Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kim_InnleggNO skrev (7 minutter siden):

Case closed, move on.

Så spørs det da, om det er case closed for FA. Ifølge BBC slettet Cavani storyen med en gang han ble gjort oppmerksom på ordet:

Sitat

Cavani sent the message after scoring the injury-time winner in United's 3-2 comeback win at Southampton on Sunday.

It is understood the 32-year-old says he meant the phrase affectionately and that that is how it is used in his native Uruguay.

Once it was pointed out to Cavani how the wording could be interpreted in the UK, he deleted the post.

United are aware of the post and understand Cavani's interpretation of how it was sent.

As of this season, Football Association rules state that any player found guilty of an offence of discrimination will face a minimum three-match suspension.

https://www.bbc.com/sport/football/55124852

Tviler veldig sterkt på at FA finner Cavani skyldig i diskriminering og gis tre kamper utestengelse basert på dette her. Det hadde vært helt sykt. Han fjernet også posten med én gang, ulikt for eksempel B. Silvas reaksjon, han nektet først å fjerne innlegget og uttrykte misnøye og ingen forståelse offentlig. Tror det var en del av grunnen til at Silva ble utestengt, sammen med historien til Conguitos som av mange er sett på som rasistisk så den var et lite hakk mer kontroversiell enn denne saken.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (27 minutter siden):

Da er jeg helt enig med deg. Er dette tilfelle så burde FA drite i det. De har ingenting å føle seg krenket på vegne av kompisen til Cavani. 

Njæ, jeg er ikke hundre prosent enig med denne tankegangen.

Hendelsen fortjener ingen straff. Hendelsen er likevel en gylden anledning til å vise både Cavani og PL-publikummet kulturelle forskjeller; at i Europa så har et slikt begrep særdeles negative konnotasjoner, uten at det har betydd at Cavani har noen negative tanker rundt det.

På generelt grunnlag er det jo rart å omtale hudfargen til et menneske selv om det er i et kjærlig ordelag. Det er jo tross alt ikke en egenskap ved et menneske, kun en passiv faktor.

Jeg tenker dette handler om å kunne si: "Oi, dette var litt rart. Hva kan vi lære av dette?", fremfor å vifte med pekestokken 🙂 

Lenke til kommentar

United og Cavani med pressemelding (manutd.com) :

Quote

Edinson Cavani has issued a sincere apology for a social media post after Sunday’s game against Southampton.

The Uruguayan striker said: “The message I posted after the match on Sunday was intended as an affectionate greeting to a friend, thanking him for his congratulations after the game. The last thing I wanted to do was cause offence to anyone. I am completely opposed to racism and deleted the message as soon as it was explained that it can be interpreted differently. I would like to sincerely apologise for this.”

In a statement, Manchester United said: “It is clear to us that there was absolutely no malicious intent behind Edinson’s message and he deleted it as soon as he was informed that it could be misconstrued. Edinson has issued an apology for any unintentional offence caused. Manchester United and all of our players are fully committed to the fight against racism.”

 

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@RaptorStrike Jeg forstår hvor du vil, og jeg er tildels enig. Men Cavani kan ikke engelsk, og det han sier til kompisen sin her er tilsvarende om vi skulle sagt «Halla balla» tilhverandre på face og at NFF skulle da blande seg inn i dette. Denne fella er svært enkel for Cavani å gå i, siden dette er normal i svært mange spansktalende land. Gjør et søk på «negrito» så finner du egentlig ut at dette er en ikke-sak. På spansk så betyr faktisk dette at han er glad i denne personen, da han legger på «ito». Tilsvarende det kallenavnet portugisere gir hverandre, når de får «inho» etter sitt eget navn - feks «Ronaldinho» der navnet hans er Ronald. Spanjolene gjør det samme, eks. «Chicharito» og de går litt på utseende i stedet

Videre så tror jeg unnskyldningen til Cavani er ekte og at han mener det han sier. Cavani er en gentleman. Men det trenger ikke bety så mye for FA. Jeg er litt lei av FA når det kommer til overformynderiet sitt, man får ikke engang si at man er uenig i en dommeravgjørelse i et intervju engang før det vanker bøter. Det blir for dumt. Skulle man gjort slikt i Norsk fotball så hadde Gauseth vært bannet for livet

EDIT: her må gjerne noen spansktalende arrestere meg, jeg kan bare såvidt litt portugisisk, så er på litt tynn is :)

Endret av bshagen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (27 minutter siden):

@RaptorStrike Jeg forstår hvor du vil, og jeg er tildels enig. Men Cavani kan ikke engelsk, og det han sier til kompisen sin her er tilsvarende om vi skulle sagt «Halla balla» tilhverandre på face og at NFF skulle da blande seg inn i dette. Denne fella er svært enkel for Cavani å gå i, siden dette er normal i svært mange spansktalende land. Gjør et søk på «negrito» så finner du egentlig ut at dette er en ikke-sak. På spansk så betyr faktisk dette at han er glad i denne personen, da han legger på «ito». Tilsvarende det kallenavnet portugisere gir hverandre, når de får «inho» etter sitt eget navn - feks «Ronaldinho» der navnet hans er Ronald. Spanjolene gjør det samme, eks. «Chicharito» og de går litt på utseende i stedet

Videre så tror jeg unnskyldningen til Cavani er ekte og at han mener det han sier. Cavani er en gentleman. Men det trenger ikke bety så mye for FA. Jeg er litt lei av FA når det kommer til overformynderiet sitt, man får ikke engang si at man er uenig i en dommeravgjørelse i et intervju engang før det vanker bøter. Det blir for dumt. Skulle man gjort slikt i Norsk fotball så hadde Gauseth vært bannet for livet

EDIT: her må gjerne noen spansktalende arrestere meg, jeg kan bare såvidt litt portugisisk, så er på litt tynn is :)

Jeg er veldig enig med deg, men han kjenner også Suarez da 🙂 

Lenke til kommentar

Men på den andre siden, så ble rasismeregelverket innstrammet før denne sesongen. Blir ikke overrasket om han får 3 kampers utestengelse.

er jo hinsides all sunn fornuft om han får karantene.

klipper fra en kommentar fra United.no:

Sitat

Er det ikke litt rasistisk og erobrende å sette den engelske kulturen som retningslinje for hva man kan si i Uruguayanske sammenhenger? Dette er ikke en hendelse som har skjedd på banen, og det har ikke noen som helst sammenheng med premier League. Hvis han blir straffet burde han gå til sak mot FA for marginalisering av Uruguayansk kultur.

 

Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/391LB9/cavani-i-kontekst

Quote

GURO NORE FLØGSTAD, førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge

Da jeg var 16 år flyttet jeg som utvekslingsstudent til Dolores, en liten by i Uruguay, bare et par timer sør for Salto, der Manchester United-spiss Edinson Cavani kommer fra. Jeg var den blondeste jenta i den lille byen, men det tok ikke lang tid før min vertsmor begynte å kalle meg det hun kalte sine egne døtre: «Mi negra», «Mi negrita».

Jeg gjetter at Edinson Cavani ble kalt det samme av de som var glade i ham.

Men denne uken la Cavani seg langflat etter å ha tvitret «Gracias negrito» i en hilsen. Gjennom konteksten er det åpenbart at betegnelsen også hos Cavani var ment kjærlig, det man i språkvitenskapen kaller en «endearing term».

Like fullt har rasismeanklagene haglet mot spissen.

Tenk om det hadde vært så enkelt! At et ord betydde én ting, og at de som brukte dem umiddelbart kunne tillegges visse egenskaper.

Men sånn er det ikke. For å forstå ord, må vi forstå historie, geografi, og kontekst.

Hva angår historien, har negro utviklet seg på en spesiell måte i Uruguay og noen land rundt, og også fått en positiv betydning. Dette skjer med ord hele tiden. De endrer betydning, og kan bety flere ting på samme tid.

Hva angår geografi, er det åpenbart sånn at et ord som har en klart nedsettende betydning i ett område, ikke dermed har det i et annet. Vi kan ikke se på latinamerikansk spansk med engelskspråklige øyne, og tre en nordamerikansk språkdebatt nedover uruguayanske språkbrukere.

Og hva angår kontekst, er det meningsløst å isolere ord fra sammenhengen de ytres i.

I denne konteksten var Cavanis bruk åpenbart godt ment. Det betyr ikke at det ikke finnes kontekster hvor et slikt ord brukes nedsettende. Akkurat nå er for eksempel argentinske rugbyspillere fra laget Los Pumas i hardt vær for en rekke stygge, åpenbart rasistiske Twitter-meldinger, som blant annet inkluderte n-ordet.

Så komplisert er språket. Skulle vi tatt ord ut av kontekst, og straffet alle som bruker ord som historisk har hatt - eller potensielt kan få - en negativ betydning, da ligger vi alle tynt an.

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

"Negro" eller "negrito" er ikke det samme som ordet "neger". Det betyr bare "sort" eller "svart". Så her blander du kortene veldig og tar det ut av kontekst. Igjen, les hva Cavani skriver til kompisen sin og prøv å se at dette ikke er det samme som å si "neger"

No er eg faktisk begynt å bli forvirra her. Var altså ikkje forskjellen mellom suarez og cavani bruk av forskjellige ord/endingar? Eller er alt kun kontekst? Ikkje at kontekst i seg sjøl er reint lite altså, men trudde det var ordforskjeller.

Lenke til kommentar
Whiteshit skrev (3 minutter siden):

No er eg faktisk begynt å bli forvirra her. Var altså ikkje forskjellen mellom suarez og cavani bruk av forskjellige ord/endingar? Eller er alt kun kontekst? Ikkje at kontekst i seg sjøl er reint lite altså, men trudde det var ordforskjeller.

Konteksten er jo alt. "Negrito" er uansett noe man sier til noen man er glad i, noe som er litt i tråd med at man på spansk setter "ito" etter noen man liker. Tydeligvis er dette ekstra spesielt der han kommer i fra og han snakket til en kompis. Men at det kan brukes i en nedsettende kontekst, så tror jeg du må frem med "negro" og ett eller annet stygt foran der, ala "jævla østfolding" (overført betydning). Den artikkelen blured kom med over her var jo veldig beskrivende :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...