Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Jeg vet det er mange som er utålmodig og spammer flere tråder med spørsmål om når deres Apple-produkt blir levert. Jeg hater det, men skal nå gjøre nesten det samme. Dette blir uansett eneste gang jeg stiller spørsmålet.

 

Jeg bestillte som sagt basismodellen av MBP 13" i dag fra apple.no og har fått leveringsdato 30. juni. Hvorfor 30. juni? Jeg synes 9 dager levering innenlands er ganske mye, spesielt med tanke på at pakken skal bli sendt innen de første 24 timene etter bestilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det bare er Time Capsule som ble oppgradert, ikke Airport Extreme...

 

Hmm, jeg trodde det var snakk om en refresh av begge to? Og på MacRumors.com så virker det da sånn?

Har noen erfaring med å sette opp Mac Mini som server? Hvordan fungerer det med tanke på automatisk TimeMachine backup, iTunes server osv..? Er det mye knot eller kan det fort være aktuelt å stappe en Mac Mini et aller annet sted istedenfor en TimeCapsule.

Lenke til kommentar

Jeg tror det bare er Time Capsule som ble oppgradert, ikke Airport Extreme...

 

Hmm, jeg trodde det var snakk om en refresh av begge to? Og på MacRumors.com så virker det da sånn?

Har noen erfaring med å sette opp Mac Mini som server? Hvordan fungerer det med tanke på automatisk TimeMachine backup, iTunes server osv..? Er det mye knot eller kan det fort være aktuelt å stappe en Mac Mini et aller annet sted istedenfor en TimeCapsule.

 

Beklager, jeg fikk ikke med meg at Airport Extreme også var "forandret", selv om det er null observerbar forskjell på den nye fra den gamle.

Lenke til kommentar

Noen som vet når nyeste macbook pro eller air vil bli lansert? :)

Nyeste MBP og MBA er allerede (og alltid) lansert. Men oppgraderinger er på vei. De er dog ikke lansert. MBA får mest sannsyngli oppgradering nå i sommer sammen med OSX Lion, men MBP må nok vente til senhøst/vinter for oppgradering. Det er heller ikke nevnverdig mye å oppgradere på MBP i dette øyeblikk, med unntak av skjermen på MBP 13".

Lenke til kommentar

Gleder meg så jævlig til MBA 13" blir oppdatert om noen uker...

Jeg bestille forresten MBP 13" i dag. ;) Får se om jeg blir skuffet eller om skjermoppløsningen er grei. Uansett, kommer det skjermoppgradering mot senhøst/vinter, selger jeg den jeg nå får før lansering, og kjøper ny med bedre oppløsning. Burde gå fint uten større tap enn kanskje 1000-1500 kroner så lenge jeg får solgt før lanseringen.

Lenke til kommentar

Har selv MacBook Pro 17" 2011 modell og kommer så absolutt til å vurdere en MacBook Air 11" eller 13" om spesifikasjonene blir brukbare. Dagens MacBook Air syntes jeg gir fint lite mening med tanke på at low-voltage Sandy Bridge prosessor ikke bare vil gi drastisk bedre ytelse men vil jo ikke minst gjøre batterilevetiden bedre.

 

Min teori er at MacBook Air kjører Intel Core 2 Duo rett og slett for at Apple skal bli kvitt sitt restlager av gamle prosessorer og brikkesett, samtidig som de sikkert har en eller annen avtale med Intel som gjør at de må gå den veien.

Lenke til kommentar

Jeg er rett og slett usikker på hva jeg skal gjøre. har så veldig lyst på mac akkurat nå! :) Men jeg får vell vente på MBA oppgradering, specsene som er tilgjengelige nå er rett å slett ubrukelige. Hva kan man vel drive med en Core 2 Duo til dags dato? Har også veldig lyst på en MBP men syns skjermoppløsningen er drøy i forhold til MBA!

Lenke til kommentar

Blir virkelig skuffet om Apple fortsetter å bevisst holde tilbake spesifikasjonene på høstens MBA fordi de vil selge mer av MBP, iPad, etc. Forventer gode prosessorvalg, backlit tastatur og høyere oppløsning. Håper på mulighet til å velge refleksbehandlet skjerm.

Refleksbehandlet skjerm.. Hva er egentlig det?
Lenke til kommentar

Hmm, det viser seg at Apple faktisk bruker Western Digital Green Power harddisker i TimeCapsule, hvertfall ifølge denne artikkelen.

 

Altså jeg vet at Apple kan være litt overdreven når det kommer til hyping av egne produkter, men når de skriver:

 

</h4>

<h4 style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 6px; margin-left: 100px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; font-weight: bold; font-size: 1em; color: rgb(0, 0, 0); ">Server-grade storage.

The massive 2TB or 3TB server-grade hard drive gives you all the capacity and safety you need for backing up all your Mac computers.

 

 

 

Da begynner jeg å lure litt på hvordan i allverden de kan forsvare å kalle en Western Digital Green Power disker for "server-grade storage"? Dette er så langt ifra server grade som det er mulig å komme.

 

Det som topper ironien her er jo det faktum at Western Digital selv har gått ut å frarådet forbrukere å benytte Green Power disker i nettverkslagringssammenheng da det har blitt påvist at disse diskene egner seg svært dårlig til dette på grunn av den dynamiske rotasjonshastigheten på disse diskene. Dette er også hovedsaklig grunnen til at produsenter som Qnap og Synology ber kunder spesifikt om å unngå disse diskene i sine enheter.

 

 

Likevel så benytter Apple disse og samtidig skryter de av at de er "server grade"? Med det dårlige omdømmet som disse Green Power diskene har i nettverkslagringssammenheng så ville jeg ikke stolt på den i det hele tatt, og når det da attpåtil er kun en disk i TimeCapsule, ergo ikke noe RAID1 sikkerhet så er jo dette på grensen til absurd av Apple for å være helt ærlig. Hadde de brukt Western Digital sine egne RE4-GP (RAID EDITION GREEN POWER) så hadde det stilt saken i et helt annet lys men det gjør de altså ikke.

 

 

Dette blir jo direkte falskmarkedsføring og jeg lurer nesten på hva forbrukerrådet sier til ting som dette her, for de som ikke er helt inn i harddisker så er dette nesten på grensen som å si at du selger en N-kompatibel trådløs ruter mens det viser seg at den egentlig ikke støtter noe annet enn G-nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...