Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte det kunne være noe sånt. Fikk smelt det sammen og når jeg skrudde på heliet så kom det en sur elekrisk knatrelyd. tror kanskje det var den som tok kvelden, hvis den ikke var død fra starten av.

Har erfart fra det fungerende heliet jeg har er at batteriet er tomt når det ikke er mer løftekapasistet :p

Så får vel gå for det..

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Ohh, nei, å bygge selv har jeg aboslutt ikke tid til. Det ville tatt meg flere år, hehe.

Så det må bli et ferdigbygd.

 

Men tåler de vind? Altså vil de bli dratt veldig med en gang det litt vind? Jeg bor jo i Bergen, og ikke akkurat sol og vindstille her hverken på sommeren eller vinteren.. :p

Du er klar over at det Hexakopteret du linket til er "ARF" - Almost Ready to Fly. Du må BYGGE det selv :p

 

Så finn frem loddebolten. De fleste helt ferdigbyggde er igrunnen ganske så dårlige (Iallefall de jeg har kommet over). Fordelen med at du bygger dem selv er at du kan lett reparere dem om noe går galt. Det tar heller ikke lang tid og bygge et helikopter..

 

Det helikopteret du linket til DJI F550 takler vind like dårlig som alle helikoptere igrunnen. Så fort det er vind, så seiler dem bortover. Men om du kjøper GPS modul i tillegg, så er det en annen verden. Da blir den låst til den posisjonen.

 

 

Fordelen med GPS er at du da har "Return to Home". Dvs, om du kjører for langt vekk, eller mister signal med radioen din så flyr den automatisk hjem igjen.

 

En annen funksjon er "Home lock" som er ganske lik "Return to Home". - fungerer slik at om du mister orinteringen på helikopteret, så kan du aktivere "Home Lock", da vil den kjøre mot takeoff-sted, uansett hvilken vei du prøver og fly.

Lenke til kommentar

Du er klar over at det Hexakopteret du linket til er "ARF" - Almost Ready to Fly. Du må BYGGE det selv :p

 

Så finn frem loddebolten. De fleste helt ferdigbyggde er igrunnen ganske så dårlige (Iallefall de jeg har kommet over). Fordelen med at du bygger dem selv er at du kan lett reparere dem om noe går galt. Det tar heller ikke lang tid og bygge et helikopter..

 

Det helikopteret du linket til DJI F550 takler vind like dårlig som alle helikoptere igrunnen. Så fort det er vind, så seiler dem bortover. Men om du kjøper GPS modul i tillegg, så er det en annen verden. Da blir den låst til den posisjonen.

 

http://www.youtube.com/watch?v=BTL9ySffjQc

 

Fordelen med GPS er at du da har "Return to Home". Dvs, om du kjører for langt vekk, eller mister signal med radioen din så flyr den automatisk hjem igjen.

 

En annen funksjon er "Home lock" som er ganske lik "Return to Home". - fungerer slik at om du mister orinteringen på helikopteret, så kan du aktivere "Home Lock", da vil den kjøre mot takeoff-sted, uansett hvilken vei du prøver og fly.

 

Tusen takk for svar!

GPS modul virket utrolig kult!

 

Ser at Elefun har blant annet Autopilot og GPS modul. Skulle det vært en av de er vel GPS modulen best å gå for?

Men det blir fort 5000,- + hvis jeg skal ha kopteret, pluss GPS modul for 2k og radio, batteri osv :p

Så, fant denne:

DJI Flame Wheel F450 / DJI Naza :: Pakketilbud

Her er autopilot men et quadrocopter.

 

Hva tror du? :)

Så får jeg tak i radioutstyr brukt en plass på radiostyrt.no eller lignende.

 

EDIT: Fant her på fredag en nettside lignende radiostyrt men var mye større når det gjaldt kjøp og salg delen ihvertfall. Var norsk med modell i navnet tror jeg :/

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Så, fant denne:

DJI Flame Wheel F450 / DJI Naza :: Pakketilbud

Her er autopilot men et quadrocopter.

 

Hva tror du? :)

 

DJI Naza er populær Main Controller. er vel egentlig ingen "Autopilot", den kan stabilisere seg selv osv, men den kan ikke kjøre rundt alene. Da må du koble til en DJI GPS modul. Da kan du bruke ting som "Return to Home" osv.

 

GPS Modulen alene koster rundt $160

 

Du kan fint ha det moro uten GPS, så kanskje starte der først til du har alt under kontroll.

 

En populær radio er Turnigy 9X

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8992__Turnigy_9X_9Ch_Transmitter_w_Module_8ch_Receiver_Mode_2_v2_Firmware_.html

Lenke til kommentar

Kanskje jeg skal bare kjøpe den pakken seperat, altså alt unntatt autopiloten og heller gå for GPS modulen eventuelt?

Så det da blir:

DJI Flame Wheel F450 ARF Kit Quadrocopter

Amass T-plugger

Eventuelt DJI Naza-M GPS Modul (eller må jeg uansett ha GPS eller autopilot?

DJI F450 ARF vil du ha, da får du med alt du trenger (motorer, ESC, ramme osv), alt utenom "Hjernen" og GPSen da.

 

Først må du kjøpe DJI Naza-M som er hjernen (Main controller). Så kan du etterhvert kjøpe DJI GPS Modul (DJI Naza-M GPS Modul).

 

Amass T-Plugger er vel litt "gammeldags" (etter hva jeg har forstått), jeg vil anbefale XT60 plugger (som er mer standard nå til dags, og fungerer veldig bra).

http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=18581

 

MEN, ikke kjøp de fra elefun. Koster 10kr pr plugg der, på Hobbyking koster det 16kr for 5x Hann og 5x Hun-plugger (10 totalt for 16kr..)

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9572__Nylon_XT60_Connectors_Male_Female_5_pairs_GENUINE.html

Lenke til kommentar

Da har jeg montert tilt på kameraet på helikopteret mitt. Slik at jeg kan se nedover mens jeg flyr.

Kan være litt praktisk til tider..

 

Må nok finjustere litt på gradene etterhvert.

 

*snip*

 

Tror ikke jeg skal ha Pan med det første, kan fort miste orinteringen da.. :| Vi får se..

 

Nice, samme Hexakopteret som jeg selv vurderer det der.

Hvilken radio bruker du til det?

Og hva slags FPV oppsett har du gått for?

Endret av lain
Lenke til kommentar

Nice, samme Hexakopteret som jeg selv vurderer det der.

Hvilken radio bruker du til det?

Og hva slags FPV oppsett har du gått for?

Jeg bruker Spektrum DX8.

Litt i det dyreste laget (rundt 3500 her til lands)

 

Men er flere som bruker den Tunirgy 9x fra Hobbyking som koster rundt $55.

Så kan man bytte ut modulen med en annen kraftigere.. Er iallefall veldig populært.

 

Jeg gikk for dette FPV-settet. Mest pga da fikk jeg alt i én pakke..

http://www.readymade...products_id=781

 

Følgende oppsett:

fptcle.jpg

 

Har ikke fått koblet opp OSD'en enda..

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Head tracking? Vil det si at du vrir på hodet og kameraet vrir seg?

Eller missforstår jeg noe helt?

Jepp, det stemmer!

 

Den registrerer når du kikker ned \ opp, venstre og høyre. Så du kan fint sette opp 2 servoer med det, slik at du kan "se deg rundt" mens du flyr.

 

Eksempelvideo:

https://www.youtube.com/watch?v=DMtkYsgSzT8

 

På fly fungerer det garantert bra, men aner ikke hvordan det vil bli på et multikopter.. er litt redd for at jeg skal miste orinteringen om jeg snur hodet :p

Men det er mest pga jeg ikke har så mye erfaring enda.. Må nok testes ut det også etterhvert! :-D

 

 

Feste FPV-utstyr på en RC bil virker jo moro.. :D

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Jepp, det stemmer!

 

Den registrerer når du kikker ned \ opp, venstre og høyre. Så du kan fint sette opp 2 servoer med det, slik at du kan "se deg rundt" mens du flyr.

 

Eksempelvideo:

*snip*

 

På fly fungerer det garantert bra, men aner ikke hvordan det vil bli på et multikopter.. er litt redd for at jeg skal miste orinteringen om jeg snur hodet :p

Men det er mest pga jeg ikke har så mye erfaring enda.. Må nok testes ut det også etterhvert! :-D

 

 

Feste FPV-utstyr på en RC bil virker jo moro.. :D

 

Interesting. Jeg ser ikke behovet for min egen del.

 

Jeg ønsker å kunne se hvor evt gopro peker ish, ellers lite behov, så får se hva jeg finner på når alt annet er i boks.

Lenke til kommentar

Interesting. Jeg ser ikke behovet for min egen del.

 

Jeg ønsker å kunne se hvor evt gopro peker ish, ellers lite behov, så får se hva jeg finner på når alt annet er i boks.

Joda, du kan jo alltids bruke GoPro som FPV-kamera. Siden det kan sende ut videosignaler, samtidig som det tar opptak. 2 fluer i en smekk der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...