Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Jeg er litt geeky.

Til gjengjeld skjønner jeg ikke hvorfor andre folk bryr seg om hvilke farger klær har, hvilken motor en bil har, eller hvilket land kaffen kommer fra :)

 

Du skjønner ikke hvorfor folk bryr seg om hvilken motor en bil har? Det er faktisk like teit som å si at du ikke bryr deg om hvilket objektiv som sitter forran kameraet ditt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

Finnes det noen måte som jeg kan TVINGE Google Chrome fra å aktivere det dedikerte AMD Radeon 6750M skjermkortet på min MacBook Pro 17" 2011 modell? Det finnes ikke en ting jeg gjør i en nettleser, finnes ingen stream, video eller noe som det integrerte Intel skjermkortet ikke takler så hvorfor i allverden skal nettlesere måtte aktivere det dedikerte skjermkortet så maskinen min dør ti ganger så raskt? For ikke å snakke om at den begynner å pumpe ut bøttevis med varme.

 

Vet ikke hvordan det er med andre "tredjeparts" nettlesere utenom Google Chrome, men med Chrome så er det jo dessverre sånn at når du først har sett en flash-film, spilt et flash-spill, sett en stream eller noe som helst som aktiverer det dedikerte skjermkortet på en MacBook Pro (har hørt at selv bare det å laste ned en fil aktiverer det dedikerte skjermkortet) så vil ikke maskinen gå tilbake til det integrerte skjermkortet før du har avsluttet Chrome FULLSTENDIG.

 

Dette virker jo smått søkt, men det er nå engang sånn det er og dette gjør at bare lett nettsurfing på min MacBook Pro plutselig sluker nesten like mye batteri som om jeg skulle konstant sett på en 1080P film.

 

 

Dette er noe jeg helst vil unngå, så om det finnes noen genial måte å få tvunget Chrome til å ikke kunne aktivere det dedikerte skjermkortet i utgangspunktet så hadde jo det eliminert hele problemet. Alternativet er jo å gå over til Safari som ikke har dette problemet (og Google skylder på Apple og deres API som gjør at de ikke kan optimalisere forholdene for Chrome bedre) men dette er nokså uaktuelt da det er flere ting med Chrome som jeg savner i Safari, deriblant endel extensions og ikke minst at adresselinja fungerer som søkefelt, at du kan aktivere Google Instant og synking opp mot Google konto.

 

jupp, bruk gfxCardStatus

så kan du velge hvilket kort maskinen skal bruke

Lenke til kommentar

Nei, jeg skjønner ikke hvorfor folk bryr seg om hvilken motor en bil har. So what?

Nei ikke noe spesiellt. Bare litt overrasket. Trodde det var innlysende.

 

Jeg for min del klarer fint forstå ønsket om god ytelse uansett om det er bil, foto, data eller hva det skulle være snakk om. Selv om jeg nødvendigvis ikke er interessert i disse tingene selv.

Lenke til kommentar

Synes at iMac'en har blitt litt treg i det siste.. Mest merkbart når Safari stopper opp.. får ikke trykket på noe som helst, må vente til enten det fungerer igjen, eller at Safari lukker seg uønsket. Fremgangsmåte for å rense maskina litt? ("bruk heller firefox" kommentarer er ikke interessant)

Prøv OnyX. Funget meget bra på min MacBook pro.

 

Noen som vet hvordan jeg kan få en norsk ordbok i Mac systemet? Begynner å se meg lei av å se rødt hver gang jeg skriver.

Lenke til kommentar

Hei :)

I det siste har jeg hatt noen problemer med iMacen min. Derfor bestemte jeg meg for å installere snow leopard på nytt.

Det gikk smertefritt helt til jeg skulle gjenopprette filer fra time machine. Harddisken min med ca 800 GB forskjellige bilder og filmer vil ikke leses av macen min. Jeg har prøvd å gå in på diskverktøy, men reparer og verifiser funksjonen er ikke tilgjengelig.

Har dere noen ideer på hva jeg kan gjøre?

Endret av Mr Sm17h
Lenke til kommentar

Hvorfor er du fan av et visst filsystem? Jeg kan ikke tro det har veldig mye å si, så lenge det støtter store filer (over 4GB), store disker, og så mange operativsystem som mulig.

Jo det har mye å si, og det viser kun hvor lite du vet om hva ett filsystem kan gjøre for deg! ;D

Duh. Det var derfor jeg spurte. Hvorfor har det mye å si? Jeg var ute etter en forklaring. ;)

 

Vel nå har ZFS endel funksjoner som bare gjelder for litt mer avanserte brukere. Men slik alle vil merke på er jo at de konstant defrager seg selv så alt vil ligge der det skal uten at du behøver å kjøre en defrag.

Lenke til kommentar

Har tenkt å kjøpe meg en MacBook Air 13", men har hørt noen snakket om at det kommer en ny til sommer? Vil gjerne ha med Lion òg. Men hvis ryktet er sant, hvilke deler av Air'en vil bli oppdatert osv?

http://www.macrumors.com/2011/06/20/intel-shipping-new-1-7ghz-1-8ghz-macbook-air-class-processors/

 

Alt tyder på ny MacBook Air, Mac Mini og Mac Pro utover sommeren (mest sannsynlig i etterkant av Lion-lanseringen i juli). Dette er bare rykter, men jeg vurderer Air selv og har bestemt meg for å vente og se før jeg avgjør det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Så vidt jeg husker så fikk du vel svar også? OSX er kranglete når det kommer til RAID. Det finnes vel heller ingen god grunn til å skulle ha OSX på en filserver?

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg bruker en Mac Pro som lagringsserver er at det er foreløpig den eneste maskinen jeg har fått 3TB-disker til å fungere med. Og siden dere advarer så mye med mange disker i ett RAID på OSX, så tenkte jeg at jeg kjører 4 disker uten RAID, og 2disker som er speilet (RAID 1) for ekstra sikkerhet, fordi den skal brukes til Time Machine-backup av tre Mac'er og sikkerhetskopi av en Windows-maskin + bilder. De 4 single skal brukes til serier og filmer. Det er altså ingen katastrofe om en av de kræsjer.

 

Så om noen har en smartere løsning til oppsettet mitt så er det bare å spytte ut.

 

Men det originale spørsmålet er egentlig hvordan går jeg fram om jeg skal ha RAID 1 i oppstartsdisken på en Mac?

Lenke til kommentar

Noen som vet om jeg kan få studierabatt på Mac på eplehuset, uten selve studiekortet? Begynner å studere til høsten og er registrert på studiekortet.no så får rabatter på apple.no, men har ikke fått kortet enda. Har solgt min nåværende laptop i dag, og leverer den i morgen, så tenker å stikke innom og kjøpe MBP senere i dag.

Lenke til kommentar

Nye TimeCapsule og AirPort Extreme uten noen ny maskinvare eller funksjoner? dontgetit.gif

Det var passe skuffende, hadde virkelig håpet at spesielt TimeCapsule skulle komme med bedre maskinvare (Apple A5?) og med integrerte opp imot iCloud for automatisk speiling mot iCloud..

 

Men alt vi får er litt større kapasitet til samme prisen? Ikke mye å rope hurra for nei.

Eneste forskjellen på nye AirPort Extreme er nytt trådløst kort for bedre 3x3 kommunikasjon opp mot MacBook Pro 2011 modeller?

 

 

 

Jaja mulig jeg håpet på for mye, men at det hvertfall skulle dukke opp en ThunderBolt port på TimeCapsule var jeg nesten bombesikker på. Når ikke Apple selv fronter ThunderBolt på nye revisjoner av egne produkter så lover ikke det godt for utvalget av ThunderBolt produkter syntes jeg.

 

Men det er mulig jeg har misforstått TimeCapsule litt, men er det faktisk sånn at TimeCapsule er en AirPort Extreme med integrerte harddisk? Med andre ord hvis jeg vil bruke en TimeCapsule for blant annet TimeMachine og som iTunes server så må den erstatte det trådløse aksesspunktet jeg bruker per idag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...