Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg bruker en ekstra mus på min macbook pro 15". Når jeg trykker på rullehjulet så kommer Dashboard opp. er det mulig å endre sånn at den ikke kommer opp, men har samme funksjon som på pc?

grunnen til at jeg ikke vil ha den der, er fordi jeg bruker et 3D program der du kan bruke rullehjulet for å rotere rundt et objekt.

 

takker for svar :)

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at jeg akkurat har byttet ut den ruteren som Altibox leverte, med en AirPort Extreme. Og jeg må si overgangen er god! Enkelt og oversiktlig å kontrollere alle husets Apple-bokser via "AirPort-verktøy".

 

post-161752-0-03988900-1308178300_thumb.png

 

Å åpne porter i ruteren er kjempegreit og enkelt, fordi jeg bare napper fram Macen, taster meg inn på verktøyet, og kan omstarte boksen mens jeg sitter på rumpa. Trenger ikke lenger drasse meg bort til boksen for å trekke ut strømmen, og om jeg gjør modifikasjoner i nettverket så ruteren trenger en omstart, slipper jeg å ødelegge TV-signalet for resten av familien. Anbefales på det varmeste!

 

 

Men selvsagt er det ett problem. Som dere ser i menyen så har jeg to AirPort Extreme. Den ene er ruteren som lager nettverket i huset. Den heter "Dahlfiber". Den andre er boksen som står i kjelleren, "Kjellernett". Jeg vil at "Kjellernett" skal utvide nettverket som "Dahlfiber" lager, men når jeg går inn i innstillingene for å gjøre det, får jeg følgende feilmelding:

 

post-161752-0-03535700-1308178423_thumb.png

post-161752-0-55178300-1308178431_thumb.png

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at jeg akkurat har byttet ut den ruteren som Altibox leverte, med en AirPort Extreme.

Jeg trodde du trengte Altibox-ruteren for å få tak i TV-signalene (og telefonlinjene)?

 

Min Altibox "hjemmesentral" har fibertilkobling i den ene enden og LAN-, TV- og telefonutganger i den andre enden. Har du en boks i tillegg for internett/LAN? (som du nå har byttet ut med en Extreme?)

Just curious ...

Lenke til kommentar

Nå har ikke vi Altibox, men en annen lokal fiberoperatør, og vi har også en slik hjemmesentral som har TV, internett og to telefonutganger, men på baksiden av den, koblet til internett, står det først en switch og så en Time Capsule. Switchen er bare for å koble IP-telefonen fra Telio direkte på, så slipper vi å åpne porter i routeren. Er også koblet til en server til switchen.

Vil anta at det er akkurat det samme Munty har gjort over her.

 

Litt OT nå, men det flotte med slik vi har satt det opp er at det faktisk blir 10/10 på hver enhet bak switchen -- klarer å makse ut serveren samtidig som jeg makser ut på laptopen som står bak routeren, så det er jo ikke dumt. Kjekt å ha 10/10 til IP-telefonen alene liksom...

Lenke til kommentar

Nå har ikke vi Altibox, men en annen lokal fiberoperatør, og vi har også en slik hjemmesentral som har TV, internett og to telefonutganger, men på baksiden av den, koblet til internett, står det først en switch og så en Time Capsule. Switchen er bare for å koble IP-telefonen fra Telio direkte på, så slipper vi å åpne porter i routeren. Er også koblet til en server til switchen.

Nå er min visuelle forestillingsevne bedre enn min verbale, så ... er det noe sånt du mener?

 

[Time Capsule] - [switch] - [(LAN-port) Hjemmesentral ] - [fiberlinje] ?

 

(I tillegg til det andre som er koblet til switchen.)

 

Selv har jeg noe litt enklere:

[D-link router] - [(LAN-port) Hjemmesentral ] - [fiberlinje],

med routeren i hjemmesentralens DMZ.

Gjestene får lov til å bruke trådløst G-nett fra hjemmesentralen, mens 'huset' kan bruke D-Link'ens trådløse N-nett.

I løpet av juni skal vel 10/10 automagisk bli til 25/25 uten prisøkning også ...

(Men var det nødvendig å kalle det "Internett 50", Altibox? Really?)

(Det er like smart som "Fartsgrense 160", det ...)

Lenke til kommentar

Velg "koble til nett" (eller noe slikt) istedenfor "utvid et trådløst nettverk". :)

Det vil jo ikke gjøre det han ønsker?

 

Har du husket å huke av "Tillat at dette nettverket kan utvides" på den første boksen, altså Dahlfiber?

post-76108-0-95878500-1308211535_thumb.png

 

Jeg har huket av på denne, men det fungerer allikevel ikke.

 

Men en av AirPort Express'ene jeg har greier det, men under et annet navn. På den heter det: "Delta i ett WDS-nettverk". Og det fungerer fint. Men altså ikke på AirPort Extreme.

 

Nå har det seg slik at jeg akkurat har byttet ut den ruteren som Altibox leverte, med en AirPort Extreme.

Jeg trodde du trengte Altibox-ruteren for å få tak i TV-signalene (og telefonlinjene)?

 

Min Altibox "hjemmesentral" har fibertilkobling i den ene enden og LAN-, TV- og telefonutganger i den andre enden. Har du en boks i tillegg for internett/LAN? (som du nå har byttet ut med en Extreme?)

Just curious ...

 

 

Altibox sin boks er der ennå for å ta imot fiber og fordele TV og telefon, men internettfunksjonen står i "bridge mode" som gjør at den bare kjører internett rett igjennom uten noen brannmur eller andre finesser, så rett inn i AirPort Extreme som tar seg av den jobben.

 

EDIT: For oss Altibox-kunder så må man gjøre noe for å få oppgradert internett. Jeg ringte til Altibox kundeservice for å spørre om det var mulig å bytte ruter, og i samme slengen spurte jeg om dette oppgraderte nettet. For at jeg skulle få mitt oppgradert, var han nødt til å trykke på en knapp hos seg og jeg måtte omstarte ruteren.

Endret av Munty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...