Gå til innhold

hvorfor kritiserer dere folk fra Bærum?


MagnusW

Anbefalte innlegg

Ferr d dæm faen ikkje kain å drekk karsjk!

 

Eller kanskje det er fordi, som allrede sagt her, flesteparten fra sossebærum går med skaut, panneband, ca. alle har langt hår som faen er bedre stelt enn de fleste jentene her i Norge. Fordi dere må dusje 3 ganger om dagen, samt pusse tenna etter hver gang dere setter tenna i noe og vaske dere på henda hvis dere er uheldig å støter borti noe som ikke stammer/er fra Bærum.

 

 

 

..for å ikke nevne den UFYSELIG dialekten.

Men for all del, jeg kan godt skifte mening for litt $$$ eller guttekos, bare å PM meg for info@TG. Eller, det blir vel for "ikke-sossete" for dere å dra på TG med tanke på at det er 5000+ svette nerder der inne, hvor ca. alle ikke dusjer 3 ganger om dagen.

 

Generelt sett liker jeg ikke folk fra bærum, slik som andre ikke liker folk fra visse land. Generalisering er ikke ut, er med lysets hastighet på vei inn igjen, takket være deg.

 

Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå må dere virkelig gi dere. Bare fordi pappan min sponset meg i russetiden med russebuss, PA anlegg, lysanlegg og venner så betyr det ikke at jeg er bortskjemt. Jeg får bare det jeg trenger, ikke noe mer. Hvorfor skal dere mobbe oss fordi vi går med fine diamanter i øret? ARG! Dere er liksom, håpløse!

 

..og ja, jeg har virkelig møtt slike gutter..

Endret av ohh-noo
Lenke til kommentar
Jeg er sikkert passende til alle punktene, selv om nummer tre ikke er noe jeg kan bedømme selv. Og hvorfor liker ikke "vi"/dere det? Har der enoe imot det? Hvile kommuner og bydeler i Norge bidrar med mest skatt? Kan det være Bærum, Ullern og Vestre Aker?

Du har jo selv i ørtenhundre og femogførti innlegg rakket ned på folk fra oslo-øst. Eller stort sett alle som ikke bader i gryn.

Lenke til kommentar

Et helt normalt fenomen. Folk som ikke har bodd utenfor bygdene eller opplevd andre steder, vet ikke om noe bedre. Både min mor og far har bodd i Bergen, og begge kan bekrefte at de ikke ville flyttet tilbake.

 

Ikke noe vondt ment; bare som et godt eksempel på at Bergen er ikke Norges eller verdens navle.

 

Jeg tror fordommene gjelder folk fra Bærum og Oslo (vestkant). Alt de vet er at "man er rike der", og generaliserer derfor så JÆVLIG om at alle pripne, snakker fint og går i det dyreste av det dyreste. Det er bare bullshit - våkn opp.

 

Jeg har bor på Oslos vestkant, men sier "mutter'n", "fatter'n" o.l. Sier "hytta, jenta, døra" osv. Slik er de fleste jeg kjenner. Når det kommer til stykke så er det faktisk ikke så sykt forskjell fra her og andre steder i landet, det er bare at dere generaliserer så jævlig.

 

@Rippo: Ufyselig dialekt? Dialektene rundt Oslo og omegn er det nærmeste du kan komme RENT bokmål. Det snakkes som det skrives, tilnærmest.

 

Jeg dusjer ikke tre ganger om dagen, jeg har langt hår, men ikke faen om jeg steller meg mye. Ikke mer enn noen minutter.

 

Dette ble et forferdelig rotete innlegg, men prøver bare å kartlegge hvor fordomsfulle dere utenbygds er. Inntrykket mitt har ikke forandret seg. Oslo og omegn vil alltid ha et dårlig rykte, bare fordi enkeltindivider står frem, som trådstarter, og latterligjør "oss". What a shame - Norge er et vakkert land med masse forskjellige typer folk og dialekter - bare synd at idioter ødelegger ryktet vårt i Tigerstaden.

 

My 2 cents.

Lenke til kommentar
@Rippo: Ufyselig dialekt? Dialektene rundt Oslo og omegn er det nærmeste du kan komme RENT bokmål. Det snakkes som det skrives, tilnærmest.

Det gjør det ikke fint ;)

Sier hvem? En bergenser? Nettopp. Selv om dere i Bergen digger dialekten deres, vil det ikke si at alle andre digger den. Jeg synes ikke bergensk er pent. Your word against mine.

Lenke til kommentar
Hva faen er greia med "dere." Generalisering er ut btw.

Er jo Bærums 'vennen' din som sier "Bare pga. vi bor i Bærum og fedrene våre har kommet litt lengre opp i systemet og tjener mer enn en gjennomsnitts normann gjør, betyr ikke det at dere kan komme å kritisere og rakke ned på oss?!"

Du skal ikke komme og snakke om at 'vi' generaliserer.

Foresten, bokmål er ingen dialekt. ;)

Lenke til kommentar
Morsom og koselig tråd. Herregud, det finnes klyser og drittsekker overalt... Bærum er ikke et samlingssted for disse.

Vent til du kommer deg ut i verden... studerer på universitet eller lignene. Da vil nok den oppfatningen endre seg ganske snart.

 

Hilsen en som opplevde akkurat det.

Lenke til kommentar
Foresten, bokmål er ingen dialekt.  ;)

I og med at du ikke referer den kommentaren til noen, så vil jeg bare si at det har jeg heller aldri sagt, om det var meg du mente. Ellers; capiche. ;)

Nei. Refererte ikke til deg.

Edit: Det er sent og jeg er trøtt og får ikke sove. Klarer ikke uttrykke meg på forstålig vis i øyeblikket.

Endret av Beistet
Lenke til kommentar
@Rippo: Ufyselig dialekt? Dialektene rundt Oslo og omegn er det nærmeste du kan komme RENT bokmål. Det snakkes som det skrives, tilnærmest.

Det gjør det ikke fint ;)

Sier hvem? En bergenser? Nettopp. Selv om dere i Bergen digger dialekten deres, vil det ikke si at alle andre digger den. Jeg synes ikke bergensk er pent. Your word against mine.

Pøh, jeg tror det ganske kjent at bergensdialekten er den mest populære, og helt klart den barskeste (Kristian Valen-dialekten er òg likt).

Lenke til kommentar

I 1996 flyttet jeg til Asker og jobbet i et lite byggefirma inne i Sandvika.

På den tiden var mobiltelefoner noe jeg så på som noe personer fra 16 og oppover brukte. I 1996 var det unormalt at barn hadde mobiltelefon, men ikke i Sandvika. Her kom det småtasser med mobiltelefon, golfbagger, sånne dyre vester (husker ikke merke, NVC eller noe) og pannebånd tuslende.

Siden jeg var en nykomling fra nord, lærte jeg fort at dette var pappagutter fra Blærum, også kalt Blærums-Pamp.

 

Siden jeg jobbet i et byggefirma som satte opp hus i Bærum fikk jeg oppleve å bygge et hus til 6 mill. I dag er ikke dette mye, men vil nok anslå at hvis dette huset hadde blitt bygget i dag så ville det nok kommet på rundt 20 mill. (OMG, 9 år siden. Begynner å bli gammel :cry: ).

Dette er ikke det verste, det verste er at huset ble bygget til et eldre ektepar som skulle bo der alene. Hallo? To stk. i et hus med en grunnflate på over 300 kvm og i to plan?? :wow:

 

En annen ting, den reneste dialekten som kommer nærmest bokmål er faktisk samene i Karasjok. Tro det eller ei. (Bare for å understreke, jeg er ikke same. Kommer fra midt-Troms).

Lenke til kommentar
Pøh, jeg tror det ganske kjent at bergensdialekten er den mest populære, og helt klart den barskeste (Kristian Valen-dialekten er òg likt).

VEL! Jeg er ingen bærumsgutt, men må allikvel si meg uenig her. Masete bergensere er noe av det mest slitsomme jeg kan tenke meg. Var på hyttetur med blandt annet to jenter fra Bergen i vinterferien, og takk gud for at hun ene slo om til "oslo-dialekt" etterhvert...Hvis ikke hadde jeg blitt gal. Finnes det noe mer irriterende enn å høre en bergenser si "EG VIL HA SNOOOOP!"......Neppe. Hater forresten ordet "snop". hehe

Endret av knutmarius
Lenke til kommentar
Jo det er faktisk det... men det er også et skriftspråk.

 

Viktig å skille skriftspråk og tale.

NEI, det er ingen dialekt... og folk i bærum snakker _langt_ unna hvordan det skrives, så du tar nok feil der. Det nærmeste man kommer bokmål i en av norges mange dialekter er vel slik de snakker noen steder i Finmark.

 

Merkelig at folk i Oslo-området og spesielt fra Bærum tror at de snakker noe som i det hele tatt ligner på bokmål. Er det fordi dere tror at nyhetsopplesere på tv snakker bokmål eller hva?

 

 

edit:

On topic: Tja, kan ikke si at jeg har møtt et representativt utvalg av folk fra Bærum, men de jeg har møtt har vært greie nok. Selvfølgelig de har vært klysete og blærete, men forsåvidt greie nok folk. Har egentlig ikke noe å si for min del hvor folk kommer fra, finner nok av folk som jeg blir forbanna på fordi de er idioter uansett (kanskje jeg skulle jobbe med litt toleranse? :p) ;)

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...