hehe.. Og det er jo verdt noen tusen... Har lest noen tester om BF2, som merkelig nok skulle være ett av de få spillene som fikk bra testytelse på X2. Works for me, har full antialiasing +++, og HIGH settings på alt i 1280x1024 - glir som faen. Og det bør det også gjøre med denne maskina.

 

Vandal - har en litt svakere maskin til salgs, bare til BITTELITT mer enn det HP'en koster...

Lenke til kommentar
Tipper det er samme grunnen som den gang jeg skulle ha OS, og insisterte på PRO. Det var vel fordi det var kulere.. Men siden jeg ikke skal melde maskinen inn i et DOMENE, så trengte jeg det ikke.
Offtopic: En grunn, også for privatbrukere til å velge PRO er offline foldere og synkronisering. Slik markedet har utviklet seg med et trådløst nettverk, flere maskiner i 'alle' hjem, og en gratis bærbar på kjøpet med en kilo ost; så er ikke dette lengere, IMHO, å regne som 'profesjonelle features'. Det blir lett et sabla styr å skulle holde orden på dokumenter på tvers av flere PCer med XP Home.
Lenke til kommentar
Hva med den garantien de skryter sån av?

Er det ikke standard norsk kjøpslov med 5 år? Ser da ikke nytten av hp's egen garanti

5130781[/snapback]

Det stemmer. Men de har ikke lov til å kalle det garanti hvis det ikke er noe mer enn de vanlige rettighetene man får gjennom forbrukerkjøpsloven. Siden garantitiden er kortere så må det være andre fordeler som f.eks bedre betingelser (rask reparasjon, gratis frakt, henting og levering eller lignende.)

5130847[/snapback]

 

Bare mener det er unødvendig å trekke det så mye fram siden forbrukerloven er såppas god på det området.(At HP\datakjeden trekker det fram er jo en selvfølge)

5130981[/snapback]

 

 

Sist jeg sjekket så sto det ingenting i forbrukerkjøpsloven at leverandøren kommer hjem til deg og henter maskinen ved eventuelle problemer. Heller ikke at de leverer den på døren din når den er ferdig.. Kanskje smart å lese garantibetingelsene før man kristiserer den som salgstriks..

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Osse-Mon: Forbrukerkjøpsloven sier bare at kunden skal forholde seg til den selgeren som solgte varen (forhandleren). Hvordan forhandler og produsent ordner det seg i mellom er opp til dem, kontrakter og andre lover. Kunden kan riktignok velge å gå direkte til produsent om han vil, men det er ikke det forbrukerkjøpsloven anbefaler.

5137800[/snapback]

 

Forbauser meg at alle avskriver garanti som noe tull, og at reklamasjon er det eneste som gjelder. Kan det kanskje tenkes at servicen ordnes enklere og raskere dersom maskinen tas inn under garanti, og ikke reklamasjon? Kan det tenkes at prossesen er smidigere og at det tar kortere tid?

 

Ja, du får reparert maskinen din til rimelig tid under reklamasjon - men det betyr ikke at reklamsjon vil være bedre enn garantiordningen.

 

Jeg er villig til å vedde ti kroner på at HP-maskiner (og produkter fra så og si alle andre PC-produsenter, symaskin-produsenter og juelpynt-produsenter) som leveres inn på garanti, går foran reklamsjonssaker i servicekøen.

 

Hvem vil vel ikke ha maskinen reparert på en uke istenden for to?

 

God jul og godt nytt år!

Lenke til kommentar

Jeg prøver ikke å avskrive garanti. Jeg sier bare at reklamasjon er lettere å forholde seg til siden man vet betingelsene allerede, og slipper å lese en blekke med sære vilkår fra produsenten. Garanti skal være gunstigere enn reklamasjon men ofte er det ikke mye om å gjøre. Det kan lønne seg å sette seg inn i garantivilkårene selv om det er ekstra jobb for oss forbrukere.

Lenke til kommentar
Hvorfor vil du ha XP PRO?

Husker ikke. :p

 

Sim11: Det høres ille ut. Jeg er spent på tilbakemeldinger fra noen som har kjøpt.

5138350[/snapback]

 

Kanskje fordi XPH bare støtter en prosessor og ikke to. Den støtter derimot en prosessor med to kjerner, så det går fint. Er også spent på tilbakemeldinger på denne maskinen

Lenke til kommentar
Sist jeg sjekket så sto det ingenting i forbrukerkjøpsloven at leverandøren kommer hjem til deg og henter maskinen ved eventuelle problemer. Heller ikke at de leverer den på døren din når den er ferdig.. Kanskje smart å lese garantibetingelsene før man kristiserer den som salgstriks..

5141564[/snapback]

 

Det gjør ikke HP's 3-års garanti for denne pcen lenger heller, etter hva vi har blitt fortalt i denne tråden :).

Lenke til kommentar
Kanskje fordi XPH bare støtter en prosessor og ikke to. Den støtter derimot en prosessor med to kjerner, så det går fint. Er også spent på tilbakemeldinger på denne maskinen

5142395[/snapback]

XP Home støtter vel kun 1 CPU, men den støtter derimot 1 CPU med HyperThreading. (to virituelle prosessorer). Jeg tror ikke XP Home støtter 2 ekte CPU'er uansett om de bruker samme sokkel eller ikke.

http://www.microsoft.com/windowsxp/home/ho.../choosing2.mspx

http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_home_pro.asp

http://www.radiusnetworks.co.nz/windows-xp.htm

http://www.windowsitpro.com/Article/Articl...0536/20536.html

http://www.nvnews.net/vbulletin/archive/in...php/t-5789.html

http://www.computerbase.de/artikel/hardwar...p_windows_2000/

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke XP Home støtter 2 ekte CPU'er uansett om de bruker samme sokkel eller ikke.
Jo. X2 fungerer helt fint med XP Home. Det heter at XP støtter henholdsvis 2 prosessorer (Pro), og 1 prosessor (Home) uavhengig av antall kjerner på prosessoren. XP ser ikke forskjell på en prosessor med Hyperthreading og en prosessor med to 'virkelige' kjerner.
Lenke til kommentar
[...]
Prøv selv, mail Microsoft og spør, whatever. Det virker med X2 i alle fall. (Edit: Skal ikke være for sikker når det gjelder benchmarkresultater osv, men to prosessorer blir gjenkjent med X2 og alt ser tilsynelatende likt ut i OSet som med en P4 HT.) Endret av qwert
Lenke til kommentar
Hadde vært fint om noen som har kjøpt denne kan poste info om støy. Er litt vanskelig å avgjøre støynivå i et butikklokale fullt av folk (og andre maskiner). Har selv smertelig erfart at at støynivå idle og etter en time load kan være veeeeldig forskjellig....

5133299[/snapback]

 

Støyen er ikke noe problem. ikke super stille, men ikke noe sånn at det plutselig høre ut som det tar av et fly.

 

 

Bilder

IMG_0010.jpg

 

img00082ls.th.jpg

 

Edit: Idel temp= 39C

Endret av tommy_89
Lenke til kommentar

Jeg klarte ikke å la være å kjøpe denne boksen, og har nå begynt å angre. Får ikke til å installere Linux på den. Noen andre som har prøvd og lyktes?

 

Tryner på en måte jeg ikke har sett før, og heller ikke funnet noen andre som har like problemer.

 

tommy_89: boksen har heftig perforering på døra, så det kan sikkert være lurt av deg å gi boksen litt mer luft foran selve døra. (Jeg innbiller meg iallefall at det kanskje har noe for seg?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...