Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg har også en billig loddebolt med tupp som ikke ser ut i måneskinn. Mine triks for å få nok varme:

 

1) Få tak i skikkelig loddetinn uten bly! (f..k blydirektivet!).

2) Puss tuppen med sandpapir slik at metallet vises.

3) Ta litt tinn på tuppen før du setter den mot ferdig primet ledning/kontakt for bedre varmeoverføring.

 

Følges for brukers egen regning og rissiko :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke puss tuppen av loddebolten! Den er dekt i et materiale som skal være der, som gjør det lettere å få tinnet over på emnet du lodder.

 

Her er det snakk om billige bolter med dertilhørende dårlige tupper. Så da er man pent nødt til det. Men generelt så skal ikke tuppen pusses nei.

Lenke til kommentar

Jeg har som regel ikke tinn på selve bolten da den primært skal brukes til å varme opp ledning eller plug ved priming. Eneste unntak er når jeg tar tinn rett på bolten for å få bedre varmeoverføring.. og da er det jo greit at tinnet sitter fast på bolten istedenfor på "emnet" :)

 

Men vi er stort sett enige. Som nevnt er dette quick n' dirty tricks for trøblete billigbolter.

Lenke til kommentar

Loddespissen renser du bare på en fuktig svamp. Da blir den helt blank. Så tar man litt loddetinn på loddespissen (helt nødvendig). Temperaturen på bolten setter jeg alltid til >400C. Det er loddetinnet som overfører varmen.Tar du tørr bolt mot ufortinna loddepunkt bruker du all for lang tid på å få varmet opp delene. Eneste du sitter igjen med er smelta isolasjon og kaldloddinger.

Lenke til kommentar

Så du stiller tempen til over 400 grader?

Jeg ender opp med at det blir fort for varmt når jeg runder 400 grader på større ting og for småelektro holder 350 grader evig nok.

For større bullet connectorer f.eks. EC5 bruker jeg gassbrenner for å få varmet det hele opp fort nok.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Hvor land tid har det tatt fra ting fra noe blir sendt fra Hobbyking (kina/singapore) til det kommer i posten?

 

Jeg bestilte batteri og ymse rett før nyttår (27.), og det kom i posten i går.

 

Edit: Vil såklart også variere ut ifra hvilken frakt du velger.

Endret av lain
Lenke til kommentar

Så du stiller tempen til over 400 grader?

Jeg ender opp med at det blir fort for varmt når jeg runder 400 grader på større ting og for småelektro holder 350 grader evig nok.

For større bullet connectorer f.eks. EC5 bruker jeg gassbrenner for å få varmet det hele opp fort nok.

På høye temperaturer får du varmet punktene opp raskere og gir varmen kortere tid til å spre seg. Men det er selvsagt viktig at man faktisk lodder raskt og har god varmeoverføring.

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått alt av delene til FPV oppsettet mitt.

 

Helt fersk på området, men synes det er grisekult med disse sakene.. :):)

 

Slike briller med 2 små skjermer inni:

kukbvn.jpg

protpk.jpg

fatiww.jpg

uugduh.jpg

 

 

Nå må jeg bare få det festet på en grei måte på helikopteret mitt, så ta meg en kjøretur.. :D

Lenke til kommentar

Har sinnsykt lyst på helikopter..

 

Men dette er ganske vanskelig, og har ikke så mye plass. Tviler på at jeg får lov å fly på kunstgress-banen som er her rett ved siden av, hehe. :p

 

Eller skal jeg kjøpe meg noe annet? Orker ikke biler lengre.. Gidd ikke å betale mer enn ca 4k forresten.

Lenke til kommentar

Har sinnsykt lyst på helikopter..

 

Men dette er ganske vanskelig, og har ikke så mye plass. Tviler på at jeg får lov å fly på kunstgress-banen som er her rett ved siden av, hehe. :p

 

Eller skal jeg kjøpe meg noe annet? Orker ikke biler lengre.. Gidd ikke å betale mer enn ca 4k forresten.

Helikopter er kjempegøy. Litt vanskelig i starten til man kommer i gang. Anbefaler deg å kjøpe simulator til pc først. Sparer deg for mange krasjer. Realflight er å anbefale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...