Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

 

Er vel ikke så gunstig at det starter å reiner "droner" på flere kilo og potensielle brannbomber av noen LiPo bastterier fra himmelen heller da, så det er nok ikke fult så enkelt. Men om tullingenne som flyr disse doningenne fortsetter slik som dette går det nok ikke lange tiden før vi etterhvert starter å se forbud rundt omkring i verden..

drar ikke de gode dronene hjem og lander hvis de mister kontakt, altså om man jammer signalet fra kontroll?

 

Relatert: når droner flyr på autopilot etter en satt rute e.l., har de sensorer for å unngå kollisjon? Kan de vike unna et tre selv om ikke eier har programmert det inn?

 

Nei, de flyr korteste vei hjem. De fleste kan stilles inn at de skal øke høyden med X antall meter før de kjører hjemover

 

Edit: Den nyeste dronen fra DJI har sensorer i alle rettninger, men aner ikke hvor god disse er. Er samme type sensor som er på underisden av Inspire 1 \ Phantom 3.

 

Forøvrig myntet på utviklere, ikke "mannen i gata".

programmable-plane-116ed28bf061dc7e484cf

Endret av Merko.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

drar ikke de gode dronene hjem og lander hvis de mister kontakt, altså om man jammer signalet fra kontroll?

 

Relatert: når droner flyr på autopilot etter en satt rute e.l., har de sensorer for å unngå kollisjon? Kan de vike unna et tre selv om ikke eier har programmert det inn?

 

 

Phantomer å andre som kjører Naza flight controlleren med GPS (å helt sikkert de fleste andre flight controllere med GPS) vil ha en failsafe modus som skal fly multikoptere hjem om den mister kontakt med kontrolleren dersom reciveren støtter dette, men for at dette skal fungere må piloten ha nødt å vente en god del tid før han letter slik flighcontrolleren får muligheten å finne seg selv og lagre possisjonen, noe som nok svært få som vil fort opp å fly for å filme en ulykke tar seg tid til. Dette er i all hovedsak 90% av grunnen for såkalte flyaways hvor multikoptere stikker av fra piloten for å komme seg "hjem" som ofte kan være milevis unna om du ikke lot det kalibrere sin egen possisjon før du lettet.

 

Disse nye "selfie" kopterene som er så opp og frem i media å på kickstarter for tiden har nok de sensorenne du tenker på da disse skal kunne følge deg osv uten noe input fra deg, hvor godt dette faktisk fungerer gjennstår å se. Ellers har ikke konvensjonelle multikoptere de sensorenne, så om eksempelvis min går i failsafe modus å skal fly hjem vil den fly opp til en forrhåndsbestemt høyde som jeg har satt i naza programmvaren å fly korteste vei hjem hvor den vil senke seg rett ned for å lande.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Noen her som har noe greie på FPV? Jeg har skaffet meg en Tarot T-2D V2 gimbal å mangler da sådan resten av FPV utstyret som vel vil si en sender, en mottaker, en skjerm og et eventuelt skjermstativ til kontrolleren.  Det jeg først så for meg var noe som kanskje kunne jobbe oppimot en ipad å sende video signalet til denne enten via kabel fra reciver eller trådløst. Jeg har nå søkt meg gul og grøn på det men finner ikke noe som fungerer slik jeg tenker det. Noen som vet om noe slikt i det heletatt eksisterer? For det hadde igrunnen vært veldig greit å slippe de utgiftenne en dedikert FPV skjerm koster.

 

Om dette ikke eksisterer, er det noen sett eller egne setups dere kan anbefale? Det hele skal fungere oppimot en GoPro Hero 3+ med en  DJI iOSD Mini koblet innimellom.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som har tips til gode og billige lipo batterier? 

Er ikke direkte r/c relatert, men regner med det er her jeg får best hjelp. 

 

Skal trekke i overkant av 100 watt og trenger minimum 14 volts driftspenning. Tenker rundt 4/5S 

Vurderte en stund å gå for drillbatteri, men disse ble i overkant dyr for bruken de er tiltenkt. 

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Jeg har et par slike jeg bruker til multikoptere mitt http://hobbyking.com/hobbyking/store/__56840__Multistar_High_Capacity_4S_5200mAh_Multi_Rotor_Lipo_Pack.html

 

Veldig små og lette batterier i forhold til mAh størrelsen på de, samt veldi billige. De er bare 10C men ettersom du kun skal trekke 100 watt så holder jo det i massevis. Du får de og i forskjellige størrelser alt fra 1400 mAh til 10 000 mAh.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

De så jo grei ut. Mye dårlige reviews, men jeg har ikke akkurat tenkt til å tyne batteriene så hardt så tror ikke jeg kommer til å støte på så mye problemer der. Hvor lang tid tar det å lade det opp?

 

 

 

Og for de som er litt nysgjerrig på hva dette skal brukes til 

 

post-187645-0-74458200-1439038826_thumb.jpg

Lenke til kommentar

De dårlige anmeldelsenne stammer i all hovedsak fra personer som ikke forsto at de kjøpte et batteri med relativt lav C og deretter trår til å syter over at batteriet ikke klarer å levere nokk strømm til sine bruksområder som igjen fører til at de går seg varme å får en kortere livs syklus.

 

Om du har en lader som klarer å lade batteriet på 1C (5,2 A) så tipper jeg det tar en times tid å lade de opp. Du må dog være obs på at du må ha en lader som er laget for Lipo batteriet med balanseringsplugg, vist ikke kommer du til å ødlegge batteriet relativt fort. Det er og vikti at du tenker på at du ikke kan lade ut lipo batterier slik at celle spenningen blir lavere enn 3,6-3,7 volt, da dette og ødlegger batteriet.

Lenke til kommentar

Ja har lest meg en del opp på lipo, og lekt en del med 18650 li-ion batteri så har en grunnleggende forståelse for hvordan man må behandle dem. Vurderte å kjøpe en lipo/li-ion alarm slik at den gir lyd fra seg når det begynner å bli lite guffe igjen.

 

Er ladere noe som kan kjøpes fra hobbyking eller burde man gå for en norsk forhandler?

Lenke til kommentar

Jeg bruker denne og er igrunnen veldig fornøyd http://hobbyking.com/hobbyking/store/__5548__IMAX_B6_50W_5A_Charger_Discharger_1_6_Cells_GENUINE_.html

 

Den klarer ikke å levere de 5 amperene som den reklamerer med på den strømforsyningen jeg bruker, men klarer rundt 3,6 amp.

 

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__20971__Hobbyking_105W_15V_7A_Switching_DC_Power_Supply.html

 

dette er strømforsyningen jeg bruker. Den har en bitteliten vifte inni seg som bråker ganske mye så om dette er et problem for deg børr du kanskje vurdere noe annet. Du kan og bruke eksempelvis en gammel PC strømmforsyningen om du er litt handy å har dette liggende.

Lenke til kommentar

Ser den IMAX laderen tar 11-18 volt så tenker jeg bare bruker en xbox 360 strømforskyning. Den er god for 12V 14.2A så burde være mere en nok

 

Burde vel kanskje bestille lader og batteri i hver sin ordre med tanke på tollgrensen. Ser totalprisen havner på i underkant av 500,- totalt og tollgrensa er vel på 350,-

Lenke til kommentar

Jeg bruker denne og er igrunnen veldig fornøyd http://hobbyking.com/hobbyking/store/__5548__IMAX_B6_50W_5A_Charger_Discharger_1_6_Cells_GENUINE_.html

 

Den klarer ikke å levere de 5 amperene som den reklamerer med på den strømforsyningen jeg bruker, men klarer rundt 3,6 amp.

 

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__20971__Hobbyking_105W_15V_7A_Switching_DC_Power_Supply.html

 

dette er strømforsyningen jeg bruker. Den har en bitteliten vifte inni seg som bråker ganske mye så om dette er et problem for deg børr du kanskje vurdere noe annet. Du kan og bruke eksempelvis en gammel PC strømmforsyningen om du er litt handy å har dette liggende.

Hvorfor kjøper man en lader som trenger ekstern strømforsyning i stedet for en som går på 230v..?
Lenke til kommentar

Alle ladere har en strømforsyning, ingen går direkte på 230 volts vekselspenning men må likerettes til en likestrøms kilde som all annen elektronikk. I dette tilfelle legges ikke strømforsyningen sammen med laderen, mest sansynlig for å gjøre den billigere, og for de som har en strømforsyning liggende ikke skal trenge å betale penger for å få en ny.

Lenke til kommentar

Det må bli godt brukt, ja. Det du ber om er jo egentlig en Phantom 2, de koster vel 10k.

Du kan bygge selv, men tviler på du kommer under 4k. Hvis du klare deg med et mobius og en billig skjerm kan det vel bli rimeligere, men skal du ha briller blir det mye mer.

Prøv å sett sammen minstekravet ditt i deler på banggod.com og se hva du ender opp med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm. Fryktet nesten at budsjettet ble for lite. Hadde ikke så lyst til å bruke alt for mye kronasjer før jeg vet at jeg liker dette engang :)

 

Syns Nine Eagles Galaxy Visitor 6 så ut som en grei førstegangs-quad. Skal innom den lokale butikken å høre litt med de der.

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...