Gå til innhold

Straff for 140 km\t i 80-sone?


Zeph

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk faktisk beskjed av kjørelæreren min at når jeg skulle kjøre forbi, så var det greit for hannes del om jeg brøt loven litt. Jeg tror ikke det er noe han sier til alle elevene sine, men at han vurderer de elevene han har, og sier det til de som har mulighet til å forstå hvorfor.

Lenke til kommentar

Når jeg kjører forbi konsentrerer jeg meg om nettopp det, og da bryr jeg meg ikke så mye om jeg kommer litt over fartsgrensa. Når jeg har kommet meg trygt forbi regulerer jeg ned farten igjen. Dersom jeg har astronomisk uflaks og skulle bli tatt akkurat idet jeg kjører forbi, skal jeg heller betale for meg. Det viktigste er å komme trygt og raskt forbi. Skal man forbi en som ligger i 70 i 80-sonen velger jeg å tråkke litt ekstra på, for forbikjøringsmulighetene i Norge er få og de aktuelle strekkene korte.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg fikk faktisk beskjed av kjørelæreren min at når jeg skulle kjøre forbi, så var det greit for hannes del om jeg brøt loven litt. Jeg tror ikke det er noe han sier til alle elevene sine, men at han vurderer de elevene han har, og sier det til de som har mulighet til å forstå hvorfor.

5853864[/snapback]

Kjørelæreren skulle ha nedgiring og bånn klamp, sånn var det bare :D

Men selvsagt skulle man ned i forsvarlige hastigheter igjen når man hadde lagt seg inn.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt gammel post men jaja...

 

Min far ble målt i 91 i en 80 sone, og mens de skrev forelegg, overhorte vi en sammtale de hadde med en annen som var blitt målt akkurat i en forbikjøring, som ikke ville godta forelegg siden han ble målt i en forbikjøring, da sa de at det hadde vert greit hvis de hadde sett at han hadde bremset etter forbikjøringen

Lenke til kommentar

Det er jo ulovlig samme om det er forbikjøring eller ikke, fartsgrense på stedet er fortsatt gjeldende.

Nekter han å godta forenklet forelegg kan han sannsynligvis vente seg en anmeldelse.

 

Det er moro med fart, men ikke når man blir tatt.

Det verste er at det er avhengighetsskapende, har man først begynt med det er det vanskelig å slutte :cry:

Lenke til kommentar
Du er dessverre blitt tatt i verdens strengeste land når det gjelder straff for forseelser i trafikken. Du kommer til å få 4 straffer: bot, betinget fengsel, uten lappen i 10 mnd. og at du må kjøre opp på ny + ta teorien på ny. Norge bryter menneskerettighetene med at man straffer en forseelse flere ganger.

5450464[/snapback]

 

 

Det å miste lappen blir ikke sett på som straff, MEN et administrativt vedtak...

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Vekker liv i en gammel tråd og spør.

 

I går ble jeg desverre målt av laser i 145 km/t på litt over 300 meter.

 

Kjørte i utgangspungtet "fint" med bruk av blinklys, sele og fartsgrense til jeg kom til en lang slette med to kjørefelt i samme kjøre retning, ga på til ca 150 på mitt speedometer, og rant til enden av sletta, sikker på jeg kunne klart 180-200 vist jeg virkelig ville (noe jeg er glad jeg ikke gjorde)

 

Ble pent og pyntelig vinka inn av politiet som ville ha lappen min, hadde faktisk forventa og bli refsa godt opp og ned men det skjedde ikke. isteden for ga jeg han serfikatet la meg flat og spurte hva jeg kunne forvente i straff.

 

Han sa jeg kunne få 13-19 mnd uten lappen og opp til 5 mnd til siden jeg hadde blitt tatt tidligere (80 i 60) i prøvetiden og hadde 6 prikker fra før. han nevnte også at jeg "tok det som en mann" og at jeg ville få et brev fra en saksbehandler eller noe sånnt etter hvert.

 

 

Lurer på hva som er realistisk av meg og få siden han ikke sa noe om bot eller noe straff som ubetinget/betinget fengsel.

 

Er det mulig og få reduksjon pga jobb?

 

Jobber 5-skift så er litt vanskelig og komme seg på nattskift uten lappen hehe :)

Lenke til kommentar

Det er jo ulovlig samme om det er forbikjøring eller ikke, fartsgrense på stedet er fortsatt gjeldende.

Nekter han å godta forenklet forelegg kan han sannsynligvis vente seg en anmeldelse.

 

Det er moro med fart, men ikke når man blir tatt.

Det verste er at det er avhengighetsskapende, har man først begynt med det er det vanskelig å slutte :cry:

Hentet fra lovdata:

 

FOR 2003-12-19 nr 1660: Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv.

Kapittel 2. Fastsettelse av tap av førerett i medhold av vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd

 

Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring, vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20-30%). Dette gjelder ikke når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring, eller den motorvogn som ble forbikjørt holdt høyere hastighet enn tillatt.

Lenke til kommentar

Slenger inn eit innlegg, sidan fleire lurte.

 

Det var ikkje eg som kjørte, var berre passasjer. Så eg hugsar ikkje heilt detaljane, men trur han mista lappen i eit år og måtte ta lappen på nytt. Veit ikkje om han fekk bot eller noko sonetid.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...