Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

når jeg kobler til en harddisk til mac'en så kan jeg ikke plassere ting inn i den, men kan dra filer ut.

når jeg går inn info om harddisken så står det under "deling og rettigheter" følgene "Du kan kun lese" jeg antar det er problemet?

 

hvordan kan jeg endre på dette sånn at jeg kan flytte filer til harddisken?

 

takker for svar :D

Lenke til kommentar

Finnes det noen måte som jeg kan TVINGE Google Chrome fra å aktivere det dedikerte AMD Radeon 6750M skjermkortet på min MacBook Pro 17" 2011 modell? Det finnes ikke en ting jeg gjør i en nettleser, finnes ingen stream, video eller noe som det integrerte Intel skjermkortet ikke takler så hvorfor i allverden skal nettlesere måtte aktivere det dedikerte skjermkortet så maskinen min dør ti ganger så raskt? For ikke å snakke om at den begynner å pumpe ut bøttevis med varme.

 

Vet ikke hvordan det er med andre "tredjeparts" nettlesere utenom Google Chrome, men med Chrome så er det jo dessverre sånn at når du først har sett en flash-film, spilt et flash-spill, sett en stream eller noe som helst som aktiverer det dedikerte skjermkortet på en MacBook Pro (har hørt at selv bare det å laste ned en fil aktiverer det dedikerte skjermkortet) så vil ikke maskinen gå tilbake til det integrerte skjermkortet før du har avsluttet Chrome FULLSTENDIG.

 

Dette virker jo smått søkt, men det er nå engang sånn det er og dette gjør at bare lett nettsurfing på min MacBook Pro plutselig sluker nesten like mye batteri som om jeg skulle konstant sett på en 1080P film.

 

 

Dette er noe jeg helst vil unngå, så om det finnes noen genial måte å få tvunget Chrome til å ikke kunne aktivere det dedikerte skjermkortet i utgangspunktet så hadde jo det eliminert hele problemet. Alternativet er jo å gå over til Safari som ikke har dette problemet (og Google skylder på Apple og deres API som gjør at de ikke kan optimalisere forholdene for Chrome bedre) men dette er nokså uaktuelt da det er flere ting med Chrome som jeg savner i Safari, deriblant endel extensions og ikke minst at adresselinja fungerer som søkefelt, at du kan aktivere Google Instant og synking opp mot Google konto.

Lenke til kommentar

Synes at iMac'en har blitt litt treg i det siste.. Mest merkbart når Safari stopper opp.. får ikke trykket på noe som helst, må vente til enten det fungerer igjen, eller at Safari lukker seg uønsket. Fremgangsmåte for å rense maskina litt? ("bruk heller firefox" kommentarer er ikke interessant)

Lenke til kommentar

Er det mulig å finne tilbake systempassordet på macbook pro? har prestert å lage et passord jeg nå har glemt =/

 

Sett inn installasjonsplata, du kan tilbakestille passordet ved å velge det fra "Verktøy"-menyen inne i installasjonsprogrammet. :)

 

Scotty: Bruk heller Chrome. :p

 

Prøv arkiver og installer, det kan rense opp i en del funky systemting som oppstår , og ingenting blir slettet. Eventuelt prøv å reparere diskrettigheter fra installasjonsplaten.

Lenke til kommentar

Kan man ikke skrive til NTFS-disker tilkoblet Mac?

 

Ikke med mindre du har installert ett tilleggsprogram. Jeg bruker "NTFS for Mac". Fungerer strålende.

Okey. Nå er det ikke et særlig stort problem, har kun to eksterne disker, en 2TB og en 2,5" 500GB. Kan bare overføre det som ligger på dem til desktopen og formatere dem til exFAT, så det er vel ikke noe problem på hverken Win7 eller OSX?

Lenke til kommentar

Kan man ikke skrive til NTFS-disker tilkoblet Mac?

 

Ikke med mindre du har installert ett tilleggsprogram. Jeg bruker "NTFS for Mac". Fungerer strålende.

Okey. Nå er det ikke et særlig stort problem, har kun to eksterne disker, en 2TB og en 2,5" 500GB. Kan bare overføre det som ligger på dem til desktopen og formatere dem til exFAT, så det er vel ikke noe problem på hverken Win7 eller OSX?

 

ExFAT fungerer strålene på både Windows 7 og OSX, med mindre du ikke har oppdatert på månedsvis. Men jeg vil si det er greit å ha installert NTFS For Mac uansett. Veldig greit om du kanskje har noe på besøk som skal ha noen filer fra deg på en ekstern disk som gjerne er formatert i NTFS. Og hvis du installerer NTFS For Mac slipper du å ta backup av det som ligger på diskene for å formatere de.

Lenke til kommentar

Hvorfor er du fan av et visst filsystem? Jeg kan ikke tro det har veldig mye å si, så lenge det støtter store filer (over 4GB), store disker, og så mange operativsystem som mulig.

 

Jo det har mye å si, og det viser kun hvor lite du vet om hva ett filsystem kan gjøre for deg! ;D

Lenke til kommentar

Hvorfor er du fan av et visst filsystem? Jeg kan ikke tro det har veldig mye å si, så lenge det støtter store filer (over 4GB), store disker, og så mange operativsystem som mulig.

Jo det har mye å si, og det viser kun hvor lite du vet om hva ett filsystem kan gjøre for deg! ;D

Duh. Det var derfor jeg spurte. Hvorfor har det mye å si? Jeg var ute etter en forklaring. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...