Gå til innhold

Den store golftråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det egentlig med folket her inne og puttere? Jeg skal ærlig innrømme at det høyst trolig det er der jeg har lagt igjen mest penger i proshopen.

 

Jeg har per dags dato følgende puttere liggende klare til bruk:

 

- Ping Zing 2

- STX Sync

- Scotty Cameron Newport

- Scotty Cameron Futura

- Odyssey Two Ball

 

Det er Newport som er hovedputteren min. Den største grunnen til at jeg liker den best er vel det estetiske. Man blir på en måte ekstra selvsikker når man står over en slik skjønnhet;

 

cameron-stainless-newport.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har en nike putter som jeg er veldig fornøyd med. Jeg har aldri kjøpt en putter selv i mitt liv. Å ha nye dyre køller er KUN mentalt. Jeg har kjøpt to sett og en driver gjennom mitt liv. Resten har jeg arvet. Når jeg spiller mye og stabilt går jeg på 7 over par. Jeg driver 250 meter og blir skjeldent fornøyd med å få par.

Poenget er, folk legger for mye vekt på køller og for lite på teknikk.

Lenke til kommentar

Godt poengtert Lars.

 

Eg har ein Profound Dark Ace, kjøpt for 2000,- Veldig nøgd med putteren, fin lyd, godt balansert og eit enkelt, men genialt siktesystem. Elsker headcoveret og, med magnetfeste.

 

001.jpg

 

Er ein utstyrsfreak, så eg tar det ikkje så tungt at det går mykje pengar i denne hobbyen.

Lenke til kommentar
Golf er 90% mentalt. Da ser jeg intet problem med å bruke 3-4000,- på en putter. ;)

 

Helt enig. Golf er dyrt uansett så det er bare dumt å ikke investere i det utstyret man liker best. Har man ikke tillit til køllen man kikker ned på kan man like godt pakke bagen i bilen og kjøre hjem, for man kommer ikke til å prestere optimalt.

Lenke til kommentar

Det som er dyrt med golf er evt å være medlem. Jeg har spilt golf i snart 20 år og jeg har brukt under 10000 på utstyr. Det kaller ikke jeg dyrt. Det er hva du gjør det til.

Min SW er fra 1980 tallet. Den er også favoritt kølla mi. Hvis du tror at du må ha en dyrere kølle for å bli bedre så er det noe galt med din mentale tilstand under golfspillingen.

 

Det eneste jeg er enig i er at man kan invistere i noe nytt når man kommer under 18 i hcp, fordi da når man er nytt "nivå".

Lenke til kommentar

Tja, man forandrer seg hele tiden som golfspiller og da er det også naturlig å kjøpe utstyr som passer til hvordan man selv spiller. Kan eksemplifisere hva jeg mener med å bruke meg selv som eksempel.

 

Hvitt kort: King Snake(King Cobra-replica)-jernsett, samt en arvet Ping Zing 2-putter og tre rimelig RAM-woods. Siden jeg kun var 13 år så var det naturlig å spille med grafittskaft da dette gjorde det lettere å slå langt. Dette er rimelige (2-3000,-) og lettspilte køller for en nybegynner.

 

Hdc 18: Nå hadde jeg begynt å bli bedre, samt at jeg også hadde blitt sterkere. Dermed valgte jeg å gå til anskaffelse av nye køller. Denne gangen kjøpte jeg et Callaway X12-sett, samt Orlimar 4-wood og Big Bertha Hawkeye driver. Stålskaft (R ) på jernene, og grafittskaft på 4-wood (R ) og driver (F). Jeg gikk også til anskaffelse av en ordentlig sandwedge og gapwedge.

 

Hdc 18-6: I denne perioden blir jeg gradvis eldre, sterkere og bedre. Dermed må woods og drivere byttes ut slik at skaftene passer meg bedre som spiller. Bytter ut Hawkeye-driveren først med en Callaway ERC (S), og deretter med en Titlest 905T (Grafalloy X-S) med lavere loft (8,5 grader) slik at ballbanen blir mer effektiv. Orlimar-wooden blir byttet ut med en Makser 4-wood (Grafalloy S). I tillegg kjøper jeg en Callaway 2-jern (S) for trygge utslag på trange hull. Wedger byttes ut jevnlig ettersom de blir slitt.

 

Hdc 4: Nå spiller jeg med følgende utstyr:

Driver: Titleist 905T (8,5°, Grafalloy X-S)

4-wood: Maxer TW7 (17°, Grafalloy S)

2-jern: Callaway Hawkeye (S)

4-PW: Titleist Forged 735•CM (S)

GW, SW, LW: Callaway gunmetal (50°, 56°, 60°, F)

Putter: Scotty Cameron Newport

Lenke til kommentar

Her er vi igjen inne på individuelle preferanser. Jeg hadde ikke klart å spille med de samme køllene i 20 år, men kudos til deg for at du gjør det. Du er imidlertid litt i overkant allmektig i uttalelsene dine, det er ikke noe galt med min mentale tilstand selv om jeg ikke gjlr det samme som deg. Ikke prøv å være fasit hele tiden. Du gjør ditt og jeg gjør mitt.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at jeg har spilt med samme køller i 20 år. Utenom min SW, så har hele settet blitt bytta, men jeg reagerte på din kommentar

Golf er dyrt uansett så det er bare dumt å ikke investere i det utstyret man liker best.
Det var du som var allmektig i dine uttalelser. Det jeg prøver å si er at det er null problem å komme ned til 4 i hcp med et budsjett på utstyr på under 10.000,-

Jeg kunne ha gått å kjøpt nytt utstyr hver sesong, om jeg hadde pengene til det. Men det er ikke et behov, så derfor blir det heldigvis ikke et dilemma.

 

Om du ser på LarsP sitt opplegg, så er jeg helt enig i den prosessen som naturlig. Et sett frem til 18. Da har du blitt såpass mye bedre at du kan endre, så når man kommer mellom 6-4 så er det også et nytt nivå man kommer til hvor man kan sterkt vudere å bytte igjen.

 

Det du sier er at man må ha tillit til køllen. Og da mener jeg at du tar helt feil. Det er unntak, spes på drivere og woods, men med jernkøller så er det deg det går på og ikke køllen! Nå setter jeg selvsagt et forbehold om at skaftet osv passer til deg!

Lenke til kommentar

Oppsummering av Justin_Sane sine innlegg:

 

"Du tar feil, jeg har rett. Jeg vet ikke bare hva som er best for meg, jeg vet også hva som er best for alle andre."

 

Dersom du fortsetter å fortsetter å fremstille dine personlige synspunkter som universelle sannheter kommer jeg bare til å ignorere deg. For at denne tråden skal forbli en hyggelig opplevelse foreslår jeg at du tenker deg om litt og prøver å bli litt mer ydmyk.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri sagt at jeg har spilt med samme køller i 20 år. Utenom min SW, så har hele settet blitt bytta, men jeg reagerte på din kommentar
Golf er dyrt uansett så det er bare dumt å ikke investere i det utstyret man liker best.
Det var du som var allmektig i dine uttalelser. Det jeg prøver å si er at det er null problem å komme ned til 4 i hcp med et budsjett på utstyr på under 10.000,-

Jeg kunne ha gått å kjøpt nytt utstyr hver sesong, om jeg hadde pengene til det. Men det er ikke et behov, så derfor blir det heldigvis ikke et dilemma.

 

Om du ser på LarsP sitt opplegg, så er jeg helt enig i den prosessen som naturlig. Et sett frem til 18. Da har du blitt såpass mye bedre at du kan endre, så når man kommer mellom 6-4 så er det også et nytt nivå man kommer til hvor man kan sterkt vudere å bytte igjen.

 

Det du sier er at man må ha tillit til køllen. Og da mener jeg at du tar helt feil. Det er unntak, spes på drivere og woods, men med jernkøller så er det deg det går på og ikke køllen! Nå setter jeg selvsagt et forbehold om at skaftet osv passer til deg!

 

Jeg er helt enig med deg og LarsP, gikk selv ned til singelhcp med samme sett som jeg begynte å spille med. Jeg tørr å påstå at frem til man er på den nedre delen av singelhcp-skalaen så har man ikke så rent balltreff at man trenger å kjøpe det proffeste utstyret, og har man jernkøller som passer spillestilen sin så er det ingen grunn til å bytte de.

 

Hadde 4 i hcp som 17-åring, men la opp og begynte på nytt for 4 år siden. Da kjøpte jeg alt nytt, fordi utstyret rett og slett ikke passet meg. (Primært pga kroppslige forandringer, hehe. Er 33 nå.)

 

De jernkøllene jeg har nå kommer jeg "aldri" til å bytte før jeg blir gammel og svingen ikke lenger er god nok for de, eller hvis de evt går i stykker.

 

Man får mye mer ut av det å skifte og evt legge til andre køller i settet, spesielt wedger og woods. Jeg har fortsatt de gamle cleveland wedgene jeg hadde for 16 år siden, men de begynner å bli slitt nå, så de er modne for utskifting.

 

Jeg har også den samme putteren jeg hadde for 16 år siden, og det er egentlig den eneste kølla i bagen som jeg vet ikke passer meg, fordi den er for lang. Det er en Ping Anser 36 tommer (!) og jeg er 1.75 lang hehe. Jeg kommer til å kjøpe ny, selv om jeg liker den. Jeg vet at puttere sjelden blir de samme hvis man forkorter de. Lie og vekting/balanse forandrer seg som regel, uansett hvor dyktig køllemakeren er (og de er det svært få av i Norge). Så da kjøper jeg heller en ny.

 

Jeg har nå testet puttere i 3 år uten å komme nærmere et valg, helt inntil for to uker siden da jeg for første gang fikk en dark ace putter i hendene, det blir neste køllekjøp for min del!

 

Desverre må jeg også bytte ut mine woods siden driveren jeg har tilhører den nå forbudte kategorien. :( Også MÅ jeg jo ha det samme merket på alle woodsene ;)

 

Jeg er også tilhenger av å beholde det utstyret du har så lenge du har spilt bra med de over tid, og de "føles" riktig. Hvorfor skifte de ut da, med mindre det er noen drastiske forbedringer på markedet? Sjansen er nok stor for at du har forandret svingen din og at det å skifte ut køllene bare gjør vondt verre.

 

Men det er klart, så lenge man bare kjøper masseproduserte køller og får dårlig veiledning, kombinert med mangel på muligheter for å prøvespille de, så er det lett at køllene kanskje ikke passet deg i utgangspunktet. Det beste man gjør i en slik situasjon er jo å komme seg til en dyktig pro/køllemaker og få innspill. Problemet der er jo bare det at de som regel er ute etter å pushe varene sine de og :)

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Solaar: De køllene jeg nå har kjøpt kommer jeg til å ha lenge. FT i-brid er et sett hvor 3, 4 og 5-jernene er hybrider og dermed mye mer lettspilte enn vanlige jern. Jeg likte X-20 køllene svært godt, men om jeg har valget mellom å slutte å spille golf eller kjøpe utstyr som gjør at jeg kan fortsette er valget enkelt :)

 

Stemmer det du sier om balltreff og handicapnivå, det er derfor jeg har kjøpt disse, fordi de er de absolutt mest tilgivende køllene på markedet. Selv om man treffer på tuppen eller hælen av køllebladet går ballen rett, og man får ikke det 'sparket' tilbake i hendene, noe som er viktig for meg som har problemer med håndleddene.

 

TommyTheGun; lykke til med de nye køllene, håper du ikke må vente så lenge før de dukker opp i posten :)

Lenke til kommentar

Jernsettet mitt kjem eg ikkje til å ha til eg kjem ned i single, om det skulle skje. Det er eit Olyo-sett til 2000 som eg kjøpte etter at eg tok kvitt kort. Det fungerer for så vidt greit, men eg er ikkje heilt nøgd, spesielt vekta, dei er for tunge. Har testa litt køller av kamerater, og merka ein positiv forskjell.

 

Ein viktig ting å tenke på er grepene, dei blir slitt ned, spesielt på wedgene. Å ha det same grepet i fleire tiår kan umogeleg være spesielt lurt. Kølletilpasning er noko å tenke på, det koster kanskje like mykje so ei ny kølle og to, men kan ha langt betre innverknad på svingen enn nye køller. Eg har lurt på å tilpasse mitt jernsett, kun det eg føler eg har behov for å justere.

 

Alle skal få lov å gjere som dei vil. Enkelte kjøper nye køller kvart år, andre har dei same i 20, det betyr absolutt ingenting for meg og min sving. Å kjøpe nye køller kan dessutan ha ein placeboeffekt, i så fall ser eg ikkje på det som negativt så lenge du blir betre.

 

Er på golfbanen kvar dag no, og saknar køllene eg har bestilt kvar einaste runde. :p

Lenke til kommentar
Alle skal få lov å gjere som dei vil. Enkelte kjøper nye køller kvart år, andre har dei same i 20, det betyr absolutt ingenting for meg og min sving. Å kjøpe nye køller kan dessutan ha ein placeboeffekt, i så fall ser eg ikkje på det som negativt så lenge du blir betre.

 

Er på golfbanen kvar dag no, og saknar køllene eg har bestilt kvar einaste runde. :p

 

 

Vel talt. Det finnes ingen fasit, kun hva man finner ut passer best for en selv.

 

Hvilken bane spiller du på? Er det fritt spill for medlemmer, eller redusert greenfee?

 

Jeg er medlem på Re, det koster 2900,- i året og det er fritt spill for medlemmer. Det er riktignok bare ni hull..

Vurderer en annen bane i nærheten, Solum, til neste år. Der koster det 715,- for medlemskap og 2500,- for årsgreenfee, og det er en 18-hullsbane. Føler at jeg får mer for pengene der. Har stort sett ikke tid til mer enn ni hull uansett, men der får jeg i det minste to ni-hulls sløyfer å velge mellom. Så jeg får ni ekstra hull for 315,- kroner i året :p

 

EDIT. Har laget en tråd, vil gjerne ha svar på den :)Drømmeball

Endret av This is David
Lenke til kommentar

Har tenkt å ta opp golfen igjen etter en lang pause. Tok vel grønt kort når jeg var 13-14 år, spilte et par år så ble det stopp.. Er nå 23, så tror nok jeg bør skaffe noen nye køller ;)

Har sett litt på finn og ser jo at det er endel penger å spare på å kjøpe brukte køller.. Et pent brukt sett til 2-3000 som som jeg sparer en 50-60% på hadde jo vært optimalt.

Men jeg aner jo ikke hvordan køller som passer meg, og tror vel heller ikke jeg finner ut dette på egenhånd ved å prøve køllene, så jeg ser jo fordelene med å gå i en proshop e.l. for å få litt hjelp. Hva er det viktigste å se etter når jeg tester noen køller for å få en liten indikasjon på om dette kan være rett, eller om det er helt feil?

 

Videre lurer jeg på hva slags køller jeg bør se etter eller unngå hvis jeg skal kjøpe brukt? Hadde jo vært stas med helsett, men jeg trenger jo strengt talt ikke mer enn 3-5-7-9-S + putter. Og kanskje en wood hvis det er noen pene jenter å tøffe seg litt for. Da kan jeg jo også få litt bedre køller til den samme prisen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...