Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Foreløpig så merker jeg lite til batteriproblematikken. Har ikke fått brukt maskinen så alt for mye da jeg har byttet jobb og det har blitt travle dager. Ender nok med å bruke maskinen på jobb fremover så da får jeg hvertfall testet den litt mer.


 


Men til mitt bruk hjemme med 802.11ac WiFi, Blåtann APTX til hodetelefoner, Safari, TeamViewer, Plex Media Player og litt diverse og lysstyrke på ca 30% så ligger jeg stortsett på 8-timer pluss/minus som er bedre enn jeg hadde med MacBook 12-tommer og som vel er ca det samme som jeg lå på når jeg hadde MacBook Pro 15-tommer med retinaskjerm Late-2013 i sin tid.


 


Har da entry-modellen av MacBook Pro 13-tommer med Touch Bar.


 


 


EDIT:


 


Jeg kan ikke forstå annet enn at de som sliter så voldsomt med batteritiden enten har defekt batteri/battericeller eller at det må være en eller annen bug med programvare/API som gjør at maskinen ikke går i idle eller lignende som den skal. Det kan jo være en bug i macOS Sierra og en eller annen API som påvirker endel brukere, eventuell noe programvare de selv kjører som skaper konflikter/problemer med et eller annet.


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er min basemodell i hus! Førsteinntrykket er bra, for en utrolig pen maskin - kanskje den peneste jeg har sett. Tastaturet syns jeg egentlig er veldig ålreit, tar litt tid å bli vant med slik - så jeg er ikke bekymret for dette. Skjermen er helt fantastisk, virkelig bra. Skal komme tilbake med en ordentlig "review" seinere, men so far so good

Og så forfriskende å ikke se Windows-logoen btw

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Min 15" var visstnok sendt fra hovedlageret til Expert i går. Jeg vet det ligger i Sverige en plass, men er det noen som vet om leveranser kommer dagen derpå, altså i dag? Eller burde jeg forvente den neste uke? Expert sa bare 2-7 dager etter den hadde kommet på hovedlageret. Den kom dit på onsdag.

Endret av FotFotograf
Lenke til kommentar

Da er også min basemodell i hus! Fungerer bra, får stort sett 7-8 timer per ladesyklus. Enig i at det er veldig god skjerm også.

 

Av en eller annen grunn så fikk jeg mye bedre wifi-hastighet på min 5 år gamle macbook air enn den nye macbook pro. Routeren min støtter  802.11ac og det gjør den nye macbook pro også. Jeg måtte opprette et nytt nettversknavn som kun kjører på 5ghz og da fikk jeg mye bedre hastigheter på macbook pro.

 

Gammel macbook air: 300 mbps wifi speed på 802.11n-protokollen, 2,4ghz/5ghz nett

Nye macbook pro: 145 mbps wifi speed på 802.11ac-protokollen, 2,4ghz/5ghz nett

Nye macbook pro: over 850 mbps wifi speed på 802.11ac-protokollen, kun 5ghz nett

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Har nå hatt MBP 13" med TB litt over en uke. Må si jeg synes det er en fantastisk maskin! Flott skjerm, godt tastatur, pen farge og ikke minst synes jeg den er veldig lett og portabel. 

 

Var skeptisk til TB, var sikker på at alt bare kom til å ta lenger tid, men synes den fungerer godt. Lett å endre lyd, lysstyrke osv, i tillegg til det at den endrer seg til programmet du bruker. 

 

Testet også MB 12" en periode, denne var jeg ikke fornøyd med. Ble alt for liten, følte at jeg satt å knotet med iPad mini ofte. I tillegg gikk den sakte og hengte seg stadig opp bare ved bruk av word og safari. Ironisk nok fungerte enkel bruk av Photoshop veldig bra. 

 

MBP 13 ga meg det jeg savnet på 12". Liten og lett, men ikke for liten. Og en sterkere prosessor som i det minste tåler alle hverdagslige programmer åpne. 

Lenke til kommentar

Sakser inn det jeg skrev i review-tråden;

 

Da har jeg brukt Mac'en igjennom hele arbeidsdagen. Startet vel på 80-85% og den har vært i kontinuerlig bruk siden 08:00 til nå 15:24. Lysstyrke på ca 55%, med Safari, Terminal, TeamViewer, iTunes og blåtann hodetelefoner kjørende stortsett hele tiden. Med video i Safari mesteparten av tiden. Er estimert til ca 30 min igjen. Ser altså ikke ut til å være noe muffens med batteritiden min.

 
 
Nå har jeg hatt en ny dag på jobb med maskinen hvor den har blitt brukt hele dagen, altså 7,5-time og i dag endte jeg opp med å ha igjen ca 40%. Så i dag varte batteriet helt utmerket. I dag har det dog kun gått i nettleser og bruk av terminal, LAN og WiFi og ikke noe video. Men likevel. Dette med en lysstyrke som lå på ca 60%.
Lenke til kommentar

Da har også jeg gjort meg opp en konklusjon ang. denne maskinen, en basemodell uten TB

Design/byggekvalitet:
Outstanding. Men ikke perfekt. Jeg synes at kantene er noe skarpe, og kunne fint vært avrundet, men desginet gjør opp for mye. Dvs, jeg finner meg stadig i en situasjon hvor jeg *ønsker* å bruke maskinen. Dette er selvsagt også litt "forelskelse", men likevel så er det en innbydende maskin*

Skjermen:
Veldig bra, ekstremt lysterk. Jeg er glad i litt lysstyrke, så jeg setter min på 13, som skulle være omtrent 80%. 100% er faktisk litt vel mye, slik jeg er vant med andre laptoper. Litt ålreit også med 16:10 igjen, ikke for filmtitting, men for surfing. Oppløsningen er meget bra, jeg greier ikke se veldig forskjell fra min gamle Lenovo som er 3200x1800. Skaleringen i Windows er blitt mye bedre, men fortsatt ikke perfekt - her er MacOS veldig bra. Jeg bruker settingen "more space". Jeg bruker briller, så ser da bra nok

Tastaturet:
Manges store ankepunkt, og jeg tror manges ankepunkt uten at de engang har brukt det. Kanskje i en butikk kjapt i 5min, men ikke over en lengre periode. I første så følte jeg det var "helt greit" og ikke så ille, men nå så er det akkurat passe. Dog, det finnes bedre tastaturer der ute, men dette får jobben gjort. Bakbelysningen er også bra, ikke samtlige knapper er perfekt bakbelyst (command f.eks) men dette er ikke noe jeg bryr meg veldig om. Alt i alt, veldig bra egentlig, jeg skriver like kjapt på dette som på min Lenovo. Hender jeg bommer litt her og der, men det er mer en vanesak - f.eks fn på Apple er plassert feil imho, men jeg kommer meg vel over dette også. Jeg skriver hele min review på dette tastaturet btw - det er null stress

Styreflaten:

Nydelig følelse, bra haptic feedback og presis slik jeg aldri har opplevd av en laptop før, dette er svært bra saker. Jeg syns det er litt plagsomt å ikke ha "høyreklikk", men greier å bruke gestures sånn noenlunde, regner med at jeg blir mer og mer vant med det. Å trykke command+klikk for høyreklikk er bare for dumt, det er 2016 Apple - her burde det være litt skjerpings, ikke alt i Windows er så ræva at det ikke kan kopieres, til og med Linus gjør dette. Men som sagt, holde en finger mens man klikker med en annen funker det også - så ok.  EDIT: Les under :p

Følelsen er som sagt bra, jeg liker at den er stor, men den trenger ikke å bli større enn dette. Jeg holder hendene ut på sidene av touchflaten, da jeg hadde en tendens til å høyeklikke når jeg hvilte håndbakene mine på styreflaten. Dette var ikke vanskelig å vende av seg, men jeg tror jeg ville slitt med 15-tommeren - den er virkelig diger

Kun to porter:

Bryr meg midt i .... jeg plugger kun laderen min og en annen gadget (ekstern HD) og bruker ikke flere, kommer ikke til å gjøre det heller. Skjønner jeg andre som trenger fler? Joda, det gjør jeg. Det jeg derimot kicker litt på, er hvorfor de ikke kunne vært på hver sin side. Her syns jeg de ikke utnytter USB-C slik det kunne, da alle porter kan lader igjennom denne ene porten. Når man har begge portene ved siden av hverandre, så er denne funksjonaliteten bortkastet

Batteritid:
Det største problemet for mange om man skal tro på alle rapportene. Jeg tror seriøst at dette må være noen form for produksjonsfeil med noen batcher av batterier e.l, da jeg opplever svært god batteritid. Mesteparten av tiden min blir brukt til mediainnhold, filmer og youtube, spotifiy og surfing med Safari (som jeg btw syns er dårligere enn Chrome - men pga batteritiden så velger jeg å bruke Safari, kanskje jeg blir vant med det). Jeg får uansett rundt 10 timer, dette med skjermstyrke 13, bakgrunnsbelysning satt til  50%. Alt i alt, mer enn bra nok for meg

Høyttalere:

Beste jeg har hørt på en laptop. Punktum. 
 

 

Tilslutt:
Jeg har noen klager, men ikke såpass at jeg kommer til å levere tilbake maskinen. Jeg har hatt behov for en ny en en stund nå, og dette er, til tross for noen små ting, en veldig verdig erstatter. Jeg valgte Macbook Pro denne ganger av noen enkle grunner; byggekvalitet (som er virkelig premium), noe nytt - som i er lei av Windows, og generelt fordi jeg trenger solid batteritid. Jeg er ikke skuffet i det heletatt, dette er en maskin om jeg hadde kjøpt en gang til om jeg måtte. Om Surface Book hadde vært tilgjengelig i Norge - kanskje ikke, men det er den ikke uansett, så da er jo den saken grei. Dessuten, brukte aldri Touch Screen på min Lenovo, så dette trenger jeg ikke. TB-modellen var interessant, men akkurat nå ser jeg ikke grunnen til å vente på denne heller, jeg har ikke noe i mot å ha fysiske knapper til det jeg driver med. Overkill å bruke 16k til mitt bruk? Ja. Bryr jeg meg om det? Nei, jeg betaler gladelig for opplevd kvalitet, da jeg syns dette er noe Apple er gode på 

MacOS virker litt sært i begynnelsen, men det funker helt greit. Det er ikke vanskelig, bare annerledes. Men jeg er vant med både Windows og Linux, så læringskurven er ikke veldig bratt akkurat, så det har godt veldig greit. Om du/dere har noen tips så mottas disse selvsagt med en stor takk, jeg er tross alt litt noob med Mac 

Om jeg skulle slengt ut en karakter til denne maskinen så ville jeg gitt den 8/10. Ikke perfekt, men fryktelig god likevel

Endret av bshagen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spørsmål; har en ny 13" på vei til fattern. Fra før har han en '10 Macbook Air som fortsatt kjører 10.6.8. Hvordan er det å kjøre backupene han har på denne, over til den nye? Må seneste OSX legges inn på MBAen for at den nye MBPen skal kunne se backupen? 

 

Det er snakk om et mappe/filsystem, bilder og en outlook konto som skal følge med over. 

Lenke til kommentar

Dagens macOS er en ren videreutvikling av OS X 10.0, som ble lansert i 2001 (public preview i 2000). OS-kjernen er fortsatt basert på BSD unix, man kan fortsatt kjøre sudo-kommandoer i Terminal og filsystemet er fortsatt det samme. Noen av modulene er ganske sterkt endret, noen er fjernet helt (f.eks var 10.6.8 siste OS som støttet Rosetta-modulen, den gjorde at man kunne kjøre program som opprinnelig var skrevet for Mac OS 9).

 

Derfor er det bare å flytte over alle mapper med innhold fra Dokumenter-mappen og fortsette på den nye maskinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...