Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

 

Da er det ikke lett å si hva som er feil, har du kontaktet apple sin kundeservice for å se om det er noen problemer med sidene? Jeg fikk ingen feil, men jeg logget meg heller aldri inn.

 

Det er både denne:

http://store.apple.com/no_edu_117665/browse/home

 

og denne jeg ikke får lastet:

http://store.apple.com/no-edu

 

Jeg ringte akkurat apple support, og de hadde ikke problemer de heller. Jeg ble da satt over til teknisk support i sverige hvor jeg ble spurt om jeg hadde lyst til å bare bestille direkte over telefon, så jeg slo til. Gadd ikke vente lengre. Forventet utleveringsdato for 15"MBP fra Apple er 20 juli. Venter i spenning :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et godt valg du gjorde.. Lyst til å dele med oss andre spesifikasjonene du valgte?

Veldig gjerne! :)

 

15" MacBook Pro

 

2,2 GHz quad-core Intel Core i7

8GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x4GB

500 GB Serial ATA-harddisk med 7200 o/min

15" blank widescreenskjerm med høy oppløsning (1680 x 1050)

 

AppleCare Protection Plan (3 år)

Siden jeg bestilte over telefon ba jeg om Mini DisplayPort til HDMI adapter istedenfor til DVI eller VGA.

Også Remote da, selvfølgelig :)

 

Det som ikke står oppført er default settings.

 

Får rabatt fra studenttorget på 10 % og et gratis gavekort på 550kr til appstore. Gratis frakt. Totalt kom dette på litt over 21.000. :blush: Måtte bare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor kan jeg lage mine egne hurtigtaster på tastaturet? Velger jeg tastatur på systemvalg og deretter "konfigurer bluetooth-tastatur" så står den bare og søker. Vil ikke finne tastaturet som er koblet til?

 

Bump :(

 

Jeg savner virkelig å kunne trykke på en knapp og alt på skjermen forsvinner til siden. Anyone?

Lenke til kommentar

Det er vel fullt mulig å kjøpe en blue-ray spiller som ikke er fra apple, men som fortsatt kan brukes i maskinen, på samme måte som med ekstra harddisker o.l?.

Ja. Problemet er at det ikke finnes støtte for blu-ray i OSX. Så det er ingen programvare som kan spille det av direkte. Du må rippe det til disk først, og så bruke VLC. Det er for dumt...

 

Edit: Jeg kan selvsagt kjøre Windows 7 når jeg skal spille Blu-ray, da vil det funke med en ekstern spiller. Men det er jo dumt...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hvor kan jeg lage mine egne hurtigtaster på tastaturet? Velger jeg tastatur på systemvalg og deretter "konfigurer bluetooth-tastatur" så står den bare og søker. Vil ikke finne tastaturet som er koblet til?

 

Bump :(

 

Jeg savner virkelig å kunne trykke på en knapp og alt på skjermen forsvinner til siden. Anyone?

 

Slikt ligger under Systemvalg -> Expose og Spaces. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Problemet er at det ikke finnes støtte for blu-ray i OSX. Så det er ingen programvare som kan spille det av direkte. Du må rippe det til disk først, og så bruke VLC. Det er for dumt...

Det har du jo helt rett i, jeg var faktisk helt sikker på at OSX hadde støtte for blue-ray.

Litt merkelig at Apple ikke har fått frem støtte for det også, er jo et medium som er blitt mer og mer populært de siste årene.

 

Er jo selvsagt bare å ordne med sånt ved en senere anledning uansett.

Edit: Jeg kan selvsagt kjøre Windows 7 når jeg skal spille Blu-ray, da vil det funke med en ekstern spiller. Men det er jo dumt...

 

Geir :)

Ja, det er jo ikke bare dumt, men det er jo svært tungvindt å måtte boote om(?) for å spille av en blue-ray film.

 

 

@AppleCare så er vel det så godt som ubrukelig skjønner fra postene til Heilage og Heenrik C; Er vel kanskje bedre med en innbo forsikring eller noe slikt da, som dekker alle typer - Selvsagt noe dyrere det igjen.

Endret av Aalton
Lenke til kommentar

De dekker ikke selvforskylte skader, f.eks. at du søler kaffe på maskinen, og alle andre skader som f.eks. en kabel som plutselig slutter å virke kan du reklamere på uten problem. Jeg ville avbestilt AppleCare.

 

Heh. En kunde i dag hadde sølt kaffe på maskinen som var en uke gammel, og krevde ny. "Det er jo garanti på den."

 

Verdiforsikring + forbrukerkjøp dekker de fleste behov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er jo ikke bare dumt, men det er jo svært tungvindt å måtte boote om(?) for å spille av en blue-ray film.

Det blir å boote om, ja. Jeg hadde Parallels på den gamle maskinen, men brukte det så sjelden at jeg har droppet det denne gang. I tillegg så lagget Parallels en smule, så jeg er ikke sikker på om den hadde taklet Blu-ray avspilling.

 

Men det ser ut som Windows blir den eneste mulige løsningen i overskuelig fremtid, så jeg får sjekke mer rundt det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Lite tro? Salget har tatt igjen (eller veldig snart) DVD, de fleste ny laptops (utenom Mac) kommer med Blu-ray drev. Det virker som Apple ikke er veldig interessert i å satse på mediet, men jeg synes at folk har greit med tro på Blu-Ray. Nå tror jeg ikke det vil vare like lenge som DVD, men at nettbasert leie/streaming tar over etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten, jeg ble litt nysgjerrig når jeg leste over om en som hadde byttet ut det optiske drevet i MBP med en SSD. Det hadde vært optimalt for meg. Jeg er ute etter en maskin med god lagringskapasitet (750GB eller 1TB tenkte jeg), men som også er rask. Derfor har jeg vært med å vurdere oppgradering av harddisken i min MBP som jeg får i morgen til SSD. Den blir raskere, men jeg mister lagringsplass og må ha med meg eksterne disker (har en 500GB 2,5", men er likevel ikke like ryddig og enkelt som å ha intern disk).

 

Er dette mulig med MBP 13", hvor mye koster det for deler man trenger (jeg tenker man trenger en form for festemekanisme for SSD-en der drevet står), og er det en vanskelig jobb? Jeg har tidligere skrudd sammen mange desktops, men med unntak av et enkelt harddiskbytte har jeg aldri skrudd noe særlig på laptops.

 

Det hadde vært optimalt for meg med f.eks. 128GB SSD (Crucial C300 eller M4), og en større intern harddisk for lagring.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...