Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg trodde ikke det var plass til vanlig ATX hovedkort uten å fjerne denne, men etter litt gooling så ser jeg jo at jeg åpenbart tok feil. Beklager! :)

Lenke til kommentar

Nå står det at de har sendt den, men antatt leveringsdato er forandret til 4. juli. Passe irriterende, hadde håpet å få den før jeg reiser til østlandet 1. juli. Angrer egentlig på at jeg kjøpte på apple.no og ikke bare rett fra eplehuset. Greit nok, jeg sparte 600 kroner og fikk et gavekort på 550 kroner i mac app store, men kunne nesten betalt det for å få laptopen to uker tidligere.

 

Jaja, nå er det for sent og jeg får bare vente. :)

Lenke til kommentar

Da sitter jeg og forumer på min nye iMac.

 

Sandy Bridge

i7 3,4 GHz

16 gig Ram

256 gig SSD

2 gig Radeon 6970M

27" 2560 x 1440

 

Bare for å ha et sammenligningsgrunnlag installerte jeg Oblivion (under Windows 7), og satte oppløsning til 2560x1440 og alle grafikksettings til max. Det fungerte helt fint. Så nå er jeg klar for Skyrim.

 

Et par små problemer, det kan få sin egen tråd.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Aiai, Geir - Skulle virkelig likt å sett ytelsen på maskinen - og hadde sikkert en like fin prislapp! Har vurdert noe lignende med med i5 oppsett - valgte du trackpad til den også?

 

Noen generelle første inntrykk du vil dele?

Endret av Aalton
Lenke til kommentar

Den kostet litt penger den, tom :)

 

Men gratulerer! Hvordan fungerer windows på den? Får meg snart en MBP 13". Vurderer å installere Win7 på den bare for å prøve når jeg får den.

Ja, den koster litt penger. Om den koster mer enn den smaker er en individuell vurdering. Jeg har alltid gjort det slik: Kjøpt state of the art maskivare og beholdt det lenge. Rent øknomisk hadde det kanskje vært bedre å kjøpe midt-på-treet maskiner og bytte oftere. Men det er noe med å ha det grommeste gromme en gang i mellom. Og så har jeg hatt svært varierende inntekter opp gjennom årene (som selvstendig næringsdrivende) og det har vært naturlig å investere i noe som varer gjennom fattige år.

 

Nå har jeg installert 64 bit Windows 7 på den, og så langt fungerer det helt strålende. Bortsett fra at den ikke vil kjenne igjen min Magic Mouse. Men jeg har ikke gjort noe annet enn enkle tester i Windows så langt.

 

Aiai, Geir - Skulle virkelig likt å sett ytelsen på maskinen - og hadde sikkert en like fin prislapp! Har vurdert noe lignende med med i5 oppsett - valgte du trackpad til den også?

 

Noen generelle første inntrykk du vil dele?

Jeg tok ikke med trackpad nei, jeg valgte Magic Mouse. Som var uvant de første minuttene, men som jeg venner meg til. Det kan vel hende jeg investerer i en trackpad også, spesielt når Lion kommer. Ytelsen er det vanskelig å si noe om, annet enn at den er kjapp. :) Men jeg skal prøve noen sammenligninger med Photoshop mot min MacBook Pro etterhvert, for moro skyld.

 

Førsteinntrykket er bare positivt. Maskinen er lydløs med SSD, unntatt når jeg bruker DVD-spilleren selvsagt. Det eneste negative så langt er at jeg ikke kunne få den med Blu-Ray spiller. Men det ordner seg vel med billige eksterne etterhvert.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Finnes det noen programer som gjør at man kan spille høyere enn grensa på macen? Helt til at man begynner å kjenne at høytalerene blir sprengt

VLC kjører volumet til 400%, der 100% er maksimum for vanlige spillere. Men du hører at lydkvaliteten ikke er veldig god lenger - ikke at det har mye å si hvis du spiller høyt på Macbook sine innebygde høyttalere. ^^

Lenke til kommentar

Ytelsen er det vanskelig å si noe om, annet enn at den er kjapp. :) Men jeg skal prøve noen sammenligninger med Photoshop mot min MacBook Pro etterhvert, for moro skyld.

Det kunne vært spennende om du får mulighet til å dele dine erfaringer på dette med oss andre, er ganske spendt på forskjellen mellom disse maskinene.

 

Førsteinntrykket er bare positivt. Maskinen er lydløs med SSD, unntatt når jeg bruker DVD-spilleren selvsagt. Det eneste negative så langt er at jeg ikke kunne få den med Blu-Ray spiller. Men det ordner seg vel med billige eksterne etterhvert.

 

Geir :)

 

Det er vel fullt mulig å kjøpe en blue-ray spiller som ikke er fra apple, men som fortsatt kan brukes i maskinen, på samme måte som med ekstra harddisker o.l?.

 

Det jeg sliter med er om jeg skal koste på min maskinen som brukes i stuen i dag, eller om jeg skal slenge på en bunke med tusenlapper til og gå for en iMac istedet. Ser for meg å bestille det mest nødvendige og heller anskaffe ting som minnebrikker o.l i etterkant for å spare inn penger på "selvbygg" via apple store.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Noen her som har erfaring med å gå fra "vanlig" mus til Apple Magic Mouse? Jeg har de siste årene brukt Logitech MX510 og MX518, men etter at jeg gikk over på mac så har jeg blitt litt lei av de ikke oppfører seg som de skal. Det hjalp etter at jeg installerte USB Overdrive, men jeg har lyst å prøve Magic Mouse.

 

Hva synes dere? Hvordan er det å scrolle med den? Blir man sliten i hånden av å bruke den i lengden. Hvor lenge varer batteriet?

 

Edit: Eventuelle andre tips til kablet mus er også interessant.

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...