Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å roe ned, og ikke henge på bleeding edge hele tiden? Jeg er godt fornøyd med å kjøre Ubuntu Feisty, selv om 2.6.20 var en stund siden, og Xorg 7.2 sikkert er å regne for en forsteinet mammut nå. Men slik jeg ser det er det vel verdt å ligge noen måneder bak utviklingen for å få en relativt stabil maskin. :)

Lenke til kommentar

Nja, jeg anser meg selv som kompetent nok til å hanskes med de problemene det medfører, og da er irritasjonen bare midlertidig når ting ikke funker. Når jeg bruker en "stabil" distro er irritasjonen permanent fordi jeg ikke er up-to-date. :p

 

Det er en trade-off, og jeg trives igrunn best sånn som det er nå. Med enkelte pakker (som xorg..) så er det helt klart ulemper, men jevnt over ser jeg flere fordeler (for meg personlig).

 

Edit: Kommer jo såklart an på bruksområde også. På serveren min f.eks, ville jeg ikke drømme om å kjøre Arch. Der er det stabilitet og så lite vedlikehold som mulig som gjelder.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Hva med å roe ned, og ikke henge på bleeding edge hele tiden? Jeg er godt fornøyd med å kjøre Ubuntu Feisty, selv om 2.6.20 var en stund siden, og Xorg 7.2 sikkert er å regne for en forsteinet mammut nå. Men slik jeg ser det er det vel verdt å ligge noen måneder bak utviklingen for å få en relativt stabil maskin. :)

Jeg kjører ikke bleeding edge, jeg må nå oppgradere til X.org 7.3, da den er blitt stabil i pakkesystemet for lenge siden. Kjører til vanlig kernel 2.6.21, men jeg må teste kernel 2.6.23 da den blir den stabile kernelen i neste versjon av distroen jeg bruker. Men når de hele tiden skifter API'er (i kernelen) henger ikke de eksterne driverene med.

 

Gi meg en stabil kernel og X som ikke bryter eksisterende maskinvare ved hver oppgradering.

Lenke til kommentar

Ooog, der fiksa jeg dobbel/singelklikkproblematikken også. Slettet ganske enkelt hele xorg.conf, og kjører uten. (Som selvsagt resulterte i at direct rendering ikke funket :p)

 

Går det an å kjøre med en "halv" xorg.conf? Dvs, jeg styrer display/modul/screen selv, og lar den kjøre input-seksjonene automagisk?

 

Edit: Fiksa DRI også, la til meg selv i "video"-gruppen.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Har kjørt X.org 7.3 i flere måneder nå. Ingen problemer med Intel eller nVidia her, på Arch Linux. Liker det som skjer med X.Org for tiden, men er så klart synd hvis det går så fort i svingene at det går ut over brukere. Men som sagt, den X-versjonen som leveres med de store distorene er jo godt teste og fungerer forhåpenligvis bra for de som ikke er klar for å knote selv.

Lenke til kommentar

Opplever en rar feil. Har et Hauppauge PVR350 TV-kort og jeg bruker MythTV som program for å se på TV. Men hvis jeg går ut av MythTV og f.eks. skal se på en DVD-film eller en DivX-film med mplayer får jeg ikke bilde. Det samme skjer hvis jeg starter mythfrontend igjen og skal se på TV. Får bare lyd, ikke noe ordentlig bilde, men en skjerm med fullt av artifacts. Noen som kan begripe hva som egentlig er feil? Distro er Slackware 12.0.

Lenke til kommentar
Har kjørt X.org 7.3 i flere måneder nå. Ingen problemer med Intel eller nVidia her, på Arch Linux. Liker det som skjer med X.Org for tiden, men er så klart synd hvis det går så fort i svingene at det går ut over brukere. Men som sagt, den X-versjonen som leveres med de store distorene er jo godt teste og fungerer forhåpenligvis bra for de som ikke er klar for å knote selv.

 

Hehe Arch fikk xorg 7.3 i testing for en mnd siden, xserver 1.3 er faktisk en utviklings versjon av serveren, xorg 1.4 er den som tilhører 7.3.

Lenke til kommentar
Har kjørt X.org 7.3 i flere måneder nå. Ingen problemer med Intel eller nVidia her, på Arch Linux. Liker det som skjer med X.Org for tiden, men er så klart synd hvis det går så fort i svingene at det går ut over brukere. Men som sagt, den X-versjonen som leveres med de store distorene er jo godt teste og fungerer forhåpenligvis bra for de som ikke er klar for å knote selv.

 

Hehe Arch fikk xorg 7.3 i testing for en mnd siden, xserver 1.3 er faktisk en utviklings versjon av serveren, xorg 1.4 er den som tilhører 7.3.

OK, hvis det er så nøye da:

 

Har kjørt X.org 7.3 i 43 dager nå. Ingen problemer med Intel eller nVidia her, på Arch Linux. Liker det som skjer med X.Org for tiden, men er så klart synd hvis det går så fort i svingene at det går ut over brukere. Men som sagt, den X-versjonen som leveres med de store distorene er jo godt teste og fungerer forhåpenligvis bra for de som ikke er klar for å knote selv.

 

Det vesentlige poenget med posten min var et det X fungerer bra hos meg, bedre enn noen gang før.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

"Problemet" i distroer som Arch er jo at f.eks gamle configfiler ligger igjen når det kommer en ny versjon av en pakke. Det var ihvertfall det som var problemet mitt med den nye xorg-versjonen. Etter jeg fikk fikset det, ser alt ut til å funke knall. Kan tenke meg at mange opplever lignende problemer, og gir xorg litt ufortjent skylden for det (selv om jeg egentlig syns den bør være kompatibel med en gammel config, eller i det minste spytte noe fornuftig ut i loggene).

Lenke til kommentar
"Problemet" i distroer som Arch er jo at f.eks gamle configfiler ligger igjen når det kommer en ny versjon av en pakke. Det var ihvertfall det som var problemet mitt med den nye xorg-versjonen. Etter jeg fikk fikset det, ser alt ut til å funke knall. Kan tenke meg at mange opplever lignende problemer, og gir xorg litt ufortjent skylden for det (selv om jeg egentlig syns den bør være kompatibel med en gammel config, eller i det minste spytte noe fornuftig ut i loggene).

 

Veldig mange pakker bytter automatisk ut config filer hvis det trengs.

Lenke til kommentar

Mange, men ikke alle. Det har stort sett vært den typen problemer jeg har hatt i Arch. Men jeg skal ikke klage, hvis det der er de eneste problemene jeg får (går ofte flere måneder mellom hver gang), så gir jeg distroen mer enn godkjent. (Og den bytter jo ikke ut configfiler heller, men lager en default configfil med et navn som "program.conf.pacnew", og godt er det. Ville sugd litt om den skrev over en configfil jeg hadde endret mye på.)

Lenke til kommentar

Har funnet ut at jeg ikke gidder å oppdatere pakker lenger, om det ikke er noen major gøye endringer i den nye versjonen. For hvis ting allerede funker; hvorfor rote med å oppdatere?

 

Liker løsningen til Gentoo med å legge alle nye configfiler som ._cfg0000x_confignavn. Og sier fra hvis det er noen filer som må oppdateres. Så sliper man at man mister config-filer osv.:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...