Gå til innhold

Den store musikkanbefalingstråden


:---{D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

thx midnight walker, du kommer med bra tips!

 

Lumsk

 

Sjanger : Norsk folkemetal

Beste sanger : Ormin lange, Nøkken, I lytinne två

Album utgitt : Åsmund Frægdegjevar(2003) og Troll(2005)

 

Veldig bra norsk folkemetal med 7 medlemmer og veksling mellom kvinnelig og mannlig vokal. Sinnsykt gode på live konserter. Har en ting å si: Fett!

Lenke til kommentar

Nytt band: Turisas

 

Sjanger: Battle Metal*, Folk Metal, Folk-influenced Viking Black Metal**

 

*De har lagd en helt egen sjanger som kun de selv spiller i, så jeg tror vi kan se litt bort ifra denne

 

**Dette er hva de påstår selv (evt. så er det Century Media som påstår det), men det høres for min del ut som Folkemetall

 

Favorittlåter: "As Torches Rise"; "The Messenger"

 

Det finske bandet Turisas hadde albumdebut ifjor, og albumet het "Battle Metal". De har tidligere gitt ut en EP/Single ved navn "The Heart Of Turisas". Hva albumet angår, så var det en knalldebut, og det er noe av det beste jeg har hørt av fjoråret. Hele albumet bør absolutt sjekkes ut.

 

Da jeg satte på albumet for første gang, skjønte jeg med en gang navnet bare etter å ha hørt introlåta. Etter å ha hørt låt nummer to, As Torches Rise, ble jeg med en gang forelsket i den. Jeg ble nysgjerrig, og la merke til teksten, som har blitt en av mine favorittekster:

 

I take a look around,

The blood of our men has painted the ground

There are corpses lying everywhere

Some try to pray, some cry in despair

As our enemy cuts its way through our lines

Desperate thoughts take over our minds

Is this to be the end of our days?

 

The overwhelming enemy

Rides our front lines down

With hate in their faces, with hate in their sound

Hundreds of men lying wounded on the ground

No one can help them,

To their destiny they're bound

 

I think of my family, I think of my home

Interrupted by a fearful tone:

"We're practically dead, they'll slaughter us all!"

Through a cloud of dust I see our right wing fall

 

This cursed war will swallow us all

What will happen to our loved-ones,

The ones we're fighting for?

I will not stand and watch this army fall

We will fight back, hear us roar

 

Pull our lines together

Our fury is greater than the worst stormy weather

I grasp the sword in my hand, this is for my brothers,

This is for my land

With blood on my face to battle I ride

With dust in my eyes, with faith in my heart

Until death do us apart

 

From the skies a man came down to earth

He lead our way and rode first

How dark the night may seem

A new day always heals

 

I stroll across the field, the morning has broken,

Our victory's been sealed

The hooves have plowed the ground to mud,

Familiar faces in ponds of blood

A snowflake lands on my face,

Melts and runs away

The sun rose red that day

 

Etter at jeg hørte låt nummer tre og fire, ble jeg mer og mer forelsket, og etter låt nummer fem, var dette albumet en definitiv gjenganger.

 

Turisas lager en stemningsfull og "middelaldersk" miks av finsk folkemusikk og metall. Vokalene treffer musikken bra, og de er både hese og dype, mannsaktige. De synger flere ganger i kor, hvilket skaper en god stemning. Trommene er med på å lage en "krigersk" stemning. Dette er et band jeg anbefaler på det sterkeste. Jeg gleder meg til nye album kommer ut.

 

turisasband3.jpg

Lenke til kommentar

Etter å ha lest denne tråden (som i utgangspunktet er kjempebra) blir jeg litt oppgitt da det eneste som anbefales er Metal eller Trance/Techno.

 

Er det ikke lov for nerder høre på annen musikk enn det eller?

 

Jaja, konstruktiv kritikk kalles det :D

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Etter å ha lest denne tråden (som i utgangspunktet er kjempebra) blir jeg litt oppgitt da det eneste som anbefales er Metal eller Trance/Techno.

 

Er det ikke lov for nerder høre på annen musikk enn det eller?

 

Jaja, konstruktiv kritikk kalles det :D

 

Mvh Audun Hagen

er da rock her og ;)

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Etter å ha lest denne tråden (som i utgangspunktet er kjempebra) blir jeg litt oppgitt da det eneste som anbefales er Metal eller Trance/Techno.

 

Er det ikke lov for nerder høre på annen musikk enn det eller?

 

Jaja, konstruktiv kritikk kalles det :D

 

Mvh Audun Hagen

 

Hint: Det er kankje en grunn til at bare det anbefales ;)

Røyksopp og Air er foressten ikke techno.

Langt ifra. Det kalles electronica.

 

Si meg hva slags musikk du liker, så skal jeg se om jeg har noe å anbefale.

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar

det er ikke det at jeg mente at ALT var metal og techno da. Men det er liksom så mye av det i forhold.

 

Det er heller ikke det at jeg ikke liker metal. (techno/trance liker jeg ikke, men Electronica er greit) Det var bare litt konstruktiv kritikk da. ;)

 

Men hva jeg liker? Hmm, liker nå gode gamle klassikere jeg da. (i alle fall en del av dem) alt fra Tom Waits til R.E.M. til Moby. Og glem ikke Pink Floyd da ;)

 

Så anbefal i vei.

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Edvard Grieg

Type musikk: Klassisk

Beste sang: Peer Gynt

(Peer Gynt er en litt lang sang, hvis du ikke har talmodighet til denne i førsteomgang så kan du høre Dovregubbens Hall/The Hall of the Mountain king istedet)

 

Jeg vet ikke om komponister som ligner da eg ikke har så enormt viten omm klassisk musikk, men de som har innvolvert seg i klassisk har etter all sannsynlighet hørt om Grieg. Så derfor nevner eg at bla. black metal bandet Emperor har latt seg inspirere av denne musikken og anbefaler det til dem. Men du trenger på ingen måte like black metal for å like dette!

 

Komposjonene hans er noe av det mest geniale eg har hørt, han kan lage alle slags stemmninger. Både rolige og energiske.

 

Anbefales på det sterkeste. :)

 

EDIT: Denne ble egentlig litt tynn, hvis noen med mer kunnskap om Greig vil skrive en mer utfyllende og bedre anbefalling så er dere velkommen til å gjøre det... :p

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Bandnavn: RAGE

Stil: Heavy, power, speed og thrash metal, alt etter hvilken periode og hvilke medlemmer (spesielt sistnevnte har variert veldig mye)

Lignende band: Ikke mange jeg vet om, men allmusic.com har listet opp Slayer og Anthrax

Hvorfor jeg liker dem: Vet ikke?

Deres beste album (av de jeg har hørt): XIII, Ghosts og Unity

Deres beste sang (av de jeg har hørt): Higher Than The Sky

Lydklipp: Her. (Spesielt From The Cradle To The Grave og Back In Time anbefales.)

Nettside: www.rage-on.de

Bilde:

5.jpg

Mike Terrana, trommer, Peter "Peavy" Wagner, bass, og Victor Smolski, gitar.

Lenke til kommentar
Air

 

Genre(sjanger): Instrumental Electronica/folkepop

 

Liknende band: har aldri hørt noe som likner

 

Massive attack?

Røyksopp

 

Sjanger: electronica

 

Liknende artister: våger å si Bertine Zetlits :ermm:  Likner også bittebittelitt på Air

Sweet mother of jesus, hva slags gehør har dere?

Zero7 er vel mer riktig

Er to stykker, men var enda bedre da Erlend Øye var med

Han har aldri vært med, kun "featuring" på remix av "Remind me"

 

og for å holde tråden vedlike:

 

Navn:Jack Johnson

 

Genre: Alternativ/songwriter

 

Lignende artister: John Mayor/Ben Harper/Dave Matthews m.m

 

Beste album: On and on

 

Beste sang: Tyler og Traffic in the sky

 

Ute med nytt album nå : In between dreams

Endret av dub
Lenke til kommentar
Edvard Grieg

Type musikk: Klassisk

Beste sang: Peer Gynt

(Peer Gynt er en litt lang sang, hvis du ikke har talmodighet til denne i førsteomgang så kan du høre Dovregubbens Hall/The Hall of the Mountain king istedet)

 

Jeg vet ikke om komponister som ligner da eg ikke har så enormt viten omm klassisk musikk, men de som har innvolvert seg i klassisk har etter all sannsynlighet hørt om Grieg. Så derfor nevner eg at bla. black metal bandet Emperor har latt seg inspirere av denne musikken og anbefaler det til dem. Men du trenger på ingen måte like black metal for å like dette!

 

Komposjonene hans er noe av det mest geniale eg har hørt, han kan lage alle slags stemmninger. Både rolige og energiske.

 

Anbefales på det sterkeste. :)

 

EDIT: Denne ble egentlig litt tynn, hvis noen med mer kunnskap om Greig vil skrive en mer utfyllende og bedre anbefalling så er dere velkommen til å gjøre det... :p

[pirkemode]

Peer Gynt er ikke en sang, det er en komposisjon, eller et stykke (?) om du vil. Den består av to suiter (?) som igjen består av små låter/sanger. (Bl.a. Morgenstemning og I Dovregubbens Hall.)

[/pirkemode]

Jeg vil også anbefale Grieg. Jeg liker ganske lite klassisk, men Grieg synes jeg er svært bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...