Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Høres ut som du er kommet deg opp fra gulvet ja. Du kan helt sikkert ta steget inn i litt større farkoster. Har litt lyst til å anbefale deg et tricopter (rcexplorer). Jeg synes disse er litt undervurderte, liker dem veldig godt selv! Du kan fint bygge quad også, mye mer utvalg her. Jeg ville kjøpt kopter og tx/rx først. Deretter kan du, etter at du fikser flygingen greit, sette på kamera med video sender og mottaker og bruke skjerm.

 

Tror du fint burde klare deg under 5k, med mindre man snakker i lang tid framover :p

 

Jeg bygger alt fra skratch, rammer, antenner ...  alt som kan 3D printes og det meste som kan loddes enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye kan jeg få for en slik?

 

A0x1vyW.jpg

 

DJI F550. DJI Naza v1 (som kan oppgraderes til V2 med en 'hack' etter hva jeg har fått med meg?).

 

2-3000? Uten mottaker \ batteri.

 

Har vel stått på nøyaktig samme sted i 1-2 år (dermed litt nedstøvet).

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Må først takke for et utfyllende svar alltid gøy med litt eksperter :)

 

Det jeg sikter meg inn mot er i all hovedsak mer bilde/video orientert, jeg har flydd et par timer med phantom 2 samt jeg har et lite dobbel rotor helikoppter laget for innendørs bruk som jeg har noen timer bak spakene på, føler da derfor jeg ikke nødvendigivis er helt på det helt helt nybegynder stadiet at jeg bør kjøpe meg noe lite til en 500 lapp for å lære det mest basic. Men det er mulig jeg overvurderer meg selv.

 

Jeg har helt klart lyst på noe alla et kit jeg kan kjøpe nå og bygge på etterhvert som jeg finner ut litt mer hva jeg faktisk ser for meg å bruke det til samt at interessen og kunskapen rundt det øker, da jeg synst det virker langt mer spennende enn å kjøpe noe fix ferdig som en phantom.

 

Min smertegrense nå inn imot ferien er ellers som sakt rundt en 5000 kroner som jeg ser som forsvarlig å bruke på dette nå, men jeg skal ta informasjonen du har gitt meg å prøve å søke meg litt opp på det å sette meg bedre inn i det :)

 

Må huske på at prisen fort blir høyere om du ikke har noen deler ifra før.

Du kan få mye verdi til lavere pris om du kjøper brukt, f.eks ifra merko eller johanf. Hexen til merko er veldig fin, hadde en av de selv som min første, flyr fint, løfter gimbal du ønsker greit og får grei flytid med litt større batteri.

Men du må også ha radio/mottaker (bør vurdere frsky taranis), batteri og lader. Dette er fort 3-4 tusen alene.

 

Så om du trives med phantom, og de begrensninger den har i forhold til å bygge ut senere osv, får du phantom2 uten gimbal for 4k med alt du trenger for å komme deg i luften. http://elefun.no/p/prod.aspx?v=28118

Hiver du på et ekstra batteri f.eks også, så er du oppe på rett over 5k for hele pakken.

 

Det sagt, du kan komme langt med 5k om du kjøper ting ifra ebay/himodel/hobbyking osv og bygger selv.

Lenke til kommentar

Hvor mye kan jeg få for en slik?

 

DJI F550. DJI Naza v1 (som kan oppgraderes til V2 med en 'hack' etter hva jeg har fått med meg?).

 

2-3000? Uten mottaker \ batteri.

 

Har vel stått på nøyaktig samme sted i 1-2 år (dermed litt nedstøvet).

 

Rundt 3k-4k burde ikke være uaktuelt, selv om det er Naza V1 og første versjon dji motorer.

Fortsatt 1600-1700 kroner for naza lite, og v1 trenger ikke hackes for å kjøre samme firmware som v2. Må derimot inn og gjøre litt gjerne for å kunne bruke iosd mini osv om man ønsker dette.

ARF kit'et ligger ute på elefun til nesten 3k alene, da uten FC og understell. Så selv om din build er brukt, ville jeg påstå at quadframe understell og flight controller burde trekke prisen opp litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en "HBX Rocket" som er morsomt å enkel å ta frem når man har nevøer på besøk og lignende.

Men mangler den bittelille "umbrakoskruen" som kobler akslingen fremme til differensialen, så bilen har nå bare RWD.

 

Noen som vet hva en slik skrue kalles? prøver å finne på eBay men var ikke så enkelt.

 

Edit: fant noe som heter Grub Screw som ser ut som det jeg er ute etter.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Har du prøvd å kikke i manualen? http://www.teknikmagasinet.no/produkter/radiostyrt/biler/hbx-rocket-brushless

Kan høres riktig ut at det er grub screw du skal ha, du har i alle fall full oversikt over alle deler i manualen der.

 

http://www.rcbutikken.no/produkter/hbx-1-10-monster-xt-og-buggy-xt/hbx---s015-grub-screw-3x3-2x7-12stk-i-pakken.aspx

Endret av lain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv å være i besittelse av flytøy man bare får deler til i utlandet, da tenker man ikke så mye på frakta når man venter på deler.

Jeg har 2 sånne, et med forhandler i Norge jeg ikke vil røre med ildtang etter ikkeeksisterende kundeservice og sen levering og et som ingen i dette land har deler til.

Ender fort med å handle "slitedeler" nå man først legger inn en ordre.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Brodern holder på å flytte ut for tiden å fikk spørsmål om jeg ville ha en stygt kræsjlandet DJi Phantom 2 Vision + eller om han bare skulle kaste den. Jeg tok den å har skrudd den fra hverandre i dag. Det var noen ledninger som hadde falt ut fra hovedkortet og ellers litt småting som var veldig simpelt å fikse som å bende tilbake ene gimbal armen som var bøyd. Ellers må jeg ha 4 nye props. Det jeg stusser litt i er at den ene armen er bøyd å ser ikke ut som det er stort håp om å få bøyd den tilbake, prøvde med litt varme uten noen særlig sukess. Ser da ut som jeg har nødt å bytte ut hele skallet, noe som ser relativt greit ut igrunnen. Spørsmålet er da hvilkent skall er det jeg eventuelt må kjøpe? Må en ha et spesifikt skall til Vision+ eller passer alle Phantom 2 skallene om hverandre? Ser eksempelvis at en får kjøpt en type herifra http://www.rcbutikken.no/produkter/dji-phantom-2-vision/dji-part08-phantom-2-vision-shell-body.aspx?gclid=CjwKEAjw_MisBRCTuNPfoMqU4ngSJACrJv1V_mx6o6karkOgZRheGcRyWIa4m0twuZP9Vjd5ELO8nRoCF8bw_wcB 

 

Ellers tar jeg gjerne imot tips om noen har gjort lignende jobber før :)

Lenke til kommentar

Da er vertfall dagens lekse lært... Fikk litt hjelp til å bøye tilbake skallet i rett possisjon og lånt meg et par propeller.  Måtte jo da ut å testfly, fulgte DJi appen til punkt å prikke å kallibrerte GPSen og kompasset samt "hjem possisjonen".  Det neste som skjer er at den letter helt fint, ser ut til å fly ganske stødig før den plutselig ut av ingenting skyter fart rett opp og frem i hundre og helvette. switchet kontrolleren i manuell modus uten at den ville gi meg kontrollen, den traff heldigivis et høyt tred før den stakk av alt for langt, ingen store skader på den foruten samtligge propeller røk og en "ribbon" kabel på gimbalen rivnet av, som vistnok skal være en pain in the ass å bytte, men fult mulig heldigvis.

 

Skal få koblet den opp mot en PC å se hvilken paramtere som er satt opp og om alle knapper på kontrolleren fungerer som de skal nå, noe jeg helt sikkert skulle gjort før jeg dro den me meg ut for å fly, men etter en dags arbeid med å prøve å reparere den ble jeg litt for overivrig. Kommer nok til å feste ett tynt taut/hyssing til ene benet på den neste gang jeg tester den såpass jeg får stoppet den om den går haywire igjen. Bare glad ingen kom til skade...

Lenke til kommentar

Fikk phantomen opp å kjøre i dag igjen (denne gangen med hyssing knytt til ene benet) å akkurat det samme skjedde. Den lettetet hoovret fint i luften rett over bakken der jeg satt den før den plutsellig ut av intet flyr rett til værs å prøver å komme seg bort. Nå fikk jeg tvunget den ned til bakken igjen med hyssingen. Å sette kontrolleren i manuel/ikke GPS modus gjør heller ingenting. Forstår ikke hva det kan være, denne gangen sjekket jeg og at possisjonen den trodde den var på var rett i appen.. Alle knapper og stikkene på kontrolleren ser ut til å fungere slik de skal i naza programmvaren. Forstår ikke hva det kan være :hm:

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...