Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Expert har vel 30-dager åpent kjøp så det skader jo ikke å teste? Selv er jeg midt i en overgang her nå.. Backup fra min MacBook 12-tommer, backup fra samober sin MacBook 12-tommer så skal 12-tommerne nullstilles da madammen skal overta min da den er 1,3GHz, hennes er "bare" standard med 1,1GHz også selger vi hennes.

 

Dette viste seg å være lettere sagt enn gjort, for jeg får ikke lov til å re-installere macOS Sierra via USB uten å ha strømkabel koblet til.. Vel, det er letter sagt enn gjort når madammen har med seg USB-C til HDMI-overgangen med seg på jobb. Min USB-C minnepenn, og mine USB-C til USB-overganger lar meg jo ikke koble til strøm samtidig...

 

Internet Recovery laster jo (idiotisk nok) ned den macOS versjonen som kom med maskinen, så der får jeg bare Mac OS X Yosemite... Vil jo rett på Sierra.

 

Hva med clean start? Overføre og legge over alt selv? Kontakter og sånn har du vel på iCloud? Jeg har tro på fresh install i ny og ne!

Lenke til kommentar

Fresh start er jo ikke noe problem, utfordringen ligger jo i at jeg ikke får formatert MacBook 12-tommer maskinene uten USB-C til HDMI-overgangen da det er eneste overgangen som gir meg mulighet til å ha USB med macOS Sierra + strøm koblet til samtidig. Det må jo nesten til for å kunne kjøre clean eller ei.

 

Eneste alternativet er jo å kjøre Internet Recovery, installere Mac OS X Yosemite, oppgradere til macOS Sierra. Men det blir jo heller ingen "clean start" og er jo en fryktelig unødvendig og idiotisk prosess.

 

Jeg digger "Internet Recovery" løsningen til Apple, men det er utrolig merkelig at den ikke henter ned siste tilgjengelige image/OS. Spesielt ettersom samtlige macOS versjoner har vært gratis siden Internet Recovery ble innført. Hvertfall i brukeren muligheten til å velge.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Bra du fikk det til RamGuy, hadde vært merkelig om det absolutt ikke hadde gått uten strøm.

Og er enig ang tastaturet, har testet Macbook 12" sin og det er jo ikke i nærheten av å være det samme på de nye 2016 modellene. Kan du skrive og si ifra her etter du har fått testet nye Macen litt, da spesielt ang batteriet? Og gjerne om alt annet også som du pleier å gjøre! :D

 

Det er 13" TB modellen du har også? :)

Lenke til kommentar

Jeg digger "Internet Recovery" løsningen til Apple, men det er utrolig merkelig at den ikke henter ned siste tilgjengelige image/OS. Spesielt ettersom samtlige macOS versjoner har vært gratis siden Internet Recovery ble innført. Hvertfall i brukeren muligheten til å velge.

 

Helt enig; Internet Recovery er det som skiller klinten fra eplet!

 

Men jeg er glad for at de installerer det originale OS'et først:

Jeg har en gammel Mac Mini som står som musikkspiller i anlegget, med musikkspilleren 'Cog' (spiller både mp3 og FLAC, og baserer spillelisten på filnavn, ikke ID3-tag, så listen blir riktig selv om filene ikke er tagget riktig), men det programmet funker ikke på Yosemite og opp!

 

Tro meg, jeg 'oppgraderte', og da sluttet Cog å fungere, pluss at Mini'en ble treg som sirup.

 

Gjett om jeg var glad når jeg oppdaget at MacOS 10.8.5 kom inn etter internet-recovery  :w00t:

 

Vil man ha nyeste OS etter internet-recovery, er jo det fort gjort å oppgradere. Så her har Apple tenkt på alt!

Lenke til kommentar

Ja det hadde jo vært det beste!

Men Apple har aldri latt folk nedgradere til 'mellomversjoner', hverken på iphone eller Mac.

 

Du får det originale OS når du kjøper ny, og kan velge å la være å oppgradere. Men oppgraderer du er det ingen vei tilbake!

 

Med Internet recovery får du maskinen tilbake slik den var som NY.

kan du oppgradere til siste versjon hvis du vil, men ikke noe imellom.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått satt opp alt på maskinen, gikk for clean install så ble endel "manuelt" arbeid. Førsteinntrykket er solid, det er utvilsomt et flott maskin med flott skjerm. Det som overrasket meg umiddelbart og som kanskje har vært det mest positive så langt er jo tastaturet. Folk gikk jo ut å nærmest slaktet tastaturet fra sekundet maskinen var lansert og de kunne lese "butterfly keyswitch 2".

 

Her føler jeg folk har tatt seg litt vann over hodet (som vanlig på Internett i disse dager..), for alle som har gått helt av skaftet fordi de har trodd at tastaturet er det samme som på MacBook 12-tommer har rett og slett tatt feil. Det er samme brytere under tastene, men det er jo ikke bryterne i seg selv som var utfordringen med tastaturet på MacBook 12-tommer, det var jo heller det faktum at du hadde en keytravel som føltes som mer eller mindre ikke-eksisterende. Her er tastene på nye MacBook Pro 13-tommer med Touch Bar MYE bedre.

 

Er tastaturet bedre enn Apple sitt chiclet keyboard ifra tidligere modeller? Her blir det jo mye smak og behag. Jeg syntes bryterne føltes bedre, de har en mer distinkt feedback og selve tastene føles faste og solide, hvor Apple sine chiclet keyboard som på tidligere MacBook Pro modeller har tidvis føltes litt løse og "wobbly".

 

Keytravel er utvilsomt kortene enn hva som er tilfellet på chiclet tastaturene, så det vil nok fremdeles være en overgang og tilvenning for mange. For min del som går fra MacBook 12-tommer så føles det mye bedre med en eneste gang. Nå hatet jeg ikke MacBook 12-tommer tastaturet like mye som enkelte, syntes det fikk litt i overkant mye refs. Men må jo ærlig innrømme at å skrive på nye MacBook Pro føles utvilsomt en hel del bedre.

 

 

Skjermen er knall som vanlig og veldig lyssterk. Det siste bryr meg ikke stort i det vanlige da jeg ofte har på lav lysstyrke da alt annet blir slitsomt på øynene, men det gjør jo at den klarer seg bedre under litt mer ukontrollerte lysforhold. At skjermen har utvidet fargerom merker jeg ikke så alt for mye til for å være helt ærlig. Sammenligner jeg med skjermen på MacBook 12-tommer som jo også er ganske så prima så er det jo egentlig bare størrelse og lyssterke jeg opplever som forskjellig. Fargene syntes jeg er gode på begge to, og jeg føler egentlig ikke at det er noe merkbart bedre på Pro, til tross for utvidet fargerom.

 

 

Styreflate/Touchpad er større. Merkbart større faktisk. Dette er igjen noe som ikke bryr meg stort i praksis, jeg elsker styreflate på Mac da de blåser alt som finnes på andre bærbaremaskiner av banen og det er jo fremdeles tilfellet her. Men jeg bruker den ikke på en måte som gjør at det større arealet egentlig gir meg noen praktiske fordeler. Palm-rejection virker å være solid så jeg har ikke hatt noe problem med å hvile hendene på den når jeg bruker maskinen.

 

 

Ellers så føles maskinen veldig rask i bruk, som forventet. Høyttalerne spiller overraskende bra og høyt, de overgår de på MacBook 12-tommer, men det er vel relativt logisk når vi tar inn fysikkens lover og regler. Maskinen er utrolig kompakt og lett, den føles mer som en MacBook Air enn den føles som en MacBook Pro i så måte. Det blir jo ikke helt den samme superduper ultrabook feelingen som du får ifra MacBook 12-tommer som er latterlig tynn og lett, men den er overraskende nærme og med tanke på den ekstra ytelsen, skjermarealet osv som du sitter igjen med og ikke minst bedre tastatur så er det vanskelig å anbefale 12-tommer'en over 13-tommer Pro. Spesielt når 12-tommer'en tross alt koster veldig mye iforhold til hva du sitter igjen med av maskinvare.

 

Touch Bar trenger jeg mer tid med. Så langt så ser jeg ikke helt den store verdien, men så brukte jeg aldri funksjonstastene heller. I så måte så vil jeg tro at Touch Bar er noe mer spennende og har større potensialet for å bli tatt i bruk av meg da jeg aldri brukte funksjonstastene og de hadde jo kun et statisk formål, mens Touch Bar kan jo potensielt tilby meg noe kult og unikt. Men så langt så har jeg kun brukt den til å justere lysstyrke og volum, akkurat det samme og det eneste jeg brukte funksjonstastene til. Litt negativt er det jo at det er touchbaserte knapper kontra fysiske. Ikke noe stort problem, men uten noen haptic feedback så må jeg nesten se ned på den når jeg bruker den for å være helt sikker på at noe faktisk skjer.

 

 

En annen ting som dog er kjempepositivt er Touch ID, og det alene + det faktum at du får 28W CPU/GPU kontra 15W på 13-tommer Pro uten Touch Bar er jo grunn nok til å gå for modellen med Touch Bar spør du meg. At Apple har integrert Touch ID inn i selve operativsystemet så jeg nå slipper å skrive inn mitt unødvendig lange og kompliserte passord hver bidige gang jeg skal installere noe osv er gull verdt for meg, det må jeg virkelig si. Virker som den bruker samme sensor som på iPhone 6S og 7 så den er lynrask i bruk.

 

 

Batteriet er det for tidlig å si noe på enda, men ut ifra hvor mye den har brukt etter 2-3 timer i Safari og med VGTV kjøre i et "Picture-in-Picture" vindu så ser den ut til å klare seg bedre enn MacBook 12-tommer som jeg følte stortsett klarte 6-7 timer. Vil tippe at jeg ligger på rundt 8-10 timer avhengig av om jeg kjører mye video eller ikke og det er jo det jeg normalt lå på når jeg hadde MacBook Pro 15-tommer med retinaskjerm for noen år siden.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nice post, Ramguy :) Enig i mye av det du sier. Oppdater oss en gang etter du får brukt den litt og faktisk ser hvor lenge batteriet varer for deg. Jeg har prøvd absolutt alt og kommer aldri over ca 6-7 timer, så det hadde vært interessant å høre hvordan du klarer å få 8-10 timer ut av den. Med mye video osv blir det gjerne ca 4 timer her... :/

Endret av tc47
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...