Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Hei, Vurdere å handle og bygge meg en liten drone, men utgangspunkt i å vere billigst mulig. Har erfaring av bygging av helikopter med tilhørende programmer av ESC(Castle) og FBL(vbar).

 

Ramme: H250 ZMR250 250mm Carbon Fiber Mini Quadcopter Multicopter Frame Kit

Motorer: Emax MT2204 2300KV Brushless Motor For 250mm C300 Multi Quad Copter 250mm

Fartskontroller 4x: DYS BL20A Mini 20A BLHeli ESC OPTO 2-4s

Propeller x2: High Quality Customized 5040 Multirotor Propellers Two Pair CW CCW

Flight controller: Naze32 Flip32 Flight Controller With 32-bit STM32 10Dof

FPV utstyr på quadcopteret: Eachine CCD 700tvl 148 Degree Camera Lens w/ 5.8G 200mW FPV Transmitter

Satelitt Spektrum/DSM2: OrangeRx R100 DSM2 Compatible Satellite Receiver

Arduino nano for programmering av ESC

Nylon avstandstykke til å feste flightcontroller: 300pcs M3 Nylon Black Hex Screw Nut Spacer Stand-off Varied Length Assortment Kit Box

Nylon avstandstykke til å feste kamera. 140pcs M2 Nylon Hex Spacers Screw Nut Assortment Stand off Accessories Kit Set

PCB board: 

 

Pris total ca 1700kroner.

 

Itilleg kommer jo litt diverse ymse ledninger, plugger for batteri, krympeplast, strips og lodding.

 

14AWG silikon kabel.

Krympe strømpe.

Servo/JR ledning til å koble fra PCB board til flightcontroller. 10Pcs 10cm 26AWG Male to Male JR Plug Servo Extension Lead Wire Cable

 

Ettersom det er gratis frakt, så handler jeg alt hver for seg for å slippe moms og fortollingsgebyr.

 

Prøver og holde meg godt under 2000kr.

 

Hva tror dere?

 

 

 

 

Utstyr som er byttet ut

Motorer x4: Sunnysky X2204S X2204 2300KV Brushless Motor CW / CCW For RC Model

Fartskontroller: BLHeli 12A 4 In 1 Brushless ESC Speed Controller

Flight controller: New Version OpenPilot CC3D EVO Flight Controller STM32 32-bit Flexiport

Motorer x4: ZMR 1804 2400KV Micro Size Integration Outrunner Brushless Motor

Propeller x2: Gemfan 5x3 5030 3-Leaf Propeller CW/CCW For 250 Frame Kit

Fartskontroller 4x: EMAX BLHeli Series 12A

BLheli for flashing av ESC: Blheli Hobbywing Skywalker USB Constant Speed ESC Programmer

 

 

 

Da er den bygd

 

https://youtu.be/Sa-YDMTEwqU

 

https://youtu.be/UXyN8jD01GA

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp her, vi bygger en quad fra bunnen - alt er koblet opp.

Baseflight får korrekte signal fra tx, og kan kjøre motorene - men vi får ikke tx til å kjøre motorene alene. Det virker som fc(skyline mini32) ikke vil sende signalene til ESC - må den armeres på noe vis?

 

Frsky taranis tx, og frsky rx, ESC er quattro 4-in-1.

ESC er ikke kalibrert separat på noe vis, må det gjøres?

Endret av toth
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp her, vi bygger en quad fra bunnen - alt er koblet opp.

Baseflight får korrekte signal fra tx, og kan kjøre motorene - men vi får ikke tx til å kjøre motorene alene. Det virker som fc(skyline mini32) ikke vil sende signalene til ESC - må den armeres på noe vis?

 

Frsky taranis tx, og frsky rx, ESC er quattro 4-in-1.

ESC er ikke kalibrert separat på noe vis, må det gjøres?

anyone?

Lenke til kommentar

Alle stikkene går riktig vei, men jeg vet ikke hvordan jeg får armert FC. Jeg trodde feilen var minimumsverdi, at den skulle være 0(får den ikke lavere enn rett under 1000), men ser overalt at du skal ha min. 1000 og max 2000, som den nå er. Hvordan i svarte får man armert FC da?

OBS, den er ikke flyklar(ikke propeller på, og ingenting er skrudd fast) - kan FC kreve en form for kalibrering(snurre den rundt alle akser og deretter stå stabilt) hver gang for å bli armert?

Lenke til kommentar

Her er en interessant ide, hvorfor ikke benytte seg av sensorene allerede innebygd i smarttelefonen?

 

phonedrone-ethos.jpg

 

 

 The result is a lower price than you typically see for a drone with such advanced features as mission, follow-me and return-to-home modes. Early backers can get in for $235 (the $199 level is sold out, alas), but even those who skip the campaign should be able to purchase a PhoneDrone for $300.

 http://www.cnet.com/news/phonedrone-turns-your-smartphone-into-a-quad-copter/#ftag=CAD4aa2096

 

Krasjer man, kan det jo fort bli litt dyrere  :)

Lenke til kommentar

Nå har vel mange av oss liggende en pensjonert telefon, som fortsatt er ny nok til å ha alle nødvendige sensorer? Jeg har hvertfall et par.. Det vil jo heller ikke gjøre noe å bruke en med knust skjerm, defekt høyttaler e.l., så jeg syns det var en god ide :)

 

Also this:

Redundant Electronic Design: Borrowing techniques from full-sized aircraft design, we've built in redundancy into hardware and software design.  This allows backup systems to take over if primary systems fail - and brings your smartphone home safely.

Protective Universal Mount: We know (stuff) happens.  That's why we cradled the phone in a protective neoprene sheath that provides vibration isolation as well as the ultimate shock protection.  It can even hold waterproof smartphone cases for some piece of mind over water.

Still not convinced?  PhoneDrone Ethos is compatible with many low cost smartphones - some as low as $50.  So pick up an extra smartphone and you'll still be flying the lowest cost cloud-connected autonomous drone on the planet.

 

EDIT: Ser ikke ut som den kan styres med vanlig RX/TX, det er jo et lite minus om man vil drive litt akrobatikk.

Endret av toth
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...