Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei !

 

Jeg er ei jente på 20 som lurer veldig på NTNU til høsten. Jeg har lurt litt på Produksjon og produktutvikling, og litt på energi og miljø.. Syns ting som fysikk, produktutvikling, miljø, ulike måter å produsere "fornuftig" energi på osv, er ting som intereserer meg.. Men jeg har hørt endel om at PuP på ntnu så å si bare heter det for å trekke jenter, og at det nesten ikke er fokusering på utvikling av produkter osv, men kun på maskin og den slags.. Stemmer dette? Fikk også høre at Energi og Miljø har byttet navn fra sterkstrøm ( Skal innrømme det navnet ikke trekker meg like mye ;) ) , og at denne linjen ikke har så mye fokus på å finne ut av nye måter å produsere miljøvenlig energi på,miljøkonsekvenser osv.. Noen som går på disse to linjene som kan fortelle litt om dem? Nivå osv? Lurer veeeldig... :o)

 

 

Hvis ja, tuusen takk!

 

Hvis du liker produktutvikling bør du tenke på industriell design. Mange går i fella og søker på produktutvikling. Her på NTNU er den kjent som maskin, og svært mange jenter slutter etter kort tid når de finner ut hva studiet egentlig går ut på. Hvis du vil utvikle nye energikilder kan kanskje nanoteknologi være noe å tenke på?

 

Gåavstand til Solsiden/sentrum. Buss 9 til Dragvoll går rett forbi.

 

Hva med Gløs? Krunglete å komme seg dit?

Endret av spareku
Lenke til kommentar
Hei !

 

Jeg er ei jente på 20 som lurer veldig på NTNU til høsten. Jeg har lurt litt på Produksjon og produktutvikling, og litt på energi og miljø.. Syns ting som fysikk, produktutvikling, miljø, ulike måter å produsere "fornuftig" energi på osv, er ting som intereserer meg.. Men jeg har hørt endel om at PuP på ntnu så å si bare heter det for å trekke jenter, og at det nesten ikke er fokusering på utvikling av produkter osv, men kun på maskin og den slags.. Stemmer dette? Fikk også høre at Energi og Miljø har byttet navn fra sterkstrøm ( Skal innrømme det navnet ikke trekker meg like mye ;) ) , og at denne linjen ikke har så mye fokus på å finne ut av nye måter å produsere miljøvenlig energi på,miljøkonsekvenser osv.. Noen som går på disse to linjene som kan fortelle litt om dem? Nivå osv? Lurer veeeldig... :o)

 

 

Hvis ja, tuusen takk!

PuP:

Linja starter opp med fagene "produktutvikling" og "produktmodellering" der man lærer en del om design og konstruksjon av nye produkter. Etter disse to fagene tones produktutviklingsdelen ned en god del, og fokuset flyttes over på produksjon [fabrikker, maskiner logistikk]. Samtidig har man noen fag som "materialteknikk" som kan være relevante for produktutvikling. Ved siden av alle disse fagene har man selvsagt ulike matte- og mekanikkfag i likhet med de andre linjene.

 

I tredje årskurs skal man velge fordypningslinje, her valgte jeg "energi-, prosess- og strømningsteknikk", så jeg er ikke helt sikker på hvilke fag retningen "produktutvikling og materialer" har nå, men mener de kan velge fag som går mer inn på den klassiske produktutviklinga. På "energi-, prosess- og strømningsteknikk" har jeg valgt å fokusere på strømningsteknikk, håper dette vil åpne for jobbmuligheter innen for eksempel vindkraft.

 

Jeg tror en av hovedårsakene til at "PuP" blir misforstått er at veldig mye av pengene i produktutvikling ligger på helt andre ting enn forbrukervarer. Et eksempel er utvikling av produkter til olje- og gassindustrien, særlig subsea har vært i fokus blant bedrifter vi har hatt kontakt med.

440_mainpage.jpg

 

 

 

Beklager at dette ble en rotete post. Det er bare å spørre dersom det er noe som er uklart, eller om det er noe mer spesifikt du lurer på.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Er ikke I&IKT litt mye dataprogrammering for meg som bare middels interessert i data?

Eller er denne linjen så spennende og varierende at det går fint å lære seg IKT-fagene?

Har jeg feil inntrykk av energi og miljø-linja når jeg følar at det blir for samfunnsvitenskapelig?

Jeg vil som sagt bygge noe, som foreksempel en bro, båt, kraftverk osv., altså litt større byggverk.

Nå står det mellom bygg, maskin, marin og kanskje I&IKT. Tviler litt på energi og miljø.

Slik det er nå så må jeg jobbe livet av meg for å komme inn på bygg. Er det da vits å stresse for å komme inn der når jeg heller kan velge maskin? Er det mange som føler at de velger feil linje? Og er nivået i klassen større på fag linjer med høyere opptakskrav? Da er det kanskje lurt å velge en linje med lavere krav slik at man kommer med personer på omtrent samme nivå.

Lenke til kommentar
Cat0: Hvorfor da, egentlig?

Hvorfor hva? Hvorfor man ikke får plass på Nedre Sinsaker som førsteårsstudent? Fordi det på disse studentbyene er ventelister hele året, og førsteårsstudenter blir prioritert inn på Moholt og Steinan ved semesterstart.

Lenke til kommentar
Da får jeg bare krysse fingrene og kanskje heller satse på å leie noe annet i stedet.

En kompis kom inn på bloksberg i 1.

Det er ikke umulig, men steinan og moholt blir prioritert.

 

@kb1908: I&IKT er den linjen jeg også tenkte på når du skrev du ville jobbe med data knyttet opp til "tradisjonell" ingeniørvitenskap. Og jeg kan si så mye som at I&IKT HAR en del dataemner - programmering, men også en god del vanlige emner innen fysikk, mekanikk og matte. Hvis du vil jobbe med en slags datamodellering av vanlige problemstillinger for ingeniører, er dette riktig linje, du må nemlig kunne en del programmering for å kunne utføre et slikt arbeid godt. Men du kan også jobbe bare som dataingeniør eller bare som tradisjonell ingeniør osv, en sivilingeniør må ikke nødvendigvis jobbe innen ett felt. Men hvis du vil jobbe med noe som er litt rettet mot datamodellering e.l., tror jeg det er lite å hente i å gå bygg, marin, maskin, da disse i utgangspunktet har få dataemner.

Lenke til kommentar

Men hvordan er nivået på I&IKT? Driver de fleste med programering fra før? Jeg selv har bare brukt enkle html-koder til å lage hjemmeside og enkel "programering" i excel. Føler at det kan bli litt tøft å starte med ren programering, men det virker veldig interessant å bruke visualisering for å løse ulike utfordringer.

Lenke til kommentar
Men hvordan er nivået på I&IKT? Driver de fleste med programering fra før?

 

Det er nok lagt opp til at du kan starte uten å kunne programmere. Det er det på datateknikk, hvor jeg går (som er en mye mer dataorientert linje). Og vi har mange fag felles med I&IKT i starten.

Lenke til kommentar

Da har jeg levert min søknad på samordnaopptak:

DINE STUDIEØNSKER FOR 2008-OPPTAKET I PRIORITERT REKKEFØLGE

 

PRI KODE STED STUDIUM

--- ------ ---- ---------------------------------------

1. 194767 NTNU Industriell økonomi og teknologiledelse

2. 194765 NTNU Marin teknikk

3. 194757 NTNU Petroleumsfag

4. 194798 NTNU Teknisk kybernetikk

5. 194761 NTNU Elektronikk

6. 194905 NTNU Ingeniørvitenskap og IKT

7. 194769 NTNU Energi og miljø

8. 194937 NTNU Nanoteknologi

9. 194759 NTNU Bygg- og miljøteknikk

10. 194770 NTNU Kommunikasjonsteknologi

 

Det er i den rekkefølgen jeg tror jeg kunne tenke meg, men må innrømme at jeg ikke har helt troen på å komme inn på førstevalget i alle fall:p Dog får vi se hva det blir;)

 

Skal i millitæret til sommeren, så må søke om reservasjon. Noen som kan fortelle hvordan det foregår? Tenkte også at om jeg ikke kom inn på det jeg ville, så søker jeg heller på årskurs i matematikk i 2009 så jeg får bygget opp litt fler poeng, altså får jeg 4 poeng ekstra som jeg kan søke med i 2010. Også slipper jeg litt matte på den eventuelle linjen jeg begynner på så jeg kan konsentrere meg om andre fag:)

 

Kommentarer?

Endret av Christian_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...