Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er så latterlig, omtrent samtlige i Nord Norge er jo fra Brigade Nord, vi trenger jo ikke å gå rundt med hjorten da :(

 

En eller annen kontorsliter høyt oppe i systemet som mener at det skaper bedre fellesskap innad i brigaden...

tr

Jeg er artillerist, ikke menig ifølge en viss høyrøstet fenrik (du har sikkert hørt kjeftinga hans helt ned til dere). Syns batterimerket vårt var kult. Fikk gå med det i 2 uker elns.

 

Jævla hjort.. den er stusselig, det er det den er!

Lenke til kommentar

Da har man jaggu meg misforstått. Trangest mulig = varmest mulig, og varme er god stemning. Om vinteren er det obligatorisk å ligge kuk i ræv.

Det er jeg fullstendig enig i. Desverre er det slik at svært mange soldater (gjelder kanskje spesielt luftforsvaret som jeg er i) ikke forstår verdien av kroppsvarme. De som sitter 360 dager på kontoret og er 5 dager årlig ute i felten. Mennesker som griner om plass bare man passerer 9 soldater inne i et stort lagstelt og som ikke har lært stort om utstyrskontroll inne i et telt og viktigheten av dette når samtlige har dønn likt utstyr.

 

Det finnes heller ikke stort mer irriterende enn de som skal "jukke" seg til større plass med en gang man har lagt seg for natten. Knær som dunker deg i ryggen og stønning fordi vedkommende ikke får de 2 meterene han/hun er vandt med av soveplass på kasernen.

 

Heldigvis er begge troppsbefalene våre begge fra hæren, noe som medfører at vi god utdanning, erfaringer og kunnskap i felten. Avdelingen jeg jobber i på basen er også den avdelingen som desidert er mest ute i felten. Allere 4 måneder før dimmetid har vi hatt langt over hva som egentlig er obligatorisk for en flysoldat av feltudannelse. Av øvelser vi har vært på som jeg kan huske: Feltuke på rekrutten, 3 skyteøvelser hvor vi har testet alt fra mp7 til MG-3, glock, HK, AG (noe svært få menige får i luftforsvaret) mestringsøvelse (noe som ikke er obligatorisk for FLS) SIBO utdanning som ga meg svært mye og hvor jeg var lagfører, obligatorisk GSU. Generelt så er avdelingen vår med rundt 15 soldater de som kanskje har vært mest ute i felten av samtlige på basen her.

 

For å ta et eksempel på hvor skakkjørt systemet er da. En som bor på rommet mitt er vognfører (kjører velferdsturer fra basen og ut i det sivile osv. Kjører aldri beltevogner og den biten der. Kun minibuss) vedkommende ble korporal uten å ha ETT døgn bortsett fra rekruttskolen ute i felten etter 9 måneder i førstegangstjenesten sin! Vedkommende er slett ingen ledertype og har aldri hatt ledererfaring i forsvaret. Lite hjelpsom og tar initativ til svært lite. Likevell blir vedkommende korporal. Soldater som har ledererfaring, er ledertyper, har flere feltøvelser bak seg og har vært på basen lenger, blir ikke korporaler. Det sier bare noe om systemet og det gjør meg møkk irriterert!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Noen her som var på juleavsluttningen på Kjevik i dag? :)

Ja! :D

 

Hvem i alle dager er du? Brakke og rom?

 

Jeg er den personen som ikke klarte å holde seg under trompet-innslaget :p

 

CCA

Regner jo med at du er skoleelev eller sersjant?

Seriøst?! Var du han som satt rett overfor meg? Jeg var fyren som fikk samekniven.

 

Edit: UB-korporal, btw.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Da har man jaggu meg misforstått. Trangest mulig = varmest mulig, og varme er god stemning. Om vinteren er det obligatorisk å ligge kuk i ræv.

Det er jeg fullstendig enig i. Desverre er det slik at svært mange soldater (gjelder kanskje spesielt luftforsvaret som jeg er i) ikke forstår verdien av kroppsvarme. De som sitter 360 dager på kontoret og er 5 dager årlig ute i felten. Mennesker som griner om plass bare man passerer 9 soldater inne i et stort lagstelt og som ikke har lært stort om utstyrskontroll inne i et telt og viktigheten av dette når samtlige har dønn likt utstyr.

 

Det finnes heller ikke stort mer irriterende enn de som skal "jukke" seg til større plass med en gang man har lagt seg for natten. Knær som dunker deg i ryggen og stønning fordi vedkommende ikke får de 2 meterene han/hun er vandt med av soveplass på kasernen.

 

Heldigvis er begge troppsbefalene våre begge fra hæren, noe som medfører at vi god utdanning, erfaringer og kunnskap i felten. Avdelingen jeg jobber i på basen er også den avdelingen som desidert er mest ute i felten. Allere 4 måneder før dimmetid har vi hatt langt over hva som egentlig er obligatorisk for en flysoldat av feltudannelse. Av øvelser vi har vært på som jeg kan huske: Feltuke på rekrutten, 3 skyteøvelser hvor vi har testet alt fra mp7 til MG-3, glock, HK, AG (noe svært få menige får i luftforsvaret) mestringsøvelse (noe som ikke er obligatorisk for FLS) SIBO utdanning som ga meg svært mye og hvor jeg var lagfører, obligatorisk GSU. Generelt så er avdelingen vår med rundt 15 soldater de som kanskje har vært mest ute i felten av samtlige på basen her.

 

For å ta et eksempel på hvor skakkjørt systemet er da. En som bor på rommet mitt er vognfører (kjører velferdsturer fra basen og ut i det sivile osv. Kjører aldri beltevogner og den biten der. Kun minibuss) vedkommende ble korporal uten å ha ETT døgn bortsett fra rekruttskolen ute i felten etter 9 måneder i førstegangstjenesten sin! Vedkommende er slett ingen ledertype og har aldri hatt ledererfaring i forsvaret. Lite hjelpsom og tar initativ til svært lite. Likevell blir vedkommende korporal. Soldater som har ledererfaring, er ledertyper, har flere feltøvelser bak seg og har vært på basen lenger, blir ikke korporaler. Det sier bare noe om systemet og det gjør meg møkk irriterert!

 

Lurer på om de blir korporaler fordi de har et utvidet ansvar. I sjø også er ofte sjåfører videkonstabler. TMO'ene og noen på madla var og korporaler.

Lenke til kommentar

Man kan vel bli korporal både fordi man fortjener det, og fordi stillingen tilsier det.

 

Skyttere på CV90 skal vel i teorien bli korporaler, fordi de i enkelte tilfeller må ta over for vognkommandør, og må kunne gi ordre til vognfører, som han/hun må følge.

 

NLF'er kan vel også få korporalgraden.

Lenke til kommentar

Jeg kan en gang ha sagt noe som at jeg aldri skulle nærme meg indre troms igjen ;) men etter et par digge mnd i sivil så kommer savnet :p

Jeg har vært der før...

 

Du kommer til å glemme all ventinga og alt det som er kjedlig, mens du går å tenker hvor kult du egentlig hadde det

Endret av saftsus
Lenke til kommentar

Da har man jaggu meg misforstått. Trangest mulig = varmest mulig, og varme er god stemning. Om vinteren er det obligatorisk å ligge kuk i ræv.

Det er jeg fullstendig enig i. Desverre er det slik at svært mange soldater (gjelder kanskje spesielt luftforsvaret som jeg er i) ikke forstår verdien av kroppsvarme. De som sitter 360 dager på kontoret og er 5 dager årlig ute i felten. Mennesker som griner om plass bare man passerer 9 soldater inne i et stort lagstelt og som ikke har lært stort om utstyrskontroll inne i et telt og viktigheten av dette når samtlige har dønn likt utstyr.

 

Det finnes heller ikke stort mer irriterende enn de som skal "jukke" seg til større plass med en gang man har lagt seg for natten. Knær som dunker deg i ryggen og stønning fordi vedkommende ikke får de 2 meterene han/hun er vandt med av soveplass på kasernen.

 

Heldigvis er begge troppsbefalene våre begge fra hæren, noe som medfører at vi god utdanning, erfaringer og kunnskap i felten. Avdelingen jeg jobber i på basen er også den avdelingen som desidert er mest ute i felten. Allere 4 måneder før dimmetid har vi hatt langt over hva som egentlig er obligatorisk for en flysoldat av feltudannelse. Av øvelser vi har vært på som jeg kan huske: Feltuke på rekrutten, 3 skyteøvelser hvor vi har testet alt fra mp7 til MG-3, glock, HK, AG (noe svært få menige får i luftforsvaret) mestringsøvelse (noe som ikke er obligatorisk for FLS) SIBO utdanning som ga meg svært mye og hvor jeg var lagfører, obligatorisk GSU. Generelt så er avdelingen vår med rundt 15 soldater de som kanskje har vært mest ute i felten av samtlige på basen her.

 

For å ta et eksempel på hvor skakkjørt systemet er da. En som bor på rommet mitt er vognfører (kjører velferdsturer fra basen og ut i det sivile osv. Kjører aldri beltevogner og den biten der. Kun minibuss) vedkommende ble korporal uten å ha ETT døgn bortsett fra rekruttskolen ute i felten etter 9 måneder i førstegangstjenesten sin! Vedkommende er slett ingen ledertype og har aldri hatt ledererfaring i forsvaret. Lite hjelpsom og tar initativ til svært lite. Likevell blir vedkommende korporal. Soldater som har ledererfaring, er ledertyper, har flere feltøvelser bak seg og har vært på basen lenger, blir ikke korporaler. Det sier bare noe om systemet og det gjør meg møkk irriterert!

Hvor Oppe i Bardufoss du er?

Lenke til kommentar

Eventuelt Ørlandet :)

 

Men seriøst gutter. Jeg begynner faktisk å bli en smule redd her jeg sitter. Egentlig burde jeg vært jævlig glad og avslappet i kroppen, for jeg kom akkurat hjem på juleperm og skal være hjemme i 21 dager. Problemet er at jeg er rastløs allerede etter 3 timer med avslapping. Tror det er for mye action i militæret jeg :ohmy:

 

Befalsskole next?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...