Gå til innhold

Den store golftråden!


Anbefalte innlegg

Begynte med golf for 2 mnd siden. Tok det hvite kortet på under 1 mnd og har nå 30.5 i hcp.

Kjøpte mitt første komplette sett fra www.gigagolf.com, kjempefornøyd forresten. Har kjøpt meg Callaway sett og jeg merker stor forskjell. Kjøpte klone settet før jeg fikk grønt kortet + 2 par golf sko + 6 hansker + en HÆWW med annet utstyr. Etter 2 mnd så har jeg kjøpt meg:

 

Driver: Callaway FT-I (5000 ny) kjøpt for 3 billige kopi klokker fra Thailand

Wood: 3 W og/eller 5 W kloner av noe Callaway (Gigagolf) greier 700,-

Hybrid: 2 kloner av noe Callaway (Gigagolf) greier 300,-

Jern: 3-PW Callaway X-20 Tour 4000,-

Wedge: Cleveland CG12 52,56 og 60 grader 1600,-

Putter: Dark ACE Profound 2000,-

Bag: Proline 900,-

Nye sko: Adidas 360 tour 1000,- (De 2 andre var billige, trenger bra sko da man går mye)

Baller: Lakeballs fra G-sport

 

HMMMM ser ut som jeg er en utstyr frik. :dribble:

Har kjøpt en del fra ebay og andre steder. Totalt med nytt sett : 11100,- Hadde jeg kjøpt dette nytt i proshop: 25000,- ++

Ble litt svett nå, første gang jeg har regnet ut hvor mye jeg har brukt på det her.

Uansett til dere som vurderer golf, bare prøv. Har holdt på med det som er av sport og golf er det som er mest utfordrende. En bieffekt er nye banneord, trøstespising og birdie-dram.

Har også kronisk nakkesleng så dette blir jo en risiko sport for min del, men gøy er det uansett.

Endret av ThunderCrap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott du liker det da. Veldig mange gir opp med en gang fordi de synes det er vanskelig.

 

Jeg har hcp 31 selv, hatt det siden i fjor. Blir ikke mye golf på meg i løpet av et år. Og banen her oppe er så dårlig at man ikke klarer å spille på hcp sitt. Heldigvis har de fått gress på banen i løpet av sommeren, så man spiller ikke på en jordhaug lenger :!:

Det gjør det litt lettere.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

spilte min første runde på en 9 huls bane igår! fikk hele 19 poeng=p (fikk høre av de jeg spilte med at det var bra til å være første gang)

Syns dette var drit morro! så tror jeg skal kjøpe meg et billig sett og få tatt grønt kort.

Han ene kammeraten min sa han kunne selge meg et set pga han skal bytte. Det er et full sett med driver 3'er wood 5'er wood, fra 3'er jern til 9'er. pw og sw. og en veldig fin putter.

Han skal ha 1000kr for det (det er inkludert bag og alt er pent brukt)

 

Noen som syns dette er et dårlig kjøp?

 

Og btw, noen som vet om noen golfklubber i akershus der man kan spille hele dagen på 9 hullsbane, for der vi spilte betalte man får en runde og det var det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er inne i min 6. sesong som golfspiller, men på grunn av problemer med håndleddene har jeg ikke hatt den store fremgangen. Jeg spiller nå på 21,1 i hcp, og jobber med å få til de lange slagene bedre så jeg kan komme enda lenger ned (sliter med slicen som gjør at jeg kaster bort en del slag). Jeg spiller ca to-tre dager i uken, bor 5 minutter unna Re Golfbane, en lettspilt og koselig 9-hullsbane.

 

Problemet med golf er at det er tidkrevende, og da er det greit å kunne gå ni hull og så ta kvelden.

 

Jack Nicklaus foreslo en gang at en full runde skulle bestå av 12 hull i stedet for 18, og jeg er helt enig. Tror ikke så mange hadde sett på fotball hvis en kamp varte i 4-4,5 timer :)

 

Noen tanker om dette?

 

kavk: Om det er et godt kjøp avhenger litt av hva slags merke/modell det er, men 1000,- er jo ikke mye uansett. Det er nok bedre enn hva du vil få nytt til samme prisen.

Endret av maquefort
Lenke til kommentar
Driver: Callaway FT-I (5000 ny) kjøpt for 3 billige kopi klokker fra Thailand

Wood: 3 W og/eller 5 W kloner av noe Callaway (Gigagolf) greier 700,-

Hybrid: 2 kloner av noe Callaway (Gigagolf) greier 300,-

Jern: 3-PW Callaway X-20 Tour 4000,-

Wedge: Cleveland CG12 52,56 og 60 grader 1600,-

Putter: Dark ACE Profound 2000,-

 

Er klar over at innlegget ditt er snart et halvt år gammelt, men er litt nysgjerrig på hvor fornøyd du er med putteren din? Har selv prøvd flere puttere i mange år nå uten å finne en jeg er helt fornøyd med, men igår fikk jeg testet denne putteren for første gang og ble meget positivt overrasket.

 

Kan jeg også spørre hvordan du i all verden klarte å skaffe deg tre CG12 wedger til 1600,-? De koster vel 1200,- stk eller noe? Kjøpt i utlandet kanskje? Og er ikke x-20 Tour køllene litt vanskelige å spille med som nybegynner?

 

 

spilte min første runde på en 9 huls bane igår! fikk hele 19 poeng=p (fikk høre av de jeg spilte med at det var bra til å være første gang)

Syns dette var drit morro! så tror jeg skal kjøpe meg et billig sett og få tatt grønt kort.

Han ene kammeraten min sa han kunne selge meg et set pga han skal bytte. Det er et full sett med driver 3'er wood 5'er wood, fra 3'er jern til 9'er. pw og sw. og en veldig fin putter.

Han skal ha 1000kr for det (det er inkludert bag og alt er pent brukt)

 

Noen som syns dette er et dårlig kjøp?

 

Og btw, noen som vet om noen golfklubber i akershus der man kan spille hele dagen på 9 hullsbane, for der vi spilte betalte man får en runde og det var det.

 

Siden du er nybegynner så er 1.000,- for et fullt set en meget god deal nesten uavhengig av merke og kvalitet. Det viktigste for deg er å få et sett og begynne å spille golf. MEN, vær forberedt på å bytte ut alt når du begynner å bli bedre, sannsynligvis melder seg behovet allerede i løpet av din første sesong.

 

Jeg holder på og skriver en bok rettet mot nybegynnere som jeg har tenkt å gi til venner og bekjente som er interesserte i å begynne med denne fantastiske sporten, her er hva jeg har skrevet om temaet så langt (innledning til kapitelet om utstyr):

 

Som alle golfere vet, er golf en sport for utstyrsfreaker. Det er lett å gå i fella, spesielt når man er nybegynner.

For nybegynnere lønner det seg å kjøpe ”de beste” skoene og ”den beste” bagen. Behovet for dette har du alltid, uansett nivå. Når det gjelder resten så kan man godt kjøpe et billig halvsett fra sin lokale pro til å begynne med. Brukte køller holder også i massevis i starten, poenget er bare å komme i gang, det er først når du merker fremgang at du egentlig trenger å bruke litt penger på bedre utstyr.

 

Det er imidlertid viktig å bytte ut køllene med en gang man merker en relativ stabilitet i spillet sitt. Det er først når du vet hvordan du spiller at du vet hva du trenger av utstyr. Denne bevisstheten kommer som regel etter ganske kort tid og skal du ha glede av golf så lønner det seg å tenke godt igjennom hvordan du setter sammen utstyret ditt fremover.

 

Det er en ting alle golfere har til felles. Gammel som ung, proff eller nybegynner, mann eller kvinne ... Alle bruker flest slag på greenen. Hvis man skal snakke prosent så tipper jeg at antallet slag under en vanlig runde fordeler seg omtrent slik:

 

35-50 % er putter

25-40 % er slag innenfor 100 m fra green

15-25 % er slag med fairwaywoods og jernkøllene

15-25 % er utslag (hvorav ca to tredjedeler med driver)

 

Prøv selv å finne ut hvor på banen du bruker mest slag!

 

Alikevel ser jeg gang på gang at nybegynnere, såvel som etablerte golfere, bruker mest tid og penger på å skaffe seg det utstyret som går lengst, og minst på det som går kortest. Jeg må vel innrømme at denne beskrivelsen passer godt inn på meg selv også, men det skal jeg forandre på!

 

Mitt råd er derfor; kjøp heller noen kule klær (knickers, sixpence og ruter påkrevd), dyre alligatorskinnsko eller en fet bag – da ser du i det minste ut som du vet hva du driver med! Kjøp en golfbil også når du først er i gang.

En Porsche golfbil.

I Limo-utgave.

 

Så enkelt og greit, kjøp det settet, kom igang med golf og invester i utstyr i denne rekkefølgen: Bag, Sko, Putter, Wedger, Jern, Hybrider/Woods, Driver.

Lenke til kommentar

Godt skrevet, Solaar!

 

Bag og sko er helt klart undervurdert i utstyrspakken. Og det du skriver om prioritering mellom køller til de lange slagene og køller til de korte slagene er helt korrekt. Og den eneste køllen du er garantert* å få bruk for på hvert eneste hull er jo putteren, så denne bør egentlig være den man investerer mest i.

 

Har hørt mye skryt om Profound-putteren, men er foreløpig fornøyd med min White Hot XG 2 Ball SRT Putter fra Odyssey.

 

*Med unntak av HIO eller et og annet vellykket innspill/chip-in :).

 

EDIT: Solaar, her kjøpte jeg mine CG14 wedger, til $110 dollar stykket kommer de på rundt 1500-1600 kr tilsammen de også (dagens kurs er 1 USD = 5.0864 NOK) :thumbup:

Endret av maquefort
Lenke til kommentar
Godt skrevet, Solaar!

 

Bag og sko er helt klart undervurdert i utstyrspakken. Og det du skriver om prioritering mellom køller til de lange slagene og køller til de korte slagene er helt korrekt. Og den eneste køllen du er garantert* å få bruk for på hvert eneste hull er jo putteren, så denne bør egentlig være den man investerer mest i.

 

Har hørt mye skryt om Profound-putteren, men er foreløpig fornøyd med min White Hot XG 2 Ball SRT Putter fra Odyssey.

 

*Med unntak av HIO eller et og annet vellykket innspill/chip-in :).

 

EDIT: Solaar, her kjøpte jeg mine CG14 wedger, til $110 dollar stykket kommer de på rundt 1500-1600 kr tilsammen de også (dagens kurs er 1 USD = 5.0864 NOK) :thumbup:

 

Takk :-)

 

Har vært inne og kikket der før, men ble det ikke mye penger i toll også da? Eller var den prisen inkludert det?

Lenke til kommentar

Nja, jeg har ikke fått de enda så det vet jeg ikke :blush:

 

Kan oppdatere i denne tråden når jeg har fått leveransen og mottatt tollpapirene. Det kan fort bli en del i toll når jeg tenker meg om for jeg bestilte ganske mye, både for meg selv og for venner. Lett å bli revet med når de har så mye fint :)

Lenke til kommentar

Eg har Profound Dark Ace som var nevnt over her. Veldig nøgd med putteren, fin vekt og følelse. Siktesystemet fungerer utmerket, slår eg skeivt så er det fordi eg siktar skeivt, ikkje kølla som går feil vei.

 

Skal oppgradere bagen min litt eg og. Bla. tre Cleveland CG12-køller, 56º, 58º og 64º. Har i dag kun 52º, noko som er til meir irritasjon enn nytte i enkelte situasjonar, sjølv om eg er veldig nøgd med kølla sjølvsagt. Før det brukte eg pitch og sandwedge, I dag brukar eg mest 52º.

 

Har tenkt å kjøpe på Golfsmith.com som har CG12-køller ti lrundt $110. This is David tar ikkje med moms og frakt i reknestykket. I tillegg kjem behandlingsgebyr frå Posten. Kjøper ein kun dei køllene vil eg tippe det endar på 2500,- med frakt, moms og heile pakken.

 

La inn ein ordre på Golfsmith, men ville endre litt og spurte til slutt om å kansellere ordren. Etter det har eg ikkje høyrt noko (3 veker sidan). Vurderer å ta ein telefon, sjølv om det er dyrt over halve kloden. Er ikkje så lenge igjen av sesongen og eg har lyst å få utstyret før den er omme. Har tenkt å kjøpe sko, driver og litt forskjellig samtidig. Fleire eg kjenner har gode erfaringar med Golfsmith, dei er likt rundt på nettet og, men eg er ikkje heilt nøgd så langt, dei kunne svart på mine spørsmål.

 

Ellers hadde eg protime for nokre veker sidan for å få bukt med slicen, visste for så vidt kva som var problemet, men så var det å få det til å gå automatisk då. Sånt tar diverre tid...lang tid. Har funnet ein god måte å trene på i ein instruksjonsvideo av Simon Holmes.

 

Legg tre ballar på denne måten. Du sikter på den midterste, langs pila. Om du slicer ballen vil du slå vekk minst to ballar, sannsynlegvis alle tre. For å unngå det må du kome frå innsida og ut, eller rett fram. Du kan og bruke pegger eller anna til gaten du skal gjennom.

 

----*

--*<-------

*

 

Edit: Kvar kjøpte du frå This is David?

 

Eit lite tips: Ved kjøp frå utlandet, spesielt Ebay må ein være litt på vakt, det finnes falske køller der ute som ser overraskande ekte ut.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg tok ikke med frakt i regnestykket på grunn av at jeg har bestilt en del mer enn bare wedgene, og da blir frakten "fordelt" på alt utstyret jeg bestiller. Frakten kommer på $75, men DHL skal vel ha noe mer for å levere det til meg på døren tipper jeg. Momsen kommer til å svi litt ja, det er jeg forberedt på. Men det blir uansett billigere enn om jeg skulle kjøpt alt i en proshop.

 

Dersom du har 52º vil jeg anbefale å kjøpe 56º og 60º, det blir for nært mellom 56º og 58º til at det har noen særlig hensikt, med mindre du har en spesiell årsak til å velge dette. Da får du dessuten et gap mellom 58º og 64º på 6º som ikke stemmer overens med gapet på 4º mellom de øvrige wedgene.

 

Jeg bruker stort sett 60º til nærspill, men jeg skal bytte ut denne med en 48º for å fylle gapet mellom pitch (44º) og gapwedgen (52º). Dermed må jeg trene på å bruke 56º slik jeg frem til nå har brukt 60º.

 

Synd med maksgrensen på 14 køller som gjør at man må legge fra seg enkelte køller hjemme :) På den annen side gir det jo litt mer spenning, hvilke køller skal man ta med seg til den og den banen, avhengig av hva slags slag man tror man vil trenge...

 

Hvilken tast gir º-tegnet forresten, jeg klipte og limte fra posten din :)

 

Jeg bestilte alt fra siden jeg linket til i den andre posten, www.twog.com. Han jeg handler med der, Eric, er god til å kommunisere og jeg har flere ganger oppdatert og endret ordren min uten problemer.

 

Kjenner til problemstillingen du beskriver hos golfsmith.com. Jeg har ikke handlet med akkurat de, men det verste jeg vet er å ikke bli informert om ordrestatus etc. Da blir man bare gående og lure på hva som skjer, og det er ikke gøy. Håper du får svar fra de snart da!

Endret av This is David
Lenke til kommentar

Når eg la inn bestillingen var det reservert eit trekk på nettbanken som no er forsvunnet, så eg antar at ordren er kansellert. Skal kikke litt på twog.com

 

Du har eit poeng med gap mellom køllene, absolutt. Kanskje 52º, 56º, 60º og eventuelt 64º hadde vore betre.

 

º-teiknet får du ved å halde inne Alt (ikkje Alt Gr) og trykke 0-1-8-6 (i rekkefølge, ikkje samtidig) på numpad (tallsettet til høgre på tastaturet).

Lenke til kommentar

Sånn, da har jeg fått utstyret, det er nydelig :) Skal dessverre bort i dag men i morra blir en spennende dag på banen! Ingenting er som å spille med nye køller :)

 

Totalinntrykket etter å ha handlet på twog.com er meget godt. Jeg hadde kontinuerlig kontakt med selger, dvs. han svarte på alle mailene jeg sendte med både endring og oppgradering av ordren, og jeg fikk beskjed når pakken var sendt.

 

Økonomisk har det også 'lønt' seg (i den grad det kan lønne seg å bruke over 15.000 kr på golfutstyr), ettersom det hadde blitt vesentlig dyrere å kjøpe dette i butikk i Sverige, for ikke å snakke om i Norge. Ut i fra det jeg har sett av priser i Sverige hadde alt det jeg bestilte kommet på et sted mellom 25.000,- og 26.000,-.

 

Det twog.com trakk fra kontoen min er kr 15.626,-, så med mindre tollen kommer på 10.000,- eller mer så har jeg spart penger på å handle der, dessuten har jeg fått akkurat det jeg ønsket, og ikke vært begrenset av butikkenes og proshopenes ofte smale utvalg.

 

Så jeg kan anbefale alle som skal kjøpe nytt utstyr å handle på twog.com!

Lenke til kommentar

Har allerede lagt inn bestilling på følgande:

 

FootJoy Dry Joys 10 Medium

Cobra King Cobra 2008 Speed LD F Driver 10.5 Degree Driver Graphite Stiff

Cleveland CG12 DSG RTG Plus Wedge 56 Degree Wedge Steel

Cleveland CG12 DSG RTG Plus Wedge 60 Degree Wedge Steel

Cleveland CG12 DSG RTG Plus Wedge 64 Degree Wedge Steel

Titleist 906F4 Fairway Woods 18.5 Degree Wood Graphite Stiff Aldila VS Proto 80 Right Hand

Taylor Made Divot Tool

Club Glove 9 Gloveskin Iron Covers (Oversize)

FootJoy Nylon Shoe Bags

Taylor Made Branded Towels

Other Grassroots Chip and Drive Mats

 

Totalt kom det på $1,141, ca 5800,- NOK. Med moms (25%) og eventuelle behandlingsgebyr endar eg på ca. 7500. Her i landet hadde eg kome opp i 7500 kun med wedgene og driveren.

 

Fekk ein kjekk oppdateringsmail med dato på alle varene, den seinaste kom inn 29. juli, så eg har det forhåpentlegvis om 2 veker, om alt går som det skal.

 

Om det er trukket 15626 vil du måtte betale moms på 25%, 3900 kroner og sikkert eit gebyr på ca. 200. Totalt er du på ca. 19 700.

 

Det eg har sett på av prisar så sparer du rundt 30-40% på kjøp frå USA. Du kan nesten gange prisen i dollar med 10 og få norsk pris, sikkert meir og når det er snakk om proshop. Ved kjøp frå USA kan du gange prisen i dollar med 6-7 så får du totalpris, ferdig med moms og heile pakka.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt hvorfor han kjøper 56- og 60-graderen, da den førstnevnte benyttes som sandwedge og den siste er glimrende å benytte dersom man har en bunker/annen hindring mellom seg selv og hullet.

 

64-graderen derimot, jeg har problemer med å forstå når man skal ha bruk for en slik kølle. Dersom man trenger ekstrem loft så er det vel like greit å slå et floppslag med 60-graderen?

 

Personlig så har jeg 50-, 56- og 60-graders wedger i bagen. Det er 50-graderen (gapwedgen) som blir benyttet desidert mest.

 

British Open har virkelig gitt meg lyst til å finne frem køllene igjen. Får prøve å snylte meg inn på Byneset en dag min kjære far har tid. =)

 

Justin_Sane: da gjør du noe rart.

Dessuten er ikke meningen at man skal slå særlig langt med de spesialiserte wedgene. Det er kun gapwedgen (også dual-/approachwedge) på 48-52 grader man skal benyttet på de litt lengre slagene (50-100 m).

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Fordi eg vil heller ha mange køller til forskjellig bruk rundt greenen enn 3-4 køller eg kan slå 180-220 meter med. Det er litt for å prøve kva eg blir mest nøgd med og. Har ikkje noko problem med å få solgt dei eg eventuelt ikkje får bruk for.

 

Dei køllene er ikkje meint å slå så langt med, men kvar kølle til sin bruk. I dag har eg kun 52º utanom jernsettet. Eg spelar dessutan på ein bane der chip and run er svært vanskeleg på grunn av små greener og kuler rundt. Treff du litt feil går ballen langt forbi.

 

Er ikkje sikkert eg har alle i bagen, men eg vil prøve. Dei kostar 700 kroner og eg tok like godt alle tre når eg først var i gang med å bestille.

 

64º er eg spent på. Eg er med på tanken på flopshot med 60º, men det er så fort gjort å få eit miserabelt slag når eg skal åpne køllehovudet på ei kølle med så stor vinkel. Til trening og ein runde for moro går det greit, men i konkurranse eller når det er viktig å få den på plass går det ofte galt.

 

Sandwedgen kjem eg sikkert til å kaste ut av bagen, med så mange wedger treng eg den ikkje.

 

Wood'en trur eg blir bra. Ein kamerat av meg har den kølla, knallkjekk å bruke, både frå tee og fairway.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg har en sand som jeg bruker mye. Alt fra fairway fra 90 meter og inn til ca 50 meter. Derfra og inn bruker jeg køller mellom pitch og 7rn jern. Evt putter på innen 5/10 meter. (kommer ann på hvor bra banen er).

Å bruke en 64grader er utrolig dumt imo. Selvom jeg pitcher mye selv prøver jeg å gå mer og mer bort fra det. eneste gang man skal bruke en slik kølle er om man ligger bak en bunker og hullet er innen radiusen fra degselv og til slutten av bunkern.

 

Nei LarsP, jeg slår den opp og ned med backspinn med fult slag. Da går den maks 40 meter. Derimot om man bommer og toppern så flyr den 80 meter. Se på proffer og hvor få som chipper. Det er ikke uten grunn.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva du mener jeg Justin_Sane. Du sier at du bruker alt fra P til 7 fra 50 meter og inn, men at du ikke chipper? Det er jo nettopp det som er å chippe? Holde ballen lavt i luften og få mye rull..

 

Så sier du at du slår den opp og med med backspinn og fullt slag og at den da går 40 meter, hvordan gjør du det med nevnte køller?

 

EDIT: Jeg så på The Open i helgen, jeg syns nesten ikke de gjorde annet enn å chippe..

Endret av This is David
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...