Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare en ting jeg har lurt på lenge nå. Som sivilingeniør får jeg vel også drive med en del praktisk arbeid, håper jeg?

Kanskje litt dumt spørsmål, men en kamerat av meg sier at det ikke kommer til å bli så mye praktisk arbeid om jeg velge å bli sivilingeniør.

 

Hva mener du med praktisk? Det er ikke siv.ingene som er ute og bygge broene eller skrur opp serverne nei.

Lenke til kommentar
Bare en ting jeg har lurt på lenge nå. Som sivilingeniør får jeg vel også drive med en del praktisk arbeid, håper jeg?

Kanskje litt dumt spørsmål, men en kamerat av meg sier at det ikke kommer til å bli så mye praktisk arbeid om jeg velge å bli sivilingeniør.

 

Spørs litt hva du driver med, som emil sier, du driver jo ikke å bygger ting, men hvis du satser på noe seriøst kontra å være en fjasekonsulent kan man fint få endel feltarbeid.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bare en ting jeg har lurt på lenge nå. Som sivilingeniør får jeg vel også drive med en del praktisk arbeid, håper jeg?

Kanskje litt dumt spørsmål, men en kamerat av meg sier at det ikke kommer til å bli så mye praktisk arbeid om jeg velge å bli sivilingeniør.

 

Hva mener du med praktisk? Det er ikke siv.ingene som er ute og bygge broene eller skrur opp serverne nei.

Eller kommer det an på hvilket felt man velger å spesialisere inn i? Med praktisk arbeid mener jeg da at vi lærer om (eller kanskje også drive med) maskiner og forskjellige komponenter.

 

Hørte også av en venninne av meg at de som har fagbrev fra VG er ofte de som blir de "beste ingeniørene" og får da bedre lønn i løpet av en kortere tidsperiode. Ifølge hun var det de som har vært "på gulvet selv og jobbet" som er mer ettertraktet. Er dette sant? Jeg går nå førsteklasse allmenn, og jeg vet ikke helt om jeg skal fortsette eller heller ta mekken (få fagbrev og ta ett års forkurs før jeg begynner på NTNU). Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Hørte også av en venninne av meg at de som har fagbrev fra VG er ofte de som blir de "beste ingeniørene" og får da bedre lønn i løpet av en kortere tidsperiode. Ifølge hun var det de som har vært "på gulvet selv og jobbet" som er mer ettertraktet. Er dette sant?

 

Jeg jobber bla med å ansette og lønne siv ing. De får lønn og lønnsutvikling etter kompetanse. Med kompetanse mener jeg summen av komponentene kunnskap (utdanning), erfaring og holdning.

Lenke til kommentar
Hørte også av en venninne av meg at de som har fagbrev fra VG er ofte de som blir de "beste ingeniørene" og får da bedre lønn i løpet av en kortere tidsperiode. Ifølge hun var det de som har vært "på gulvet selv og jobbet" som er mer ettertraktet. Er dette sant? Jeg går nå førsteklasse allmenn, og jeg vet ikke helt om jeg skal fortsette eller heller ta mekken (få fagbrev og ta ett års forkurs før jeg begynner på NTNU). Hva mener dere?

Er ikke dette diskutert flere ganger i tråden?

Lenke til kommentar
Har dere noen tips til et "lett" årstudium som jeg kunne tatt neste år ved siden av en dagtid-jobb? Tenker da kanskje å ta noe som kan være relevant for ingeniørutdanning.

Dette er relevant:

http://www.ntnu.no/studier/aamatstat

 

(men kanskje ikke så lett)

 

Hehe, nei kanskje det blir litt vanskelig. Jeg skal bo i stavanger neste år og ta minst 2fy på kveldstid. Men viss det hadde vert et greit nettbasert årsstudium innen it, "enkel" realfag eller bare ett lett fag så hadde det vert topp.

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg det stort sett er hyggelig stemning på samfunnet, større variasjon,,,,

Samfundet. SamfunDet. Evt Studentersamfundet i Trondhjem. Samfunnet, Studentsamfunnet, et cetera er andre steder i vårt langstrakte land som vi ikke ikke vil assosieres med. Sorry, river meg litt i håret om noen skriver feil.

Lenke til kommentar
Hva drar jeg over én kam? Lønnsnivået på jobber i offentlig sektor?

Jeg håper for din skyld at du er klar over at det er flere studieretninger.

Jepp - det er nettopp det jeg påpeker i innlegget mitt!

Vi diskuterer egentlig litt forbi hverandre. Det jeg mente (som kanskje ikke kom så veldig tydelig frem, det skal jeg innrømme) er at man ikke har samme fordeling mellom det offentlige/private-arbeidsmarkedet i alle studieretningene på Dragvoll.

Endret av CAT0
Lenke til kommentar

Vurderer en del ingeniørlinjer på NTNU men vet ikke så mye mer enn det som står på nettsiden til NTNU. De jeg har plukket ut som virker interresante og er innenfor rekkevide iht opptakskrav er;

 

-Datateknikk

-Ingenørvitenskap og IKT

-Kommunikasjonsteknologi

-Produktutvikling og produksjon

-Teknisk kyberteknikk

 

Er det noen her som har gått/går disse linjene som kan si litt mer om hva de omhandler, og om dere liker det osv.

 

BTW; Forutsetter alle ingeniørlinjer at man har gode tegneferdigheter, eller er det noen spesielle? (kan si her at jeg ikke er god til å tegne)

Lenke til kommentar
Vurderer en del ingeniørlinjer på NTNU men vet ikke så mye mer enn det som står på nettsiden til NTNU. De jeg har plukket ut som virker interresante og er innenfor rekkevide iht opptakskrav er;

 

-Datateknikk

-Ingenørvitenskap og IKT

-Kommunikasjonsteknologi

-Produktutvikling og produksjon

-Teknisk kyberteknikk

 

Er det noen her som har gått/går disse linjene som kan si litt mer om hva de omhandler, og om dere liker det osv.

 

BTW; Forutsetter alle ingeniørlinjer at man har gode tegneferdigheter, eller er det noen spesielle? (kan si her at jeg ikke er god til å tegne)

1) søk litt i tråden, er skrevet en del om de ulike linjene.

 

2) Er lite tegning på siv.ing.-linjer gitt.

Lenke til kommentar
BTW; Forutsetter alle ingeniørlinjer at man har gode tegneferdigheter?

Ja. Tegning og visuell kommunikasjon er et av hovedområdene innenfor siv.ing-utdanningen på NTNU.

 

Neida, bortsett fra arkitekt er det ikke så mye tegning, det er vel litt CAD i PuP, men kunstneriske evner er somregel ikke der det kniper for studenter her oppe. Søk litt rundt i tråden, tror vel nesten alle retningene du nevnte har blitt beskrevet flere steder. Det står også noe på nettsidene, men dette er ofte litt høytflyvende svada.

Lenke til kommentar
BTW; Forutsetter alle ingeniørlinjer at man har gode tegneferdigheter, eller er det noen spesielle? (kan si her at jeg ikke er god til å tegne)
2) Er lite tegning på siv.ing.-linjer gitt.

På produktdesign og bygg er det ganske mye tegning. Jeg tok tegning som valgfag på 3. året og hadde en instruktør/foreleser i tegning som var ansatt på bygg.

 

Har ennå en kullstift-tegning på veggen etter det kurset.

Lenke til kommentar

Hurra! Jeg har bestemt meg! Jeg skal gjøre alt jeg kan for å bestå privatisteksamen i 3MX med 4 eller bedre slik at jeg kan komme inn på NTNU :!:

 

Jeg driver også og tar 2bi for å "safe" meg og få et ekstra poeng slik at jeg kan komme inn på NHH også, men nå tror jeg det er siving. jeg vil bli! Greit om det at man ikke trenger gode tegneferdigheter ettersom jeg kanskje er dårligere enn Kristoffer Schau å tegne (såfremt det ikke gjelder figurer med rette linjer og logikk)

 

Til tross for at jeg har tatt en god del pils på byen regner jeg med at dette vil stemme like godt i morgen :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...