Gå til innhold

XFire begrenset til 1600x1200 @ 60Hz


dravisher

Anbefalte innlegg

Jeg må bare ha klarhet i en ting. Tror GDI sa dette først i tråden.

SLI fungerer på en gankse lik måte, men de kommuniserer med SLI bruen sisteden, som ikke har samme begrensninger som DVI portene (1600x1200@60Hz)

 

Betyr det at man aldri kan kjøre mer enn 1600x1200@60Hz på DVI mot en LCD skjerm? At jeg aldri kan kjøre HDTV(1920*1080p) på en 24" LCD skjerm? Er noe som skurrer?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg må bare ha klarhet i en ting. Tror GDI sa dette først i tråden.
SLI fungerer på en gankse lik måte, men de kommuniserer med SLI bruen sisteden, som ikke har samme begrensninger som DVI portene (1600x1200@60Hz)

 

Betyr det at man aldri kan kjøre mer enn 1600x1200@60Hz på DVI mot en LCD skjerm? At jeg aldri kan kjøre HR HDTV(1920*1080p) på en 24" LCD skjerm? Er noe som skurrer?

Da trenger du et skjermkort som støtter dual link DVI

 

GeForce 7800GTX og GeForce 7800GT er de kortene jeg vet om som gjør dette på den primære DVI porten.

Lenke til kommentar

http://www.penstarsys.com/#xfire_sil (Burde leses)

 

First off the Sil 1161 receiver simply receives the pixel data from the slave board.  That data is sent to the compositing engine, which then takes the final frame/s and sends it to either its built in TMDS transmitter or the RAMDAC, both of which can handle 2048x1536 @ 85 Hz.  The Sil 1161 has NOTHING to do with the refresh rate of the screen that is connected to the master card

En konklusjon jeg faktisk klarte å ta helt egenhendig tidligere i tråden :cool:

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
http://www.penstarsys.com/#xfire_sil (Burde leses)

 

First off the Sil 1161 receiver simply receives the pixel data from the slave board.  That data is sent to the compositing engine, which then takes the final frame/s and sends it to either its built in TMDS transmitter or the RAMDAC, both of which can handle 2048x1536 @ 85 Hz.  The Sil 1161 has NOTHING to do with the refresh rate of the screen that is connected to the master card

En konklusjon jeg faktisk klarte å ta helt egenhendig tidligere i tråden :cool:

Satt bare og ventet på at noen kom fram til denne konlusjonen.

Så nå er det bare å vente til kortene er ute og da får vi faktaene på bordet.

Lenke til kommentar

Det virker jo veldig rart om det skulle være en slik begrensning til stede ja (tenker her på det som er quoted to poster over.) Eneste som er så snodig er at folk som sitter med XFire kort faktisk ikke får gått over 1600x1200@60Hz. Det er jo meget mulig det er en begrensning i driveren som blir fikset før vi kan kjøpe XFire kort, men det stemmer jo veldig bra med alt annet her da, så er jo en uhøvelig tilfeldighet i såfall at driverne har denne begrensningen akkurat nå..

Lenke til kommentar
Det virker jo veldig rart om det skulle være en slik begrensning til stede ja (tenker her på det som er quoted to poster over.) Eneste som er så snodig er at folk som sitter med XFire kort faktisk ikke får gått over 1600x1200@60Hz. Det er jo meget mulig det er en begrensning i driveren som blir fikset før vi kan kjøpe XFire kort, men det stemmer jo veldig bra med alt annet her da, så er jo en uhøvelig tilfeldighet i såfall at driverne har denne begrensningen akkurat nå..

Forøvrig så bør du vente med å trekke konklusjoner før kortet er ute og DET er bekreftet fra flere hold at dette stemmer, ergo vent en uke eller to til så finner vi ut av det.

Lenke til kommentar
Betyr det at man aldri kan kjøre mer enn 1600x1200@60Hz på DVI mot en LCD skjerm? At jeg aldri kan kjøre HR HDTV(1920*1080p) på en 24" LCD skjerm? Er noe som skurrer?

Jeg vet ikke hvor du tar begrepet "HR HDTV" fra, men hvis du har hentet det fra diverse divx/xvid filer som flyter rundt, så kan jeg informere deg om at det står for "Half Res". Det vil si at det ikke er 1920x1080, men derimot 960x540.

 

Dette er halve oppløsningen i begge retninger, og faktisk bare 1/4 av pikslene til 1920x1080(!) Så det er laaaaangt unna full HDTV oppløsning. Det er riktignok littegrann høyere enn DVD, men langt unna HDTV oppløsningene som er er 1280x720 og 1920x1080.

 

Håper det bidro til å oppklare et par ting.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Noen burde skutt de folka og lært dem litt folkeskikk.

Tja.. er kanskje ikke så mottakelige for folkeskikk timer om de er skutt først?

 

Uansett.. propaganda og skitne triks tror jeg ikke forbrukerne generelt setter pris på men dette er vel basert på reelle problemstillinger og dermed ser jeg ikke noe galt i det. Men det er fakta som teller. Tester som viser klare tendenser og som gir meg en idé om hva jeg skal kjøpe. Om det står ati/nvidia eller noe annet på chip'en gir jeg en lang flygende f%¤% i.

Lenke til kommentar
The Inquirer har gitt ut enda en artikkel om dette problemet hvor de sier de har bekreftet at det gjelder for både R400 og R500 serien.

Har lest det...

Hvis dette gjelder R520 og så suger det...

Håper virkelig ikke dette stemmer for ATi sin del!

 

ATI simply didn’t have the time to include a composition engine in its chip and that is exactly what Nvidia did. G70 and NV40 were designed with SLI in mind, and R520 and especially R420 generation weren't. So ATI had to find an answer and had to make a compromise and use the SiI chip. PCIe bus communication is simply not enough and you have to connect two cards and put two pictures together.
Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

One recent discussion that has cropped up is that of a limitation with current Crossfire configurations with a maximum resolution of 1600x1200 at 60Hz, while many concentrated on the output of the Crossfire master card, this limitation actually stems from the capabilities of the source of image from the slave card - with ATI employing the DVI output of the slave card to produce the the digital output of the portion of the image(s) produced from the slave the to provide to the master card the rendering resolution and refresh rates are limited by the DVI output of the current Radeons. X800 and X850 only integrated a single link TMDS transmitter, hence a display limitation of 1600x1200 @ 60Hz; with all of the next generation graphics chips guaranteed to support two dual link TMDS transmitters if the next generation Crossfire uses the same master/slave with compositor system then just using one of the TMDS transmitters should mean the maximum resolution of the slave image could go up to 2048x1536 @ 85Hz and ATI only need include a dual link DVI on the master card and these higher resolutions could be achieved with Crossfire.

 

link: http://www.beyond3d.com/previews/ati/avivo/index.php?p=04

 

Oioioi! Dette lover godt! R520 Crossfire fikk plutselig en real ansikstløftning! (Begrensningen vil jo fortsatt gjelde for X800 og X850-serien.)

Lenke til kommentar

mad_arab:

Tok det fra hdtv siden til microsoft hvor de har lagt ut en del eksempel filmer jeg lastet ned på laptopen. Der snakker de om full oppløsning. Jeg visste jeg ikke fikk vist hele bildet på min XGA skjerm, men var for å sjekke CPU lasten.

 

Men du har også en HDTV oppløsning som er x720?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...