Gå til innhold

Hva er den verste HW lyden du noensinne har hørt?


Anbefalte innlegg

He, he! Den verste lyden jeg har hørt var fra en Seagate Cheeta 15000RPM SCSI disk som var blitt transportskadet (fått en god kakk i hjørnet).

Dette kunne vi ikke vite, og når vi koblet den til strøm høres det faktisk ut som

et helikopter tok av rett ved siden av ørene våre.

Helt sinnsvak høy lyd. Ikke artig når noen plater som roterer med 15000rpm

dunker borti noe inni disken.

 

Luktet bra svidd også.

 

Arcade

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

værste lyden er vel ett standard PANG!!!

 

tøffeste lyden jeg har hørt er en gammal 5,14" harddisk som tok 30 sek å spinne opp også kom det en lyd som kan beskrives med: du slipper en klinkekule på gulv med fliser. først treffer den gulvet og kommer opp igjen og ned fortere og fortere til den stopper. sånn var lyden i den disken omtrent:D

Lenke til kommentar

min værste lyd var dengang cdbrenneren var ny i verden. vi hadde gått sammen tre stykker og spleiset på den. og vi skulle spare penger og kjøpte ett virkelig jallamerke av cd-r plater. i tillegg var det en av oss, luringer, som lagde etikett til plata, før vi skrev på den.. ja ja.. brenneren gikk i alle fall fløyten og vi var 5 lapper fattigere.

Lenke til kommentar

Året 1972 sånn cirka:

Teknikeren fra Univac (senere Unisys) hadde hatt forebyggende service på vår voldsomme 8 MB (ja MB) disk på størrelse med et vaskemaskin. Den uttagbare diskpakka var på størrelse med en de luxe bryllupskake.

Strømmen ble koplet til, og disken begynte å spinne opp. Etter en tid skulle de hydraulisk!!! styrte lesehodene posisjonere seg for å sjekke alt i h... og r....

Det var da effekten av en glemt slangeklemme slo til. Hydraulikkslangen løsnet og fylte kabinettet med deilig hydraulikkolje.

Hva som var verst, fresende olje eller teknikerens lite balanserte utsagn, husker jeg ikke nå.

Disken måtte byttes ut, ny ble tilsendt med express flyfrakt fra USA til en pris på noen hundre tusen kroner.

 

tm

Lenke til kommentar
Det må være da en brent cd eksploderte i dvd romen min, det smalt noe inni Hæl*ete. Hørtes ut som en granat som gjikk av, og det var ikke mye av cd en, som minnet om cd. Dette skjer vistnok med en av 4 milliardere cd plater eller noe sånt. Forklaringen var vist at laseren kan treffe en sprekk i selve cd en, og dritten går i vifta.

 

For å si litt om kreftene, så spratt frontdøra opp på cheiftech toweret, og fronten på dvd-romen fløy 2 meter ut i rommet.

Det kan skje me ganske mange CD/DVD plater skal jeg si deg.. og har bare med å gjøre at det er dårlig produksjons kvalitet, eller de er skadet i ettertid og har fått små sprekker. Jeg handlet selv 200 stk That's write dvd+r 4x en gang fra komplett.. i dvd cover, og der var ca 30 av 200 stk "sprekt" innerst med centerhullet.. jeg så heldigvis dette før noen fikk en kjapp død i nec brennern min (som forøvrig leser dvd'er i 16x.. noe som høres og.. )

 

Plata sprintrer p.ga den veldig høye hastigheten , og kreftene dette utgir for platen . Tenk selv når et plaststykke av en viss dimensjon (120 mm ) skal spinne med 7-8000 rpm .. rrrrRRRRRRRR PANG *støkke innihelvete* og så er dvdrom/cdrom død..

Lenke til kommentar

MSI corecenter er og fin med sin lille "flyalarm aktige" alarm når cpu temp blir for høy, eller vifte hastighet for lav.. og når den da trykker lyd ut via anlegget.. og en har glemt at det står "rimelig" høyt.. sitter en sen kveld , og i sin lille uvitenhet setter en cpu vifta til for lav rpm, så den etter en tid rett og slett bare stopper (intel oem fan på 1/8 speed.. below 1000 rpm altså) .. så sitter en der.. og WUIWUIWUIWUIWUIWUIWUI så en omtrent løsner i alle høl .. DET er skremmende!

Lenke til kommentar
MSI corecenter er og fin med sin lille "flyalarm aktige" alarm når cpu temp blir for høy, eller vifte hastighet for lav..

Noe av det samme som ABit IC7 MAX3 hovedortets bææ-buu lyd som den laget med PC-speakern når en eller annen temperatur ifølge BIOS ble for høy. Så mye for smart fan i BIOS :p Og den gav seg ikke før du skrudde av!!

Lenke til kommentar

Pipelyder fra TVen kommer på grunn av horizontal refresh rate. TV bildet er 525 linjer, og 25 frames pr sekund. Det gir 625*25 som er 15625Hz. Det er pipelyden. Du kan få det fra vanlige dataskjermer også, så lenge de støtter horisontal refresh laver enn 20KHz. Det må jo være så lavt at man kan høre det. Ikke mange skjermer som idag takler så lave hastigheter...

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Lyden av den eksterne Maxtor disken min da jeg kom hjem.. Trodde først at lyden kom fra skjermen, men så sjekket jeg disken som sto under bordet og da hørte jeg tydelig skrapelyden :hrm:

 

Glemte også å nevne de kraftige smellene som oppstod de to gangene lillebroren min stakk "fremmede" objekter i PSU viften.

Endret av Asmod
Lenke til kommentar

De siste timene med sår dødsangst-inspirert skriking fra mine tre ibm 75GXP disker må jeg nevne.

 

Jeg får vel også nevne lyden av meg selv første gang jeg klarte å stappe kleptopølsene mine inn i ei 80mm vifte.

 

Ellers så er det jo alltids plextor brenneren min som eksploderte når jeg koblet 12v på 5v inngangen.

 

Ikke noe særlig heftig altså, men ofte lyder i 1000,- klassen. :-(

 

DrE

Lenke til kommentar

Lyden var vell noe sånt som *Whooosh* i det det sto en røksøyle ut av psu uten noen forvarsler.. hele rommet ble dekket av en grå/hvit røyk på under 15 sekunder.. ikke særlig morsomt

 

Klikk of death på disken med backup på var heller ikke noe festelig..

Lenke til kommentar

Hmm.. husker du kunne programmere commodore 64 diskettstasjonen til å spinne med forskjellige hastigheter og dermed lage "lyd" med forskjellige frekvenser. Hadde tilogmed et par sanger som var laget på den måten. Forferdelig lyd.. tenk dere en MYE sterkere utgave av knirkelyden som kommer før smellet på Click of death lyden:)

Lenke til kommentar
Det må være da en brent cd eksploderte i dvd romen min, det smalt noe inni Hæl*ete. Hørtes ut som en granat som gjikk av, og det var ikke mye av cd en, som minnet om cd. Dette skjer vistnok med en av 4 milliardere cd plater eller noe sånt. Forklaringen var vist at laseren kan treffe en sprekk i selve cd en, og dritten går i vifta.

 

For å si litt om kreftene, så spratt frontdøra opp på cheiftech toweret, og fronten på dvd-romen fløy 2 meter ut i rommet.

Det kommer ikke av at laseren treffer et "svakt" punkt. Det er rett og slett bare en dårlig cdplate og antagelig et raskt cdrom. Derfor cdrom aldri ble raskere enn 52x fra de fleste produsentene. Platene tåler ikke mer på grunn av sentifugalkraften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...