Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Hei 

 

Kan noen hjelpe meg med noen små oppklaringer.

 

Jeg øver meg litt i terminalen. Når jeg leser og prøver å lære så dukker det opp andre ord som bash og shell. Er det det samme som "terminalen"?

 

Så lurer jeg på hvor forskjellige er f.eks DEB vs Pacman? Er det slik at det utgjør store forskjeller å evt. bytte når jeg nå som nybegynner øver meg i ubuntu?

 

:)

Endret av Stratleray
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten - for alle praktiske formål kan du bruke begrepene om hverandre. For å gjøre det enklest mulig:

 

* Terminalen er -selve vinduet du skriver i-. Det har ansvaret for å tegne på skjerm det den får beskjed om. Men det i seg selv gjør ingenting uten et

* Shell, et program som leser og tolker kommandoer og utfører de (gjerne ved å gi jobben til andre programmer).

* bash er et (av mange) slike shell. De fleste shell oppfører seg litt forskjellig, bruker noe kommandoer annerledes og håndterer input litt annerledes, men det er helt trygt å bare holde seg til bash. Bash er det mest populære.

 

Ikke bry deg om forskjellene mellom deb (pakkeformatet til debian) og pacman (selve pakkebehandleren til arch).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nesten - for alle praktiske formål kan du bruke begrepene om hverandre. For å gjøre det enklest mulig:

 

* Terminalen er -selve vinduet du skriver i-. Det har ansvaret for å tegne på skjerm det den får beskjed om. Men det i seg selv gjør ingenting uten et

* Shell, et program som leser og tolker kommandoer og utfører de (gjerne ved å gi jobben til andre programmer).

* bash er et (av mange) slike shell. De fleste shell oppfører seg litt forskjellig, bruker noe kommandoer annerledes og håndterer input litt annerledes, men det er helt trygt å bare holde seg til bash. Bash er det mest populære.

 

Ikke bry deg om forskjellene mellom deb (pakkeformatet til debian) og pacman (selve pakkebehandleren til arch).

 

Aha, tusen takk for bra svar :)

Lenke til kommentar

Litt stolt og happy nybegynner pjatt fra min side :) Etter mange års dårlig erfaring med Microsoft og treige maskiner, bloatware osv, toppet det hele seg med Windows 10 tvangen. Dermed måtte jeg sjekke ut Ubuntu som jeg bare hadde hørt om. Jeg ble litt frelst og testet omtrent det som var av distros på mine gamle laptopper. 

 

Ja nå er jeg endelig i gang med Linux for fullt.

 

Det ble en fresh og ny ThinkPad. Hadde egentlig tenkt å kjøpe en Dell xps13 men fikke aldri svar eller tilbakemelding i fra Dell.no :(

 

Utrolig nok klarte jeg å installere Ubuntu og å beholde windows :) (Når jeg klarer å få det ene arbeidsprogrammet mitt til å virke virtuelt så forsvinner heile windows greia. :))

 

Gparted ordnet opp når jeg trodde at løpet var kjørt  :D

 

For å si det sånn så er jeg veldig happy nå. Det gir en god mestringsfølelse å klare dette. Samtidig er det godt å vite at det er mange proffer her som villig hjelper på diverse forum. 

 

Takker derfor alle ivrige Linux fans som er så ivrige og tålmodige til å ta vare på og hjelpe nybegynnere.

 

Jeg er veldig glad for at mentaliteten ikke har vært: Hvorfor begynner du med Linux når du ikke har peiling!

 

God helg :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Red Hat er nå gratis for utviklere, gå til http://developers.redhat.com/ for å registrere deg.

 

Du får tilgang til RHEL 7.2 Server (ja den har GUI ;) )

Nå er uansett ikke Redhat eller Centos min kopp med te, men hva gir dette som jeg ikke får med Centos?

 

 

Ikke noe stor fan av RHEL/CentOS selv, men de siste årene trenger jeg bare noe som funker bra nok og aldri endrer seg, har ikke funnet noe bedre alternativ (utennom å bygge selv såklart, noe jeg ikke har tid til lengre). Og ikke minst i jobbsamenheng, der nesten alle kunder kjører RHEL/CentOS/Fedora, enklere for meg å finne bugs før/for kunden.

 

RHEL vs. CentOS? Den ene er en rebuild som ikke alltids er 100% identisk med opphavet. RHEL har releases, mens CentOS gir deg løpende oppdateringer (noen liker det, andre ikke. Jeg er ikke noe fan da det bryter med "aldri endrer seg"). Og ikke minst; RHEL har support og er (såklart) kjappere ut med sikkerhetsoppdateringer.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Jeg bruker Ubuntu 14.04

 

Kan noen prøve å gi meg hjelp vedrørende noen settinger. Hver gang jeg slår på maskinen så går brightness til max, så må jeg justerer den ned til medium. Det er lett å glemme. Vil derfor at den slår seg på ved middelmådig eller liten brightness så varer batteriet litt lenger.

 

Det samme gjelder Bluetooth. Den slår seg på og jeg må ta den av, kanskje ikke noe stort problem men jeg bruker ikke bluetooth.

 

 

EDIT:

 

Jeg fant et script på askubuntu som fikset det hele. Nå starter maskinen med 30% brightness. Perfekt.

Endret av Stratleray
Lenke til kommentar

 

 

An Ubuntu Long Term Support (LTS) release is supported and maintained by Canonical for five years, making it the most stable, reliable, secure and cost-effective Linux platform for long-term, large-scale deployments.

Heh.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Hat_Enterprise_Linux#Version_history
https://en.wikipedia.org/wiki/CentOS#End-of-support_schedule

 

Ikke for det, 5 år er lang tid og har sin grunn (med Debian i bakkant). Men påstanden om "most stable" er strekke den litt langt, de er ikke helt på EL-nivå (på godt og vondt).

 

Ellers endel spennende innen Cloud™.

Lenke til kommentar

Da er det bare å vente på at de andre smårepoene begynner å sprette over på 16.04.

Jeg vil ha TT-RSS (Tiny Tiny RSS) reader boksen min bort ifra 14.04 fort som F, den er ett helvete å oppdatere akkurat nå, bruker veldig lang tid under apt-get update prosessen kontra 12.04 for eksempel.

Lenke til kommentar

Er det bare meg eller er det mange mangler i nyeste versjon?

Norsk språk ser ikke ut som følger med? Utdatert\ikke oppdatert?

 

~$ sudo apt-get install kubuntu-desktop
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
E: Unable to locate package kubuntu-desktop
 

 

Så å laste ned kubuntu istedenfor.

Det er bare første feilene jeg finner, så langt, skulle tro ubuntu har kommet litt for tidlig.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å spørre om det er deg hver gang, for det  er deg hver gang. Fungerer fint her:

sudo apt-get install kubuntu-desktop

0 upgraded, 740 newly installed, 0 to remove and 19 not upgraded.
Need to get 347 MB of archives.
After this operation, 1 347 MB of additional disk space will be used.
Do you want to continue? [Y/n] n
 
Har du forsøkt å ta en "sudo apt-get update" først?
 
Norsk språk vet jeg ikke, for jeg foretrekker engelsk, men tipper det fungerer helt fint det også. 
Endret av RattleBattle
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...