Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Virker som den er veldig rar og uvant i forhold til iPhone.

 

På iPhone så har manuel og automatisk lysstyrke ingenting med hverandre å gjøre, mens på Mac så endrer den automatiske lysstyrken seg ettersom hvilken manuel lysstyrke jeg velger. Veldig sært og tungvint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både iOS og OSX vil om du har på "auto", automatisk justere lysstyrken basert på hvor lyst det er i rommet/ute. Begge vil med andre ord overstyre den lysstyrken du har satt manuelt om lysforholdene endrer seg. OSX har i tillegg en funksjon som dimmer lysstyrken om maskinen din går på batteri (slår inn idet laderen tas ut).

 

iOS:

Settings -> Display & Brightness -> [ ] Auto-Brightness 

 

OSX:

Preferences -> Display --> [ ] Automatically adjust brightness

Preferences -> Energy Saver -> Battery --> [ ] Slightly dim the display when possible

 

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom iOS og OS X er at på iOS så kan jeg skru på 50% lysstyrke manuelt også skru på auto også har den manuelle innstillingen ingenting med auto å gjøre.

 

Men i OS X så kan jeg skru på 50% manuel lysstyrke også skru på auto og da påvirkes auto lysstyrke av hvor mye den manuelle lysstyrken er på.

 

F.eks. så hvis jeg har på 20% manuell lysstyrke også skrur på auto i OS X så blir skjermen mye mørkere enn hvis jeg har på 80% lysstyrke manuel lysstyrke også skrur på auto.

 

I iOS derimot så blir lysstyrken den samme på auto uansett hvor mye manuel lysstyrke man har på før man skrur på auto.

 

Håper dere skjønner hva jeg skal frem til.

Lenke til kommentar

Noen som har tips for enkleste måte å få tak i en amerikansk iTunes-konto? Skuffet over at man ikke kan leie/kjøpe TV-serier med norsk konto. Selv en britisk konto har ikke -så- mye utvalg.

 

Trenger jeg bare å kjøpe US gavekort på ebay og så opprette konto eller trenger jeg en fastlandsadresse også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Da laster jeg ned OSX El Capitan PB. krysser fingrene at Safari fungerer bedre på den, safari har vært helt elendig på yosemite

Lenke til kommentar

Noen som har tips for enkleste måte å få tak i en amerikansk iTunes-konto? Skuffet over at man ikke kan leie/kjøpe TV-serier med norsk konto. Selv en britisk konto har ikke -så- mye utvalg.

 

Trenger jeg bare å kjøpe US gavekort på ebay og så opprette konto eller trenger jeg en fastlandsadresse også?

 

Folk synes å være uenige om i hvilken grad adressen behøver å stemme. Du må antagelig ha et amerikansk postnummer, men utover det vet jeg ikke. Det er vel bare å google en eller annen Starbucks eller KFC det, og bruke adressen deres.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Ah, you're a braver man than I...

 

Apple OSX public betaer pleier å være veldig stabile og gode, hadde nesten ingen problemer med Yosemite, noe apper osv som kræsja, men thats it... El capitan fungerer bra til nå, itunes har kræsja èn gang bare til nå.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

 

Hvorfor bry seg? Hvis du først skal se TV-serier ulovlig ser jeg virkelig ingen grunn til å betale for det.

Er det ulovlig ifølge loven eller bryter det bare med Apples retningslinjer?

 

Same thing. Loven krever at du kjøper en lisens til å se serien. Apple tillater bare de som følger retningslinjene å kjøpe lisenser. Med andre ord forfalsker du lisensen, og bryter loven.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at du bryter loven med å bruke amerikansk iTunes-konto for å laste ned TV-serier.

 

De amerikanske EULA-avtalene er null verdt i Norge, og om du bryter den er ikke det det samme som å bryte norsk lov (I USA derimot..). Vi har strenge avtalelover i Norge som sørger for at en avtale ikke kan avtale seg bort fra Norsk lov, eller være urimelig osv. Det kan derimot få deg utestengt fra tjenesten. 

 

Edit: Alt du gjør er å oppgi falsk adresse til et selskap og å kjøpe et gavekort fra Ebay, ingen av delene er straffbart i Norge.

 

Edit 2: Ved å oppgi falsk adresse til et selskap så KAN du bli anmeldt for bedrageri, men i denne saken tviler jeg sterkt på at en dommer ville kalt dette for bedrageri.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-19

Endret av Agurk43
Lenke til kommentar

Du misforstår: du bryter ikke loven ved å _kjøpe_ serien, du bryter loven ved å _se_ serien, siden du ikke har kjøpt en lovlig lisens. Det du gjør er akkurat det samme som å laste ned via bittorrent - du betaler bare først.

 

Bedre analogi: det du gjør er det samme som å kjøpe en dvd på gata Hong Kong. Du betaler, men du betaler feil person og uten å faktisk få noe for pengene.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Med å bruke amerikansk iTunes-konto så går pengene til Apple, og dermed til rettighetshaverne. De går ikke til "tyver" eller feil folk, de går til akkurat de folkene som skal ha pengene.

 

Selv om man kjøper et gavekort på Ebay så har jo de uansett kjøpt gavekortet fra Apple, så det utgjør ingen forskjell versus om man kjøper rett fra Apple. Kanskje de fra Ebay tar en dollar ekstra, men det er forsatt ikke ulovlig.

Lenke til kommentar

Herregud, hvor mange ganger må jeg forklare dette før du skjønner det?

Ok, en gang til, men dette er siste gang!

 

La oss si at du vil kjøpe bilen min, men jeg vil ikke selge den til deg. Så du legger igjen en sjekk for den summen du tilbød meg, og jeg sa nei til, og kjører bilen min vekk. Det er fremdeles biltyveri!

 

Mediaselskapene har sagt nei til å selge til Nordmenn, så slutt å stjele bilene deres!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...