Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har muligens tenkt til å begynne på NTNU etter VGS(slutter nå til sommeren). Jeg tenkte muligens å ta Samfunnsvitenskap med en eller annen fordypning(muligens psykologi eller statsvitenskap). Er det noen her som har tatt det samme valget event. gått denne retninge og har noen gode tilbakemeldninger på hvordan dette er?

 

Jeg har søkt litt, og fant blant annet dette og dette

 

Altså, dette er veldig pessimistiske ting folk sier om dette studiet, spesielt i forhold til arbeidssituasjon etter endt studietid og lønn. Er dette noe dere også har opplevd?

 

Bør jeg eventuellt holde meg langt unna denne retningen?

 

Takker for svar. :)

 

Selv om markedet for samfunnsvitere ikke er like stort og aggresivt som markedet for (sivil)ingeniører, så betyr ikke det at alle som studerer samfunnsvitenskaplige fag ikke får jobb. Det handler bare om å være kreativ til hva du faktisk kan bruke utdannelsen din til, husk at du søker på et universitet og ikke en høyskole.

 

Det du derimot bør huske er at statsvitenskap og psykologi er to veldig store linjer som det er veldig mange som søker på, og dermed blir det såklart større konkurranse på arbeidsmarkedet for disse. Derfor gjelder det å være ekstra kreativ når det kommer til anvendelse av kunnskapen din. Har selv et søskenbarn som nå har startet på mastergraden sin i statsvitenskap, og som håper på å kunne jobbe innen forskning, evt innenfor UD. Kjenner et par på statsvitenskap som mest sannsynelig vil trappe opp arbeidet sitt i forskjellige frivillige organsisasjoner og jobbe med det. En jeg bor med studerer psykologi og ønsker å starte opp eget barnevernsinstitusjon når han er ferdig.

 

Personlig går jeg på samfunnsøkonomi (2. året på bachelor). At jeg valgte det var ganske tilfeldig, men er stort sett fornøyd med fagene jeg har hatt. Studie var ikke akkurat slik jeg hadde forventet det å være, og slik regner jeg med det er for statsviterene også. Etter våren nå kommer jeg til å velge andre fag enn samfunnsøkonomiske fag, å fylle opp timeplanen med fag som jeg syns kan virke interessant. Etter jeg er ferdig med bacheloren vil jeg mest sannsynelig søke meg inn på PPU, ikke fordi jeg har lyst til å bli lærer, men fordi jeg vil stille med en såkalt formidlingskompetanse på arbeidsmarkedet. Det vil da bli lettere for meg å få jobber innen journalistikk osv. Det å ha muligheten til å søke lærerjobb på VGS-nivå er jo heller ikke dumt, etter min mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei !

 

Jeg er ei jente på 20 som lurer veldig på NTNU til høsten. Jeg har lurt litt på Produksjon og produktutvikling, og litt på energi og miljø.. Syns ting som fysikk, produktutvikling, miljø, ulike måter å produsere "fornuftig" energi på osv, er ting som intereserer meg.. Men jeg har hørt endel om at PuP på ntnu så å si bare heter det for å trekke jenter, og at det nesten ikke er fokusering på utvikling av produkter osv, men kun på maskin og den slags.. Stemmer dette? Fikk også høre at Energi og Miljø har byttet navn fra sterkstrøm ( Skal innrømme det navnet ikke trekker meg like mye ;) ) , og at denne linjen ikke har så mye fokus på å finne ut av nye måter å produsere miljøvenlig energi på,miljøkonsekvenser osv.. Noen som går på disse to linjene som kan fortelle litt om dem? Nivå osv? Lurer veeeldig... :o)

 

 

Hvis ja, tuusen takk!

PuP:

Linja starter opp med fagene "produktutvikling" og "produktmodellering" der man lærer en del om design og konstruksjon av nye produkter. Etter disse to fagene tones produktutviklingsdelen ned en god del, og fokuset flyttes over på produksjon [fabrikker, maskiner logistikk]. Samtidig har man noen fag som "materialteknikk" som kan være relevante for produktutvikling. Ved siden av alle disse fagene har man selvsagt ulike matte- og mekanikkfag i likhet med de andre linjene.

 

I tredje årskurs skal man velge fordypningslinje, her valgte jeg "energi-, prosess- og strømningsteknikk", så jeg er ikke helt sikker på hvilke fag retningen "produktutvikling og materialer" har nå, men mener de kan velge fag som går mer inn på den klassiske produktutviklinga. På "energi-, prosess- og strømningsteknikk" har jeg valgt å fokusere på strømningsteknikk, håper dette vil åpne for jobbmuligheter innen for eksempel vindkraft.

 

Jeg tror en av hovedårsakene til at "PuP" blir misforstått er at veldig mye av pengene i produktutvikling ligger på helt andre ting enn forbrukervarer. Et eksempel er utvikling av produkter til olje- og gassindustrien, særlig subsea har vært i fokus blant bedrifter vi har hatt kontakt med.

440_mainpage.jpg

 

 

 

Beklager at dette ble en rotete post. Det er bare å spørre dersom det er noe som er uklart, eller om det er noe mer spesifikt du lurer på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696

De to første årene har man 4 marine fag på marin teknikk. Marin teknikk intro, 1,2 og 3. Undervises alle disse på marin teknisk senter på Tyholdt eller på Gløshaugen?

Lenke til kommentar
Og da ble jeg og en kamerat akkurat tildelt bolig på Moholt! Allé 06, noen som vet om dette er en av de nyoppussede? =)

Når søkte du på hybel? La inn min søknad sist veke... :ermm: *Krysse fingrane*

 

Søkte før påske =) Folk har søkt til SiT siden før jul fant jeg ut av senere, anbefaler å ringe inn å høre hvordan du ligger ann i køa så du evt kan begynne å se deg rundt andre plasser.

Lenke til kommentar
De to første årene har man 4 marine fag på marin teknikk. Marin teknikk intro, 1,2 og 3. Undervises alle disse på marin teknisk senter på Tyholdt eller på Gløshaugen?

Rimelig sikker på at alle undervises på Tyholt ja, men de legges slik at man har en hel dag oppe på mts og slipper turen opp(evt. ned) for å rekke forelesning.

 

Sjekk timeplanen for marin så blir du kanskje litt klokere.

Lenke til kommentar

Diverse elektronisk med inspirasjon fra vanlig musikk og videospillmusikk.. tror jeg :p

 

Du kan jo høre selv på hjemmesiden min. Låtene jeg tok med var let's rock, big bad biker bully bugs, nuke, tlahuizcalpantecuhtli og another world. Dessverre måtte et par av dem kuttes ned litt, men jeg syns det ble en god cd :)

 

Laster forresten ned albumet ditt nu :p

Endret av Idonotlikebroccoli
Lenke til kommentar
Det er DJ Stalins album ;)

 

Hørte på låtene dine, det var overraskende bra greier. Får håpe du kommer inn, da :--)

 

Mange takk :) Jeg ringte nettopp og fant ut at jeg skulle få tilsendt et skriv etter at fristen for samordna opptak gikk ut, med informasjon om tilleggskrav og slikt, så jeg får vel bare vente til da med å sende cd antar jeg :)

Endret av Idonotlikebroccoli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...