Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Fikk instalert skjermkortdrivere (for de som husker litt tilbake), men nå blir de ikke brukt. Gjetter at jeg har oppgradert kjernen og at noe må kompilers inn igjen, men den klarer ikke bygge kjernemodulen.

 

Tips til hva det kan være denne gangen? Kjører 3.11-kjernen for å få litt nyere btrfs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er det noen som har tafset på en Jolla og kan gi en pekepinn på hva jeg har i vente?

Gled deg! Du kommer til en ordentlig datamaskin, med terminal innebygget, og Linux i bånn.

SailfishOS er .. annerledes, men det gikk forbausende lett å bli vant med det.

Jeg bruker min Jolla som primærtelefon, selv om den kanskje ikke er helt klar for "prime time" ennå. Noen mangler er litt irriterende, men til å leve med (kan ikke sende / motta MMS ennå), noen bugs er kjipe (infinite connection loop, løses ved en reboot), noen er småkoselige (messages overview fryser, løses ved 'pkill jolla-messages' i terminal), men stort sett funker den bra til mitt bruk. Og snart kommer det en ny update av SailfishOS.

 

Alt det der hadde vi jo i Maemo. ;)

Lenke til kommentar

Ah, ok. Greit å vite. Kjenner at jeg er *rimelig* klar for en ny telefon nå. Men hva er greia med at mms ikke funker? Kjipt når man har en familie som får panikkanfall når man prøver å fortelle om andre apper som gjør en ti ganger bedre jobb..

Ser forresten at Freescale mistet 20 ansatte i flyulykka. Synd med en sånn smell for et selskap som jobber for The Good Cause..

Lenke til kommentar

Fikk instalert skjermkortdrivere (for de som husker litt tilbake), men nå blir de ikke brukt. Gjetter at jeg har oppgradert kjernen og at noe må kompilers inn igjen, men den klarer ikke bygge kjernemodulen.

 

Tips til hva det kan være denne gangen? Kjører 3.11-kjernen for å få litt nyere btrfs.

Det er nok fordi du hørte på efikkan, og brukte installeres fra nvidia. Den må reinnstalleres hver gang du bytter kjerne. Bruk pakkesystemet istedet, så slipper du det.
Lenke til kommentar

Men hva er greia med at mms ikke funker? Kjipt når man har en familie som får panikkanfall når man prøver å fortelle om andre apper som gjør en ti ganger bedre jobb..

 

Rent teknisk mener du? Enkelt sagt: SMS og MMS er to forskjellige protokoller (MMS bruker også en annen transport), og Jolla har ikke implementert støtte for MMS ennå. Ikke sikker på om de er like fornøyd med det i dag som da beslutningen ble tatt (men det er spekulasjon fra min side, jeg kjenner ikke det interne livet i Jolla) ettersom veldig mange etterlyser MMS-støtte.

Lenke til kommentar

Nei, jeg mener hvordan i alle dager går det an å velge bort mms når du lager et mobilOS?

Men nå har jeg i det minste telefonen i hende.. Jeg elsker å måtte hente "dør til dør"-pakker på postkontoret i sentrum, men pytt, la gå!

 

So far, so good! Kjipern at det første jeg må gjøre er å fikse android-apper for å bli koblet opp mot omverdenen, men hey. Sånn er livet.

 

Nå skal jeg bare besudle jolla mi resten av kvelden, og så kommer jeg tilbake med noen tanker etterhvert.

Lenke til kommentar

https://groups.google.com/a/chromium.org/forum/#!topic/chromium-dev/Zpu9801pPRc

We aim to launch the Aura graphics stack on Linux in M35. Aura is a cross-platform graphics system, and the Aura frontend will replace the current GTK+ frontend.

 

We aim for Chromium to be the best browser across all platforms. While we’ve previously not launched features on all platforms simultaneously, shipping the same graphics stack and UI code on Windows, ChromiumOS and Linux should make it significantly easier to ship features simultaneously on all those platforms, without having to duplicate effort by having to write a separate Linux and Windows version of the feature.

 

This should also address long standing issues with GPU memory consumption and GPU rendering performance. Using our own graphics stack enables us to have one OpenGL context per window, instead of one OpenGL context per tab, which should significantly reduce GPU resource consumption.

 

We need your help. The use of Aura on desktop Linux is new and not well tested. We are replacing the entire frontend with a new one. We’re asking as many Linux users to opt into the dev channel as possible. If you’re using trunk builds, Aura has been the default build configuration for a month. If you’re using official Google Chrome builds, you can opt in by typing:

 

$ sudo apt-get install google-chrome-unstable

 

into your terminal. You can verify that you are using an aura build by the presence of an ‘a’ badge on the hotdog menu. If you encounter problems, you can quickly downgrade to google-chrome-stable; the unstable channel has its own profile directory on Linux.

 

When you encounter problems, please log them at crbug.com/new-linux-aura-bug.

Må si det var en damn rask utgave. CPU&GPU-bruken kan jeg ikke si noe om atm men absolutt en forbedring.
Lenke til kommentar

Hei!

 

Er det noen her som har peiling på hva slags nye features som kommer i Linux Mint 17? :)

Det spørs hva du sammenlikner med. Både 13 LTS og 16 er naturlige sammelikningskandidater, siden 17 både blir LTS og er avtageren etter 16.

Mint har også veldig sterke bånd til Ubuntu. Så hvis du finner ut hva som er nytt i Ubuntu 14.04 har du grovt sett det som vil være nytt i Mint 17 også.

Lenke til kommentar

Ok, dette begynner å bli for dumt. Nå har de prestert å ikke levere mobilen i dag heller! Hvordan er det mulig? Pakken ble lesset på bil i dag tidlig, men ingenting er levert. Ikke hørt noe fra sjåføren. Uhørt..

Jeg har sikkert fått 5+ pakker som skulle leveres på døren, mens jeg har sett de kjøre rett forbi.

 

De eneste som faktisk har gjort jobben sin her oppe er DHL.

 

Så ja, de eneste pakkene jeg faktisk har fått levert, var i fra DHL.

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Er det noen her som har peiling på hva slags nye features som kommer i Linux Mint 17? :)

Det spørs hva du sammenlikner med. Både 13 LTS og 16 er naturlige sammelikningskandidater, siden 17 både blir LTS og er avtageren etter 16.

Mint har også veldig sterke bånd til Ubuntu. Så hvis du finner ut hva som er nytt i Ubuntu 14.04 har du grovt sett det som vil være nytt i Mint 17 også.

Takkjar. Fant dette: http://www.zdnet.com/whats-coming-in-ubuntu-14-04-trusty-tahr-7000022132/

Lenke til kommentar

Bah, akkurat ferdig med å legge over fra kubuntu til debian testing på laptopen hjemme. Knot at Intel har firmware blob for trådløs, krever en ekstra runde for å få trådløsnettet oppe å gå. Det som virkelig tok fra meg humøret var timevis krangling for å få nvidia til å funke. Jeg begynner å få et intenst hat forhold til nvidia, og vil etter alle solemerker ligge langt unna nvidia ved framtidige skjermkortkjøp.

 

Kort rekapitulering:

-Installerte Debian Stable, alt vel og fungerte pent. Debian wiki'en gav one-liner for å legge inn nvidia driver med dkms (som skal sørge for automatisk oppdatering ved kjerneoppdatering. Nydelig skyfri himmel.

-Oppgraderte til testing, og ble møtt med svartskjerm. Fant ut etterhvert at mitt Go 7900 GS skjermkort har blitt deprecated av nvidia, så jeg må tilbake til driverversjon 304 (som var standard på Stable).

-Etter et helvete med knot klarer jeg ikke å få 304 til å laste, kryptiske feilmeldinger i dmesg og xorg logfiler sender meg ut på resultatløs googlejakt.

-Kaster inn håndkleet, installerer Debian stable på nytt. Denne gangen oppgraderer jeg til Testing før jeg legger inn nvidia driveren. Passer nå på å legge inn 304 legacy med en gang. Reboot gir meg ny svartskjerm og dollartegn, enda flere kryptiske meldinger, enda lengre googlejakt. Ender opp med å gripe etter halmstrå som http://smxi.org/ et obskurt skript for å installere driveren fra scratch (en bruker rapporterte at det funket for seg). Det funket jo naturligvis ikke, enda mer obskure log-meldinger fulgte. Som siste utvei før jeg slengte laptopen ut vinduet kjørte jeg nvidia-xconfig, kunne jo hende at dette sgfxi skriptet hadde lagt noe kødd i xorg.conf som skapte problemer. Bingo, xserver kom opp. Nå gruer jeg meg som en hund til neste kjerneoppdatering, krysser fingre og tær ved hver reboot, og minner meg selv på ikke å kjøpe nvidia neste gang.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...