Gå til innhold

Den store musikkanbefalingstråden


:---{D

Anbefalte innlegg

Inga Liljeström

 

Elektronisk musikk med elementer av trip-hop.

 

Bland Björk, Portishead, Lamb og Goldfrapp, rør godt, hell oppi en egen melankolsk tvist, og vips - så har du Inga Liljeströms musikk!

 

Utrolig nydelig musikk. Trist, melankolsk og rett og slett vakkert.

 

Nå har jeg bare hørt albumet Elk, så det er kun det jeg kan anbefale.

 

Den absolutt beste sangen på albumet er Ghostlike (skjult spor).

 

Her kan man høre noen smakebiter:

 

http://www.ingaliljestrom.com/diskography.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter og hører på Windir for øyeblikket, og jeg fikk en enorm trang til å anbefale dette unike bandet.

 

Windir spiller vel hovedsaklig vikingmetall, men det er også folkemetall og elektronika i det de spiller. De lager en god blanding av alt dette, og de har fantastisk bra instrumental- og solopartier. Windir er å anbefale for deg som liker folke- og vikingmetall, men som er på jakt etter noe "litt annerledes". Windir kan variere en god del, så om du liker metall generelt vil du nok finne en låt eller et parti av en låt du liker fra Windir.

 

Mitt favorittalbum er "1184", for dette har mest elektronikainspirasjon. Mine favorittlåter er "Todeswalzer"; "Black New Age" og "Journey To The End"

 

Mer kommer senere!

Lenke til kommentar
Jeg sitter og hører på Windir for øyeblikket, og jeg fikk en enorm trang til å anbefale dette unike bandet.

 

Windir spiller vel hovedsaklig vikingmetall, men det er også folkemetall og elektronika i det de spiller. De lager en god blanding av alt dette, og de har fantastisk bra instrumental- og solopartier. Windir er å anbefale for deg som liker folke- og vikingmetall, men som er på jakt etter noe "litt annerledes". Windir kan variere en god del, så om du liker metall generelt vil du nok finne en låt eller et parti av en låt du liker fra Windir.

 

Mitt favorittalbum er "1184", for dette har mest elektronikainspirasjon. Mine favorittlåter er "Todeswalzer"; "Black New Age" og "Journey To The End"

 

Mer kommer senere!

Jeg har nylig oppdaget dette bandet, og synes det er utrolig bra.

 

Jeg vil si de spiller litt mer black metal, men med både viking, folk og elektronika innblandet. Jeg vil anbefale det for alle som liker black metal, folk metal og viking metal.

 

Favortittalbumet mitt er nok "Arntor", jeg fikk rett og slett frysninger når jeg hørte det for første gang. Favorittlåtene er vel "The Burial Mound of King Hydnes" og "The Blacksmith and The Troll of Lundamyri", sikkert noen flere også...

 

Edit: Innlegg nr. 1111 :w00t:

Endret av H4ngm4N
Lenke til kommentar

Nytt band (som for øvrig kan minne litt om Windir og Storm): Ásmegin

 

Ásmegin er ett av mine favorittband. Ásmegin har til nå kun gitt ut ett album, "Hin Vordende Sod & Sø", men nummer to jobbes med, og vil være ute rundt septembertider (gjett hvem som skal ha den skiva!). De spiller folkemetall, og de fokuserer en god del på det norske (uten å være nasjonalister). De fire første låtene på albumet deres har handlig fra Peer Gynt, og tekstene er skrevet på eldre norsk, så de kan være vanskelige å forstå med en gang.

 

I begsorte Fieldkamre bløde, hvor Myriader af Øine vil gløde

over kristenblodig Hold forkunn til hin vordende Sod og Sø

Bragt til Rondefolkets Herskab, saa mellem Afaat og Troldskab,

stiller Aases Enbaarne hen om at ægte Trolddrottins fagreste Mø

*Hentet fra låta "Til Rondefolkets Herskab", som er favorittlåta mi.

 

Ásmegin lager gode komposisjoner, og får musikken til å være sterkt preget av svartmetall, men samtidig bevarer de folkeelementene.

 

De beste låtene fra albumet: "Af Helvegum"; "Bruderov Paa Hægstadtun"; "Til Rondefolkets Herskab"; "Efterbyrden" og "Op Af Bisterlitjernet"

 

Hele albumet er fantstisk, og det bør absolutt sjekkes ut.

 

smegin-banner.gif

Lenke til kommentar

Boastein Byron Cigarette Army

 

Dette bandet er et norsk undergrunnsband som spillte på 70-80' tallet.

De lager helt absurd musikk som jeg egentlig ikke tror det er en egen sjanger for.

Musikkstilen dems kan minne litt om Gartnerlosjen på noen få sanger.

To album har dem laget. Men disse er nærmest umulig å få tak i.

  • Urgata Hurgata(1980)
    urgatacover.jpg
  • Jeg har min egen luke (1977)
    lukecover.jpg

Les mer

 

Beste sang: Kabul

Plate: Begge er like geniale :)

 

MP3'er

Endret av Stish
Lenke til kommentar

Nas.

Jeg vil anbefale Nas siden han er en veldig dyktig rapper. Han er en poet i mine øyne. Beats'ene hans og lyrikken passer veldig bra sammen.

Favoritt sangene av han er: The Message, In too deep, N.Y. state of mind og book of rhymes.

Illmatic og God's son syns jeg er de beste albumene hans.

Lenke til kommentar
Kul tråd! :thumbup:

 

Jeg har mange band, så jeg kommer nok med flere etter hvert... hvis tråden blir tatt godt imot.

 

Tips til tråden: Hva slags låter/album man bør sjekke ut fra bandet man skriver om.

 

Første band ut er Moonsorrow. Det er finsk folkemetall, og de kan minne om Finntroll, Ensiferum og Falkenbach. Jeg liker denne stilen godt, og er ikke helt sikker på hvorfor, men bandet har geniale komposisjoner; det er i hvert fall helt sikkert. De bruker en del kule elementer og effekter i låtene, og de lager en god miks av metall og folkemusikk. Hvis dere skal sjekke ut noe av Moonsorrow, må det bli albumet 'Kivenkantaja'. Hele albumet bør egentlig høres, men hvis dere skal ha noen spesifikke låter, må det bli 'Jumalten Kaupunki' og 'Tuulen Tytär'. Albumet starter på en ganske rå måte, ved at du hører noen spøkelseslyder og et høyt dørknirk, hvorpå musikken starter.

Vil tilføye at albumet Suden Uni holder minst like høy klasse som Kivenkantaja :dontgetit:

 

Men ett fantastisk band du bare må høre! :thumbup:

Lenke til kommentar

Martin Solveig

 

Martin Solveig er en fransk DJ som hovedsaklig spiller house. Han produserer også house musikk. Han er også eier av plateselskapet Mixture Stereophonic

Det er vel egentlig ikke særlig mye mer å si om han.

På hans "discografi" kan du lytte på samples(?) av forskjellige låter han har laget og mixet.

 

Beste sang: Everybody

 

Enjoy! :)

 

Martin%20Solveig.jpg

Endret av Stish
Lenke til kommentar
Jeg glemte å nevne at Windir kan ligne på Storm, Ásmegin, Ensiferum og Lumsk (kanskje en blanding av disse), bortsett fra at det er litt tyngre.

:huh:

 

Ganske langt ifra IMHO.

:hmm::confused::hm::huh::dontgetit:

Hva ville du ha sammenlignet det med, da? Det er vanskelig å beskrive og sammenligne band...

Windir er nokså særeget vil jeg si :whistle:

 

Kanskje Thyrfing...? :ermm:

Lenke til kommentar

Pain of Salvation

Progressive Metal

 

Svenske Pain of Salvation debuterte i 1997 med plata Entropia. Frontfigur Daniel Gildenlöw omtales gjerne i vendinger som "genial" og "utrolig", og hvis man først setter seg inn i disse svenskenes musikk er det vanskelig å være uenig. Pr. i dag er alle albumene konseptalbum, dvs. at de er bygget opp rundt et tema tekstmessig. Ingen skal beskylde Gildenlöw for å ta lett på oppgaven rundt det å lage konseptalbum, til hver av platene følger det en referanseliste(!) over ting han har lest på universitet og denslags.

 

Gjennombruddet kom nok i 2002, med plata Remedy Lane. Denne er så forbaska bra at den bør stå i enhver platesamling. Her finner du alt. Metal. Ballader. Pop. Folkemusikk. Prog. Pain of Salvation har en helt utrolig stil på det de driver med, og de gjør det med overbevisning.

 

Deres siste utgivelse, BE, kom i 2004. Denne handler om noe så svulstig som en fortelling om Gud. Teksten følger en skapning som våkner alene i verden, og ikke husker å ikke ha eksistert. Vedkommende bestemmer seg for å kalle seg Gud. (hvis jeg har forstått plottet her riktig). Dette verket er dessuten sluppet på dvd som et teaterstykke/musikalsak.

 

Pain of Salvation - In The Flesh (full mp3)

 

Pain of Salvation - offisiell hjemmeside

Endret av jlarsen83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...