Gå til innhold

XFire begrenset til 1600x1200 @ 60Hz


dravisher

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser en annen ting her også som egentlig kan bidra til teorien om at ATI har raska noe sammen:

Legg merke til sør-brua, hvorvidt denne har kjøling eller ikke.

 

SLI-kort

 

K8NsliPlatinum.jpg

 

ATI's brikkesett

 

gbxfiremb.jpg

 

For meg virker det som ATI's brikkesett rett og slett er dårligere pga mer stress på sør-brua. Det har sikkert en innvirkning på OC skulle jeg tro...

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

daniel_984: Nvidia har valgt å åutte sørbroa og nordbroa inn i en og samme pakke, dermed blir det nturligvis mer varmeutvikling der og behov for bedre kjøling enn om brikkene er hver for seg.

 

ATI-kortet vil definitivt få mindre "stress" på sørbroa siden det bare er lavhastighetsfunksjoner som er integrert der. Nordbro er som kjent en høyhastighetsbrikke, mens sørbro er en lavhastighetsbrikke.

 

På generell basis overklokker ikke rene sørbroer bedre av å få bedre kjøling, dermed er ikke kjølinga noe problem.

 

På like generell basis så er det en sterk sammenheng mellom overklokking av FSB/HT/minne og kjøling av nordbroa. Dette tyder på at varme ER et problem på nordbroer.

 

På kombinasjonsbrikker med både nord og sørbro på samme brikken vil altså sørbroa produsere en smule varme som kan begrense overklokkinga på nordbro-delen.

Lenke til kommentar
Test av Xfire på Anandtech.com

 

 

tja, er jo over 60 hz her på 1600 x 1200?? eller ? (er dette målt ut til skjermen, eller bare "internt i pcn" ? ) og dette er med 850 :) anntar 1800 gjør d bedre enn 7800 gtx sli da :D (forresten, skal alldri annta noen ting med unntak av i høyere matematikk :( )

 

 

forresten hvordan er det med 2 skjermer på sli / crossfire ?

 

edit : glemte en "i"

editere editere,, bør tenke me litt om før jeg skriver noe

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar

Hmmm, jeg ser... :blush:

 

Uansett så har jo nord/sørbrua til nVidia brikkesettet en fordel, og det er at "hele pakka" er nærmere.

 

Poenget mitt var uansett ikke at klokking hadde noe direkte med sør-brua å gjøre. Mere det at det er enda en lavhastighetsfunksjon (altså PCI-e) separert til ørbrua, og siden det så ut om den trengte kjøling virka nVidia $itt brikke$ett mer effektivt.

 

(hehe, $ min $lutta å funke.... $ølte juice over ta$taturet :( )

Lenke til kommentar
Allså, hmm Mange rykter ute å går, men ja dette kan være et problem på X850XT kort.. men... jeg tror ikke helt på de rykta her nei.

Selv ikke når ATi-fan siden Rage3D bekrefter dem på forsiden?

 

Sjekk forresten denne fra AnandTech sin test... ;)

Not being able to use a good CRT monitor, we had to resort to our 1600x1200 LCD for testing, limiting our max resolution.

http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2477&p=1

 

Tror jeg skjønner hvorfor nå...

 

At X8x0-serien har denne begrensningen er det overhodet ingen tvil om, da de eksisterende kortene som brukes som slave kort ikke klarer å sende større oppløsning...

 

The Inquirer har mer om det...

http://www.theinquirer.net/?article=26228

we managed to find screenshots from the official Crossfire platform. This chipset and the master card edition X850 XT PE cards scheduled for Monday the 26th launch and we managed to get some shots of the machine actually running.

 

It turns out that you cannot set higher refresh rate than 1600x1200 at 60Hz - we were right about that. However, you will be able to use 1920x1200 but you will be limited to 52Hz only. Bothc cases are fine for all TFT users as 60Hz on those displays by some miracle looks very good.

 

This still will be insuficcient for millions of people who want to own Crossfire and have a good old but big and great CRT display. I don't plan to throw away my 22-inch CRT capable of 2048x1536 anytime soon and on these displays you kind of want to play at 1600x1200. On an office 19-inch TFT I simply cannot go more than native resolution of 1280x1024 at 60Hz.

Lenke til kommentar

Til dere som virkelig har lyst til å vite om all "dritten" crossfire systemet inneholder.. vel, ta dette med en "liten" klype salt da slideshowet er produsert av nVidia. All infoen går over tre sider, så ikke glem å bla deg fremover i artikkelen

 

NVIDIA tells us the truth about CrossFire

 

Personlig spiller disse multikort løsningene svært lite for min egen del, da sikker flere av dere leste tråden min som ble "flamet" på hw for en god stund siden: Våkn opp folkens! 6600GT i SLi suger...

 

Jeg ble beskyldt for å være fanatiker, fanboy, arrogant.. tja, det eneste jeg visstnok ikke ble beskyld for i tråden var vel kun at jeg var pedofil :p

Lenke til kommentar
Til dere som virkelig har lyst til å vite om all "dritten" crossfire systemet inneholder.. vel, ta dette med en "liten" klype salt da slideshowet er produsert av nVidia. All infoen går over tre sider, så ikke glem å bla deg fremover i artikkelen

 

NVIDIA tells us the truth about CrossFire

[/url]

Ah, vi er tilbake der vi starta for noen år siden....

 

 

Nvidia som sender ut masse Crap/FUD om sine motstandere.....

 

Noen burde skutt de folka og lært dem litt folkeskikk.

Endret av vipewan
Lenke til kommentar
Til dere som virkelig har lyst til å vite om all "dritten" crossfire systemet inneholder.. vel, ta dette med en "liten" klype salt da slideshowet er produsert av nVidia. All infoen går over tre sider, så ikke glem å bla deg fremover i artikkelen

 

NVIDIA tells us the truth about CrossFire

[/url]

Ah, vi er tilbake der vi starta for noen år siden....

 

 

Nvidia som sender ut masse Crap om sine motstandere.....

 

Noen burde skutt de folka og lært dem litt folkeskikk.

Som om ikke ATI hjør akkurat det samme, de er like ille alle sammen (desverre).

 

AtW

Lenke til kommentar
Til dere som virkelig har lyst til å vite om all "dritten" crossfire systemet inneholder.. vel, ta dette med en "liten" klype salt da slideshowet er produsert av nVidia. All infoen går over tre sider, så ikke glem å bla deg fremover i artikkelen

 

NVIDIA tells us the truth about CrossFire

[/url]

Ah, vi er tilbake der vi starta for noen år siden....

 

 

Nvidia som sender ut masse Crap/FUD om sine motstandere.....

 

Noen burde skutt de folka og lært dem litt folkeskikk.

Når slik markedsføring kommer ut fra en konkurrent så får man virkelig lyst til å ikke kjøpe kortet dems uansett hvor bra det er :

 

*Først og fremst så bør det være en neutral 3dje parts som bestemmer om kortet er møkk eller ikke.

*For det andre så er det dårlig markedsføringsetikk å fremheve ens egne produkter på denne måten.

*Denne typen markedsføring fører bare frem til enda mere Ati vs Nvida, FUD , skitne knep og oppkjøp av spillutviklere for at de skal spesialtilpasse spillene en viss VPU/GPU og dermed så taper vi forbrukerne på dette.

*Ati kommer sikkert til å svare med samme type anonse og dermed så har vi løpet kjørt, kommer snart ikke til å gidde å kjøpe kort fra noen av partene da sånt er fryktelig useriøst, la nå for all del : Tomshardware , Firingsquad , Anandtech, Hw.no , Sharkyextrem , Guru3d og lignende få lov til å dømme kortet og så la oss kundene få ta valget vårt uten at NVidia/Ati prøve å presse oss til å tro nat kortet er noe annet en det som er testet.

Lenke til kommentar

Dette er vel typisk noe som er brukt i en intern presentasjon og så har lekket ut. Alle selskaper driver slik internt for å diskutere pr-taktikker. Jeg har selv erfaring fra jobb der slike metoder er benyttet. Det er helt normalt, og en del av hva konkurranse går ut. Skal love deg at ATi sitter på like mye negativt selv, bare at de har vært "heldige" så det ikke har lekket ut. Jeg fatter ikke hva folk klarer å bli sure for i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Dette er vel typisk noe som er brukt i en intern presentasjon og så har lekket ut. Alle selskaper driver slik internt for å diskutere pr-taktikker. Jeg har selv erfaring fra jobb der slike metoder er benyttet. Det er helt normalt, og en del av hva konkurranse går ut. Skal love deg at ATi sitter på like mye negativt selv, bare at de har vært "heldige" så det ikke har lekket ut. Jeg fatter ikke hva folk klarer å bli sure for i dette tilfellet.

Er ikke sur, bare litt oppgitt pga at det stadig lekker ut fra en eller annen part (ati, nvidia, matrox, etc) og at dette blir brukt for å påvirke eventuelle kjøpere uten at en tredje neutral part har fått analysert situasjonen og lagt fakta på bordet.

 

Det er selvsagt greit at man internt fokuserer på hva produsenten har av gode kvalifikasjoner og negative, men presentasjonen ser ut som den har blitt laget nettop for å bli lekket til publikum (det står svært lite om hva konkurrenten er god på og hva de må slå dem i).

 

Får håpe som sagt at vi slipper flere slike lekasjer eller mere drittkasting fra partene da det ikke gagner oss i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...