Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Whiteshit skrev (1 time siden):

No er eg faktisk begynt å bli forvirra her. Var altså ikkje forskjellen mellom suarez og cavani bruk av forskjellige ord/endingar? Eller er alt kun kontekst? Ikkje at kontekst i seg sjøl er reint lite altså, men trudde det var ordforskjeller.

Pån igjen. Disse to sakene kan vanskelig sammenlignes. Det er forskjellige ord, og vidt forskjellig kontekst og intensjon bak ytringene av ordene. Betydning og oppfattelse av ord som kan ha flere betydninger defineres av nettopp kontekst og intensjon.

Cavani skrev "gracias negrito 🤝" som takk til en god kamerat (som forøvrig er hvit) på Instagram som hadde gratulert ham med seier/scoringer. Dette ble postet i storyen. That's it.

Suarez og Evra var i tottene på hverandre, og kranglet på banen. Suarez ga Evra et spark, og da Evra spurte "why did you kick me" svarte Suarez "porque tu eres negro" som betyr "because you are black". Videre dro Suarez i skinnet på armen til Evra, og repeterte "negro, negro, negro, negro" til Evra ifølge dommen fra den gang. Dommen konkluderte med at Suarez brukte ordet med intensjon om å fornærme Evra basert på hudfargen hans, ergo rasisme. Introduksjonen i dommen understreker at Suarez ikke motsetter seg vitneforklaringene eller Evras forklaring, og at både Evra og FA ikke mener Suarez er en rasist, men at denne ordbruken sammen med handlingen og i den konteksten var rasistisk. Dermed fikk Suarez 8 kampers utestengelse.

Ordet "negrito" som Cavani brukte brukes i kjærlig sammenheng og er svært vanlig spesielt i Sør- Amerika, ref artikkelen blured postet over. Det eneste jeg ville kritisert Cavani for i denne saken er at han burde fått med seg at bruken av dette ordet kan misforstås i andre kulturer, da spesielt engelskspråklige. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (5 minutter siden):

Les innleggene over, så slipper vi å ha den samme sirkeldiskusjonen om igjen og om igjen og om igjen. 

Bare fordi Evra påstår at det var andre ord som ble brukt, så er ikke det nødvendigvis et faktum. Evra er og var en provokatør, og det er ingen bevis for at Suarez sa noe annet enn Negrito. Samme hvor mye man elsker å hate Suarez. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (16 minutter siden):

Negro betyr det samme som neger jo. Hvorfor tror du Suarez ble straffet?

Negro betyr "svart" på både spansk og portugisisk. Dette er ikke diskutérbart, dette er 100% et rent faktum, dette kan du selv oversette her: Google Translate. Dette er noe av de første tingene du lærer når du begynner med språket, tall - farger osv.. Du kan gå inn på polet i morra og kjøpe en flaske "Gato Negro". Hva tror du dette betyr? "Svart katt" eller "Neger-katt"? 

Skjerpings! 

@Sharpings Du har fremdeles ikke lest resten av innleggene rundt dette temaet. Du spør og maser om nøyaktig det samme som allerede har blitt besvart tidligere. Les tråden! 
 

@Whiteshit Å si ordet "svart" er ikke det samme som å si "jævla [email protected]". Det må du forstå. Jeg fatter ikke at jeg må forklare dette, alt har med KONTEKSTEN  å gjøre! Han snakker til en god venn av seg, en venn som er lokal for ham. Dette er derfor svært forskjellig til Suarez-saken

Endret av bshagen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (21 minutter siden):

Bare fordi Evra påstår at det var andre ord som ble brukt, så er ikke det nødvendigvis et faktum. Evra er og var en provokatør, og det er ingen bevis for at Suarez sa noe annet enn Negrito. Samme hvor mye man elsker å hate Suarez. 

Suarez har selv sagt at han brukte ordet "negro". Utdrag fra dommen:

1488373452_Skjermbilde2020-11-30kl_10_37_17.png.a15698421d6234d73b37e8018d8253c1.png

Det er også flere vitner som hørte at Suarez brukte ordet "negro". Suarez godtok alle vitneutsagnene. 

RaptorStrike skrev (21 minutter siden):

Negro betyr det samme som neger jo. Hvorfor tror du Suarez ble straffet?

"Negro" betyr "svart" på spansk. Suarez ble straffet for å si at han sparket til Evra fordi han var "negro", ergo fordi Evra er svart. Les gjerne innlegget mitt over. Ordet "svart" naturligvis ikke rasistisk i seg selv, men rasistisk/diskriminerende dersom man sier at man sparker til noen fordi de er svart. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Poenget her er at negro = svart og negrito = svart. 

Og at konteksten gjer forskjellen. Thats it. Har for lengst forstått forskjell i kontekst.

Men det var ikkje det som blei sagt for et par sider sidan her inne. Då var negro tydelig meir negativt lada enn negrito.Var det vanskelig å forstå? Drit i sakene kvar for seg om det gjer det enklare. La oss kun kalle det semantikkdebatt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Andre nyheter: https://www.independent.co.uk/sport/football/premier-league/premier-league-player-signings-brexit-rules-age-b1764690.html?utm_source=reddit.com

"Premier League clubs banned from signing international under-18 players under new Brexit rules"

 

Dette er skuffende, spesielt for United sin del som får brukt mye av akademiet sitt. Tvilsomt at United (Glazer) går city veien å kjøper en ny klubb for å få spillerne inn der først. 

Lenke til kommentar

 

Meget spennende kamp i kveld! Hvilken formasjon tror dere Solskjær går for? Han byttet jo formasjon midt i den forrige kampen, hvis ikke hadde jeg tippet 3412, som sist. Tipper Cavani starter på topp sammen med Rashdord i alle fall.

Endret av Jarmo
Persondiskusjon fjernet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (19 timer siden):

aaaaaaanyways .. noe nytt? FA hadde vel frem til 16:00 i dag, etter som jeg forsto? Jeg greier ikke finne noen avgjørelse postet noen steder, kanskje @Snikpellik eller @Jakobk (eller andre) som følger med i diverse kanaler har plukket opp noe? :)

Hadde også regnet med å få noe info på ettermiddagen i går, men har ikke hørt noe enda. The Times-journalist Henry Winter regner med at det blir en tre kampers utestengelse på Cavani, så det er nok dessverre ikke så usannsynlig.

Lenke til kommentar
Jakobk skrev (13 minutter siden):

Meget spennende kamp i kveld! Hvilken formasjon tror dere Solskjær går for? Han byttet jo formasjon midt i den forrige kampen, hvis ikke hadde jeg tippet 3412, som sist. Tipper Cavani starter på topp sammen med Rashdord i alle fall.

Formasjon er litt oppe i lufta, vanskelig å tippe. Vi spiller hjemme så tror det er mest sannsynlig med 4231. Relativt offensivt, men også pivot sentralt som kan bidra defensivt på kantene hvor PSG er farligst.

De Gea, McTominay og Pogba skal være skadefrie og klare til spill igjen, så det gir litt flere muligheter. Martial skal også ha blitt frisk, så det er en del mulige varianter vi kan få både på midten og lengst fremme.

Med uavgjort er vi videre, og med seier tar vi førsteplassen med mindre vi taper med mer enn 6 mål i siste match mot Leipzig. Hadde vært veldig deilig å sikre det i kveld slik at noen bein kan hviles i siste runden! Tre på rad mot PSG hadde vært stort.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Jakobk skrev (21 minutter siden):

Hadde også regnet med å få noe info på ettermiddagen i går, men har ikke hørt noe enda. The Times-journalist Henry Winter regner med at det blir en tre kampers utestengelse på Cavani, så det er nok dessverre ikke så usannsynlig.

Ifølge United.no så hadde FA frist til ut arbeidsdagen på tirsdag med å komme en eventuell dom. Lurer på hvorfor det trekker ut i tid 🤔
https://www.united.no/nyhetsarkiv/tre-kampers-suspensjon-i-ven2te/

Lenke til kommentar

Med Shaw ute, så tror jeg ikke vi kjører 3-backs linje. Shaw har vært ekstremt god som venstre midtstopper i back-treer. Jeg ser ikke at Williams eller Telles kan det samme. Jeg tror kanskje vi kjører en 4-3-1-2 formasjon. Når vi gjetter:

DDG

AVB - Lindelöf - Maguire - Telles

Beek - Matic - Fred

Fernandes

Cavani - Martial

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...