Gå til innhold

HP-PC gir mye for pengene


Anbefalte innlegg

Ja, garanti ser jeg bare som et ekstra pluss som gjør at du ofte slipper å måtte benytte kjøpsloven. Kanskje garanti gjør at behandlingen av din reklamasjon går hurtigere for seg enn om reklamasjonssaken må behandles gjennom bruk av kjøpsloven.

 

Uansett er jeg glad for at vi har kjøpsloven i ryggen her i landet slik at en slipper å måtte ta til takke med kun en kort garantitid, som et eksempel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med at man har "brukt opp" 180 av 300, mesteparten av wattene man trenger er jo på 12V uansett, så det er jo bedre jo mer A man kan ha på 12v-linja. Jeg har lest artikkelen som tabellen din kommer fra, jeg lurte mer på hvordan de hadde målt det, iogmed at resultatene ikke stemmer helt overens med feks SPCR sine målinger.

 

AtW

 

Ut fra tabellen i eksempelet har du et effektforbruk på 130W på 5 + 3.3 A linjene

 

Hvordan de har målt dette, vet jeg ikke mer om en det som står i artikkelen.

For å måle effekten (watt) brukes vel et ampmeter i kretsen (og deretter P=U*i).

 

... men denne disk. trenger ikke å fortsette i denne trådne.

Lenke til kommentar

Her var det mye rart om kjøpsloven gitt.. Hvorfor går dere ikke på www.lovdata.no og søker på kjøpsloven? Der står alt...

 

Men merk dere at det er STOR forskjell på GARANTI og REKLAMASJONSRETT. Reklamasjonsrett betyr ikke at du får ny enhet, eller reparert din enhet gratis. En Acer bærbar har 1 års garanti, men to års reklamasjonsrett. Men jeg innbiller meg at det finnes ca 100 tråder på forskjellige forum som omhandler dette, det er bare å google :-)

 

Vandal :whistle:

Lenke til kommentar

Jo, det betyr reklamasjonsretten.

 

Jeg siterer fra lovdata:

 

"§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. "

 

Avhjelp (reparasjon ELLER ny vare) ER gratis. Punktum :). Det står her:

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Forskjellen på garanti og reklamasjon i dette tilfellet blir nok hvordan det pratisk løses og hvor lang tid det tar.

 

Hadde en reklamasjon på en FS bærbar her for en mnd siden. Hadde den enda vært under garanti ville jeg ha fått en sendelapp for å sende den til InfoCare her i Trondheim, men da det dreide seg om en reklamasjon så måtte jeg sende den til Oslo for reparasjon etter å først ha fått reklamasjonen godkjent. (Innebærer at man må skrive et reklamasjonsbrev og sende, få denne godkjent av rett myndighet i FS, for så å ettersende maskinen når dette er i boks.)

 

I lovens øyne vil det nok se svært likt ut, men for sluttbruker så skal garanti være bedre enn reklamasjon. Hvis ikke har de ikke lov å kalle det garanti...

 

-KJ

Lenke til kommentar

Under noen omstendigheter har du også rett på hevelse av kjøpet. Det betyr at selger må betale deg pengene tilbake mot at du leverer tilbake produktet i samme stand som når du mottok det. Hevelse av kjøpet kan også gjelde i noen situasjoner selv om produktet ikke lenger virker som det skal, men da skal du være rimelig sikker på deg selv at det ikke er du som har forvoldt skaden. Det kan selvfølgelig hende at du har forvoldt produktet skade selv om du har behandlet det pent. Slike situasjoner er jo litt vanskeligere å forholde seg til for alle parter.

 

Hevelse av kjøpet gjelder bare under "visse" omstendigheter selvfølgelig. Du kan ikke stikke innom og kreve pengene tilbake uten å gi selger sjanse til å utbedre feilen ved omlevering av produkt, eller rimelig tid på å utbedre feilen (f. eks. reparere varen). Snakk med forbrukerombudet (eller er det forbrukerrådet det heter?) hvis du har et problem med en spesiell selger. Det er gjerne bryet verdt å studere kjøpsloven slik at du vet hva du snakker om overfor selger, for det kan kanskje være nyttig om du har med vrange selgere å gjøre.

 

Flere forhandlere er ofte velvillige til å hjelpe deg selv om du ikke har rett på det, og det velger de nok fordi de ser nytten i å pleie kundeforholdet, eller at produsenten har såpass fleksible garantiordninger på plass at det lar seg gjøre. Selvfølgelig finnes veldig vanskelige selgere også. Så har en jo også disse butikkene som garanterer at du kan levere tilbake produktet innen for eksempel 30 dager uten å måtte komme med noen som helst fornuftig grunn for tilbakeleveringen - "pengene tilbake garanti", men det er jo noe som ikke er nevnt i kjøpsloven at selger forplikter seg til.

 

På postordresalg har du likevel en 14 dagers "returrett" (EDIT: skal være Angrefristl) i følge EDIT: Angrefristloven, hvis varen ikke har vært tatt i bruk.

Endret av G
Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med at man har "brukt opp" 180 av 300, mesteparten av wattene man trenger er jo på 12V uansett, så det er jo bedre jo mer A man kan ha på 12v-linja. Jeg har lest artikkelen som tabellen din kommer fra, jeg lurte mer på hvordan de hadde målt det, iogmed at resultatene ikke stemmer helt overens med feks SPCR sine målinger.

 

AtW

 

Ut fra tabellen i eksempelet har du et effektforbruk på 130W på 5 + 3.3 A linjene

 

Hvordan de har målt dette, vet jeg ikke mer om en det som står i artikkelen.

For å måle effekten (watt) brukes vel et ampmeter i kretsen (og deretter P=U*i).

 

... men denne disk. trenger ikke å fortsette i denne trådne.

5133465[/snapback]

 

Jeg er litt usikker på om det er relevant for denne tråden, men skyter det inn allikevel. Selv om en PSU er rated for 400 Watt, så kan summen av alle railene være godt over 400 watt. Feks 300 watt på 12v, 200 watt på 5v og 100 på 3.3V.

 

AtW

Lenke til kommentar
men det er sjelden eller aldri at det faktisk fungerer på den måten. de fleste psuer opererer med en max watt, som ofte er noe overdrivi.

 

eneste unntaket er vel shuttle psuer, da de er veldig bra til å være oppgitt til så lav totalwatt

5136292[/snapback]

 

Det varier sterkt etter produsent hvor overdrevet den er, kvalitetsmerker kan gjerne peake endel høyere enn ratingen. Poenget mitt er at selv om en PSU er 400 Watt maks og har 300 watt maks på 12v betyr ikke man aldri kan ha mer enn 100 watt på 3.3 og 5v.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som det går å putte i ekstra disker:

 

Utvidelsesspor (tilgjengelige)

PCI 3 (Ingen tilgjengelige)

PCI Express x16 1 (Ingen tilgjengelige)

DIMM Slotter 4 (Ingen tilgjengelige)

 

Lagring (tilgjengelige)

5.25’’ ekstern 2 (Ingen tilgjengelige)

3.5’’ intern 1 (Ingen tilgjengelige)

Personal Media Drive 1 (Ingen tilgjengelige)

Lenke til kommentar

Osse-Mon: Forbrukerkjøpsloven sier bare at kunden skal forholde seg til den selgeren som solgte varen (forhandleren). Hvordan forhandler og produsent ordner det seg i mellom er opp til dem, kontrakter og andre lover. Kunden kan riktignok velge å gå direkte til produsent om han vil, men det er ikke det forbrukerkjøpsloven anbefaler.

Lenke til kommentar

Kan WinXP HE håndtere en X2?

 

Simen1: Når du sier "null overklokkingsmuligheter", mener du virkelig det, eller er det bare snakk om "skuffende"? Jeg kan faktisk tenke meg en slik maskin bare prosessoren kan overklokkes et par hundre MHz og det ikke kommer rapporter om elendig stabilitet eller lignende (selv om jeg ville ha valgt noen bedre omtalte komponenter og WinXP Pro selv).

Endret av ehasl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...