Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Noen som har testa ut FCP X enda?

 

Driver selv og laster ned nå - men nettet er treeeegt. :(

 

 

fcp.png

 

Har lett i piratverden i hele dag for å få testet ut herligheten, men finner ikke noe så blir vel ikke noe på en stund. Jeg er ikke helt der at jeg kommer til å lire av 1200,- på noe program jeg aldri kommer til å bruke. Men det jeg har sett på YouTube virker lovende! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greide ikke holde meg - 1700kr er en fantastisk pris for et NLE, så prisen gjør ikke såååå mye. Har lekt meg litt med gamle klipp i kveld - syncing av lyd fra flere kilder automagisk er kjekt og mye mer smooth enn med PluralEyes. Tror jeg liker Magnetic Timeline, og fargekorrigeringsverktøyet er mye kraftigere enn i FCP7 - dog ingen match for Color. Tipper dog jeg slipper å gjøre noe uttafor FCP fra nå av, iallefall på det nivået produksjonene er på for øyeblikket.

 

Det eneste jeg sånn umiddelbart savner er multiclip - men kan hende det finnes en workaround jeg ikke vet om. Får vel beholde FCP7-installasjonen for de gangene jeg har behov for det. I de tilfellene går det mest i tapebasert workflow uansett, så da drar jeg ikke nytte av GPU/GrandCentral-akkselerert avspilling/rendring av litt mer fancye formater.

 

Tipper uansett at det som mangler i dag kommer i framtidige oppdateringer. Apple har jo sagt at de ikke kommer til å gi ut Pro Apps på fysisk medium lengre - siden de i App Store slipper å mastre DVDer, og dermed kan være mer aggresiv på oppdateringsfrekvensen.

Lenke til kommentar

Jeg vet og kan godta at Apple sine laptops er priset høyere enn sine konkurrenter. Jeg synes ikke forskjellen er veldig stor når man sammenligner med modeller som ikke bare har tilsvarende spesifikasjoner, men også tilsvarende fokus på byggekvalitet, design osv.

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor Mac Pro er så innihelvete overpriset. Basismodellen koster 21 lapper, og kommer med disse spesifikasjonene:

  • Én 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon "Nehalem"
  • 3 GB (3 x 1 GB)
  • 1 TB, 3 Gb/sek, seriell ATA-harddisk med 7200 o/min
  • 1 GB ATI Radeon HD 5770
  • One 18x SuperDrive
  • Magic Mouse
  • Apple Keyboard med talltastatur

1TB HDD: --------------- 395,-

Skjermkort (5770): ---- 723,-

CPU: --------------------- 2112,-

3GB ECC RAM: ------- 700,-

DVD-drev: ------------- 400,-

Mus og tastatur: - 800 ,-

 

Det blir : 5130,-, så kan jeg legge til 3-4 tusenlapper for HK, kabinett, PSU og andre småting. Prisen ender likevel på under 10 000. Synes det er i overkant ekstremt, selv for Apple.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Mac Pro sikter seg inn på en målgruppe som oftest er svært bemidlet og da kan de tillate seg å ta så mye betalt, for de får det. Kall det overpriset om du vil, men det er rimelig syke maskiner.

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

De med høyest spesifikasjoner ja, men basismodellen er ikke mer enn middelmålig.

Det er mulig dette er tilfelle nå, men slik var det ikke da de var ny. Dessuten sier vel ryktene at det er ny Mac Pro rett rundt hjørnet.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt mye på en liten casemod av min Mac Pro. Altså å ha min stasjonære i Mac Pro-kabinettet. Jeg tror ikke det er så vanskelig. Mac-hovedkortene er veldig store, altså større enn XL-ATX, så plass er det nok av. En av de eneste tingene jeg vet må gjøres er å borre hull for at hovedkortet skal passe.

 

Det eneste som stopper meg i å modde med kabinettet er at da har jeg ikke noe sted å ha Mac-delene som nå sitter i den...

 

Dilemma...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...