Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et lite spørsmål. Er blitt kalt inn til sesjon og lurer på hva jeg skal velge. Er ikke en av de personene som er kjempe keen på militæret og gledet meg til det i mange år, men føler at det kan virke moro og at jeg kan ha godt av det.

 

Det jeg lurer på er hvor krevende det egentlig er fysisk. Jeg har forsåvidt sitti på rævva siste 2 årene. Spilte fotball aktivt fram til videregående. Er nå 19. Kondisen har gått til et nullpunkt føles det ut som.

De avdelingene som virker tiltrekkende er da 2.Bataljon, Panserbataljonen og eventuelt Vakthold- og sikringssoldat. Liker tanken på å bli skarpskytter.

 

Hvis jeg skal inn i en av disse avdelingen er dette noe jeg virkelig bør være motivert til, eventuel bli motivert til for å fullføre/klare?

Har googlet litt på avdelingene etter erfaringer fra folk siden informasjonen du finner ellers er ganske dårlig.

Endret av kiriee
Lenke til kommentar

kiriee: det er mange som liker tanken på å være skarpskytter, skyte med sniper er sikkert kjempeartig.

vet du egentlig hva en skarpskytter gjør i felt?

glem alt du har lært om amerikanske filmer med skarpskyttere, det er film og ikke virkelighet.

 

har du sittet på ræva i 2 år er du langt ifra i toppform, men du blir trent opp i forsvaret.

du tar ikke 3-mila første uka...

ja, det blir antagelig hardt, men du overlever og formen kommer til å være MYE bedre når du kommer ut.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Når du sier formen har nådd et nullpunkt, hvor lavt vil det si? Hvor fort tror du at du kan løpe en 3000m?

Nådd null var kanskje litt i drøyeste laget, men kondisen har definitivt blitt dårligere. Har alltid hatt en grei fysisk form, naturlig nok. Elsker å spille fotball, selv om det kun er på fritiden så. 3000 meter har jeg ikke gjort siden 9.klasse så det vet jeg helt ærlig ikke. :)

 

kiriee: det er mange som liker tanken på å være skarpskytter, skyte med sniper er sikkert kjempeartig.

vet du egentlig hva en skarpskytter gjør i felt?

glem alt du har lært om amerikanske filmer med skarpskyttere, det er film og ikke virkelighet.

 

har du sittet på ræva i 2 år er du langt ifra i toppform, men du blir trent opp i forsvaret.

du tar ikke 3-mila første uka...

ja, det blir antagelig hardt, men du overlever og formen kommer til å være MYE bedre når du kommer ut.

Har lest meg til en del informasjon om skarpskytter, og ja vet det er ikke slik på filmer. Ikke det jeg hadde innbilt meg..

Det som det står på er om de to avdelingene er bedre egnet for de spesielt intresserte. De som virkelig vil inn. Slik som med jegerkommandoen og spesialtjenestene, der blir man vel ikke satt m.m man ønsker det.

Lenke til kommentar

Håper ikke jeg skaper dårlig stemning, men personlig synes jeg det ser utrolig kjedelig ut å være velferdsassistent. Eneste de har til felles med oss andre er uniformen og i enkelte tilfeller korporalvinkler. Velferdsassistene sitter for det meste og spiller PC, hele dagene!

Men selvsagt, det går på interesse! Jeg ønsket meg en fleksibel tjeneste med både "slakking" på kaserna, men samtidig også grønn tjeneste. Det har jeg fått i luftvernartilleriet.

 

Jeg er så utrolig glad for at jeg valgte luftvernartilleriet =) Har nå blitt NLF og TM, så uniformen begynner å få litt "bling" =)

 

Min lidenskap og interesse av alt er fly og flyvning, spesielt jagerfly. Derfor er det ekstra kult å være på ØHF hvor F-16 tar av hver dag. Vi har også hatt besøk av F-18.

 

Målet mitt er å søke BS neste vår, for så og returnere til ØHF som befal i luftvern =) Det er drømmen jeg har. Den største drømmen er selvsagt å bli pilot, men realistisk som jeg er, tror jeg neppe det går.

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål. Er blitt kalt inn til sesjon og lurer på hva jeg skal velge. Er ikke en av de personene som er kjempe keen på militæret og gledet meg til det i mange år, men føler at det kan virke moro og at jeg kan ha godt av det.

 

Det jeg lurer på er hvor krevende det egentlig er fysisk. Jeg har forsåvidt sitti på rævva siste 2 årene. Spilte fotball aktivt fram til videregående. Er nå 19. Kondisen har gått til et nullpunkt føles det ut som.

De avdelingene som virker tiltrekkende er da 2.Bataljon, Panserbataljonen og eventuelt Vakthold- og sikringssoldat. Liker tanken på å bli skarpskytter.

 

Hvis jeg skal inn i en av disse avdelingen er dette noe jeg virkelig bør være motivert til, eventuel bli motivert til for å fullføre/klare?

Har googlet litt på avdelingene etter erfaringer fra folk siden informasjonen du finner ellers er ganske dårlig.

 

Som de fleste nok har fått med seg her i denn tråden, prøver jeg hele tiden å promotere luftvernet :) Luftvern er en utrolig spennende tjeneste, som byr på det meste! Du får litt sitting på ræva på kaserna, men da har du det utrolig gøy og sosialt med medsoldatene dine, og du får en god del felt når du går inn i fagperioden. Jeg er litt over halvveis i førstegangstjenesten, men har allerede bestemt meg for å søke BS neste år så jeg kan jobbe i luftvern :)

Lenke til kommentar

Noen som vet hvilket våpen som benyttes under Hundeførertjeneste? Får man HK 416, eller må man fortsette å knote med den utdaterte AG´n?

Var mp5 tidligere. Mulig at de har bytta til enten mp7 eller en variant av 416.

Skal sies at de jeg har prata med som var hundeførere ikke har brukt børsa så veldig mye, akkurat.

Lenke til kommentar

Jeg var på sesjon for snart et år siden, og får snart vite om jeg skal inn til førstegangstjeneste eller ikke. Får svar en gang iløpet av mars tror jeg. Greia er at jeg har veldig lyst til å komme inn, så jeg lurte på om det er mulig å ta kontakt med forsvaret og be om å komme inn? Og hva skjer hvis jeg ikke får innkallelse i mars? Er det mulig å søke på nytt, eller er det en endelig avgjørelse?

Lenke til kommentar

Jeg var på sesjon for snart et år siden, og får snart vite om jeg skal inn til førstegangstjeneste eller ikke. Får svar en gang iløpet av mars tror jeg. Greia er at jeg har veldig lyst til å komme inn, så jeg lurte på om det er mulig å ta kontakt med forsvaret og be om å komme inn? Og hva skjer hvis jeg ikke får innkallelse i mars? Er det mulig å søke på nytt, eller er det en endelig avgjørelse?

Ring Vernepliktsverket (03003), de pleier å være behjelpelige, både på å fortelle deg hvor du blir kalt inn, hvis de vet noe om det, og med å få deg i den avdelingen du har lyst til. Forsvaret er generelt ganske medgjørlige med de som viser interesse.

Lenke til kommentar

Jeg var på sesjon for snart et år siden, og får snart vite om jeg skal inn til førstegangstjeneste eller ikke. Får svar en gang iløpet av mars tror jeg. Greia er at jeg har veldig lyst til å komme inn, så jeg lurte på om det er mulig å ta kontakt med forsvaret og be om å komme inn? Og hva skjer hvis jeg ikke får innkallelse i mars? Er det mulig å søke på nytt, eller er det en endelig avgjørelse?

 

Støtter det å ta kontakt med VPV på 03003. Jeg ventet og håpte også på ein innkallelse som aldri kom, så jeg tok saken i egne hender og ringte og bad om å få komme inn. Vernepliktsverket er som nevnt veldig behjelpelige for de som viser interesse for forsvaret!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...