Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Den uslålige batteritiden (hvertfall i Linuxland) [...]

Nå er ikke jeg helt oppdatert på MacBook-fronten (...) så vet ikke hvor bra man får med en average MacBook Pro. Men det er ikke så fryktelig vanskelig å få til veldig god batteritid på Linux om man har en Intel CPU og bruker f. eks powertop, laptop-mode-tools eller lignende.

 

Har selv en 9-celler som holder 8-12t, muligens litt dårligere nå som jeg kjører Debian stable vs tidl. Arch. Det laveste jeg har klart å presse den ned i er (rapportert) 6.67 W discharge rate, men det er jo mest på gøy. Nå for tiden bryr jeg meg ikke så mye, har alltid lader lett tilgjengelig.

 

Appear.in er forøvrig det kuleste på vår side av Web2.0 :p Det er den letteste tjenesten å få noen til å bruke noen gang og funker kjempebra på flere formfaktorer! Anbefales på det sterkeste!

Stilig. Det beste er jo å bruke en åpen protokoll som fungerer på flere klienter, men kanskje lavere terskel å få med noen til å bruke en nettside enn å installere Pidgin eller hva det måtte være.

Endret av Occi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Appear.in er forøvrig det kuleste på vår side av Web2.0 :p Det er den letteste tjenesten å få noen til å bruke noen gang og funker kjempebra på flere formfaktorer! Anbefales på det sterkeste!

Stilig. Det beste er jo å bruke en åpen protokoll som fungerer på flere klienter, men kanskje lavere terskel å få med noen til å bruke en nettside enn å installere Pidgin eller hva det måtte være.

Appear.in er faktisk ikke så veldig langt fra å være en åpen protokoll. WebRTC er helt åpent, og derfor støttet i alle de kule nettleserene. Og flere nettlesere er vel flere klienter? Spesielt siden nettleserene også finnes på forskjellige plattformer.

Så det som ikke er helt åpent er oppkobling og annet backend-styr.

Lenke til kommentar

 

Den uslålige batteritiden (hvertfall i Linuxland) [...]

Nå er ikke jeg helt oppdatert på MacBook-fronten (...) så vet ikke hvor bra man får med en average MacBook Pro. Men det er ikke så fryktelig vanskelig å få til veldig god batteritid på Linux om man har en Intel CPU og bruker f. eks powertop, laptop-mode-tools eller lignende.

 

Har selv en 9-celler som holder 8-12t, muligens litt dårligere nå som jeg kjører Debian stable vs tidl. Arch. Det laveste jeg har klart å presse den ned i er (rapportert) 6.67 W discharge rate, men det er jo mest på gøy. Nå for tiden bryr jeg meg ikke så mye, har alltid lader lett tilgjengelig.

 

Det er selvfølgelig awesome, og jeg kunne sikkert gjort mer jeg også selv om jeg sliter med å komme meg noe særlig under 11W. Poenget mitt var vel kanskje heller ut-av-boksen-strømbruken. Siste versjoner har gjort noen smarte triks for batterilevetid som jeg skulle ønske jeg fikk i Ubuntu også. Selvfølgelig vil det mest effektive for meg være å gå til ny hardware med Haswell og nytt batteri, men har ingen planer om å pensjonere maskinen min helt ennå :)

 

Appear.in er forøvrig det kuleste på vår side av Web2.0 :p Det er den letteste tjenesten å få noen til å bruke noen gang og funker kjempebra på flere formfaktorer! Anbefales på det sterkeste!

Stilig. Det beste er jo å bruke en åpen protokoll som fungerer på flere klienter, men kanskje lavere terskel å få med noen til å bruke en nettside enn å installere Pidgin eller hva det måtte være.

 

Alle teknologiene som benyttes er webteknologier som er helt åpne og tjenesten er bare en wrapper for eksisterende teknologi (en veldig god en sådan), men det er klart at per idag finnes det ingen mulighet til å koble seg på utenom den siden. Syns dog det ikke er så farlig så lenge det er fullt mulig å lage en klient som støtter nettsiden. Man må bare støtte relevante webteknologier!
Lenke til kommentar

I Mint: Er booting/oppstart-tiden på KDE verre enn på MATE?

 

Grunnen til at jeg gikk over fra Cinnamon til MATE var fordi jeg ikke hadde programmer som f.eks Emerald på MATE, men hadde det på MATE, og MATE lignet mest på Cinnamon, så valget falt på det. Men nå senere har jeg sett litt mer på KDE iforhold til MATE, og KDE er mye mer customizable enn MATE, såpass har jeg forstått, men er det noen andre gode eller dårlige sider med KDE iforhold til MATE? Altså, hva er forskjellene bortsett fra designet/customizability?

Lenke til kommentar

 

Here you go, bare legg følgende i yum.conf:

[kde]
name=kde
baseurl=http://ftp.heanet.ie/pub/kde-redhat/redhat/6.3/x86_64/stable/
#mirrorlist=http://apt.kde-redhat.org/apt/kde-redhat/redhat/mirrors-stable
gpgkey=http://apt.kde-redhat.org/apt/kde-redhat/kde-redhat.RPM-GPG-KEY
#gpgkey=file:///etc/pki/rpm-gpg/RPM-GPG-KEY-kde-redhat
enabled=1
skip_if_unavailable=1

# NOTE: requires/depends on kde repo(s)
[kde-testing]
name=kde-testing
baseurl=http://ftp.heanet.ie/pub/kde-redhat/redhat/6.3/x86_64/testing/
#mirrorlist=http://apt.kde-redhat.org/apt/kde-redhat/redhat/mirrors-testing
gpgkey=http://apt.kde-redhat.org/apt/kde-redhat/kde-redhat.RPM-GPG-KEY
#gpgkey=file:///etc/pki/rpm-gpg/RPM-GPG-KEY-kde-redhat
enabled=1
skip_if_unavailable=1

# NOTE: requires/depends-on testing repo(s)
[kde-unstable]
name=kde-unstable
baseurl=http://ftp.heanet.ie/pub/kde-redhat/redhat/6.3/x86_64/unstable/
#mirrorlist=http://apt.kde-redhat.org/apt/kde-redhat/redhat/mirrors-unstable
gpgkey=http://apt.kde-redhat.org/apt/kde-redhat/kde-redhat.RPM-GPG-KEY
#gpgkey=file:///etc/pki/rpm-gpg/RPM-GPG-KEY-kde-redhat
enabled=1
skip_if_unavailable=1

Jeg var ikke helt observant da jeg la inn dette, og har til nå kjørt med alle tre repoene aktivert. Finnes det noen enkel måte å nedgradere hele greien til kde-stable (kde, 4.10)?

Lenke til kommentar

Noen som tror dette er legit? Eventuelt hvordan distro?

 

Det er ikke en dualboot som Winocm gjorde med iOS 6 og 7 samtidig eller Win8 og iOS 7 samtidig, Taconut har bare fått det til å kjøre GNU/Linux, og han forklarer seg godt og det er veldig tydelig at det er ekte. Han spesifiserer at etter at du har fulgt instruksjonene har du på en måte GNU/Linux, men at det er veldig tregt.

 

Screenshot

Endret av Toppitus
Lenke til kommentar

Jeg var ikke helt observant da jeg la inn dette, og har til nå kjørt med alle tre repoene aktivert. Finnes det noen enkel måte å nedgradere hele greien til kde-stable (kde, 4.10)?

 

Skjønner ikke helt hvorfor du vil nedgradere, men det skal vær kurant. Spurv med kanon måten er å avinstallere alle kde pakker, og så installere de på nytt med kun pakkebrønner som har din versjon aktivert. Legg merke til at du kan disable pakkebrønnene jeg foreslo en og en ved å sette

enable=0

Før du avinstallerer alt kan du jo se om

yum downgrade

fikser biffen. Sjekk her: http://docs.fedoraproject.org/en-US/Fedora/14/html/Software_Management_Guide/ch05s06s03.html

Lenke til kommentar

Ut av det blå dukket det opp en fiffig feil på maskina til madammen. Jeg klarer ikke for alt i verden å finne wlanet mitt med maskina hennes. Alle andre devicer i huset er koblet opp på nettverket. Har resatt routeren, lekt med routerconfigen, bedt network manager om å glemme alt om alle tilkoblinger for å se om det dukker opp igjen, men ingen ting. Vi tar inn naboens nettverk, og om jeg deler nett via mobilen dukker det opp med en gang. Det er kun hjemmenettverket vårt som ikke vises, og det er kun på hennes maskin det forekommer.

 

Jeg dytta inn en gammel usb-adapter og vips, så funker det. Så det ser ut til at jeg har isolert problemet til å gjelde det interne nettverksadapteret i maskina hennes.

 

Noen tips til hvor jeg bør lete eller hva jeg bør gjøre? Er ganske uaktuelt med en mammut-sized dongle stikkende ut fra maskina :p

Lenke til kommentar

Ut av det blå dukket det opp en fiffig feil på maskina til madammen. Jeg klarer ikke for alt i verden å finne wlanet mitt med maskina hennes. Alle andre devicer i huset er koblet opp på nettverket. Har resatt routeren, lekt med routerconfigen, bedt network manager om å glemme alt om alle tilkoblinger for å se om det dukker opp igjen, men ingen ting. Vi tar inn naboens nettverk, og om jeg deler nett via mobilen dukker det opp med en gang. Det er kun hjemmenettverket vårt som ikke vises, og det er kun på hennes maskin det forekommer.

 

Jeg dytta inn en gammel usb-adapter og vips, så funker det. Så det ser ut til at jeg har isolert problemet til å gjelde det interne nettverksadapteret i maskina hennes.

 

Noen tips til hvor jeg bør lete eller hva jeg bør gjøre? Er ganske uaktuelt med en mammut-sized dongle stikkende ut fra maskina :p

Jeg har opplevd noe av det samme. Satte AP til å automatisk finne beste channel til å "hardkode" en under 11:

http://askubuntu.com/questions/392562/cannot-see-wifi-channels-above-11-despite-setting-region

 

Muligens er dette problemet også for dere, siden det kom ut av det blå?

Lenke til kommentar

 

Jeg var ikke helt observant da jeg la inn dette, og har til nå kjørt med alle tre repoene aktivert. Finnes det noen enkel måte å nedgradere hele greien til kde-stable (kde, 4.10)?

 

Skjønner ikke helt hvorfor du vil nedgradere, men det skal vær kurant. Spurv med kanon måten er å avinstallere alle kde pakker, og så installere de på nytt med kun pakkebrønner som har din versjon aktivert. Legg merke til at du kan disable pakkebrønnene jeg foreslo en og en ved å sette

enable=0

Før du avinstallerer alt kan du jo se om

yum downgrade

fikser biffen. Sjekk her: http://docs.fedoraproject.org/en-US/Fedora/14/html/Software_Management_Guide/ch05s06s03.html

Forsøkte litt med downgrade på noen sentrale KDE-pakker, med da våknet dependency-trollet ganske kjapt. Hvis det ikke finnes noen enklere løsning, så lar jeg det bare være. ;-)

Lenke til kommentar

Kanskje litt hacky, men kan nevne at du kan disable caching av thumbnails i KDE (Gwenview/Dolphin) ved å symlink ~/.thumbnails til /dev/null. Previews fungerer fortsatt helt fint, må bare regeneres hver gang (noe som uansett går veldig raskt).

 

Kjekt hvis man ikke ønsker at det ligger igjen rester av diverse slettede bilder.

Lenke til kommentar

Ut av det blå dukket det opp en fiffig feil på maskina til madammen. Jeg klarer ikke for alt i verden å finne wlanet mitt med maskina hennes. Alle andre devicer i huset er koblet opp på nettverket. Har resatt routeren, lekt med routerconfigen, bedt network manager om å glemme alt om alle tilkoblinger for å se om det dukker opp igjen, men ingen ting. Vi tar inn naboens nettverk, og om jeg deler nett via mobilen dukker det opp med en gang. Det er kun hjemmenettverket vårt som ikke vises, og det er kun på hennes maskin det forekommer.

 

Jeg dytta inn en gammel usb-adapter og vips, så funker det. Så det ser ut til at jeg har isolert problemet til å gjelde det interne nettverksadapteret i maskina hennes.

 

Noen tips til hvor jeg bør lete eller hva jeg bør gjøre? Er ganske uaktuelt med en mammut-sized dongle stikkende ut fra maskina :p

Bytt kanal. Har du Android kan du laste ned WiFi Analyzer og finne den optimale kanalen hos deg. Det som kan ha skjedd er at et eller flere nett har dukket opp på samme kanal som ditt i ditt nabolag, og det liker ikke det nettverkskortet. Vanligvis går det jo fint, men det er uansett ikke å anbefale.

 

Fungerer det ikke, prøv en live CD/USB og se om problemet ligger i installasjonen.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Waff! Takk for råd og tips. Gjorde som han i kommentarfeltet på askubuntu sa, fjernet wl-pakken og installerte firmware-b43-lpphy-installer. Den "vanlige" b43-installeren (firmware-b43-installer)

ba meg installere firmware-b43-lpphy-installer i stedet. Da funka det igjen. Snodig at dette skjedde over natten.

> sudo rmmod wl
> sudo apt-get remove bcmwl-kernel-source
> suod apt-get install firmware-b43-lpphy-installer 
> sudo modprobe b43

http://askubuntu.com/a/392987

Lenke til kommentar

Macer og OS X har faktisk en del fiffig for seg. UNIX-like og med Homebrew eller hva det nå heter gjør det til en relativt brukbar løsning. I tillegg er hardwaren såpass solid. Den uslålige batteritiden (hvertfall i Linuxland) i kombinasjon med den høye oppløsningen og fornuftig skalering, til en ikke-avskrekkende pris (all things considered) gjør at jeg faktisk hadde vurdert de selv om jeg ikke hadde hatt Apple som selskap så langt opp i vrangstrupen. Det blir nok aldri for meg, men jeg har forståelse for at folk kjøper produktene.

 

Når det er sagt, så er jo jeg tross alt en som syns at Win8 faktisk ser bra ut, så jeg er kanskje ikke riktig klok^^

 

Appear.in er forøvrig det kuleste på vår side av Web2.0 :p Det er den letteste tjenesten å få noen til å bruke noen gang og funker kjempebra på flere formfaktorer! Anbefales på det sterkeste!

 

På papiret er OS X, Unix. Men i virkeligheten, er det de har gjort, å bruke en masse åpen kildekode f.eks FreeBSD-teamet har laget, oppå en versjon av DarwinBSD, fjernet ALT av valg og generelt sperra hele systemet inni en liten eple-boble så du ikke får endra omtrent noe som helst sammenlignet med andre Unix-systemer, og samtidig gjort all kildekoden proprietær (hei bsd-lisens) og satt en prislapp på det hele.

 

Og selvfølgelig får du ikke bruke OSX med mindre du har maskinvare fra samme produsent. (ikke at jeg ser noen som helst grunn til å bruke det heller).

 

I mine øyne - Når du kjøper OS X/Mac, har du ikke bare kjøpt et dårligere operativsystem. Du har kjøpt et operativsystem som er dårligere enn et som er gratis.

Endret av petter3k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...