Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere har sikkert svart på dette før, men jeg spør alikevell.

Hvor mye kan en forvente at opptakskravene på ingeniørlinjene på NTNU vil gå ned det året kunnskapsløftet skal søke på høyere utdanning? Det kan jo åpne mulighetene for meg som går på idrettsfag og ikke har fatt mulighet til å fordype meg i så mange fag...

 

8000 poster, ikke verst ;) . Veldig bra tråd HolgerL!!

Endret av kb1908
Lenke til kommentar
kb1908: Du kommer ikke inn på siv. ing. uten fordypning i matte, og andreklassefysikk.

 

Jeg skrev nok vell uttydelig, men jeg har 3mx og skal ta 2fy og noen andre realfag til neste år, så det skal nok gå bra.

Men ut i fra min logikk så skal kravene ned minst 2poeng viss man ser vekk i fra årlige svingninger. (tenker da at fordypningspoengene for matten forsvinner)

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har muligens tenkt til å begynne på NTNU etter VGS(slutter nå til sommeren). Jeg tenkte muligens å ta Samfunnsvitenskap med en eller annen fordypning(muligens psykologi eller statsvitenskap). Er det noen her som har tatt det samme valget event. gått denne retninge og har noen gode tilbakemeldninger på hvordan dette er?

 

Jeg har søkt litt, og fant blant annet dette og dette

 

Altså, dette er veldig pessimistiske ting folk sier om dette studiet, spesielt i forhold til arbeidssituasjon etter endt studietid og lønn. Er dette noe dere også har opplevd?

 

Bør jeg eventuellt holde meg langt unna denne retningen?

 

Takker for svar. :)

 

Hei!

Du må ikke høre på hva alle folk skriver ;) Det om at en samfunnsviter ikke får jobb stemmer overhode ikke. Det er noe mennesker med dårlig innsikt i arbeidsmarkedet tror. Statsvitenskap, Sosiologi, Samfunnsøkonomi, Psykologi er sterkt voksende studieretninger, og arbeidsmarkedet for studenter fra disse studieretningene blir bare bedre og bedre med årene som går nå. Større selskaper som StatoilHydro, BP, Aker, Shell etc. hvor det tidligere var helt ukjent at en samfunnsviter kunne jobbe, søker nå i større og større grad samfunnsvitere, da den nye trenden i arbeidsmarkedet er tverrfaglighet. De som trodde et oljefirma kun besto av ingeniører, tar grundig feil. Et stort firma har såpass mange virkeområder, at de trenger folk fra alle studieretninger.

 

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å søke samfunnsvitenskapelig hvis dette er det du interesserer deg for. NTNU er en god skole, med sterk faglig kvalitet på foreleserne. Flere av foreleserne har skrevet pensumlitteraturen du leser, som også gjør at de kan stoffet til fingerspissene. Ikke noe nøling der i gården ;)

 

Kan nevnes at Personalansvarlig for hele Aker ASA har master i Psykologi fra UiO.

 

En ingeniørstudent i Trondheim vil sikkert fraråde deg å gå på NTNU Dragvoll, og ta samfunnsvitenskapelige eller humanistiske fag, fordi mange ingeniør studenter lever i sin egen bobble her oppe, hvor de tror de er utrolig fantastiske. Men de får ofte sjokk når de kommer på jobbintervju og blir forbigått av en ingeniørstudent fra en liten høyskole.

 

Så mitt råd, gjør hva du interesserer deg for. Tar du en mastergrad, holder gode karakterer, engasjerer deg utenom skolen i organisasjoner NTNU har, linjeforeninger etc. (som arb.givere ser positivt på), så vil jeg tørre å påstå at du har jobb sikret før du er ferdig med master. 85% av masterstudentene ved NTNU på Statsvitenskap ifjor hadde jobb før de var ferdige med masteroppgaven. Og resterende fikk det innen 3 måneder etterpå. Var selvsagt 1% som fortsatt er arbeidsledig, men det er jo alltids noen som faller igjennom vettu ;)

Lenke til kommentar
Jeg hører til stadighet at det er så mange som får jobb før dem slutter ved ntnu. Men jeg har til gode å se noen form for dokumentasjon av påstandene.

Veldig mange får seg sommerjobb etter 4. klasse, som igjen fører til samarbeid om masteroppgave der det ligger en jobb og lurer i bakgrunnen. Og av de beste studentene som er mye på "flørtern" med bedrifter, sender søknader til forskjellige ting osv, er det mulig å være sikret jobb tidlig, gjerne i 3.-4.-klasse. Jeg har f.eks. en klassekamerat (1. klasse) som har sin egen personlige kontakt i McKinsey dersom han skulle ha noen spørsmål om evt. jobb, og blir stadig vekk invitert på middager og lunsjer av dem.

Lenke til kommentar
Dere har sikkert svart på dette før, men jeg spør alikevell.

Hvor mye kan en forvente at opptakskravene på ingeniørlinjene på NTNU vil gå ned det året kunnskapsløftet skal søke på høyere utdanning? Det kan jo åpne mulighetene for meg som går på idrettsfag og ikke har fatt mulighet til å fordype meg i så mange fag...

Selv om kunnskapsløftet bidrar til å senke kravene vil økt realfagspopularitet, etterspørsel etter ingeniører ogrekruttering fra lærestedene bidra til å øke det. Så det er ikke så lett å vite om det vil gå ned eller opp.

Endret av HolgerL
Lenke til kommentar
Jeg hører til stadighet at det er så mange som får jobb før dem slutter ved ntnu. Men jeg har til gode å se noen form for dokumentasjon av påstandene.

De fleste av oss (Dragvoll) som sender ut søknader før avsluttende mastereksamen får også jobb før avsluttende eksamen. De som ansetter oss er alt fra energiselskaper, kommuner og større bedrifter.

 

Hvorfor du må ha dokumentasjon på en subjektiv greie på et forum er for meg litt rart ...

Lenke til kommentar
Jeg hører til stadighet at det er så mange som får jobb før dem slutter ved ntnu. Men jeg har til gode å se noen form for dokumentasjon av påstandene.

De fleste av oss (Dragvoll) som sender ut søknader før avsluttende mastereksamen får også jobb før avsluttende eksamen. De som ansetter oss er alt fra energiselskaper, kommuner og større bedrifter.

 

Hvorfor du må ha dokumentasjon på en subjektiv greie på et forum er for meg litt rart ...

Det jeg snakker om er fullstendig målbart, men ingen klarer å produsere noen tall på det.

Så da virker det som udokumenterte påstander for å rekrutere folk til en gitt linje.

Lenke til kommentar
Jeg hører til stadighet at det er så mange som får jobb før dem slutter ved ntnu. Men jeg har til gode å se noen form for dokumentasjon av påstandene.

De fleste av oss (Dragvoll) som sender ut søknader før avsluttende mastereksamen får også jobb før avsluttende eksamen. De som ansetter oss er alt fra energiselskaper, kommuner og større bedrifter.

 

Hvorfor du må ha dokumentasjon på en subjektiv greie på et forum er for meg litt rart ...

Det jeg snakker om er fullstendig målbart, men ingen klarer å produsere noen tall på det.

Så da virker det som udokumenterte påstander for å rekrutere folk til en gitt linje.

http://www.tu.no/karriere/article108398.ece

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...