Gå til innhold

Den store musikkanbefalingstråden


:---{D

Anbefalte innlegg

Sentenced

Finsk metalband som egentlig kan sammenlignes litt med norske Stonegard (correct me if I'm wrong, men jeg synes banda har en viss likhet). De 2 gitaristene Miika Tenkula og Sami Lopakka, samt trommisen Vesa Ranta forma Sentenced i den finske byen Oulu i 1989. Når bassisten/vokalisten Taneli Jarva ble medlem, tok det ikke lang tid før de fikk platekontrakt, som førte til debutalbumet "Shadows Of The Past" fra 1991. Etter det har de gitt ut 8 album.

 

Men desverre, etter det jeg forstår, så har de visst lagt opp nå.

 

Favorittsang:"Excuse me while I kill myself"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay, fordi dere barn trenger det:

Louis Armstrong

 

De fleste av dere har sikkert kun hørt What a wonderful world, men good ol' Satchmo er så mye mer enn det. En fantastisk stemme, musikalitet og kornettist verden aldri siden har hørt maken til. Om dere kun skal kjøpe en plate med tradisjonell jazz i hele livet, la det være en Louis Armstrong plate med god lydkvalitet.

 

Neste gang dere står og blar i rabatt-hylle og ser en Louis Armstrong plate, Vær på utkikk etter låter som:

  • It don't mean a thing
  • All of me
  • Black and Blue
  • Do you know what it means to miss New Orleans

Det kan bli et bomkjøp, men det kan også bli de beste 79,50 dere har brukt på plate. Og tenk på det lange trynet til opphavet neste gang de klager på at du bare spiller bråkemusikk, og du vipper frem Louis Armstrong og viser mer klasse enn de gamle noen gang har hatt. :thumbup:

Lenke til kommentar
Bandnavn: Trivium

 

Stil: Metal/Death metal litt melodisk

 

Lignende band: As i Lay Dying kan minne litt om

 

Hvorfor jeg liker dem: Vokalene er helt syke, trommene er syke, gitarene er syke, ALT er bra!

 

Beste album: Ascendancy

 

Beste sang: Umulig og nevne en!

 

 

 

 

 

 

 

slenger meg på den, fy faen å sykt rått det er!!! :w00t:

 

har akkurat lastet ned musikkvideoen til "Pull Harder On The Strings Of Your Martyr"

 

:love:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Til alle som har lyst på noe eksperimentelt, sært og vakkert:

 

Peccatum

 

peccatum_3.jpg

 

Vegard Sverre Tveitan aka. Ihsahn fra Emperor, sammen med kona Heidi Solberg Tveitan aka. Ihriel danner dette bandet. Tidligere var broren til Ihriel med, men han ga seg etterhvet. Deres tidligere arbeider (Amor Fati albumet + EP'ene/demo'ene) er en slags Avant-garde ekstreme metal, mens det siste albumet, Lost In Reverie, kun har små deler som reffererer til ekstrem-metal.

 

Ihsahn beviser virkelig sin genialitet og orginalitet.

Lenke til kommentar

accept accept accept accept, de er så ekstremt undervurderte, ikke nøy deg med metal heart og balls to the walls hit'ene. albumene restless & wild, breaker, metal heart, balls to the walls, Im a rebel og Russian Roulette er det beste man kan finne av heavy metal :)

udo3.jpg

Vokalist Udo Dirkschneider med sin alt for råe whiskey stemme :w00t:

Endret av skate4life
Lenke til kommentar

10. Never ever, EVER under ANY circumstances...

11. ...Listen to Peccatum.

:D

Hvis tr00 folk har i mot bandet så er jo bare det et tegn på at det nyskapende og har god produksjon. :wee:

Nettopp!

 

(Ironisk nok så kjøpte den samtidig som jeg kjøpte to Taake album, bak på det ene står det TNBM - True Norwegian Black Metal!!!! :!: )

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Traffic

p26078tgjya.jpg

Britisk psykedelisk jazzfolkerock med et snev av blues pakket inn i progressive arrangementer

The Moody Blues, Jethro Tull, Jefferson Airplane og The Grateful Dead

 

Dette er et band med erke-engelsk holdning av det sjeldne. De var i sin tid ganske nyskapende, og har alt for mange gode låter på samvittigheten. Det er vanskelig å ikke like dem, og jeg mener at alle som ikke har hørt om dette bandet bør gi dem en sjanse.

 

Deres beste album:

The Low Spark of High Heeled Boys

f61098pph7b.jpg

 

Deres beste sanger:

Paper Sun og Hole in My Shoe

Lenke til kommentar

Barclay James Harvest

P10909D2PP6.jpg

Sjanger/stil:

Engelsk progressiv rock

Stemning:

Kostelig, intellekt, lunefull, dempet, literær, reflekterende og teatralsk.

 

Lignende band:

The Moody Blues, Amazing Blondel og Caravan

 

Nok et legendarisk engelsk band av de riktig store. Barclay James Harvest var sære på så mange måter, og de var ikke et band som lot seg styre av plateindustrien. De har vært borti det meste av stilarter innen rocken, og behersker best overpompøse storarrangementer akkompagnert av strykere o.l. Uten disse representert i hyllen, mangler man en stor brikke fra 70'tallet.

 

Deres beste album:

Baby James Harvest

g04074cpy8s.jpg

 

Deres beste sanger:

She Said, Mockinbird og After the Day.

Lenke til kommentar

The The

P08046X4SL5.jpg

Sjanger/stil:

Engelsk avant garde

Stemning:

Ironisk, sarkastisk, rensende, melankolsk og tyktflytende

 

Lignende band:

Nick Cave, Julian Cope og Spear of Destiny

 

Disse spesielle engelskmennene behersket en stil ingen etter dem har klart å kopiere. Deres lydbilde er unikt og fengende, og denne musikken fungerer på fest så som til egolytting. Musikken er sjeldent forutsigbar, og til tider spesielt overraskende, og vokalisten har en særdeles behagelig stemme. Dette bandet får mine beste anbefalinger...

 

Deres beste album:

Burning Blue Soul

f54192cuku1.jpg

 

Deres beste sanger:

Uncertain Smile

Lenke til kommentar

Flott tråd :D

 

 

Bandnavn: Turbonegro/Turboneger(Make it your way)

 

Stil: Deathpunk

 

Lignende band: Veldig vanskelig å si egentlig, for meg finnes det ikke noe

innenfor deathpunk som er like bra. Merkelig nok så er det

et lokalt band i Haugesund som heter DangerousPink som

har en del av de samme kvalitetene. Hvis ikke jeg tar helt feil

så var det Turbonegro som fant opp deathpunk?

 

Hvorfor jeg liker dem: Jeg liker Turbonegro fordi musikken gir mening, kanskje

ikke ved første lytteropplevelse men etter hvert. Riffene

er godt sammensatt og løfter musikken litt over det vanlige

punk preget. Til dere som aldri har hørt på Turbonegro så

må jeg få lov til å anbefale en konsert med dem(helst i edru

tilstand). Sceneshowet er rett og slett ikke til å begripe.

Jeg har vært på flere konserter, men den jeg var på i

sommer tok helt av. Bandet spilte i 3 timer, og jeg hoppet

og sang minst like lenge.

 

Deres beste album: Pr. dags dato er albumet Apocalypse Dudes det mest

solgte innenfor norges grenser. Det er også kritikerrost

og kåret til deres beste album. "Fair enough"! For min del

er det comeback albumet Scandinavian Leather som

virkelig er noe for seg selv. Det kan jeg lytte til i timesvis

samtidig som jeg spiller riffene på gitaren min. Så til dere

som vurderer å kjøpe et Turbonegro album, begynn med

Scandinavian Leather!

 

Deres beste sang: F.T.W(Fuck the world) er en god kandidat fordi at

komposisjonen er så utrolig gjennomført. Derimot så er det

en hel drøss med sanger på den nye plata(Party Animals) som

kommer til å bli såkalte "klassikere".

 

 

 

"Deathpunk will never die" - Hank Von Helvette :thumbup:

Lenke til kommentar

Vet ikke om denne artisten er tatt opp før, men min favoritt for tiden er:

 

Mark Knopfler/Dire Straits

 

Mark Knopfler var med i bandet Dire Straits tidligere, så jeg vurderer dem under ett, siden det er ganske lik stil, nemlig rock.

 

Dire Straits er vel det eneste bandet jeg hører på i denne stilen, går ellers mye i metal.

 

Elsker gitarlyden til Mark Knopfler. Tekstene er grei å følge med på å synge til, gode tekster, og ett godt lydbilde generelt. Fengende musikk

 

Beste albumet må være det helt nye "Best of Dire Straits & Mark Knopfler - Private Investigations" En knakende god samle-cd.

h09674nrk9v.jpg

 

Mange gode sanger, fra ballader til skikkelig svingende rock, og en del instrumentals. Favorittballaden må være Brothers In Arms, favorittsangen min hos MK er What It Is, og all-time-best-sang må være Sultans of Swing, som er helt genial!

Lenke til kommentar

Spear of Destiny

spear_of_destiny.jpg

Sjanger/stil:

Engelsk new wave

Stemning:

Melankolsk, nostalgisk og voldsomt

 

Lignende band:

Roxy Music og The the

 

Et bandprosjekt med Kirk Brandon i spissen, som spilte dyster musikk... De slo aldri skikkelig gjennom, men en av låtene deres ble en stor hit. Anbefales til alle som har sansen for den mørke, regnfulle og dystre bakgårdstemningen fra åttitallet.

 

Deres beste album:

Outland

Spear-Of-Destiny-Outland-316395.jpg

 

Deres beste sanger:

Never Take Me Alive

Lenke til kommentar

Bandnavn

AC/DC

 

Stil

Rock’n’roll

 

Lignende band

Finnes ikke

 

Hvorfor jeg liker dem

Hardcore rock’n’roll band som som spiller høyt, rått og kompromissløst.

 

Deres beste album

Vanskelig å si da det varierer med egen dagsform osv. Album som slår meg umiddelbart er High Voltage, Powerage, og Highway to hell. (Back In Black er selvfølgelig en klassiker....det 6. mest solgte albumet i verden)

 

Deres beste sang

Håpløs oppgave og utnevne noen spesiell låt. Det finnes en live versjon av ”she’s got balls” jeg liker spesielt godt.

 

Eventuelle lovlige lydklipp (En sang sier mer en mange ord)

*

Bilde (Sier mindre om musikken enn mange ord, men kan være arti og ha med)

*

Si gjerne om det er noe som bør leggges til!

Dette er et spesielt band som ikke har gjort noen spesielt gode plater de siste 20 åra, men du verden for et live band det er. Har du ennå ikke opplevd AC/DC in concert så anbefaler jeg deg å gripe sjangsen hvis den skulle oppstå. Vi skriver 2005, og AC/DC synger på siste verset så grip sjangsen når den kommer folkens. Det kommer til å bli en opplevelse........

Lenke til kommentar

Camel

Sjanger: Progressiv Rock

Likner på: Opeths album "Damnation"

 

Camel spiller pen og atmosfærisk rock. Mye bruk av fløyte og generelt litt "svevende" musikk. Innimellom drar de til med noen skikkelige Dream Theaterske instrumentale herjinger, men stort sett er dette musikk å spille litt lavt og drømme seg bort i.

 

Camel har gitt ut en haug plater og jeg har bare hørt tre, men av de tre kårer jeg "Mirage" til den beste. Tett fulgt av "The Snow Goose" og "A Nod and a Wink". Jeg syns alle tre er kjempebra.

 

Beste sang er tilsvarende vanskelig å kåre, men "The Millers Tale" er nydelig.

 

Progarchives tilbyr streaming av fulle låter. Hør her!

 

Camel.jpg

Endret av jlarsen83
Lenke til kommentar

Damn anth! Hører nå på en låt av Traffic som ligger som streaming på progarchives! Det er dritbra! Du liker prog kan jeg forstå! :)

Gjør det jeg også og dette høres meget bra ut! Må nesten sjekke ut de andre progbandene du nevner også. Jeg som så på meg selv som en prog-kjenner!

Har god peiling på det mest vesentlige innen prog da! :ermm::D

 

Edit: Det ligner på en blanding av Jethro Tull og Crimson kanskje? Eller heller Giles, Giles & Fripp som er litt tidligere. Veldig Jethro i det da! Og kanskje et snev av Gryphon? :hmm:

 

Edit2: Barclay James Harvest hører jeg på nå. Den låten som heter "Mockingbird".

Kan ikke si at jeg liker dette så mye. Fint og sånt er det jo, men litt for klissete for min smak. Og jeg er en stor fan av det pompøse, men dette blir for clishé synes jeg. Spesielt med alle trompetene osv. Men det tar seg opp ganske bra mot slutten da. Veldig symfoni-lignende ja. Høres ut som om låten tilhører en film eller en story av noe slag. Noe som gjør at det minner meg om en mini-opera. Flinke musikere er det ihvertfall!

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...