Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et annet, lite problem. Hardware.no funker knapt i Chromium. Firefox håndterer den uten problemer, mens i Chromium lastes den inn for så å nærmest fryse hele fanen. Det tar nesten et minutt fra jeg prøver å scrolle nedover til noe skjer. Jeg har skrudd av alle utvidelser for å se om det gjorde noen forskjell, men det er fortsatt problematisk. Jeg har møtt på én annen nettside som er like problematisk: http://www.icelaglace.com/

 

Noen som har en forklaring?

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Jeg har et annet, lite problem. Hardware.no funker knapt i Chromium. Firefox håndterer den uten problemer, mens i Chromium lastes den inn for så å nærmest fryse hele fanen. Det tar nesten et minutt fra jeg prøver å scrolle nedover til noe skjer. Jeg har skrudd av alle utvidelser for å se om det gjorde noen forskjell, men det er fortsatt problematisk. Jeg har møtt på én annen nettside som er like problematisk: http://www.icelaglace.com/

 

Noen som har en forklaring?

 

Slett cache, også i /home//.cache/chromium/

Lenke til kommentar

Slett cache, også i /home/<brukernavn>/.cache/chromium/

 

No luck.

 

Men det er ikke noe stress. Jeg la inn min favoritt-browser, Opera, og den er overraskende kjapp, og alt ser ut til å fungere så langt. En av grunnen til at jeg liker Opera best er den sømløse implementeringen av mouse gestures, som ingen andre har klart å få til like bra. Faktisk så er Opera enda kjappere enn i Windows, ser det ut til, tar opp mindre "real estate", og fungerer ypperlig med KDE theme.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Faktisk så er Opera enda kjappere enn i Windows [..]

Det meste er det. Brukte 10 minutter på å skru av Opera på Windowsen her om dagen. 10 minutter. Det innebar naturligvis at vinduet frøs i store deler av prosessen så en ikke kan vite om det har hengt seg eller jobber.

Lenke til kommentar

Det meste er det. Brukte 10 minutter på å skru av Opera på Windowsen her om dagen. 10 minutter. Det innebar naturligvis at vinduet frøs i store deler av prosessen så en ikke kan vite om det har hengt seg eller jobber.

 

Grunnen til at jeg ikke installerte Opera med en gang, var at jeg har hatt litt dårlig erfaring med den i Linux tidligere, men ting har tydeligvis skjedd. Men den har alltid vært min favoritt. Synes den er mye mer responsiv enn f.eks. Firefox. Og så er jeg avhengig av mouse gestures, som er klar for bruk rett etter installasjon i Opera.

Lenke til kommentar

Flere noobspørsmål:

Prøver å dele mapper fra Kubuntu (stasjonær) til Ubuntu (HTPC). Har installert Samba og delt mappen, men når jeg prøver å åpne den fra HTPC'en spør den om brukernavn, passord og domene.

Så vidt jeg vet er det ikke noe domene angitt på Kubuntu'en min, og terminalen [domainname] sier (none).

 

Eventuelt er det en utrolig mye bedre og enklere måte å dele filer mellom Linux-maskin enn Samba?

 

(Dette er en av de siste hindrene som står og hindrer meg i å ha Linux gående som standard, utenom hvis jeg skal spille)

Endret av Optimuz
Lenke til kommentar

Ikke bruk samba til det, bruk NFS eller sshfs (NFS er veldig greit).

 

Kjapp guide. På stasjonær:

 

#1: apt-get install nfs-kernel-server

#2: legg linjer á dette i /etc/exports

/path/to/local/disk htpc.lan(ro,async,no_subtree_check)

 

Der htpc er hostname på HTPCen. Domenet er antagelig .lan, dette er default.

#3: sudo service nfs-kernel-server restart

#4: sudo exportfs

 

---

 

På HTPC:

#1: sudo apt-get install nfs-common

#2: Legg til disse linjene i /etc/fstab:

desktop.lan:/path/to/desktop/disk /media/disk nfs user,ro,async 0 0

For hver disk du vil ha fra desktopen. desktop.lan = hostname til desktopen. pathen der skal være den samme som du satte i /etc/exports på desktopen.

#3: sudo mkdir /media/disk (denne kaller du hva du vil. bruk gjerne samme navn som disken på HTPCen. Detet må matche disk-navn i fstab)

#4: sudo mount /media/disk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter her med nyinstallert Ubuntu 13.04 på filserveren. Prøver å dele mapper.

Resten av nettverket består av Win7-maskiner. Når jeg går inn på nettverket finner jeg Ubuntu-maskina, jeg kan se mappene jeg har delt, men når jeg prøver å gå inn i de får jeg beskjed om at "windows can't access \\maskinID\mappenavn". Jeg har visst ikke tillatelser. Jeg trodde det holdt at jeg krysset av for at gjester kunne få tilgang.

Wat do?

Lenke til kommentar

HTPC #4

sudo mount /media/Disknavn

 

Gir følgende

 

Mount: can't find /media/Disknavn in /etc/fstab or /etc/mtab

 

I fstab har jeg lagt inn følgende:

# Desktop-Host.lan:/media/Disknavn /media/Disknavn nfs user,ro,async 0 0

 

Og i exports har jeg:

# /media/Disknavn/ HTPC-Host.lan(ro,async,no_subtree_check)

 

Hva har jeg gjort galt?

Endret av Optimuz
Lenke til kommentar

Har du bare huket av på mappen, eller via samba?

 

Jeg tror du MÅ sette samba username/pw for å tillate tilgang. jf http://askubuntu.com...-from-windows-7

 

sudo smbpasswd -a lars

Der lars er kontoen din.

 

HTPC #4

sudo mount /media/Disknavn

 

Gir følgende

 

Mount: can't find /media/Disknavn in /etc/fstab or /etc/mtab

 

I fstab har jeg lagt inn følgende:

# Desktop-Host.lan:/media/Disknavn /media/Disknavn nfs user,ro,async 0 0

Ikke ha # foran. :)

 

# er vanlig for comment, altså at alt fra og med # blir ignorert. Derfor finnes den ikke i filen din.

Og i exports har jeg:

# /media/Disknavn/ HTPC-Host.lan(ro,async,no_subtree_check)

 

Samme her. Fjern også / etter Disknavn.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Alright :thumbup:

 

Fjernet #, og / etter disknavnet for samtlige linjer.

Nå får jeg følgende ved sudo mount:

 

mount.nfs: Failed to resolve server Desktop-Host.lan: Name or service not known

 

Edit: kan for såvidt nevne at sudo exportfs ikke poster noe "tilbakemelding" i terminalen. Regner med det er korrekt?

Endret av Optimuz
Lenke til kommentar

Sitter her med nyinstallert Ubuntu 13.04 på filserveren. Prøver å dele mapper.

Resten av nettverket består av Win7-maskiner. Når jeg går inn på nettverket finner jeg Ubuntu-maskina, jeg kan se mappene jeg har delt, men når jeg prøver å gå inn i de får jeg beskjed om at "windows can't access \\maskinID\mappenavn". Jeg har visst ikke tillatelser. Jeg trodde det holdt at jeg krysset av for at gjester kunne få tilgang.

Wat do?

Hvis gjester skal ha tilgang må tilgangsrettighetene på selve filene også være tilgjengelige for alle.
Lenke til kommentar
Edit: kan for såvidt nevne at sudo exportfs ikke poster noe "tilbakemelding" i terminalen. Regner med det er korrekt?

Det er korrekt. Har du restartet nfs-kernel-server også?

 

mount.nfs: Failed to resolve server Desktop-Host.lan: Name or service not known

Du er sikker på at de klarer å finne hverandre ved navn? Prøv å sshe fra desktop til HTPC.
Lenke til kommentar

Det er korrekt. Har du restartet nfs-kernel-server også?

 

Jepp. Ser forsåvidt nå at exportfs: Failed to resolve HTPC-Host.lan

 

---

 

ssh htpc-host

ssh: Could not resolve hostname HTPC-Host: No such file or directory

 

Jeg finner desktopen på Samba-nettverk fra HTPCen, men ikke andre veien, om det har noe å si.

Finnes det en innstilling type "gjør synlig på nettverk" jeg ikke har huket av på HTPCen?

Endret av Optimuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...