Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja. Vet du hva ZFS gjør?

Jeg har en viss peiling, men jeg er ikke helt sikker nei. Likevel, jeg kan ikke se at det støtter det samme som TRIM, altså sletting av blokker med data som ikke lenger er i bruk for å forhindre ytelsestap på SSDen. Det er forresten ikke det samme som den automatiske defragmenteringen hvis du kanskje tenkte det.

 

jeg er klar over det men, nå er det ikke plassen hvor det er mest speed og hente, dette er også haugevis med gratis tools som gjør det for det. Men som sagt, så er det ikke der en SSD mister mest fart.

Lenke til kommentar

Jeg savner virkelig å kunne trykke på en knapp og alt på skjermen forsvinner til siden. Anyone?

Slikt ligger under Systemvalg -> Expose og Spaces. :)

Eventuelt Systemvalg > Tastatur > Tastatursnarveier. ;)

 

Greit, hvis du liker å gjøre det den veien, så skal jeg ikke hindre deg i det. Just keep me out of it. ;)

Endret av Heilage
Lenke til kommentar

Var innom Apple Store igjen idag for å handle iPad 2 for en kompis, og denne gangen fikk jeg testet ut Apple Store 2.0, noe som ikke var rullet ut når jeg var innom å handlet Macen i Mai. Man kan kalle til seg spesialister (aka. selgere) rett ifra produkt-iPaden, og selv om butikken var stappfull, så føltes det ut som det var null kø, noe som er positivt. Herlig handleopplevelse nok en gang. :)

Lenke til kommentar
Man kan kalle til seg spesialister (aka. selgere) rett ifra produkt-iPaden, og selv om butikken var stappfull, så føltes det ut som det var null kø, noe som er positivt.

Tror dette er et langt større poeng enn det kan virke som – ser jo mest ut som en jålete gimmick; etter hvert som folkemengdene i Apple-sjapper har vokst voldsomt har det knapt blitt mulig for de lavmælte å få hjelp i butikkene.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg har hatt iPhone4 nå i et halvt år og det er første gang jeg er fornøyd med en mobil etter Nokia 3210 for 10 år siden. Nå har min bærbare tatt kvelden med et busted skjermkort. Jeg vurderer derfor å kjøpe meg en Mac bærbar.

 

Det jeg da lurer på er om det finnes programmer som lar meg åpne vanlige windowsfiler fra jobben i f.eks .xls format?

 

Jeg skal bruke maskinen til internett, lett familiebilderedigering, litt videoredigering fra utdanning og noe småjobbing med regneark. Hvilken versjon vil dere anbefale? Er supertakknemlig for hjelp pr PM siden jeg ikke er inne her så ofte for tiden grunnet utdanning.

 

På forhånd takk! :D

Lenke til kommentar

Til Excel-filer kan du bruke – hald deg fast – Excel. Alternativt finnes Apples variant Numbers (greit for enkel bruk), OpenOffice kan også åpne Excel-filer. Er du ekstremt avansert Excel-bruker vil du fra tid til annen støte på begrensninger i Mac-varianten, men jeg vil tro det holder for 99% av alle som roter seg borti Excel.

 

Til bruken du beskriver bør en av de enklere modellene holde – den rimeligste iMac-modellen om du er ute etter stasjonær, enten den hvite MacBooken (snarlig oppdatering ventes) eller den rimeligste Pro-modellen. En MacBook Air kan du også vurdere, men begrenset plass på SSDen gjør deg avhengig av å ha bilder, video etc på eksterne disker. Om du etter kjøp føler behov for det kan du kjøpe noen GB minne ekstra (gjelder ikke om du kjøper Air!), bare å kjøpe standardminne fra Komplett eller lignende.

 

---

 

In other news: kan sterkt frabefale dagens artikkel om Apple i A-Magasinet, et begredelig stykke journalistikk.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Jeg har en ulåst iPhone 4, den ble kjøpt i USA og kjøpt ut av AT&T avtalen. Når jeg nå er hjemme så putter jeg inn mitt gamle sim-kort skirver inn koden og får ikke noe telenor merke oppi venstre gjørne og får kun en strek eller ingen. WTF is going on?

Lenke til kommentar

Selv om du har kjøpt deg ut av AT&T avtalen er telefonen fortsatt operatørlåst så vidt jeg har fått med meg. Skal vel finnes måter å låse den opp på, du får google litt.

 

Nei, den er unlocked av AT&T, jeg avtalte det med dem når jeg sa opp kontrakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...