Jump to content

zebrazett

Medlemmer
  • Content Count

    250
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

80 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Kvinne

Recent Profile Visitors

2920 profile views
  1. Siden det ikke ble 6, så fortsetter du med samme vekten neste gang. Fortsett med den helt til du tar 3 sett med 6. Når det er gjort øker du til 65 den påfølgende økten ☺️
  2. Da ville jeg økt til neste gang med det minste du kan. Dette er litt forskjellig fra gym til gym av hva de har av plater og eventuelt mikrovekter. Hos oss er det minste 1.25, så da blir det +2.50 kg hver gang man øker. Så da kan du på neste økt øke til 62.5 (f.eks) med mål om å ta mellom 3 til 6 reps. Helt innafor å ta 3 allerede fra første sett, men også kult om du tar 5 eller 6 første sett, men må ta færre reps på senere sett. Så blir du på den vekten til du greier 3 sett med 6 på alle - og da øker du inkrementelt igjen.
  3. Tungdag er den med 5 sett og 1-3 reps. Ikke la deg forvirre av uttrykkene mine heller. Du skal jo løfte så det er tungt begge dagene - det er bare at når du kjører færre reps vil du kunne løfte mer vekt enn når du kjører flere reps (naturlig nok). Prøv gjerne litt mer dynamiske reps - si istedenfor 5-6, si 5-8 eller 3-6. For meg bidrar det svært til å få og se fremgang, spesielt i en treig øvelse som benkpress ☺️
  4. Hvor mange reps x sett pleier du å kjøre? Jeg synes det er nyttig å ha dynamiske sett for å få (eller føle på) fremgang. For benk, som jeg trener to ganger i uka kjører jeg ene dagen 5 sett med 1-3 reps, og andre dagen 3 sett med 3-6 repetisjoner. Slik at når jeg på sist tungdag har greid 5 sett med 3 repetisjoner på alle sett, øker jeg vekten ett hakk neste tungdag selv om det medfører at jeg da ikke greier 3 reps på alle (eller noen av) settene. Samme med lettdag. Har jeg greid 3 sett med 6 øker jeg vekt neste gang selv om jeg da kanskje bare greier 3 sett med 3 den gangen. Benk kan være seige greier, og det er sykt mye mer motiverende å få inn en rep til på et av settene for hver gang, enn å gjøre samme sett og reps i ukesvis før jeg er sterk nok til å gjøre samme repsantall på høyere vekt. Kjører også en tung enrepper før arbeidssettene som et ledd i oppvarmingen. Men det er mest for den mentale biten. edit: leif
  5. Kan være derfor naturlover ikke heter bare lover. Naturlover er lover gitt av naturen. På engelsk heter de derfor law of (fenomenet det gjelder). Tror ikke naturfagklassene i engelskspråklige land går for seg som følger: Lærer: «If I drop this apple, why does it fall to the ground» Elever: «?? Total mystery to us ??» Lærer: «Because of the law»
  6. Hadde dette skjedd min kjæreste og det ikke var snakk om noe som ville skje igjen - lekt med flammen og lært leksa, med andre ord - ville jeg egentlig ikke ha visst det. Shit happens. Lær av det, ikke la en fest-/jobbflørt gå like langt igjen.
  7. Det gir ingen mening. Hva har grunnen til at Ts ønsker seg fri å gjøre med om arbeidsgiver kan tilrettelegge for det? Enten passer dette og lar seg gjøre, eller så gjør det ikke det. Skal ikke være slik at det passer bedre om ts skal til syden enn om ts trenger ekstra tid for å pusse opp hjemme. Det er da revnende likegyldig for arbeidsgivers vurdering.
  8. Det er da ganske vanlig spesielt blant enslige og unge i byen. Man spleiser på middagen. Hos etablerte par, eldre og familier er det derimot ikke vanlig. Det er gjerne en refleksjon av økonomien til vedkommende som har middagen eller den generelle vennekretsen. Unge og enslige i byen er gjerne studenter eller tidlig i karrieren. Det kan også stemme at det er denne gruppen som oftest er åpne for sosial omgang med mennesker som har tilflyttet Norge ifbm. studier eller jobb.
  9. For i morgen? Sannsynligvis lite. Som et mønster som går over tid? Sannsynligvis ganske mye. Ikke bare går det ut over treningskvalitet, men også livskvalitet og helse. Gjør det til en regel å prioritere søvn. Det betyr ikke at du ikke kan dra på trening dager etter du av ulike grunner ikke har fått 8t-søvn - men ikke prioriter vekk søvn for trening på generelt grunnlag.
  10. Så enkelt er det ikke. Det er 5 år på det meste, 2 år på batteri. Dersom ladeproblemet kommer av batteriet, og batteriet er mer enn 2 år gammelt, må OP betale for å få byttet batteriet. Dersom ladeproblemet skyldes andre ting enn batteriet har OP 5år reklamasjon såfremt det ikke kommer av uheldig skade eller vannskade. Mobiler har et begrenset antall laderunder på grunn av brannsikkerhet. Antallet er satt til rundt det som en vanlig forbruker bruker 2-3 år på å komme opp i.
  11. Både meg og søstern fikk bostipend på særskilt grunnlag da vi gikk påbygg i samme kommune som mor bodde - men hun var syk og hadde dårlig råd og ikke plass til å ha begge hjemme. Husker ikke helt men mener vi sendte inn både legeerklæring om mors helsetilstand, uttalelse fra NAV (evnt. mors arbeidsgiver) vedrørende hennes økonomi og skriv fra veileder på skolen som vi hadde et par samtaler med rundt dette som skrev under på at vi måtte ha så og så mye oppmøte og sånt. Jeg vil tro noe lignende vil holde i ditt tilfelle, og om du får legeerklæring på din helse også som begrunnelse for at det er vanskelig å jobbe deltid i tillegg til skolen bør det gå. Men det sentrale her er at det er særskilte grunner til at du ikke kan bo hos foreldre i samme by (utover røykelukt eller at du ønsker å bo med samboer). Ta kontakt med veileder på skolen så kan dere legge en plan sammen. Advarer om at dette er en prosess som tar tid. Vi fikk ikke innvilget dette før etter jul det gjeldende skoleåret, og fikk det veldig trangt det første halvåret som akkurat gikk fordi vi blant annet var nære fraværsgrensen til fordel for jobbing. Når vi fikk det innvilget fikk vi etterbetalt for første skolehalvår.
  12. Helt med på den. Og til videoen postet under: jeg har ikke problem med å få manualene opp i riktig posisjon, men det er vanskelig å få skulderbladene i rett posisjon mot benken (også med den metoden) - som gjør at man fort må få vektene opp fra en ugunstig skulderposisjon før man får justert og kan begynne å løfte teknisk trygt)
  13. Å stå rett ved siden av og markant vente til personen 2cm unna manualstativet er ferdig med pumpen sin gir utrolig nok like klar/klarere beskjed enn å være idiot og vandre inn i en annen idiots løftebane.
  14. Fresh fitness har gratis prøvetime og du trenger ikke snakke med noen engang. Bare gå inn på nettsiden og generer QR kode som du skanner for å komme inn. Utover det har de drop in til 100 kr. Sentre pretty much over hele Oslo.
×
×
  • Create New...