Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For meg er det all about teh pixels!!!

Det er grunnen til at jeg sliter med å velge mellom MBP 13" og MBA 13". Det meste heller mot MBP 13", men skjermoppløsningen er en ganske stor hake for meg. Jeg føler MBA ikke er fremtidsrettet nok, med C2D 1,86GHz. Da velger jeg heller MBP 13" med i7 2,7GHz og 4GB minne, så kan jeg oppgradere den senere med mer minne og SSD-disk. Ingen av de skal brukes til spill uansett, men ganske mye multitasking og er redd for at MBA kan begynne å få hikke når man kjører mange programmer samtidig.

 

Noen som har troen på at Apple kommer med en oppgradering av MBP 13" med høyere oppløsning en gang i nær fremtid (innen utgangen av 2011)?

Lenke til kommentar

Ett nytt spørsmål til folket. Jeg har en Mac Pro som jeg har bestemt meg for å bruke som lagringsserver, så for øyeblikket står det 4x 2TB og 2x 3TB i den. Planen er å sette inn 6x 3TB og sette alle i RAID 5. Men det innebærer at disken OS er installert på er i RAID. Er det mulig å få det til?

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt å kjøre Raid6 hvis du skal ha så mange disker. Jeg har sett et par fortvilte brukere som har mistet hele arrayet sitt når de kjørte Raid5, mistet en disk, og så mistet de enda en disk før den første disken ble byttet ut. Hvis du først kjører 5-6 disker i raid, velger de fleste å kjøpe disse samtidig, fra samme utsalgssted. Da er det større sannsynlighet for at hvis én disk ryker, så er det gjerne ikke alt for lang tid til disk nummer to ryker.

Lenke til kommentar

Jeg kjører en Mac Mini med eksternt 8TB RAID5-array, men siden det er DASen som styrer arrayet, har det vel lite å si at jeg kjører den på en Mini.

 

Har sett RAID tryne i blant annet en Xserve, men det kan jo skje på alle plattformer...

 

Forøvrig vil du kjører RAID6 for mye lagring + noe sikkerhet, da det gir ekstra buffer i tilfelle noe feiler. Husk at disker kræsjer, gjerne når du minst trenger det. :)

Lenke til kommentar

Er det noen effektiv måte å rippe lydbøker med iTunes? Har tidligere brukt EAC (Exact Audio Copy) men det krever mye styr når det kommer til oppsett av innstillinger og det ene og det andre, og selv om jeg gjør en skikkelig nøye jobb med EAC så blir ting aldri helt som jeg ønsker når jeg importerer til iTunes etterpå så det blir mye fikling selv etter at lydbøkene er rippet. Skulle helst hatt en litt mer sømløs og effektiv måte å gjøre dette på og gjerne da en som faktisk fungerer i OS X (noe som verken EAC eller dBPowerAMP faktisk ikke gjør).

 

Putter jeg inn Harry Potter og De Vises Stein CD1 og velger AAC Encoder, custom innstillinger (ønsker 192kbps VBR stereo lyd med "optimize for voice", noen mener dette er overkill men når jeg prøver iTunes sin podcast innstilling og en rekke andre så blir det en utrolig skjærende lyd med mine Westone UM3X ørepropper) og starter rippingen så ender jeg jo bare opp med en haug av *.m4a filer som ikke blir gjenkjent som lydbok verken i iTunes eller på min iPhone4. Finner ingen måte å velge at det jeg ripper faktisk er lydbøker, ei heller noen måte å manuelt velge at de skal bli *.m4b filer som er Apple sitt eget filformat for lydbøker.

 

Finnes det virkelig ingen annen måte enn å rippe til m4a for så å manuelt rename til m4b i etterkant? iTunes legger jo heller ikke inn noen form for kapitler eller noe som gjør at det hele blir nokså halvveis syntes jeg. Finner det ganske merkelig om Apple faktisk har et eget m4b opplegg for lydbøker om de faktisk ikke har noen måte som vi kan bruke dette på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...